Gemeenteblad van Utrecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2022, 492209 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Utrecht | Gemeenteblad 2022, 492209 | ander besluit van algemene strekking |
Nadere regel subsidie kelders wervengebied pilotfase 2022-2024 gemeente Utrecht
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Deze nadere regel verstaat onder:
wervengebied: het gebied aangemerkt als het rijksmonument ‘Stadsbinnengrachten en Werven’, met de middeleeuwse kelders in de nabijheid van de werven. Tot het wervengebied wordt mede gerekend enkele delen van straten waarin straatkelders zijn gelegen voorzover die straten expliciet als zodanig op de overzichtskaart ‘kelders in het wervengebied’ zijn aangegeven. De overzichtskaart is niet limitatief en wordt periodiek aangevuld met nieuw ontdekte kelders;
Deze nadere regel heeft als doel regels te stellen aan het verstrekken van subsidie, bedoeld om een bijdrage te leveren aan het behoud en herstel van in de openbare weg gelegen (veelal) monumentale kelders in het wervengebied.
De centrale opgave van het programma Werk aan de Werf is een samenhangend en gezamenlijk herstel en behoud van het wervengebied, en kent de volgende vijf onderliggende doelen:
De nadere regel heeft voorts als doel het regelen van de samenwerking en het toekomstig beheer en onderhoud van kelders en het vastleggen van de eigendomsverhoudingen.
Deze nadere regel dient als een pilot, om meer kennis en ervaring te verwerven over het onderhoud en herstel van kelders, de kosten en oorzaken van schade.
Hoofdstuk 2 Subsidieverstrekking voor onderhoud en herstel
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
In de volgende gevallen kan voor het opstellen van een herstelplan en de daarvoor benodigde onderzoeken, en het uitvoeren van het herstelplan, ten behoeve van het onderhoud, het herstel of het waterdicht maken van kelders in het wervengebied, door de eigenaar subsidie worden aangevraagd voor:
Voor de subsidieverlening is gedurende de pilotfase van 1 november 2022 tot 1 juli 2024, het volgende bedrag beschikbaar:
voor subsidies voor de kosten voor onderhoud, herstel en het waterdicht maken van een kelder in het kader het uitvoeren van een herstelplan, waarbij ingrijpende maatregelen nodig zijn, geldt per tranche zoals bedoeld in artikel 8 lid 1, een subsidieplafond van € 950.000 inclusief btw per tranche en derhalve van € 3,8 miljoen inclusief btw in totaal;
voor subsidies voor de kosten voor onderhoud, herstel en het waterdicht maken van een kelder in het kader het uitvoeren van een herstelplan, waarbij geen ingrijpende maatregelen nodig zijn en waarvan de kosten minder dan € 10.000 inclusief btw bedragen, geldt per tranche zoals bedoeld in artikel 8 lid 1, een subsidieplafond van € 50.000 inclusief btw per tranche en derhalve van € 200.000 inclusief btw in totaal.
Artikel 6 Subsidiabele kosten en maximale hoogte van de subsidie voor het opstellen van het herstelplan
Niet subsidiabel zijn kosten waarvan de dekking anderszins verzekerd is. Kosten zijn in ieder geval anderszins verzekerd indien voor de subsidiabele activiteiten een subsidie van een ander bestuursorgaan of een bijdragen van derden, is of kan worden verkregen, waaronder begrepen subsidies voor de instandhouding van rijksmonumenten op grond van het bepaalde in artikel 7.3 van de Erfgoedwet.
Indien uit onderzoek en/of naar oordeel van het college blijkt dat er sprake is van een complexe schade- of constructieproblematiek die gespecialiseerd advies vergt, is het college bevoegd om in afwijking van het tweede lid een hogere subsidie te verlenen. Het besluit tot subsidieverlening wordt in dat geval aangepast met een aanvullende aanvraag.
