Verkeersbesluit tot het instellen van eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer in de Rielerweg te Deventer, wegvak tussen de Brinkgreverweg en de Veenweg met als doel het uitvoeren van een proef gedurende één jaar, kenmerk: 319657-2022

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

• Het instellen van een eenrichtingsweg met uitzondering van (brom)fietsers door plaatsing van verkeersborden C2, C3, C4-L, C4-R met onderbord OB 54 “uitgezonderd (brom)fietsers” uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990. Op de afbeeldingen zoals opgenomen in de bijlage zijn de projectgrens en de rijrichting van het eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer weergegeven. Fietsers/bromfietsers kunnen de Rielerweg in twee richtingen blijven gebruiken, zoals ook in de huidige situatie het geval is. De bijlage is een onlosmakelijk onderdeel van dit verkeersbesluit.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding verkeersbesluit

De verkeerssituatie op de Rielerweg heeft geleid tot klachten van bewoners. Naar aanleiding hiervan zijn informatieavonden georganiseerd om de situatie met de bewoners/ondernemers te bespreken. Uit deze informatieavonden is de invoering van eenrichtingsverkeer naar voren gekomen als een mogelijke maatregel. Aan deze maatregel kleven voor- en nadelen; niet alle effecten van de maatregel zijn op voorhand in te schatten. Dit is de reden dat is besloten om het eenrichtingsverkeer als proef, voor de periode van een jaar, uit te proberen. Vervolgens zal een evaluatie plaatsvinden en zal beoordeeld worden of een nieuw verkeersbesluit moet worden genomen waarbij de oude situatie weer teruggebracht wordt.

 

Motivering en belangenafweging

De Rielerweg is in eigendom en beheer van de gemeente Deventer;

De Rielerweg is een erftoegangsweg met een maximale snelheid van 30 km/u;

Er is sprake van een relatief smal wegprofiel voor gemotoriseerd verkeer in twee richtingen;

Een gedeelte van de Rielerweg is voorzien van langsparkeervakken;

De Rielerweg maakt onderdeel uit van het hoofdnetwerk fietsvoorzieningen (sterroute);

Vanwege het krappe wegprofiel is er weinig ruimte voor voertuigen om elkaar te passeren. Tijdens het passeren worden fietsers gehinderd en kunnen ongevallen ontstaan tussen fietsers en gemotoriseerd verkeer;

Met de invoering van eenrichtingsverkeer ontstaat een overzichtelijker situatie en worden fietsers niet meer gehinderd door motorvoertuigen die elkaar moeten passeren;

Ondernemers vrezen dat er minder klanten bij hun winkels komen. De Rielerweg blijft bereikbaar voor gemotoriseerde voertuigen, waardoor klanten in staat zijn om met hun auto bij de winkels te komen. Ook blijft de straat voor fietsers/bromfietsers in beide richtingen in gebruik;

Bewoners vanuit de omliggende straten vrezen dat de verkeersintensiteit in de omliggende straten zal toenemen. De gemeente heeft een verkeerstelling uitgevoerd om de huidige verkeersstromen in kaart te brengen. Tijdens de pilot met eenrichtingsverkeer wordt op dezelfde locaties een verkeerstelling uitgevoerd om de verkeersstromen te monitoren;

Na afloop van de proef zal het college, op basis van de opgedane ervaringen en verkeersmetingen de situatie evalueren en indien de proef niet tot verbetering heeft geleid, een verkeersbesluit nemen om de oude situatie te herstellen;

Dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het instellen van eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerde voertuigen een verkeersbesluit vereist is.

 

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Door het instellen van eenrichtingsverkeer op de Rielerweg ontstaat er meer ruimte voor fietsers en overige weggebruikers. De veiligheid van het fietsverkeer is gebaat met deze maatregel. Dit komt de verkeersveiligheid ten goede.

 

het in standhouden van de weg

Dit belang is niet van toepassing.

 

Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

De Rielerweg blijft bereikbaar voor alle categorieën weggebruikers. De vrijheid van het verkeer blijft hierdoor gewaarborgd. Wel moet gemotoriseerd verkeer soms omrijden.

 

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Dit belang is niet van toepassing.

 

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Dit belang is niet van toepassing.

 

Zienswijzen/draagvlak

Op twee momenten zijn er informatieavonden geweest. Op de tweede bijeenkomst, 17 februari 2022, is de gehele buurt uitgenodigd om de verkeerssituatie in de Rielerweg te bespreken. Daarbij is veel informatie gedeeld en opgehaald. Op basis van die gesprekken en de reacties is gekeken naar een goede oplossing. Het is lastig om aan ieders wens te voldoen. De gemeente heeft zorgvuldig verschillende belangen afgewogen. Met als uitganspunt: hoe maken we de Rielerweg veiliger voor iedereen? Daarbij is rekening gehouden met omwonenden, ondernemers, fietsers en andere gebruikers van de weg.

Uit deze informatieavonden zijn enkele verbeteringen voor de verkeersveiligheid gekomen. De pilot met eenrichtingsverkeer in de Rielerweg voor een periode van één jaar is daar onderdeel van. Vanuit bewoners en de Fietsersbond is er draagvlak voor eenrichtingsverkeer. Ondernemers hebben aangegeven te vrezen voor minder klandizie bij een proef met eenrichtingsverkeer. De straat blijft bereikbaar voor motorvoertuigen uit één rijrichting en voor fietsers/bromfietsers blijft de straat in beide richtingen bereikbaar.

 

Overleg politie

Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen in het ontwerp.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen in het ontwerp.

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad van 28 oktober 2022 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

 

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u het dan nog niet eens met dit besluit, schrijf dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

• uw naam en adres;

• de datum waarop u de brief schrijft;

• het kenmerk van ons besluit

• waarom u het niet eens bent met ons besluit

• uw handtekening

Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, indien er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.

 

Deventer, 24 oktober 2022

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

 

R.A.P van Hout

Programmamanager Leefomgeving

Bijlage: Bijlage bij verkeersbesluit tot het instellen van eenrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer in de Rielerweg te Deventer, wegvak tussen de Brinkgreverweg en de Veenweg met als doel het uitvoeren van een proef gedurende één jaar, kenmerk: 319657-2022

 

 

Naar boven