Besluit tot wijziging van het Bibob beleid Gemeente Nieuwegein 2018

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

 

Besluiten:

 

Vast te stellen ‘Besluit tot wijziging van het Bibob beleid Gemeente Nieuwegein 2018’.

 

Het Bibob beleid Gemeente Nieuwegein 2018 wordt als volgt gewijzigd:

Artikel I

A.

 

Artikel 2 ‘Aanvragen waarop de wet Bibob in elk geval zal worden toegepast’ wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Onder lid 1, sub b, wordt aan het einde van de eerste zin toegevoegd:

    en de Verordening Speelautomatenhallen Nieuwegein 2019

  • 2.

    Onder lid 2 wordt onder het tweede streepje na het woord ‘logies’ toegevoegd:

    en Bed & Breakfasts

  • 3.

    Onder lid 2 worden na het streepje ‘Shisha lounges, shisha cafes, waterpijp cafes of andere instellingen met een vergelijkbaar concept de volgende twee streepjes ingevoegd:

    • Nachtwinkels;

    • Sushirestaurants en/of sushi afhaal- en bezorgbedrijven;

B.

 

Artikel 3 ‘Gevallen waarin de Wet Bibob kan worden toegepast’ wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Onder lid 1, sub a, wordt Drank- en Horecawet vervangen door:

    Alcoholwet

  • 2.

    Onder lid 1, sub c, wordt na artikel 2.28 toegevoegd:

    Apv

  • 3.

    Lid 1, sub e, komt te vervallen en wordt vervangen door:

    Artikel 2.2.1. (huisvestingsvergunning), artikel 3.1.2 (vergunning voor onttrekking, samenvoeging, omzetting of woningvorming), artikel 3.2.2. (vergunning kadastrale splitsing) en artikel 3.3.4. (verhuurvergunning opkoopbescherming) van de Huisvestingsverordening Regio Utrecht 2019 Gemeente Nieuwegein;

C.

 

Artikel 5 ‘Nadere invulling artikelen 2 en 3 van het beleid’ wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Onder lid 3, eerste streepje, wordt Drank- en Horecawet vervangen door:

    Alcoholwet.

D.

 

Artikel 2 van de artikelsgewijze toelichting Bibob beleid Gemeente Nieuwegein wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    Onder de toelichting eerste lid, onder c komt het woord ‘Hierin’ na de zin ‘Hiervoor wordt verwezen naar paragraaf 4.2 van bovengenoemd beleidsstuk.’ te vervallen en wordt vervangen door de volgende tekst:

  • 2.

    Voor openbare inrichtingen die niet ingeschreven staan in het Handelsregister, maar wel actief geopend lijken te zijn voor publiek/klanten, geldt een vergunningplicht met verplichte bibob-toets. Daarnaast geldt er een vergunningplicht voor openbare inrichtingen die tussen 1.00 uur en 6.00 uur ’s nachts geopend zijn. Dit omdat dit soort bedrijven, zoals 24-uurs sportscholen, ook tot nachtelijke overlast kunnen leiden. Voor deze bedrijven, die gedurende de nacht geopend zijn, geldt enkel een bibob-toets indien daar reden toe is. Behalve bij nachtwinkels, hier geldt altijd een bibob-toets voor (valt onder de risicobranches).

    Verder

  • 3.

    Onder de toelichting Risicobranches wordt in de kop en de toelichting onder de tweede categorie na het woord ‘logies’ toegevoegd:

    en Bed & Breakfasts

  • 4.

    Onder de toelichting Risicobranches wordt na de zin ‘Gezien het feit dat veel shisha lounges en hiermee vergelijkbare instellingen de laatste jaren regelmatig negatief in het nieuws zijn gekomen (met regelmaat sprake van zware criminaliteit, zoals drugs, schietpartijen, criminele afrekeningen e.d.), is besloten deze categorie op te nemen als risicobranche.’ de volgende tekst toegevoegd:

    Nachtwinkels

    Op Nachtwinkels is, gezien de tijd waarop deze winkels geopend zijn, weinig (sociaal) toezicht. In de media is te lezen dat nachtwinkels vaak tot overlast leiden, er soms criminele activiteiten plaatsenvinden (zoals zwart werken, btw-ontduiking, drugshandel) en meer risico geeft tot een verloederd straatbeeld. Om die reden zijn de nachtwinkels opgenomen als risicobranche (in Nieuwegein zijn er twee nachtwinkels toegestaan op grond van de Winkeltijdenverordening).

    Sushirestaurants en sushi afhaal- en/of bezorgbedrijven.

    Uit de media, jurisprudentie en eigen ervaringen blijkt dat het met enige regelmaat voorkomt dat sushirestaurants en sushi afhaal- en/of bezorgbedrijven de onderneming gebruiken t.b.v. witwassen, fraude en/of belastingontduiking of gebruiken als dekmantel voor andere criminele activiteiten. Ook in Nieuwegein zijn we hier een aantal keer tegenaan gelopen. Uit gesprekken met het RIEC is eveneens gebleken dat specifiek deze branche aantrekkelijker lijkt te zijn voor criminele activiteiten. Om die reden zijn deze bedrijven opgenomen als risicobranche, wat betekent dat sushirestaurants bij het aanvragen van een horeca-exploitatievergunning een verplichte bibob-toets moeten doorlopen en sushi afhaal- en/of bezorgbedrijven een vergunning openbare inrichting moeten aanvragen en verplicht een Bibob-toets moeten doorlopen.

E.

 

Artikel 5 van de artikelsgewijze toelichting Bibob beleid Gemeente Nieuwegein wordt als volgt gewijzigd:

 

  • 1.

    De woorden ‘Drank- en Horecawet’ wordt telkens vervangen door:

    Alcoholwet

Artikel II

Deze beleidswijziging treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

Aldus vastgesteld op 18 oktober 2022,

De burgemeester,

Burgemeester en wethouders,

Naar boven