Verkeersbesluit voor het weren van vrachtverkeer en het instellen van een snelheidsbeperking op een gedeelte van de Noorderweg te Vroomshoop

Onderwerp: Weren vrachtverkeer en instellen snelheidsbeperking op het gedeelte van de Noorderweg tussen de Polderweg (grens met gemeente Ommen) en de Lindenlaan te Vroomshoop.

Inleiding

Vanwege een aantal ernstige verzakkingen, in zowel de rijbaan als het naastgelegen fietspad, kan de gemeente als wegbeheerder de verkeersveiligheid op de Noorderweg (tussen de Polderweg en de Lindenlaan) niet langer garanderen. Door deze verzakkingen bestaat de mogelijkheid dat vrachtwagen(combinatie)s gaan schommelen en elkaar raken op het moment dat zij elkaar passeren.

Omdat dit probleem niet op korte termijn is op te lossen, worden de maatregelen zoals beschreven in dit verkeersbesluit genomen.

 

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Wegenverkeerswet 1994, Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer en RVV.

Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. Artikel 18 van deze wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handels-wijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit. Artikel 15 lid 1 behelst de plaatsing van ver-keersborden. Artikel 8 van het BABW en artikel 67 van het RVV gaan over het plaatsen en aanbren-gen van onderborden. In het RVV (Reglement Verkeerstekens Verkeersregels) van 1990 staan de verkeersborden specifiek omschreven. Op grond van artikel 25 van het BABW is ook de aangren-zende gemeente (in dit geval gemeente Ommen) hierover geïnformeerd.

 

Bevoegdheid

Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. De bevoegdheid om een verkeersbesluit te nemen is bij besluit van 21 juni 2022 gemandateerd aan de ambtenaar (mandaatregeling Twenterand).

 

Advisering

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.

 

Motivering en belangen

Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te motiveren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen belang(en) van het verkeersbesluit te noemen.

 

Doelstelling en belangen

De doelstellingen van het besluit zijn ‘het verzekeren van de veiligheid op de weg’ en ‘het beschermen van de weggebruikers en passagiers’. We denken hierbij met name aan het schommelen van vrachtverkeer, dat rijdt op een weg die aan onderhoud toe is en het feit dat vrachtwagens elkaar kunnen raken bij het passeren.

 

Het belang van het besluit is gelegen in het ‘in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan’. Daarnaast is het ‘voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakt gevaar, overlast, hinder, alsmede de gevolgen van het milieu’ van belang.

 

Uitvoering

Gelet op wat in de ‘inleiding’ is vermeld, vinden wij het noodzakelijk om de onderhoud- en herstelwerkzaamheden uit te stellen. Het verbod op vrachtverkeer zal worden ingesteld door het plaatsen van de borden RVV C07 met een onderbord. Waar nodig worden voorwaarschuwingsborden geplaatst. Dit gebeurt op het gehele traject van de Noorderweg vanaf de Lindenlaan tot aan de Polderweg (grens met gemeente Ommen).

Verder zal een snelheidsbeperking worden ingesteld voor het gehele traject van 50 km/u door op meerdere locaties de borden A01-50 te plaatsen. Zie de bijgevoegde tekening.

 

Eindconclusie

Bij toenemende schade aan de weg komt ook de verkeersveiligheid steeds meer in het geding. Het belang van verkeersveiligheid weegt zwaar. Omdat onderhoud- en herstelwerkzaamheden nu niet uitgevoerd kunnen worden vanwege risico’s op extra schade, stellen wij een verbod voor vrachtverkeer (uitgezonderd bestemmingsverkeer) in en een snelheidsbeperking.

Besluit

Voor het gedeelte van de Noorderweg (gelegen tussen de Lindenlaan in Vroomshoop en de Polderweg (grens met gemeente Ommen)) wordt besloten om:

  • 1.

    Een maximum snelheid van 50 km/u in te stellen middels de borden A01-50;

  • 2.

    Een verbod voor vrachtverkeer in te stellen middels de borden C07 met als onderbord ‘uitgezonderd aanwonenden en exploitatie van aanliggende percelen’

Eén en ander conform bijgevoegde tekening.

Vriezenveen, 24 oktober 2022  

 

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand

namens dezen,

 

H. Spijk

Manager Ruimte

 

Naar boven