Artikel 7 Subsidiabele kosten en maximale hoogte van de subsidie voor het uitvoeren van het herstelplan
Niet subsidiabel zijn kosten waarvan de dekking anderszins verzekerd is. Kosten zijn in ieder geval anderszins verzekerd indien voor de subsidiabele activiteiten een subsidie van een ander bestuursorgaan of een bijdrage van derden, is of kan worden verkregen, waaronder begrepen subsidies voor de instandhouding van rijksmonumenten op grond van het bepaalde in artikel 7.3 van de Erfgoedwet.
Tevens kan subsidie worden verstrekt voor de kosten voor het treffen van maatregelen tijdens de werkzaamheden in de openbare ruimte in verband met bereikbaarheid, overlast en veiligheid, mits de kosten voldoen aan de criteria uit de leidraad subsidiabele kosten. De subsidie bedraagt 100% van deze kosten, met een maximum van € 10.000 inclusief btw per kelder. Indien een loopbrug onderdeel is van de treffen maatregelen bedraagt de subsidie maximaal € 50.000 inclusief btw per kelder.
Artikel 8 Indieningstermijn subsidieaanvraag voor het uitvoeren van een herstelplan
Artikel 9. Volgorde van behandeling en verdeling beschikbare subsidie
Per tranche wordt, behoudens het geval in lid 7 van dit artikel en onverminderd het bepaalde in lid 4 van dit artikel, enkel subsidie verleend voor het opstellen van een herstelplan met prioriteit of het uitvoeren van een herstelplan met prioriteit. Het voor een tranche op grond van het subsidieplafond beschikbare bedrag wordt verdeeld op volgorde van binnenkomst van de volledige aanvragen. Aanvragen die aan de indieningsvereisten voldoen worden op volgorde van binnenkomst behandeld. Op aanvragen kan reeds worden beslist voor de einddatum van de betreffende tranche.
Indien ná de einddatum van een tranche het voor die tranche op grond van het subsidieplafond beschikbare bedrag nog niet volledig is verdeeld nadat op alle aanvragen met prioriteit is beslist, komen aanvragen zonder prioriteit als bedoeld in het tweede lid van dit artikel voor subsidie in die tranche in aanmerking, voor zover daarmee het subsidieplafond niet wordt overschreden, in de volgende gevallen:
als het gelet op de doelstellingen en uitgangspunten van het Programma Werk aan de Werf, wenselijk is snel tot uitvoering van het herstel als omschreven in de aanvraag en het overgelegde herstelplan over te gaan, zoals bij kelders waarbij werk met werk kan worden gemaakt, kelders die gelijktijdig met de uitvoering van kabel- en leidingwerkzaamheden kunnen worden hersteld, of kelders die door een eigenaar gelijktijdig met een ingrijpend renovatie van het pand kunnen worden hersteld.
In afwijking van de wijze van verdeling en de volgorde van behandelen van aanvragen uit lid twee tot en met zes van dit artikel wordt een aanvraag voor het uitvoeren van een herstelplan dat zodanig urgent is dat uitstel van het herstel niet aanvaardbaar is, met voorrang op alle andere aanvragen behandeld en kan daarvoor met voorrang op alle andere aanvragen subsidie worden verleend.
Artikel 10. Wijze van indiening
Een aanvraag kan elektronisch worden ingediend met DigiD en/of e-herkenning via www.utrecht.nl/subsidie. In uitzonderingsgevallen kan, mits vooraf afgestemd met het subsidiebureau via subsidie@utrecht.nl, een aanvraag schriftelijk worden ingediend via Gemeente Utrecht, t.a.v. Subsidiebureau, Postbus 2158, 3500 GD Utrecht
Artikel 11. Subsidie opstellen herstelplan
De keldereigenaar kan een subsidieaanvraag voor het opstellen van een herstelplan en de daarvoor benodigde bij burgemeester en wethouders indienen. Bij het indienen van de aanvraag om een subsidie voor het opstellen van een herstelplan wordt een offerte van een gespecialiseerd bureau of gespecialiseerde aannemer overgelegd;
Artikel 12 Vooroverleg subsidieaanvraag voor uitvoering herstelwerkzaamheden
Voorts maken de gemeente Utrecht en de keldereigenaar afspraken over de samenwerking bij uitvoering van de onderhouds- en herstelwerkzaamheden aan kelder van de keldereigenaar en de werf- of kluismuur en hemelwaterafvoerinstallatie van de gemeente Utrecht, en de overige in artikel 13 genoemde onderwerpen.
