Gemeenteblad van Oss
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oss | Gemeenteblad 2022, 484935 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oss | Gemeenteblad 2022, 484935 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Huisvestingsverordening Gemeente Oss 2022
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 6 september 2022 met registratienummer 4945208;
gelet op het advies van de adviescommissie van 22 september 2022;
gelet op de artikelen 4, 5, 6, 21, 22, 35 en 41 van de Huisvestingswet 2014;
met inwerkingtreding op 1 november 2022 vast te stellen de:
De huisvestingsverordening Oss 2022 met de bijbehorende beleidsregels, met daarin
In deze verordening wordt verstaan onder:
Artikel 4. Aanvraag vergunning
Een aanvraag om een vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste lid onder a tot en met c van deze verordening wordt ingediend door gebruikmaking van een door burgemeester en wethouders vastgesteld formulier door de eigenaar van de woning.
Artikel 5. Voorwaarden en voorschriften
Burgemeester en wethouders kunnen aan een vergunning als bedoeld in artikel 3, eerste volzin en onder a tot en met c van deze verordening voorwaarden en voorschriften verbinden.
Van een onaanvaardbare negatieve inbreuk zoals bedoeld in het eerste lid, onder c, is in ieder geval sprake als dit redelijkerwijs volgt uit de informatie die is opgehaald in het kader van een uitgevoerd leefbaarheidsonderzoek. Deze informatie wordt beoordeeld door een ambtelijke adviesgroep. Burgemeester en wethouders bepalen de taken en werkzaamheden van deze adviesgroep.
Eigenaren van een zelfstandige woonruimte die reeds is omgezet in drie of meer onzelfstandige woonruimten en/of waarbij bewoning door drie of meer personen plaatsvindt niet zijnde een huishouden, waarvoor in het verleden een omzettingsvergunning is verleend, behouden deze vergunning en zijn daarmee legaal.
Eigenaren van een zelfstandige woonruimte die reeds is omgezet in drie of meer onzelfstandige woonruimten en/of waarbij bewoning door drie of meer personen plaatsvindt niet zijnde een huishouden, waarvoor in het verleden geen omzettingsvergunning is verleend, kunnen gedurende een termijn van zes maanden na de inwerkingtreding van deze Verordening alsnog een vergunning voor omzetting aanvragen, ter legalisatie van deze bestaande situatie.
Artikel 11. Gevallen waarin de verhuurvergunning opkoopbescherming wordt verleend
Als artikel 43, eerste lid, van de wet (bibob-weigering) niet van toepassing is, wordt de verhuurvergunning opkoopbescherming op grond van artikel 41, eerste lid van de Huisvestingswet 2014 in elk geval verleend als:
De eigenaar na de datum van inschrijving, ten minste 12 maanden zijn woonadres als bedoeld in artikel 1.1, onderdeel o, onder 1°, van de Wet basisregistratie personen, in die woonruimte heeft en de eigenaar met een woningzoekende schriftelijk overeenkomt dat de woningzoekende de woonruimte voor een termijn van ten hoogste 12 maanden, anders dan voor toeristische verhuur, in gebruik neemt; of
In de gevallen, genoemd in artikel 41, derde lid, onder a en b, van de wet, wordt de persoon aan wie de beschermde woonruimte wordt verhuurd en die de huurder is op grond van wiens hoedanigheid er recht is op de vergunning, in de vergunning genoemd. De vergunning vervalt zodra deze huurder niet de huurder is die in de beschermde woonruimte verblijft.
Artikel 12. Gevallen waarin de verhuurvergunning opkoopbescherming kan worden verleend
Als artikel 43, eerste lid, van de wet (bibob-weigering) niet van toepassing is, kan de verhuurvergunning opkoopbescherming in bijzondere gevallen worden verleend als het belang dat gediend wordt met het verhuren van de beschermde woonruimte naar het oordeel van burgemeester en wethouders zwaarder moet wegen dan het belang van het behouden van de beschermde woonruimte voor de kopersmarkt.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 6 oktober 2022
De gemeenteraad voornoemd,
Mede namens de voorzitter,
De griffier,
Drs. P.H.A. van den Akker
1. Toelichting bij de Huisvestingsverordening Gemeente Oss 2022
Hoofdstuk 1 Wijzigingen in de woonruimtevoorraad
In dit hoofdstuk is bepaald voor welke handelingen waarbij de woonruimtevoorraad wijzigt een vergunningsplicht geldt. Het gaat daarbij om het onttrekken, samenvoegen, omzetten en woningvormen van woonruimten. Deze plicht geldt voor de woningen gelegen in de aangewezen wijken waarbij de transactiewaarde niet boven de NHG grens komt.
