Gemeenteblad van Hoeksche Waard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoeksche Waard | Gemeenteblad 2022, 475450 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hoeksche Waard | Gemeenteblad 2022, 475450 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Bomenverordening gemeente Hoeksche Waard 2022
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
De waarde van een boom, uitgedrukt in euro’s, volgens de boomwaarde-indextabel van de door het college vast te stellen Compensatie KapitaalsWaarde Bomen (CKWB) Handboek Bomen:
Dit betreft een publicatie van het Norminstituut Bomen, waarvan steeds de meest recente versie van toepassing is, tenzij anders vermeld.
Een beoordeling van de kwaliteit en de (beleids)status van de binnen de BEA opgenomen boom/bomen en de vraag welke invloed de beoogde (bouw)plannen of werkzaamheden hebben op deze bomen. In het BEA-rapport (advies) moet tevens worden opgenomen welke gerichte beschermende maatregelen, randvoorwaarden en eventuele projectaanpassingen noodzakelijk zijn om de boom/bomen duurzaam te handhaven.
Artikel 5: Omgevingsvergunning voor het vellen van houtopstanden
Het is verboden om zonder melding bij de Provincie houtopstanden te vellen of te doen vellen die vallen onder de Wet Natuurbescherming, indien:
Dit geldt zowel voor gemeentelijke, publieke als private houtopstanden.
Een aanvraag voor een gemeentelijke omgevingsvergunning kap is in dergelijke gevallen niet nodig; er wordt dan door de Omgevingsdienst een herplantplicht opgelegd.
De omgevingsvergunning voor het vellen van een monumentale boom op de bomenlijst wordt geweigerd, tenzij er sprake is van zeer zwaarwegende redenen, bijvoorbeeld omwille van de veiligheid. Verplanten heeft dan alsnog de voorkeur bij zeer zwaarwegende redenen. De omgevingsvergunning voor het vellen van waardevolle bomen op de bomenlijst kan geweigerd worden op grond van de beoordelingscriteria voor waardevolle bomen (artikel 1 lid f), tenzij de belangenafweging goed is gemotiveerd.
Artikel 6: Herplant-/instandhoudingsplicht bij ruimtelijke ontwikkeling
Voor te verwijderen bomen in het kader van ontwikkeling/woningbouw dienen er in de (anterieure) overeenkomsten afspraken gemaakt te worden over duurzaam behoud van waardevolle/monumentale bomen binnen het nieuwe plan en/of compensatie door middel van verplanten of herplant met een duurzaam perspectief en/of door vergoeding van de boomwaarde conform de gemeentelijke CKWB.
Artikel 7: Fysieke bescherming van bestaande bomen bij ruimtelijke ontwikkeling of werkzaamheden
Hierbij is een Bomen Effect Analyse vereist, die de gevolgen van de werkzaamheden voor de bomen objectief en gemotiveerd beschrijft.
Bomen dienen tijdens werkzaamheden beschermd te worden volgens de voorschriften van het Handboek Bomen. Bij beschadiging van bomen kan het bevoegd gezag een herplantplicht of een financiële compensatie opleggen volgens de gemeentelijke CKWB.
Artikel 8: Afstand tot de erfgrenslijn
De afstand van bomen tot de erfgrens zoals bedoeld in artikel 5:42 van het Burgerlijk Wetboek is niet van toepassing voor zover het bomen, heggen en heesters betreft die gemeentelijk eigendom zijn en aangeplant zijn op gemeentelijke grond binnen de wettelijke afstand tot de erfgrens. De afstand tot de erfgrens voor gemeentelijke bomen, heggen en heesters is vastgesteld op nihil.
Vormen van hinder, onlosmakelijk gekoppeld aan bomen, zoals bladval, bloesem, pollen, zaden, vallende vruchten, schaduw, verminderd uitzicht, wortelopdruk, aanwezige fauna e.d., veroorzaakt door gemeentelijke houtopstanden, hebben als uitgangspunt dat om deze redenen geen omgevingsvergunning voor kap of kandelaberen afgegeven wordt of dat de houtopstanden op een andere manier drastisch gesnoeid worden. Een redelijke mate van hinder wordt verondersteld geduld te worden, omdat gemeentelijk groen het algemeen belang dient. Hier kan echter van afgeweken worden door een goed gemotiveerde belangenafweging.
Artikel 12: Instandhoudingsplicht van gemeentelijke houtopstanden
Indien een gemeentelijke houtopstand zonder vergunning van het college van burgemeester en wethouders is geveld, dan wel op andere wijze teniet is gedaan, kunnen burgemeester en wethouders de verplichting opleggen tot herplant aan de dader, overeenkomstig de door hen te geven aanwijzingen binnen een door hen te stellen termijn, en/of op een andere wijze compensatie te verlangen. Hier geldt het waardebepalingsmodel van de CKWB.
Wordt een verplichting zoals bedoeld in het eerste lid opgelegd, dan kan daarbij tevens worden bepaald binnen welke termijn na herplant en op welke wijze niet aangeslagen herplant moet worden vervangen. Herplant geschiedt volgens het gemeentelijk boombeleid respectievelijk de inrichtingseisen voor de openbare ruimte zoals die zijn vastgelegd in het Handboek Openbare Ruimte (HOR).
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de raad van de Hoeksche Waard,
gehouden op 11 oktober 2022,
G. de Schipper-Tinga
Griffier
Ch.B. Aptroot
Voorzitter
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-475450.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.