Verkeersbesluit Eindhovenseweg, fase 3

kenmerk Openbare Ruimte 2022-10

Gemeente Waalre

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Waalre,

 

Gelet op:

de Wegenwet, artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

Overwegende:

- dat op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 een verkeersbesluit moet worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;

 

- dat voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, een verkeersbesluit moet worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994;

 

- dat Eindhovenseweg, Brabantialaan, Raadhuisstraat, Brederode, Koningin Julianalaan en Koningin Wilhelminalaan in eigendom en in beheer zijn bij de gemeente Waalre;

 

- dat de aangewezen locaties een weg zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

 

- dat gelet op bovengenoemd artikel het college van burgemeester en wethouders van Waalre bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor deze wegen;

 

- dat de gemeente in het kader van het project “Duurzaam door Waalre” een duurzaam gezonde leefomgeving wil creëren door, in navolging op de realisatie van de Nieuwe Verbinding N69, het aantal verkeersbewegingen op de Eindhovenseweg in Aalst en op de Traverse in Waalre-dorp rigoureus terug te dringen.

 

- dat als gevolg van de openstelling van de nieuwe N69 de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg het doorgaand verkeer van en naar Eindhoven een alternatieve verbinding heeft.

 

- dat als onderdeel van het project “Duurzaam door Waalre” de Eindhovenseweg – Valkenswaardseweg wordt heringericht.

 

- dat het ontwerp van fase 3 van de Eindhovenseweg, tussen Raadhuisstraat en Koningin Julianalaan in samenspraak met inwoners in denktanks tot stand is gekomen.

 

- dat het ontwerp van fase 3 van de Eindhovenseweg ook is gepresenteerd tijdens twee inloopbijeenkomsten d.d. 7 juni 2022 en 11 oktober 2022 voor inwoners en belanghebbenden.

 

- dat bij deze herinrichting is voorzien in het realiseren van voorrangspleinen ter plaatse van de kruispunten Eindhovenseweg – Koningin Julianalaan – Koningin Wilhelminalaan en Eindhovenseweg – Raadhuisstraat - Brabantialaan;

 

- dat het verkeer ter plaatse van deze voorrangspleinen de mogelijkheid heeft om van en naar de Eindhovenseweg te rijden;

 

- dat op deze voorrangspleinen met bebording gewezen moet worden op de juiste rijrichtingen;

 

- dat daardoor het verkeerd gebruik van de voorrangspleinen wordt voorkomen.

 

- dat dit resulteert in een verkeersveilige situatie.

 

- dat als onderdeel van de voorrangspleinen en de voorrangsweg Eindhovenseweg ook de parallel gelegen fietsers en voetgangersoversteekplaatsen in de voorrang opgenomen moeten worden.

 

- dat daarom is voorzien in het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen over de aansluitingen Koningin Julianalaan, Koningin Wilhelminalaan, Raadhuisstraat en Brabantialaan.

 

- dat ook de fietsers ter plaatse van de aansluiting Raadhuisstraat en Brabantialaan in de voorrang worden opgenomen.

 

- dat daardoor een eenduidige, herkenbare en verkeersveilige situatie wordt gecreëerd.

 

- dat het dorpshart van Aalst als onderdeel van het project “Duurzaam door Waalre” aantrekkelijker wordt gemaakt;

 

- dat de aanpassing van de Eindhovenseweg een bijdrage levert aan het verbeteren van de aantrekkelijkheid van het dorpshart van Aalst.

 

- dat als onderdeel van de herinrichting van de Eindhovenseweg is voorzien in het reduceren van de maximumsnelheid naar 30 km/u;

 

- dat het reduceren van de maximumsnelheid bijdraagt aan het verbeteren van de oversteekbaarheid van de Eindhovenseweg onder andere richting het dorpshart van Aalst;

 

- dat deze snelheidsreductie ook resulteert in een verbetering van de verkeersveiligheid en leefbaarheid.

 

- dat het instellen van een snelheidsregime van 30 km/u is kortgesloten met de busvervoerder en zij hiermee kunnen instemmen.

 

- dat het bij een 30 km/u weg gebruikelijk is dat lijnbussen op de rijbaan halteren.

 

- dat daarom als onderdeel van de herinrichting de bestaande bushaltehavens Maarten Trompstraat aan de rijbaan worden gesitueerd.

 

- dat deze bushalte voor beide rijrichtingen dichter bij elkaar worden gesitueerd en de onderlinge loopstand wordt verkleind.

 

- dat daardoor de bereikbaarheid van de bushalten wordt verbeterd.

 

- dat in de huidige situatie ter hoogte van Eindhovenseweg 11a een gehandicaptenparkeerplaats is gesitueerd.

 

- dat deze als onderdeel van de herinrichting circa 10 meter opschuift en voor Eindhovenseweg 9 wordt gesitueerd.

 

- dat deze geringe verplaatsing voor de gebruiker een positief effect heeft op de bereikbaarheid van deze gehandicaptenparkeerplaats.

 

- dat ter hoogte van Eindhovenseweg 22a en 23-27 een laad en losplaats langs de Eindhovenseweg is gelegen.

 

- dat deze laad- en losplaatsen niet herkenbaar zijn op basis van de inrichting van de openbare ruimte.

 

- dat daarom als onderdeel van de herinrichting deze laad- en losplaatsen langs de rijbaan van de Eindhovenseweg ter hoogte van huisnummers 14 - 18 en 84 – 84a worden gesitueerd.