Artikel 13 Aanvraag subsidie voor het uitvoeren van een herstelplan
Bij het indienen van de aanvraag om een subsidie voor het uitvoeren van een herstelplan wordt overgelegd:
het herstelplan dat voldoet aan de eisen omschreven in de leidraad eisen aan herstelplan indien en voor zover de kosten voor onderhoud, herstel en waterdicht maken zijn geraamd op meer dan € 10.000 inclusief btw. Indien de hiervoor genoemde kosten zijn geraamd op € 10.000 inclusief btw of minder volstaat een offerte van een gecertificeerde aannemer en een werkbeschrijving als zijnde het herstelplan;
een actuele rapportage met relevante onderzoeken zoals bedoeld in leidraad eisen aan herstelplan waaruit de technische of fysieke staat van de kelder nauwkeurig blijkt en waarmee de noodzaak van de ingrepen voldoende wordt onderbouwd. Het rapport dient actuele overzichts- en detailfoto’s te bevatten die een duidelijke indruk geven van de staat van kelder en zijn gebreken. Indien kosten lager zijn dan €10.000 inclusief btw volstaat een werkbeschrijving van de aannemer inclusief actuele overzichts- en detailfoto’s;
een projectbegroting, bestaande uit een kostenraming, kostenverdeling en een dekkingsplan, van de kosten voor onderhoud, herstel en waterdicht maken van de kelder. De projectbegroting dient aan te sluiten op het overzicht van de activiteiten. In deze begroting staat per activiteit opgenomen welke personele en materiele middelen nodig zijn voor de activiteiten;
een overzicht van andere subsidies voor dezelfde activiteit, waarbij wordt aangegeven voor welke onderdelen hoeveel subsidie is verstrekt dan wel is of zal worden aangevraagd. In voorkomend geval wordt tevens vermeld wat de stand van zaken is met betrekking tot de indiening of beoordeling van die aanvragen;
De adviescommissie stelt voor haar werkwijze een reglement vast, welk reglement ter goedkeuring moet worden voorgelegd aan burgemeester en wethouders. Het reglement bevat in ieder geval bepalingen over de door de Adviescommissie te volgen procedure bij een adviesverzoek van burgemeester en wethouders, waaronder begrepen het horen van de eigenaar en een mogelijkheid voor de eigenaar en burgemeester en wethouders om een reactie te geven op een concept van het advies van de adviescommissie.
Artikel 15 Voorwaarden aan subsidie: samenwerkingsovereenkomst
De samenwerkingsovereenkomst dient onder meer een regeling te bevatten voor:
de samenwerking tussen gemeente Utrecht en keldereigenaar bij de uitvoering van onderhouds- en herstelwerkzaamheden aan werf-, straat-, of kluiskelder van een keldereigenaar en aan de werf- of kluismuur en de hemelwaterafvoerinstallatie van de gemeente. Uitgangspunt is dat de werkzaamheden voor keldereigenaar en de gemeente Utrecht zoveel mogelijk gelijktijdig door dezelfde aannemer worden uitgevoerd;
Een subsidieaanvraag wordt, onverminderd het bepaalde in artikel 4:25 Awb, artikel 4:35 Awb en de ASV van de gemeente Utrecht, geheel of gedeeltelijk geweigerd voor zover:
Artikel 18 Aanpassing van het verleende subsidiebedrag
Als de in de projectbegroting opgenomen post onvoorzien niet toereikend is om de kosten van onvoorziene noodzakelijke afwijkingen van het herstelplan te dekken, kan de keldereigenaar, mits hij vooraf schriftelijk goedkeuring van burgemeester wethouders heeft verkregen, een meerwerkopdracht te verstrekken, tot een maximum van € 5.000 inclusief btw, zolang de subsidie nog niet is vastgesteld, burgemeester en wethouders verzoeken in een herziene beslissing op de aanvraag, het verleende subsidiebedrag te verhogen, met inachtneming van de leidraad subsidiabele kosten en het maximaal te subsidiëren bedrag.
Wanneer de openbare weg is open gegraven doen burgemeester en wethouders een onderzoek naar de schade en stellen daarvan een inspectierapport op. Dit inspectierapport wordt binnen acht weken naar de keldereigenaar toegezonden. Indien uit de inspectie blijkt dat de schade, zonder nader technisch onderzoek, eenduidig aan de gemeente is toe te schrijven, kan de keldereigenaar burgemeester en wethouders vragen de subsidiebeschikking op dit punt aan te passen. Alvorens een besluit te nemen op het verzoek van de keldereigenaar, vragen burgemeester en wethouders advies aan de adviescommissie indien naar hun voorlopig oordeel het verzoek geheel of gedeeltelijk moet worden afgewezen.
Als na het open graven van de kelder blijkt dat de kosten voor het onderhoud, herstel en waterdicht maken aanzienlijk hoger zijn dan in het herstelplan geraamd, waardoor de eigen bijdrage aan een keldereigenaar aanzienlijk hoger wordt dan verwacht, heeft de keldereigenaar het recht de werkzaamheden tussentijds te beëindigen, en behoeft hij de subsidie niet volledig terug te betalen.
Keldereigenaar kan in het geval van het eerste lid van dit artikel burgemeester en wethouders verzoeken de subsidiebeslissing te herzien. De herziening heeft een terugwerkende kracht tot het moment dat de keldereigenaar burgemeester en wethouder heeft verzocht de subsidie vanwege de beëindiging van de werkzaamheden te willen beëindigen. Burgemeester en wethouders zullen in haar beslissing vaststellen welk deel subsidie – mede gelet op de kosten die ten behoeve van het beëindiging van de werkzaamheden nog moeten worden gemaakt – dient te worden terugbetaald.
Als na het open graven van een kelder blijkt dat de kosten voor het onderhoud, herstel en waterdicht maken van die kelder aanzienlijk hoger liggen dan geraamd - te weten 20 % hoger blijken te zijn dan € 250.000 – kunnen burgemeester en wethouders de subsidie intrekken, en de met de keldereigenaar gesloten samenwerkingsovereenkomst beëindigen.
Paragraaf 2.4 Verplichtingen van de subsidieontvanger
De keldereigenaar zal op verzoek van burgemeester en wethouder meewerken aan een onderzoek naar de schade aan een kelder.
De keldereigenaar is zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van onderhoud, herstel en waterdicht maken van zijn kelder. Een uitzondering is mogelijk wanneer er gelijktijdig met het herstel van een kelder ingrijpend herstel van kluismuren of muren van bruggen in eigendom van de gemeente Utrecht plaatsvindt zoals opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Werken aan de Werf. In dit specifieke geval kan de gemeente Utrecht het opdrachtgeverschap voor het herstel van de kelder op zich nemen, waarbij de gemeente Utrecht op eigen naam voor rekening van de keldereigenaar optreedt als opdrachtgever richting de aannemer. Nadere afspraken tussen gemeente Utrecht en keldereigenaar worden vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 22 Verkrijgen van subsidie met terugwerkende kracht
Voor onderhoud, herstel en waterdicht maken van een kelder dat is gestart niet eerder dan 20 december 2019 en niet later dan drie maanden na de inwerkingtreding van de nadere regel is het mogelijk subsidie met terugwerkende kracht aan te vragen. De volgende eisen zijn van toepassing:
De subsidieregeling betreft een pilot. Het beleid waarvoor op grond van deze nadere regel subsidie wordt verleend, wordt periodiek geëvalueerd. De evaluatie kan leiden tot tussentijdse aanpassing van deze nadere regel en de bijbehorende leidraad subsidiabele kosten en de leidraad eisen aan herstelplan. Leereffecten uit de pilot worden voorts meegenomen in de totstandkoming van de nieuwe nadere regel voor het subsidiëren van het onderhoud en herstel van kelders die deze nadere regel zal vervangen.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht, in de vergadering van 1 november 2022
De burgemeester
Sharon A.M. Dijksma
De secretaris,
Gabrielle G.H.M. Haanen
Bijlage 1: Leidraad subsidiabele kosten
Leidraad subsidiabele kosten voor het opstellen en uitvoeren van een herstelplan
Met de subsidieregeling kelderherstel wervengebied kunnen keldereigenaren subsidie aanvragen voor onderhoud, herstel en waterdicht maken van hun kelders. Er kan subsidie worden gevraagd voor het opstellen van een herstelplan en de voor noodzakelijke onderzoeken. Daarnaast kan subsidie worden gevraagd voor de uitvoering van het herstelplan. In deze leidraad is nader beschreven welke kosten wel en niet subsidiabel zijn.
1. Algemene bepalingen subsidiabele kosten
Subsidiabel zijn de kosten van onderzoeken, werkzaamheden, maatregelen en voorzieningen ten behoeve van onderhoud, herstel en het waterdicht maken van kelders in het wervengebied, voor zover dat is bepaald in deze bijlage:
2. Uitwerking algemene bepalingen
De ‘Leidraad subsidiabele kosten voor het opstellen en uitvoeren van een herstelplan’ (hierna: leidraad) is een bijlage van de ‘Nadere regel subsidie kelders wervengebied gemeente Utrecht pilotfase 2022-2024’. Met de leidraad wordt gestreefd naar een efficiënte behandeling van subsidieaanvragen en subsidievaststellingen. In hoofdstuk 1.1 staan algemene bepalingen ten aanzien van subsidiabele kosten. Deze bepalingen gelden voor alle subsidiabele kosten, genoemd in deze leidraad.
In het herstelplan, met name in de werkomschrijving en in de kostenraming, moeten de onderdelen zoals genoemd in deze leidraad terug te vinden zijn. In een aantal gevallen is aangegeven welke kosten niet subsidiabel zijn. Deze niet-subsidiabele kostenposten zijn bedoeld ter verduidelijking en als afbakening om aan te geven waar de grens tussen subsidiabel en niet-subsidiabel ligt, maar zijn niet limitatief.
De leidraad maakt geen onderscheid tussen onderhoud en herstel. Voor veel werkzaamheden geldt dat voor het maken van onderscheid tussen onderhoud en herstel met percentages moeten worden gewerkt. In veel gevallen levert dat een arbitraire grens op en dat is onwenselijk.
Een belangrijk doel van de pilot is kennis en ervaring op te doen. De opgedane lessen worden benut bij de toepassing van de Nadere regel en deze Leidraad. Burgemeester en wethouders kunnen de Leidraad aanpassen. De aangepaste Leidraad is van toepassing op nieuwe subsidieaanvragen.
Technisch noodzakelijk, doelmatig en proportioneel
De werkzaamheden voor het herstel, onderhoud of waterdicht maken van kelders dienen doelmatig, proportioneel en technisch noodzakelijk te zijn en gericht op behoud van het wervengebied. Doelmatig en proportioneel houdt in dat de werkzaamheden moeten bijdragen aan de constructieve veiligheid van de kelder (en de daarboven liggende weg) en zijn monumentale waarde. Mede gelet op de beperkte subsidiegelden moet er een verantwoorde balans zijn tussen de hoogte van de herstelkosten en hun bijdrage aan de eerder genoemde doelen. De werkzaamheden moeten op een vakkundige wijze worden uitgevoerd. Behoud gaat hierbij vóór herstel, herstel vóór vervanging en vervanging vóór reconstructie.
