Gemeenteblad van Alblasserdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alblasserdam | Gemeenteblad 2022, 493866 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Alblasserdam | Gemeenteblad 2022, 493866 | beleidsregel |
BELEIDSREGELS EXPLOITATIEVERGUNNING TERRAS GEMEENTE ALBLASSERDAM 2022
De burgemeester van de gemeente Alblasserdam, gelet op art 2:28 e.v. Algemene Plaatselijke Verordening Alblasserdam 2022,
overwegende dat, het wenselijk is beleidsregels vast te stellen omtrent de bevoegdheid tot het verlenen van een exploitatievergunning voor het exploiteren van een terras,
besluit vast te stellen de volgende beleidsregels: BELEIDSREGELS EXPLOITATIEVERGUNNING TERRAS GEMEENTE ALBLASSERDAM 2022
Op grond van artikel 2:28 Algemene Plaatselijke Verordening Alblasserdam 2022 is het verboden om zonder vergunning een inrichting te exploiteren. Dit verbod geldt ook voor het exploiteren van een terras, aangezien het terras onderdeel uitmaakt van de inrichting. De burgemeester is bevoegd aanvragen te weigeren of voorschriften te verbinden aan de exploitatievergunning. Het terras is een complex onderdeel van de inrichting, aangezien het in directe verbinding staat met de openbare ruimte. Er kan veel overlast ontstaan vanuit een terras. Hierdoor is het wenselijk beleidsregels op te stellen. Door deze regels kan de burgemeester zorgvuldiger afwegen wanneer er een exploitatievergunning wordt verleend voor een terras. Daarnaast maken beleidsregels het mogelijk om uniforme voorschriften vast te stellen die kunnen worden verbonden aan de exploitatievergunning.
Terrassen zijn vanuit recreatief en economisch oogpunt belangrijk en zorgen voor levendigheid in Alblasserdam. Dit past ook in de in 2014 opgestelde Centrumvisie. De afgelopen jaren hebben de ondernemers en de gemeente veel geïnvesteerd in de bedrijvigheid rondom het centrum en op het Raadhuisplein. Hierdoor is het horeca-aanbod toegenomen.
Terrassen zorgen voor een levendig straatbeeld en dragen bij aan de aantrekkelijkheid van de openbare ruimte. Daar staat tegenover dat terrassen voor geluidsoverlast kunnen zorgen, het verkeer kunnen hinderen en door hun vormgeving de beeldkwaliteit van de omgeving kunnen beïnvloeden. Vanwege deze verschillende belangen wil de gemeente heldere regelgeving hebben voor haar vergunningverlening voor terrassen. De gemeente heeft eenduidige regels en richtlijnen opgesteld voor terrassen zodat de openbare ruimte aantrekkelijk blijft, zijn openbare karakter behoud en hinder en overlast zoveel mogelijk worden voorkomen.
Op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening is het toegestaan om terrashaarden en vuurkorven te plaatsen. Alblasserdam streeft echter naar een duurzame gemeente dus het met fossiele brandstoffen verwarmen van terrassen is vanuit het oogpunt van duurzaamheid niet toegestaan in de vergunning. De ondernemer is zelf verantwoordelijk voor het gebruik van de meest duurzame terrasverwarming en de inzet van de best beschikbare technieken. Infrarood verwarmen is daarbij het meest milieu-vriendelijk.
Voor het in gebruik nemen van gemeentegrond ten behoeve van een terras wordt precariobelasting geheven. Daarnaast worden leges geheven voor de vergunningen die eventueel benodigd zijn, zoals bijvoorbeeld de exploitatievergunning voor een terras en de omgevingsvergunning. De maatstaven en de tarieven voor de precariobelasting zijn opgenomen in de Verordening op de heffing en invordering van precariobelasting. De tarieven voor een aanvraag omgevingsvergunning zijn opgenomen in de Verordening op de heffing en invordering van leges. Deze verordeningen zijn te vinden op www.overheid.nl.
De Gemeente Alblasserdam vindt het belangrijk dat de eigen identiteit van de ondernemingen leidend is. In principe staat het de ondernemer dus vrij het terras naar eigen inzicht in te richten. Wel dient de gehele terrasinrichting, zoals terrasschermen, parasols en meubilair binnen het eigen terras op elkaar afgestemd te zijn, qua kleur en stijl. Ook heeft de ondernemer de verantwoordelijkheid het terras schoon te houden en de voorwerpen die op het terras staan moeten heel zijn.
Wanneer een onderdeel van een terras omschreven kan worden als een bouwwerk, kan er een omgevingsvergunning vereist zijn. De omgevingsvergunning kan tegelijk worden aangevraagd met de exploitatievergunning voor een terra en kan worden aangevraagd bij de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid via www.omgevingsloket.nl.
Vergunningplicht voor bedrijfsmatig terras
Bepalend voor de vergunningplicht voor een terras is of een terras bedrijfsmatig wordt geëxploiteerd. Het maakt dus niet uit of een terras bijvoorbeeld op het eigen terrein is gesitueerd. Als het terras voor klanten en overig publiek toegankelijk is, moet er een vergunning zijn. Dat geldt eveneens voor terrassen aan de achterzijde en terrassen die op afgesloten terreinen liggen. De vergunning staat op naam van de exploitant en is niet overdraagbaar.
Indien voor de inrichting een exploitatievergunning (nodig) is, wordt het terras onder deze vergunning ondergebracht.
Zowel de omgevings- als de exploitatie/terrasvergunning dienen aangevraagd te worden bij de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid.
In bijzondere gevallen kan er aanleiding zijn om van het beleid af te wijken. In de Algemene wet bestuursrecht (Awb) staat dat het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen. In bijzondere gevallen kan het college dus afwijken van deze beleidsregels.
In gemeentelijke bestemmingsplannen en andere gemeentelijke verordeningen (bijv. de Algemene Plaatselijke verordening) zijn op basis van de algemene regels terrassen toegestaan bij horecagelegenheden. In de regels is bepaald dat terrassen zijn toegestaan bij naast- of nabijgelegen horecabedrijven, mits het terras voldoet aan de voorwaarden van deze beleidsregels.
Een exploitatievergunning voor een terras kan worden verkregen wanneer de omstandigheden dit toestaan. Dit is altijd maatwerk en wordt getoetst aan de onderstaande regels:
Op trottoirs moet er een obstakelvrije doorloopruimte worden behouden van minimaal 0,90 m. Dit geldt ook bij het in gebruik zijn van het terras, dus inclusief ruimte van uitgeschoven stoelen. Geleidelijnen in het trottoir moeten inclusief een vrije ruimte van 0,60 m aan weerszijden worden vrijgehouden van obstakels. Voor een terras moet minimaal 4,5 meter vrije doorgang overblijven voor hulpdiensten. Gebruikers van in de nabijheid gelegen panden en passanten mogen niet worden gehinderd.
Als voorwaarde in de vergunning wordt opgenomen dat het terras moet voldoen aan deze beleidsregels. Daarnaast zullen expliciet de volgende voorwaarden en opmerkingen worden meegenomen:
Indien zich onder het terras kabels, leidingen of riolen bevinden, of deze daar moeten worden gelegd, en de daarop rechthebbenden daaraan noodzakelijke werkzaamheden moeten verrichten, dient het terras voor zover nodig, op eerste aanzegging van deze rechthebbenden onmiddellijk ontruimd te worden en dienen eventueel aanwezige belemmerende vlonders, windschermen, poeren en dergelijke eveneens te worden verwijderd, alles door en op kosten van vergunninghouder.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-493866.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.