 

- dat daardoor de bereikbaarheid van de laad- en losplaatsen is geborgd en ook een herkenbare situatie voor de weggebruikers ontstaat.

 

- dat in de huidige situatie op de Eindhovenseweg ter hoogte van Brederode een middengeleider is ingepast.

 

- dat deze middengeleider voorkomt dat verkeer vanuit het zuiden (Valkenswaard) linksaf Brederode kan inrijden en andersom vanuit Brederode linksaf richting het noorden (Randweg N2/A2, Eindhoven).

 

- dat door de nieuwe N69 alsmede de maatregelen als onderdeel van het project “Duurzaam door Waalre” de hoeveelheid verkeer op de Eindhovenseweg wordt gereduceerd.

 

- dat daardoor meer hiaten in de verkeersstroom op de Eindhovenseweg zullen ontstaan.

 

- dat dit de mogelijkheid biedt om de aansluiting Brederode volledig open te stellen voor het verkeer van en naar de Eindhovenseweg.

 

- dat hierdoor de bereikbaarheid van het Dorpshart Aalst wordt verbeterd.

 

- dat op dit moment een gebod tot het volgen van de rechtsafslaande richting voor het verkeer vanaf de Gestelsestraat naar de Raadhuisstraat van toepassing is.

 

- dat als onderdeel van de herinrichting de verkeersgeleider op de Raadhuisstraat wordt verlengd om dit gebod fysiek te ondersteunen.

 

- dat deze verkeersgeleider de doorgang voor fietsers vanaf de Raadhuisstraat naar de Gestelsestraat blokkeert.

 

- dat daarom de fietsoversteek over de aansluiting Raadhuisstraat en het fietspad naar de Gestelsestraat in twee richtingen toegankelijk wordt gemaakt.

 

- dat daardoor de voorzieningen rond de Gestelsestraat bereikbaar blijven voor fietsers.

Is het gewenst:

om de Eindhovenseweg in Aalst her in te richten om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren.

 

Gehoord:

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is dit besluit voorgelegd aan de inspecteur van nationale politie, basisteam De Kempen. Dat de inspecteur van nationale politie akkoord is met de voorgenomen verkeersmaatregelen.

Mededelingen

Voor het inzien van het verkeersbesluit met bijbehorende stukken kunt u telefonisch een afspraak maken: 040 – 2282500. U kunt het verkeersbesluit ook inzien via de site van het Gemeenteblad op www.officielebekendmakingen.nl/gemeenteblad. Het verkeersbesluit treedt in werking met ingang van de dag, nadat de ter inzage termijn van zes weken is verstreken.

BESLUITEN

 

het college van burgemeester en wethouders van Waalre:

  • 1.

    Tot het inrichten van voorrangspleinen op de kruispunten Eindhovenseweg – Koningin Wilhelminalaan – Koningin Julianalaan en Eindhovenseweg – Raadhuisstraat – Brabantialaan met borden D2, D3 en D5-R van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen.

  • 2.

    Tot het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsen op de Koningin Wilhelminalaan, Koningin Julianalaan, Raadhuisstraat en Brabantialaan ter hoogte van de aansluiting op de Eindhovenseweg met borden L2 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 te plaatsen.

  • 3.

    Tot het in de voorrang opnemen van de fietsoversteekplaatsen over de Brabantialaan en Raadhuisstraat als onderdeel van het voorrangsplein op de Eindhovenseweg door het aanbrengen van blokmarkering en haaientanden met borden B6 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • 4.

    Tot het instellen van een maximumsnelheid van 30 km/u op de Eindhovenseweg tussen de aansluiting Koningin Julianalaan en Raadhuisstraat met borden A1-30 en A2-30 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • 5.

    Tot het verplaatsen van de bushalten Maarten Trompstraat naar de rijbaan Eindhovenseweg ter hoogte van de aansluiting Emmastraat – Goudbergstraat inclusief blokmarkering en de borden L3-B van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • 6.

    Tot verplaatsen van de gehandicaptenparkeerplaats voor Eindhovenseweg nr. 11a naar Eindhovenseweg nr. 9 met bord E5 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 .

  • 7.

    Tot verplaatsen van de laad- en losplaats voor Eindhovenseweg nr. 22a naar Eindhovenseweg nrs. 14-18 en de laad- en losplaats voor Eindhovenseweg nrs. 23-27 naar Eindhovenseweg nrs. 84-84a met bord E7 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • 8.

    Tot het intrekken van de middengeleider op de Eindhovenseweg ter hoogte van de aansluiting Brederode inclusief borden D2 (Eindhovenseweg) en D5-R (Brederode) van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

  • 9.

    Tot het aanduiden van de fietsoversteek en toeleidende fietspaden in twee richtingen op de Raadhuisstraat ter hoogte van de Eindhovenseweg met borden D05-L en G11 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 met onderbord OB505.

 

 

Waalre, d.d. 3 november 2022

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN WAALRE

Namens hen,

 

 

De heer ing. H.J.M. Dings

Manager Leefomgeving

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, hiertegen een met reden omkleed bezwaarschrift indienen. Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in het Gemeenteblad. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in het Gemeenteblad bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Waalre, Postbus 10.000, 5580 GA Waalre. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort.

Bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch, kan een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op de het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven