Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 469754 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 469754 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling Sterke Sportclubs
De regeling heeft een subsidieplafond van € 400.000 en het maximaal incidenteel aan te vragen bedrag per aanvrager is € 5000.
De regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Sterke Sportclubs.
Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
gelet op artikel van Artikel 160 lid 1 onder a van de Gemeentewet. Artikel 160 lid 1 sub e van de Gemeentewet
Het doel van deze subsidieregeling is sportclubs in staat te stellen zichzelf duurzaam te versterken op de thema’s het op orde brengen van de ‘basis’, het vergroten van de bestuurskracht en het versterken van het technisch kader.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 4 oktober 2022
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Bijlage: Subsidieregeling Sterke Sportclubs
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Agenda sporten en bewegen: de agenda sporten en bewegen 2019-2022, die een aantal overkoepelende uitgangspunten op het gebied van sportstimulering verbindt en verenigt die zijn vastgesteld in het sportbeleid 2019-2022, het coalitieakkoord 2018 - 2022: ‘Een nieuwe lente en een nieuw geluid’ en de sportvisie 2025 ‘De Sportieve Stad’;
basiseisen voor sociale veiligheid: alle trainers en begeleiders die met jeugd tot en met 17 jaar of andere kwetsbare groepen werken, hebben een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en hebben de gedragscode sociale veiligheid ondertekend en er is een vertrouwenscontactpersoon (VCP) aangesteld bekend gemaakt onder de sporters;
sportclub: een organisatie die structureel amateursport aanbiedt aan Amsterdamse burgers en/of waarvan de activiteiten zich afspelen op het grondgebied van de gemeente Amsterdam of op een locatie die eigendom is van de gemeente Amsterdam en die is ingeschreven in de Kamer van Koophandel met een SBI-code zoals genoemd in de bijlage bij deze subsidieregeling;
Artikel 2 Toepasselijkheid ASA 2013
De ASA 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van deze subsidieregeling is sportclubs in staat te stellen zichzelf duurzaam te versterken op de thema’s het op orde brengen van de ‘basis’, het vergroten van de bestuurskracht en het versterken van het technisch kader.
Artikel 4 Hoogte van de subsidie en subsidiabele activiteiten
Het college stelt voor de activiteiten volgens deze subsidieregeling het subsidieplafond vast op €400.000.
Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond
De volledige subsidieaanvragen worden behandeld in volgorde van ontvangst.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een zelfstandig opererende sportclub, waarbij geldt dat sportclubs die niet de rechtsvorm vereniging of stichting hebben slechts subsidie kunnen aanvragen indien een of meer van de volgende criteria van toepassing is:
het sportaanbod van de aanvrager zich richt op een groep Amsterdammers die gemiddeld minder sport en beweegt ten opzichte van het Amsterdamse gemiddelde zoals beschreven in de agenda sporten en bewegen, zijnde senioren 65+, mensen met een handicap, jeugd (in de leeftijd 2 tot en met 17 jaar) levend in een huishouden met een inkomen lager of gelijk aan 120% van het sociaal minimum, statushouders of vluchtelingen, kwetsbare jeugd (in de leeftijd 2 tot en met 23 jaar);
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende gegevens en stukken overgelegd:
Artikel 9 Aanvraagtermijn subsidie
Een aanvraag kan vanaf twee dagen na publicatie van deze regeling op 10 oktober 2022 tot en met 31 december 2022 worden ingediend.
In aanvulling op artikel 9, tweede lid, van de ASA 2013 kan het college besluiten een subsidie geheel of gedeeltelijk te weigeren als:
Artikel 11 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, dient de aanvrager:
Artikel 12 Verantwoording subsidie
De subsidie wordt direct vastgesteld.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 26 september 2022 en vervalt van rechtswege nadat de laatste subsidie die op basis van deze regeling is vastgesteld of zoveel eerder zodra het subsidieplafond is bereikt, maar in ieder geval op 31 maart 2023.
Deze regeling wordt aangehaald als: Subsidieregeling Sterke Sportclubs.
