Gemeenteblad van Heerlen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2022, 47737 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerlen | Gemeenteblad 2022, 47737 | beleidsregel |
Gemeente Heerlen - Beleidsregel van burgemeester en wethouders van Heerlen houdende bepalingen inzake de Subsidieregeling volwassenenonderwijs Zuid-Limburg vanaf 2022 (Subsidie volwassenenonderwijs Zuid-Limburg vanaf 2022)
Het doel van deze beleidsregel is om activiteiten te stimuleren ter verbetering van taal-, reken- en computervaardigheden van volwassen inwoners van de regio Zuid-Limburg. De gemeente Heerlen treedt op als contactgemeente voor de regio Zuid-Limburg.
Artikel 2. Wie kan subsidie aanvragen?
Artikel 3. Voorwaarden aan de doelgroep
De doelgroep van de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd is gelijk aan de doelgroep van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs. Dit betekent: 18 jaar of ouder, geen inburgeringsplicht (meer) en met de basisvaardigheden nog niet op het niveau van MBO3. Dit komt neer op een niveau lager dan 2F.
Inwoners met Nederlands als moedertaal (NT1) zijn ondervertegenwoordigd in het volwassenenonderwijs. Daarom is met het Rijk afgesproken dat er meer aandacht wordt besteed aan de werving van deze doelgroep. Om die reden hebben aanvragen die gericht zijn op de doelgroep NT1 meer kans op toekenning van de subsidie.
Artikel 5. Voorwaarden aan de aanvraag
De aanvraag is compleet en voorzien van een handtekening van een tekeningsbevoegd persoon (volgens het register van de KvK) en het bankrekeningnummer. Verder worden de statuten meegestuurd zoals geregistreerd bij de KvK als het de eerste keer is dat de aanvrager subsidie aanvraagt bij gemeente Heerlen.
Uit de aanvraag blijkt wie de activiteit uitvoert/uitvoeren. Er is in ieder geval een docent betrokken bij de uitvoering van de activiteit als begeleider van de activiteit of als adviseur van taalvrijwilligers die de activiteit begeleiden. Als er taalvrijwilligers worden ingezet, dan hebben zij in de afgelopen 3 jaar de basistraining taalvrijwilliger van Stichting Lezen en Schrijven gevolgd of volgen zij deze training voorafgaand aan de activiteit. Als uit de aanvraag niet blijkt wie de activiteit begeleidt en wanneer zij hun scholing hebben afgerond is de aanvraag niet compleet.
Artikel 6. Aanvraagprocedure voor de subsidie
a. De subsidie moet worden aangevraagd tussen 1 maart en 15 april voor activiteiten die starten in 2e helft van het betreffende kalenderjaar, en tussen 1 september en 15 oktober voor activiteiten die starten in de 1e helft van het daaropvolgende kalenderjaar. De aanvrager krijgt het besluit voor 1 juni of voor 1 december.
b. Van de complete subsidieaanvragen die aan de voorwaarden van deze beleidsregel voldoen, wordt een ranglijst gemaakt die is gebaseerd op een beoordeling op ‘prijs’ en op ‘kwaliteit’. Op de aanvragen wordt beslist in volgorde van de ranglijst. Hoe de rangorde wordt bepaald staat in de bijlage bij deze subsidieregeling.
Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van 1 februari 2022.
de burgemeester,
drs. R. Wever
de secretaris a.i.,
L. Schouterden
Bijlage 1: Beoordeling subsidieaanvragen
Alle aanvragen worden eerst gecontroleerd op het doel en de voorwaar-den van de subsidieregeling. De aanvragen die aan de voorwaarden voldoen worden meegenomen in de beoordeling. Beoordeling vindt plaats op ‘prijs’ en op ‘kwaliteit’. Dit werkt als volgt:
a. Ranglijst op basis van ‘prijs’
Het totale bedrag van de begroting (inclusief eventueel andere subsidies voor deze activiteit gericht op taal, rekenen en/of computervaardigheden) wordt gedeeld door het reëel verwachte aantal deelnemers. De aanvraag met de laagste kosten per deelnemer komt op de ranglijst ‘prijs’ op plaats 1.
b. Ranglijst op basis van ‘kwaliteit’
De aanvraag met de meeste punten heeft de beste beoordeling en komt op plek 1 van de ranglijst ‘kwaliteit’. Het beoordelingskader hiervoor is als volgt:
1. verwachte meetbare verbetering in basisvaardigheden
1 punt: Er wordt wel een resultaat tot doel gesteld in de aanvraag
maar er wordt niet aangegeven hoe dit wordt gemeten.