Voor het uitvoeren van herstel, onderhoud en waterdicht maken van de kelder is specifiek vakmanschap noodzakelijk. In het algemeen geldt dat de kosten van ‘zelfwerkzaamheid’ alleen dan subsidiabel zijn indien de eigenaar achteraf kan aantonen (bijvoorbeeld met een accountantsverklaring) hoeveel uren door hemzelf of zijn personeel binnen het kader van een door hem gedreven onderneming zijn besteed aan subsidiabele werkzaamheden. Uren die zijn besteed buiten het kader van de door hem gedreven onderneming gelden als ‘doe-het- zelf’-uren. Deze zijn niet subsidiabel.
Tijdens de uitvoering van het herstelplan kunnen onverwacht gebreken aan het licht komen, waardoor extra werkzaamheden noodzakelijk zijn om de kelder in stand te kunnen houden. Mits het subsidiabele instandhoudingswerkzaamheden betreft, kan de begrotingspost ‘onvoorzien’ worden gebruikt om deze kosten te dekken.
In de onderstaande tabel staat welke kosten subsidiabel zijn. Per kelderonderdeel zijn de type werkzaamheden en de kostenverdeling, 100% voor gemeente, 100% voor keldereigenaar of kosten te verdelen, aangeduid. In de nadere regel is aangegeven hoe deze kosten worden verdeeld (welk percentage van toepassing is). In de tabel is per type werkzaamheden aangegeven welke kosten wel en niet subsidiabel zijn. Deze lijst is niet uitputtend. De lijst subsidiabele kosten kan worden gewijzigd. De niet-subsidiabele kostenposten zijn bedoeld ter verduidelijking en als afbakening om aan te geven waar de grens tussen subsidiabel en niet-subsidiabel ligt.
Kosten zijn niet subsidiabel voor zover bij andere overheden of publiekrechtelijke instellingen subsidie wordt verkregen of kan worden verkregen voor het uitvoeren van het onderhoud, herstel en het waterdicht maken van een kelder. Of kosten subsidiabel zijn op grond van de nadere regel bij derden is niet aangegeven in deze lijst. Dit mogelijke verschil wordt duidelijk bij de kostenraming en kostenverdeling die als bijlage in het herstelplan komen.
De omzetbelasting (btw) is tot een maximum van 21%, tenzij deze voor de keldereigenaar fiscaal verrekenbaar is.
Bijlage 2: Leidraad herstelplan
Om een werf-, kluis- of straatkelder te herstellen, is een herstelplan nodig. Hier leest u welke onderzoeken nodig zijn om een herstelplan te maken, welke doelen het herstel dient en welke eisen daarom aan het herstel worden gesteld. We geven ook een overzicht van wat er in het herstelplan moet staan. Een herstelplan is een voorwaarde om subsidie te kunnen vragen voor een deel van de herstelkosten.
Om het herstelplan te kunnen maken en beoordelen is een beeld nodig van de staat van de kelder. Het herstelplan begint daarom met onderzoek. De onderzoeksrapporten komen als bijlage bij het herstelplan. Minimaal nodig zijn:
Soms, bijvoorbeeld als er vermoedens zijn van grotere schade of gebreken in de constructie, is het nodig om nader specialistisch onderzoek te doen. De keldereigenaar en gemeente spreken dan af welke aanvullende onderzoeken nog nodig zijn voor het opstellen van een herstelplan. Voorbeelden van specialistisch onderzoek zijn:
Alle onderzoekskosten en de kosten voor het maken van het herstelplan zijn voor rekening van de gemeente. De keldereigenaar vraagt hiervoor een subsidie aan van maximaal
€ 5.000 bij de gemeente. Als de kelder een rijksmonument is, dan worden deze kosten ook vergoed door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) vanuit de subsidieregeling voor instandhouding van monumenten.