Voor sommige situaties is geen voorraadvergunning vereist. Deze vormen zijn genoemd in artikel 2, lid 2. Er is een uitzondering gemaakt voor woningbouwcorporaties (gezien de gemaakte prestatieafspraken), voor zorginstellingen en voor recreatief verblijf (zoals een Bed en breakfast, hotel en recreatiewoning). Daarbij is aansluiting gezocht bij de definities die in de bestemmingsplannen gehanteerd worden.
De Huisvestingswet bepaalt dat een woonruimte wordt bewoond door één huishouden. Als een woning wordt bewoond door meerdere personen, die samen geen huishouden vormen, is er sprake van omzetting naar meerdere onzelfstandige woonruimten. Hiervoor is een omzettingsvergunning nodig.
Voor bewoning van drie of meer personen (niet zijnde één huishouden) geldt een verplichte omzettingsvergunning (zie artikel 2 lid 1 sub b). Voor omzetting vanwege bewoning door twee personen geldt geen vergunningplicht. De gemeente wil twee kennissen die samenwonen namelijk niet anders behandelen dan een stel. De leefbaarheidseffecten zijn hierbij ook niet belastend voor de omgeving.
Inwoning (Hospita) is een woonvorm waarbij een bewoner een ander veelal helpt door woonruimte aan te bieden in zijn of haar woning. Ter voorkoming van onduidelijkheid is deze situatie uitgezonderd van een vergunningsplicht. Het gebruik zal wel aan de eisen moeten voldoen die gelden op basis van het bestemmingsplan en Bouwbesluit. Zo mag er bijvoorbeeld geen sprake zijn van overbewoning. Er zal worden toegezien op eventuele misbruik van deze uitzonderingssituatie.
De aanvraag kan worden geweigerd wanneer niet aan de eisen van artikel 6 lid 1 wordt voldaan. Naast enkele fysieke eisen waaraan moet worden voldaan, is de leefbaarheidstoets ook een weigeringsgrond. Het verlenen van de vergunning mag niet leiden tot een onaanvaardbare inbreuk op een geordend woon- en leefmilieu in de omgeving van het betreffende pand. Deze toets is nader uitgewerkt in beleidsregels.
Een aanvraag moet op grond van artikel 6 lid 2 worden geweigerd bij een WOZ-waarde onder €260.000 (op peildatum 01-01-20, in de praktijk in 2022 een transactiewaarde van €355.000, de actuele NHG grens). Hierbij dient de bescherming van de goedkope woonruimte te prevaleren. Ook een aanvraag die in strijd is met het bestemmingsplan moet worden geweigerd. Ook de situatie waarbij een woning wordt omgezet in onzelfstandige woonruimten waarbij enkel kortdurend tijdelijk verblijf plaats zal vinden, moet worden geweigerd. Een dergelijk gebruik is zeer belastend voor de omgeving en zorg voor druk op de leefbaarheid.
Hoofdstuk 2 Tijdelijke regeling inzake opkoopbescherming
Sinds 1 januari 2022 krijgen gemeenten de mogelijkheid om een regeling opkoopbescherming op te nemen in de Huisvestingsverordening. De opkoopbescherming maakt het mogelijk dat de gemeente in aangewezen gebieden een verbod kan instellen op het in gebruik geven (het verhuren) van nieuw aangekochte woningen in het goedkope en middeldure segment zonder vergunning van burgemeester en wethouders, gedurende een periode van 4 jaar na de leveringsdatum. Binnen de gemeente is een dringende reden voor het invoeren van de opkoopbescherming. Deze dringende reden volgt uit de noodzaak om de betaalbare woningvoorraad te beschermen zodat betaalbare koopwoningen geen beleggingsobject worden, zodat de schaarste niet nog groter wordt in dit segment. De opkoopbescherming bevordert de slaagkans van woningzoekenden en in het bijzonder middeninkomens en starters door de concurrentie van investeerders in de genoemde wijken weg te nemen. Het toepassingsgebied is bepaald aan de hand van Kadastertransactiedata en WOZ gegevens.
Voor een nader toelichting en toepassing van hoofdstuk 3 wordt verwezen naar de Handreiking Opkoopbescherming van de VNG december 2021
Hoofdstuk 3 Overige bepalingen
Bestuurlijke boete (artikel 14)
Bij het handelen in strijd met de huisvestingswet en verordening kan een bestuurlijke boete worden opgelegd.
Onvoorziene gevallen (artikel 15)
In uitzonderlijke gevallen, waarin niet in de verordening is voorzien, kunnen burgemeester en wethouders afwijken van de verordening. Daarbij zullen enkel overwegingen meespelen die betrekking hebben op de woonruimtevoorraad en het woon- en leefmilieu in de gemeente. Ook is afwijking mogelijk voor experimenten die in het belang zijn van de volkshuisvesting.