5 punten: Er wordt wel een resultaat tot doel gesteld, er wordt wel
aangegeven hoe dit wordt gemeten maar het is niet meet-
baar volgens het Europees Referentiekader Talen.
7 punten: Er wordt een resultaat tot doel gesteld, er wordt aangegeven
hoe er wordt gemeten en de resultaten zijn meetbaar
volgens het Europees Referentiekader Talen.
2. Vernieuwend karakter van de activiteit
1 punt: De activiteit wordt al in Zuid-Limburg aangeboden.
3 punten: Het is een verbeterde versie van een bestaande activiteit.
5 punten: De activiteit is volledig nieuw en innovatief van karakter.
1 punt: De activiteit gericht op anderstaligen (NT2), of uit de aanvraag blijkt niet of de activiteit gericht is op deelnemers met Nederlands als moedertaal (NT1) of NT2.
3 punten: De activiteit is zowel voor deelnemers NT1 als NT2.
5 punten: De activiteit is bedoeld voor deelnemers NT1 en er is duidelijk hoe de werving hiervoor plaatsvindt.
4. De mate waarin voorzien is in borging
1 punt: Uit de aanvraag wordt niet duidelijk hoe er na afloop van de subsidieperiode een vervolg wordt gegeven aan de activiteit.
3 punten: Uit de aanvraag blijkt dat het de bedoeling is dat de activiteit een vervolg krijgt na afloop van de subsidieperiode, maar de wijze waarop dit wordt gedaan is niet duidelijk of onzeker.
5 punten: Uit de aanvraag blijkt overtuigend dat er sprake zal zijn van een vervolg na afloop van de subsidieperiode.
c. Uiteindelijke ranglijst voor de volgorde van toekenning van de subsidie
Alle aanvragen worden beoordeeld en op een ranglijst voor ‘prijs’ en een ranglijst ‘kwaliteit’ geplaatst, waarbij de beste beoordeling plek 1 heeft op de ranglijst.
De plek op de ranglijst ‘prijs’ en de plek op de ranglijst ‘kwaliteit’ wordt opgeteld, waarbij de beste beoordeling de laagste som heeft op de uiteindelijke ranglijst.
Als de optelling van de plek op de ranglijst ‘prijs’ en ‘kwaliteit’ bij twee aanvragen tot dezelfde som leidt, dan krijgt de aanvraag met de beste beoordeling op kwaliteit de hoogste plek op de uiteindelijke ranglijst.
Als twee aanvragen dezelfde plek op de ranglijst ‘kwaliteit’ hebben, dan is de plek op de ranglijst ‘prijs’ bepalend.
Toelichting bij subsidierege-ling
SUBSIDIE VOLWASSENENONDERWIJS ZUID-LIMBURG 2021
Bewijs van deelname basistraining taalvrijwilliger
Degene die de activiteit aanbieden, moet(en) in de afgelopen 3 jaar de basistraining taalvrijwilliger van de Stichting Lezen en Schrijven (uitgevoerd door Vista College) hebben gevolgd of gaan deze training volgen voorafgaand aan de activiteit. Hij/zij moet(en) het bewijs (certificaat) van deelname overleggen aan de contactgemeente. Het bewijs van deelname wordt uiterlijk geleverd bij de evaluatie en financiële verantwoording. Aan het volgen van de basistraining zijn geen kosten verbonden. Bij de eventuele subsidietoekenning staat beschreven op welke manier aanmelding voor deze training plaatsvindt.