Het herstel van de kelder dient de volgende doelen:
Per doel stelt de gemeente daarom eisen aan het herstel:
1. Voldoende veilig en belastbaar
De kelder dient (minimaal) de huidige belasting van de weg en het verkeer te kunnen dragen. Er blijft een aslastbeperking van 2 ton gelden in het gebied. De belangrijkste eisen zijn:
De kelder moet een verkeersbelasting aankunnen die hoort bij het aslast beperkingsbord C20 van 3,0 ton zoals die in de NEN 8701 is opgenomen. Dit is de laagste aslastbeperking die door het Bouwbesluit wordt toegelaten en is nodig als veiligheidsmarge voor de incidentele zwaardere belasting door bijzonder verkeer, zoals de brandweer.
De kelders zijn onderdeel van het historische erfgoed van de stad. Een deel van de kelders heeft een beschermde status als rijksmonument of gemeentemonument. De werven en de stadsbinnengrachten zijn rijksmonument én beschermd stadsgezicht. Belangrijkste eisen:
Het onderhoud en herstel van de kelder dienen tot instandhouding van het monument en zijn gericht op maximaal behoud van de aanwezige monumentale waarden: in het bijzonder historische materialen en constructies. Deze eisen zijn gesteld om de originele kenmerken van het monument zo gaaf mogelijk te behouden. Het gaat om kenmerken zoals het oorspronkelijke uiterlijk, de toegepaste bouwwijze en gebruikte materialen.
3. Geschikt voor huidig gebruik
Het herstelplan is bedoeld om schades aan de kelder en muur te herstellen, voor het dragen van de bovenliggende straat en de kelder waterdicht te maken voor het huidig gebruik. Het wijzigen van de gebruiksfunctie van de kelder – bijvoorbeeld van opslag in woonruimte – valt niet onder het herstelplan. Dat is een ander traject met een vergunningaanvraag en een controle op het bestemmingsplan. Belangrijkste eisen:
4. Uitvoering van voldoende kwaliteit
Voor de uitvoering van het herstelwerk geven we randvoorwaarden mee voor de aannemer. Belangrijkste eisen:
Doel van deze afspraken is om de overlast in de omgeving te beperken. In het herstelplan staan uitgangspunten over de bereikbaarheid, leefbaarheid, verkeer en communicatie tijdens de uitvoering. Dat noemen we een BLVC plan. De aannemer wordt gevraagd het BLVC plan met maatregelen uit te werken en op te nemen in offerte. De uitgangspunten komen vooral van de gemeente. Belangrijkste eisen:
Het herstelplan is als volgt opgebouwd:
1. Inleiding: aanleiding en doel van het herstelplan.
2. Algemene gegevens kelder zoals:
3. Technische inspectie volgens CUR 117 (contractuele vooropname B3) met:
4. Analyse en keuze welke schades of gebreken worden hersteld:
6. Voorstel hoe om te gaan met mogelijke toekomstige schades die vanuit de binnenzijde niet of onvoldoende in beeld kunnen worden gebracht.
7. Projectbegroting met kostenraming, kostenverdeling en dekking:
Voor beperkte herstelmaatregelen aan een kelder is een herstelplan niet nodig is. Tot € 10.000,- euro spreken we van klein herstel. Een offerte van de aannemer is voor klein herstel voldoende. De gemeente toetst de offerte van de aannemer aan dezelfde doelen en eisen als bij een herstelplan, zoals ze in deze bijlage zijn beschreven.
De subsidieregeling kelderherstel wervengebied is een tijdelijke regeling, als voorloper op de definitieve regeling die in 2024 van kracht wordt. De komende tijd is bedoeld voor gemeente en keldereigenaren om stapsgewijs te leren aan welke eisen een herstelde kelder moet voldoen. Op basis van de ervaringen die we samen opdoen, kan deze bijlage bij het ingaan van iedere periode van subsidieverstrekking worden aangescherpt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-492209.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.