2. Beleidsregels omzetting en onttrekking van zelfstandige woonruimte Gemeente Oss 2022
Beleidsregels omzetting en onttrekking van zelfstandige woonruimte Gemeente Oss 2022
Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van de gemeente Oss;
Artikel 21 e.v. van de Huisvestingswet 2014,
Artikelen 1 t/m 8 van de Huisvestingsverordening Gemeente Oss 2022 en
Titel 4.3 (artikel 4.81 e.v.) van de Algemene wet bestuursrecht
“Beleidsregels omzetting en onttrekking van zelfstandige woonruimte Gemeente Oss 2022”,
In aanvulling op het bepaalde in de Huisvestingsverordening Gemeente Oss 2022 wordt in deze beleidsregels verstaan onder:
In deze beleidsregels wordt nader invulling gegeven aan de volgende artikelen
uit hoofdstuk 3 van de verordening
Artikel 2.1 De leefbaarheidstoets
Ter uitvoering van artikel 6 lid 1 sub c van de verordening geldt het volgende:
Met de leefbaarheidstoets wordt de leefbaarheid, in de directe omgeving van de zelfstandige woonruimte waarvoor een omzettings- of onttrekkingsvergunning wordt aangevraagd, in kaart gebracht. Onderzocht wordt of het woonmilieu van de wijk, buurt of straat al onder druk staat, dan wel of redelijkerwijs kan worden verwacht dat door het verlenen van de vergunning de druk op de leefbaarheid op ontoelaatbare wijze toeneemt. De volgende vragen worden door de ambtelijke adviesgroep in dat kader beantwoord:
Wat is het beeld van de wijk en in welke mate wordt er overlast ervaren? De bronnen genoemd onder A. geven een momentopname en zijn daarmee onvoldoende om een goed en volledig beeld van de situatie te krijgen. Daarom wordt er ook navraag gedaan bij de afdelingen Wijkzaken van M&M, RO en Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving van de gemeente Oss. Daarnaast wordt de politie (wijkagent) gevraagd om de registraties van de politie ter zake, inclusief duiding. Tenslotte worden eventuele reacties van omwonenden op het publiceren van de aanvraag bij de beeldvorming betrokken.
Zijn er nog overige, voor de leefbaarheid relevante, factoren in de omgeving? Hierbij wordt gedoeld op de eventuele aanwezigheid van bijvoorbeeld (mogelijk overlastgevende) horecagelegenheden, coffeeshops, prostitutie en mogelijke andere overlast gevende situaties. Indien er sprake is van de aanwezigheid van twee of meer van deze situaties, binnen een straal van 150 meter van het pand waarvoor de aanvraag wordt gedaan, dan luidt het advies om de vergunning te weigeren.
Artikel 2.2. Uitvoering van de toets
Voor het uitvoeren van de leefbaarheidstoets is een ambtelijke adviesgroep ingesteld. De ambtelijke adviesgroep bestaat uit 3 personen: een medewerker van de afdeling Mens en Maatschappij met kennis van de betreffende wijk, een medewerker van de afdeling RO en een medewerker van de afdeling Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving.
De adviesgroep komt periodiek bijeen en geeft aan het bevoegd gezag een integraal schriftelijk ambtelijk advies met betrekking tot aanvragen voor een omzettings- of onttrekkingsvergunning, dan wel met betrekking tot handhavend optreden, inclusief het intrekken van een reeds verleende vergunning, naar aanleiding van klachten over overlast. Een advies kan alleen worden uitgebracht indien alle expertises zijn vertegenwoordigd. Het bevoegd gezag betrekt het advies bij haar besluitvorming omtrent de aanvraag of handhavingszaak.
Om in aanmerking te komen voor de overgangsregeling (artikel 7 verordening) zal de aanvrager zelf een deugdelijke onderbouwing moeten geven op verschillende onderdelen. Bij elk onderdeel is aangegeven op welke wijze een aanvrager deze onderbouwing dient aan te leveren:
De aanvrager dient hiervoor de huurovereenkomsten met de bewoners van vóór 1 november 2022 te verstrekken, alsmede de betalingsbewijzen van de huur. Als betalingsbewijs wordt geaccepteerd een screenshot van de bankoverboeking. Daarnaast dient de aanvrager te onderbouwen wanneer de woonruimte is omgezet.
De aanvrager dient een situatietekening van de woning op de schaal 1:100 aan te leveren met daarop aangegeven de onzelfstandige woonruimtes en bewoners.
