Algemeen VERKEERSBESLUIT kleinschalige evenementen in de gemeente Dinkelland

 

 

Datum besluit: 1 november 2022

Besluitnummer: -

Registratienummer: 503664

 

Ten behoeve van tijdelijke verkeersmaatregelen bij kleinschalige evenementen in de gemeente Dinkelland, gedurende de periode 1 november 2022 t/m 31 oktober 2027.

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeenten Dinkelland

 

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, daartoe gemachtigd in artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet.

 

 

Overwegende,

  • 1.

    Kleinschalige evenementen; niet zijnde C evenementen en grootschalige B evenementen, deze worden ter beoordeling bij afdeling verkeer neergelegd.

  • 2.

    Dat voor kleinschalige evenementen in het verleden bij eenieder afzonderlijk verkeersbesluiten werden opgesteld;

  • 3.

    Dat voor kleinschalige evenementen in het verleden bij eenieder afzonderlijk verkeersbesluiten werden gepubliceerd;

  • 4.

    dat vanaf 1 november 2022 tot en met 31 oktober 2027 in de gemeente Dinkelland diverse evenementen plaatsvinden welke een impact hebben op de reguliere verkeersafwikkeling;

  • 5.

    dat het gewenst is om gedurende deze evenementen tijdelijke verkeerstekens te plaatsen;

  • 6.

    dat maatregelen maximaal 72 uur van kracht mogen zijn;

  • 7.

    dat voorliggend besluit toeziet op het afsluiten van straten, pleinen of delen daarvan voor diverse verkeersdeelnemers.

  • 8.

    dat het voorliggend besluit tevens toeziet op het instellen van daarbij behorende parkeer- en stalling verboden;

  • 9.

    Dat het betreffende gebied begrensd wordt door de gemeentegrens van Dinkelland;

  • 10.

    dat de hiervoor genoemde borden worden gebruikt conform het RVV bijlage 1;

  • 11

    dat in verband met de bereikbaarheid voor hulp- en nooddiensten, maar ook als gebruik voor de evenementen essentieel is, aanwezige parkeerplaatsen, rijrichtingen en afsluitingen gedurende de evenementen worden opgeheven als de situatie daar om vraagt;

  • 12

    dat vanwege eventuele afsluitingen buslijnen een alternatieve route volgen, waarvoor tijdelijke bushaltes kunnen worden gerealiseerd;

  • 13

    dat voorafgaand aan geslotenverklaringen ten behoeve van de evenementen uitgebreid is gecommuniceerd met belanghebbenden via diverse kanalen.

  • 14

    Waar nodig vooraankondigingen worden geplaatst op betreffende wegen met daarop aangegeven de duur van de afsluiting, datum en tijd;

  • 15

    dat ter ondersteuning van de af te sluiten wegen zo nodig omleidingen en tijdelijke bewegwijzering wordt geplaatst om het doorgaande verkeer af te kunnen wikkelen, de bereikbaarheid van de wegen te waarborgen en bezoekers van een evenement te geleiden naar hun bestemming;

  • 16

    dat ter ondersteuning van de tijdelijke geslotenverklaring de wegen/paden fysiek wordt afgesloten middels schrikhekken conform CROW 96b, welke zijn voorzien van de verkeersborden uit de C serie van bijlage 1 van het RVV 1990, waar nodig ondersteund door aangestelde- of beroepsverkeersregelaars;

  • 17

    dat voor deze werkzaamheden of evenementen de (tijdelijke) omleidings- en bewegwijzeringsborden geel van kleur zijn, met zwarte tekst worden opgesteld, en de daarbij geldende plaatsingsafstanden en hoogte(n) naast de rijbaan in acht genomen worden zoals tevens is vastgelegd in het BABW en de eventueel vereiste evenementenvergunning waar de verkeersplannen onderdeel van uit maken;

  • 18

    dat bestaande verbods- en gebodsbepalingen in een af te sluiten gebied buiten werking kunnen zijn door de geslotenverklaring en indien noodzakelijk worden afgedekt gedurende de duur van de afsluitingen, zoals bijvoorbeeld gereserveerde parkeerplaatsen voor gehandicapten en oplaadplaatsen voor elektrische voertuigen;

  • 19

    dat zonder evenementenvergunning voor een evenement, dit verkeersbesluit niet van toepassing is;

  • 20

    dat in geval van onwenselijke verkeerssituaties, afwijkend van dit besluit, maatregelen kunnen worden getroffen om de verkeersveiligheid te waarborgen en het evenement goed te kunnen laten verlopen.

  • 21

    dat het verzekeren van de veiligheid op de weg gedurende deze evenementen in deze situaties belangrijk wordt geacht;

  • 22

    dat bij de belangenafweging de economische belangen van bewoners, ondernemers en overige belanghebbenden zijn meegenomen;

  • 23

    dat overleg met de verkeersadviseur van politie heeft plaatsgevonden, waarbij de verkeersadviseur van politie een positief advies gegeven heeft omtrent dit algemene verkeersbesluit voor kleinschalige evenementen;

  • 24

    dat deze aanpassing van verkeersmaatregelen tevens in het algemeen belang wenselijk c.q. noodzakelijk kan worden geacht en de doorstroming en verkeersveiligheid dient;

  • 25

    dat in het onderstaande besluit de verkeerstekens zullen worden benoemd conform de richtlijnen zoals omschreven in publicatie 96b van het CROW;

  • 26

    Dat dit besluit genomen is omtrent het besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

  • 27

    dat de hierna genoemde wegen c.q. weggedeelten zijn gelegen zowel binnen als buitend de bebouwde kom van en/of in beheer zijn bij de gemeente Dinkelland.

 

BESLUIT

 

middels het plaatsen van borden (evt. zonale toepassing en tekstborden van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, waar nodig aangevuld met schrikhekken en verkeersregelaars, gedurende alle kleinschalige evenementen:

 

op de nodige locaties die vallen binnen het betreffende gebied dat begrensd wordt door de gemeentegrenzen van de gemeente Dinkelland en voor zover het besluit betrekking heeft op gemeentelijke wegen en andere wegen waarvoor de gemeente bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit.

 

 

Burgemeester en Wethouders van Dinkelland,

 

namens dezen,

 

Welmoed Lijzenga,

Teamleider openbare ruimte

 

 

Bezwaar

Ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Dinkelland. Dat kan schriftelijk aan:

 

 

Een bezwaarschrift moet gemotiveerd zijn en moet worden ingediend binnen een termijn van zes

weken, ingaande de dag na bekendmaking van dit besluit in het blad gemeenschappelijke regeling. [bekendmaking van dit besluit vindt plaats in het gemeenteblad en het besluit is geldig t/m 31 oktober 2027].

 

Wie een bezwaarschrift indient kan een verzoek indienen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Overijssel, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle om een voorlopige voorziening indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vordert. Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening worden door de rechtbank griffierechten in rekening gebracht.

Naar boven