Degene die de activiteit uitvoert/uitvoeren kunnen voorafgaand of tijdens de uitvoering van de activiteit advies vragen aan de docent die het taalhuis ondersteunt. In de subsidiebeschikking worden de contactgegevens van de docent opgenomen.
De aanvrager doet de deelnemersregistratie in de Monitor Sociale Inclusie. Bij de trajecten van minimaal 15 weken vullen deelnemers de vragenlijst voor de monitor sociale inclusie ten minste twee keer in Monitoring (bestaande uit een 0 en 1 meting) vindt plaats met een tussenpauze van minimaal 15 weken.
Met de toetsing via de Monitor Sociale Inclusie kan het maatschappelijke effect van een cursus worden gevolgd. Het is een instrument dat is ontwikkeld door de universiteit van Brussel en de universiteit van Maastricht als onderdeel van de Unesco-leerstoel over volwassenenonderwijs.
Deelname aan deze monitor is kosteloos en voldoet aan de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG). De aanvrager levert de deelnemersinformatie kosteloos aan de monitorende organisatie.
Het aanvraagformulier is bedoeld om de activiteiten van verschillende subsidieaanvragers op een aantal kernpunten met elkaar te kunnen vergelijken. In het formulier wordt een aantal keer aangegeven dat het onderwerp in het activiteitenplan moet worden toegelicht. Het activiteitenplan geeft de aanvrager de kans om de activiteit in eigen stijl te beschrijven, maar op basis van de verwijzingen in het aanvraagformulier verwachten we in ieder geval dat de volgende zaken worden benoemd:
- wat is de methode van werving?
- wat is de inhoud van de activiteit?
- wat is de doorlooptijd en wat zijn de contactmomenten van de activiteit?
- wat en hoe wordt er door de deelnemer geleerd op het gebied van taal,
rekenen en/of computervaardigheden?
- welk resultaat wordt er behaald en hoe wordt dit gemeten?
- als er samenwerkingspartners zijn: welke rol heeft wie en hoe is er overleg?
- als de activiteit succesvol is: hoe krijgt dit een vervolg zonder subsidie?
Procedure beoordeling subsidieaanvraag
De subsidieaanvraag wordt voorgelegd aan de adviescommissie subsidie
volwassenenonderwijs. Deze adviescommissie bestaat uit:
a. Een ambtelijk vertegenwoordiger per gemeente uit de gemeenten Maastricht, Sittard-Geleen en Heerlen namens de subregio’s;
b. Een vertegenwoordiger van de Stichting Lezen en Schrijven;
c. Een vertegenwoordiger van Vista college;
d. Een taalambassadeur uit Zuid-Limburg.
De adviescommissie brengt een niet-bindend maar wel zwaarwegend advies uit op basis van de doelstelling en voorwaarden zoals beschreven in deze subsidieregeling waaruit blijkt of de aanvrager in aanmerking zou moeten komen voor een subsidie. Besluitvorming vindt plaats door het college van B&W Heerlen in de rol van contactgemeente Zuid-Limburg.
Dit wordt uitgelegd met een voorbeeld.
Stel er zijn 10 aanvragen die op de uiteindelijke ranglijst staan en het subsidieplafond is vastgesteld op € 175.000. Niet alle aanvragen hebben het volledige subsidiebedrag aangevraagd, dus na 8 aanvragen is er in dit voorbeeld
€ 160.000 aan subsidie toegekend. Dit betekent dat het resterende subsidiebedrag in dit voorbeeld € 175.000-€ 160.000 = € 15.000 is.
Aanvraag 9 op de ranglijst vraagt in dit voorbeeld € 20.000,- aan. Hiervoor is niet meer genoeg geld beschikbaar. Op basis van de subsidieregeling is bepaald dat de subsidie voor aanvraag 9 en 10 op de ranglijst dan wordt geweigerd, hoewel zij aan de voorwaarden van de subsidieregeling voldeden. Dit komt omdat bij toekenning van aanvraag 9 het subsidieplafond zou worden overschreden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-47737.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.