De aanvrager dient op de situatietekening van de woning (schaal 1:100) aan te geven welke voorzieningen aanwezig zijn ten behoeve van het brandveilig gebruik.
De aanvrager dient aan te tonen dat voor de omzetting van de zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimten een omgevingsvergunning is verleend, danwel dat deze niet vereist was ten tijde van omzetting.
Artikel 2.4 Nadere voorwaarden en voorschriften aan vergunning
Als de aanvraag tot omzetting verleend kan worden, dan wordt aan de vergunning een aantal voorwaarden en voorschriften verbonden met betrekking tot het waarborgen van de leefbaarheid ook nadat vergunningverlening heeft plaatsgevonden. Burgemeester en wethouders kunnen de volgende voorwaarden en voorschriften aan de vergunning verbinden:
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel
In deze beleidsregels wordt een nadere uitwerking gegeven van de regels voor omzetting en onttrekking van zelfstandige woonruimte zoals vastgelegd in artikel 21 van de Huisvestingswet 2014 en hoofdstuk 1 van de Huisvestingsverordening Gemeente Oss 2022.
Het college gaat bij een aanvraag om een vergunning voor omzetting of onttrekking uit van een belangenafweging tussen enerzijds het belang van het behoud en/of de samenstelling van de woonruimtevoorraad en het belang van het behoud van een geordend woon- en leefmilieu in de omgeving van het betreffende pand, en anderzijds het belang van de aanvrager van een vergunning.
Onder het belang van het behoud of samenstelling van de woonruimtevoorraad valt het belang van het tegengaan en verder voorkomen van schaarste aan zelfstandige woonruimte. Bij het belang van het behoud van een geordend woon- en leefmilieu gaat het met name om de leefbaarheid in de omgeving van het betreffende pand.
Artikel 2.1 en 2.2 De leefbaarheidstoets
In de verordening is bepaald dat de woningen in aangewezen wijken met een WOZ-waarde tot € 260.000 (peildatum 01-01-2020) (transactiewaarde in lijn met de NHG kostengrens) aan een fysieke toets en een leefbaarheidstoets moeten voldoen. De voorwaarden van de fysieke toets zijn opgenomen in de verordening. De wijze waarop de impact op de leefbaarheid wordt getoetst is opgenomen in deze beleidsregels. Daarmee is het brede begrip leefbaarheid gevat in een aantal concrete zaken zoals scores in monitorsystemen en aantallen meldingen, aangevuld met kwalitatieve duidingen van wijkprofessionals, zoals wijkmanagent, politie en toezicht & handhaving.
Als niet wordt voldaan aan een of beide onderdelen van de toets, de fysieke eisen en de leefbaarheidstoets, wordt de aanvraag voor de omzettingsvergunning geweigerd.
Een melding inzake overlast als voornoemd wordt bij voorkeur via de daartoe van gemeentewege bestemde centrale methode geuit, zowel digitaal als schriftelijk. Een melding kan ook via andere gebruikelijke gemeentelijke kanalen worden geuit. Een melding van overlast bij kamerverhuur door de politie geldt ook als melding zoals hier bedoeld.
Artikel 2.3. Overgangsregeling
In dit artikel wordt een nadere uitwerking gegeven van het overgangsrecht dat in de verordening is opgenomen voor woningen die reeds zijn omgezet in onzelfstandige wooneenheden. Het college laat het belang van de eigenaar zwaar wegen en stelt minder zware eisen aan de vergunningsaanvraag gedurende de overgangsperiode. Hiermee wordt voorkomen dat eigenaren en bewoners van onzelfstandige wooneenheden onevenredig worden benadeeld als gevolg van de nieuwe regels.
Artikel 2.4. Nadere voorwaarden en voorschriften
Dit artikel richt zich op de rol van de eigenaar/verhuurder in het kader van de leefbaarheid. De verhuurder van kamerverhuurpanden heeft verantwoordelijkheid voor een goede gang van zaken rond de verhuur, het voorkomen en tegengaan van overlast en contacten in de buurt. In dit artikel is dit uitgewerkt in een aantal voorwaarden die aan de vergunning worden gekoppeld. Hiermee beogen we de leefbaarheid ook na vergunningverlening te bevorderen. Deze voorwaarden en voorschriften kunnen ook worden toegepast op vergunningen die onder het overgangsrecht vallen.
Artikel 3. Inwerkingtreding en citeertitel
De beleidsregels horen bij de Huisvestingsverordening Gemeente Oss 2022.
Deze verordening wordt op 1 november 2022 van kracht. Daarom treden deze beleidsregels op dezelfde datum in werking.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-484935.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.