Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2022, 488464 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2022, 488464 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling meerkosten door Coronamaatregelen Jeugd en Wmo gemeente Apeldoorn
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Apeldoorn,
Overwegende dat door het Rijk en de VNG afspraken zijn gemaakt over meerkosten Corona voor aanbieders die zorg en/of ondersteuning bieden op grond van Wmo en of de Jeugdwet. Deze afspraken zijn neergelegd in de ‘Uitwerking meerkosten Jeugdwet en Wmo- VNG en Rijk’. Op basis van de Uitwerking is deze regeling meerkosten door het college van de gemeente Apeldoorn opgesteld. Deze regeling bevat de (aanvullende) spelregels en voorwaarden met betrekking tot de vergoeding van meerkosten.
gelet op Titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht, de Algemene subsidieverordening gemeente Apeldoorn.
besluit vast te stellen de Subsidieregeling meerkosten door Coronamaatregelen Jeugd en Wmo gemeente Apeldoorn.
Hoofdstuk 1: Algemene bepalingen
Artikel 1.2 Doel van de regeling
De regeling beoogt de meerkosten die aanbieders moeten maken om bij de uitvoering van de door de gemeente bekostigde zorg en/ of ondersteuning op grond van de Wmo 2015 en/ of de Jeugdwet aan de coronamaatregelen en RIVM richtlijnen te voldoen (gedeeltelijk) te compenseren.
De regeling is in ieder geval niet van toepassing op:
Aanbieders die zorg en/ of ondersteuning bieden op basis van de Raamovereenkomst individuele voorzieningen voor jeugdigen en maatwerkvoorzieningen voor volwassenen in het kader van de Jeugdwet, Wmo lokaal en Maatschappelijk Opvang en Beschermd Wonen GGZ. Aanvragen voor meerkosten door deze aanbieders kunnen ingediend worden op basis van de regeling meerkosten die te vinden is op www.zorgregiomijov.nl.
Aanbieders die zorg en/ of ondersteuning bieden op basis van door de VNG afgesloten contracten namens gemeenten. Dit betreft de zogenaamde landelijke transitie arrangementen (LTA). Aanvragen voor meerkosten door deze aanbieders kunnen ingediend worden bij de VNG. Informatie hierover is te vinden op: https://vng.nl/nieuws/handreiking-meerkosten-landelijke-inkoop-jeugdwet-en-wmo
Artikel 1.5 Meerkosten die in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) compensatie
Er dient altijd een direct verband te kunnen wordt gelegd tussen de meerkosten en de coronamaatregelen en/ of en de richtlijnen van het RIVM. Kosten die in ieder geval als meerkosten worden aangemerkt zijn:
aanpassen van locaties (niet bouwkundig) om de 1,5 afstand te organiseren. Bouwkundige ingrepen om locaties geschikt te maken kunnen alleen gedeclareerd worden als aangetoond kan worden dat deze noodzakelijk is om te kunnen voldoen aan de 1,5 afstand en er geen andere oplossing mogelijk is. Van deze kosten wordt 20% vergoed, de overige 80% wordt gezien als investering in de reguliere bedrijfsvoering van de aanbieder;
extra inhuur en/of inzet eigen personeel waarvan deze kosten niet te dekken zijn vanuit de reguliere omzet:
als gevolg van verminderde inzetbaarheid van bestaand personeel als het gevolg van de coronamaatregelen. De verminderde inzetbaarheid kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt omdat moet worden gewacht op een testuitslag, maar ook omdat sprake kan zijn van bovenmatig ziekteverzuim bij de zorgaanbieder. De kosten van het bovenmatig ziekteverzuim en de verminderde inzetbaarheid zelf worden uitgesloten van vergoeding.
Artikel 1.5.1 Meerkosten ICT en telefonie die in aanmerking komen voor (gedeeltelijke) compensatie
De meerkosten ICT en telefonie komen alleen in aanmerking voor (gedeeltelijke) compensatie op basis van het volgende kader:
aanschaf van software wordt alleen vergoed als die extra aangeschaft moest worden om de alternatieve zorgverlening mogelijk te maken. Onder die voorwaarde kan de aanschaf van software vergoed worden tot een maximum van 1/3 deel van de aanschafkosten. Het overige 2/3 deel wordt ook gezien als een investering van de aanbieder voor haar reguliere bedrijfsvoering.
Artikel 1.6 Beoordelingscriteria
Aanvragen worden beoordeeld aan de hand van de volgende criteria:
de aanbieder is bij het maken van de meerkosten naar het oordeel van het college doelmatig te werk gegaan. Bijvoorbeeld: een aanbieder zal logischerwijs eerst vrij beschikbaar eigen personeel moeten inzetten, of personeel van een andere aanbieder met omzetgarantie moeten lenen, alvorens uit te wijken naar extern personeel.
bij alternatieve dienstverlening die de waarde/ het budget van de opdracht/ indicatie overschrijdt dient de aanbieder vooraf van het college toestemming te hebben gekregen voor het inzetten van deze dienstverlening. Zonder deze toestemming komt een aanbieder niet in aanmerking voor een (gedeeltelijke) vergoeding van meerkosten.
Artikel 1.8 Subsidieplafond en verdeelregels
Hoofdstuk 2: Aanvraag en subsidieverlening
Aanbieders genoemd onder artikel 1.3 lid 1 sub a t/m d dienen voor het aanvragen van (gedeeltelijke) compensatie meerkosten door corona gebruik te maken van het voorgeschreven aanvraagformulier. Hiervoor dient het online formulier als ondernemer ingevuld te worden met daarbij het aanvraagformulier (Excel, 119 kB) inclusief de gevraagde onderbouwende bewijsmiddelen.
Per kostensoort worden één of meerdere bewijsstukken toegevoegd waaruit het bedrag en de kostensoort te herleiden en controleren valt. Hierbij kan gedacht worden aan een factuur, huurovereenkomst of tijdelijke arbeidsovereenkomst. Indien meerdere aanvraagformulieren ingediend worden (voor meerdere domeinen) hoeven de bewijsstukken die voor meerdere aanvragen als onderbouwing dienen, slecht één ingediend te worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-488464.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.