Toelichting bij de subsidieregeling
Deze toelichting maakt onderdeel uit van de Subsidieregeling Sterke Sportclubs.
Toelichting bij artikel 3: Doel subsidieregeling
Verenigd sporten is waardevol en belangrijk voor een vitale samenleving. Sterke sportclubs zijn in staat (meer) Amsterdammers structureel aan het sporten en bewegen te krijgen en houden. Daarnaast vervullen sterke sportclubs een grote maatschappelijke rol in de stad. Ze bieden Amsterdammers een sociaal veilige omgeving en maken de wijk leefbaarder. We streven naar zoveel mogelijk van deze ‘gouden partners’ in de stad, waar de basis op orde is en waar plezier en ontwikkeling hoog in het vaandel staan. Clubs die midden in de samenleving staan en die oog hebben voor de veranderende behoeftes van huidige en toekomstige sporters. Daarom investeert gemeente Amsterdam in het vermogen van clubs om zelfstandig, duurzaam te ontwikkelen naar sterkere organisaties. Deze regeling heeft ten doel sportclubs financieel in staat te stellen zichzelf duurzaam te versterken.
Toelichting bij artikel 4: Hoogte van de subsidie en subsidiabele activiteiten
Activiteiten waarvoor subsidie kan worden aangevraagd moeten beogen de ‘basis’ van de sportclub op orde te brengen, de bestuurskracht van de sportclub te vergroten of het technisch kader van de sportclub te versterken. In de aanvraag dient de sportclub duidelijk te maken aan welke van deze drie thema’s de activiteit beoogt bij te dragen. Hieronder geven wij voorbeelden van activiteiten die beogen bij te dragen aan een van de thema’s, maar het staat sportclubs vrij een aanvraag te doen voor een andere activiteit dan de genoemde.
Op orde brengen van de ‘basis’
Vergroten van de bestuurskracht
Toelichting bij artikel 10: Weigeringsgronden
De aanvraag kan onder andere worden geweigerd als voor de activiteit een andere financieringsmogelijk bestaat, zoals via de subsidieregeling sociale basis, de subsidieregeling gehandicaptensport of een andere gemeentelijke subsidieregeling.
Voor sportclubs zijn voor de uitvoering van activiteiten op de thema’s van deze regeling veel interventies beschikbaar, zowel binnen als buiten Amsterdam. Denk aan opleidingen, cursussen of workshops, maar ook aan buurtsportcoaches, clubkadercoaches, sportpedagogen of andere thema experts. Een aantal van deze activiteiten kan aan sportclubs in Amsterdam beschikbaar worden gesteld via door de gemeente in 2022 reeds gesubsidieerde of ingekochte partners dan wel via reeds voor 2022 beschikbare financiële middelen vanuit het Nationale Sportakkoord. Indien een aanvraag een dergelijke activiteit omvat, kunnen wij de aanvraag weigeren onder verwijzing naar een van deze mogelijkheden. De gemeente hanteert een beleid dat er op gericht is de middelen in te zetten waar ze nodig zijn. Daarom wordt getoetst aan de hand van het jaarverslag of de aanvrager voldoende middelen heeft om de activiteiten zelf te betalen. Reserveringen in de begroting voor 1/3 regeling en onderhoud, vervanging van materiaal enz telt hierin niet mee.
Toelichting bij artikel 11: Aanvullende verplichtingen
Vanaf 1 januari 2022 moeten alle sportclubs die een samenwerking/relatie met de gemeente Amsterdam hebben, voldoen aan de basisregels. De basiseisen zijn ingevoerd om grensoverschrijdend gedrag tegen te gaan. Het gebruik maken van een gemeentelijke subsidieregeling zoals deze regeling valt onder een samenwerking. Dat betekent dat een aanvrager moet voldoen aan de volgende basiseisen:
Niet alle sportclubs voldoen al aan de basiseisen. Naast andere ondersteuningsmogelijkheden die de gemeente aan sportclubs biedt zodat ze wel kunnen gaan voldoen aan de basiseisen, is een activiteit die beoogt de basiseisen op orde te brengen een subsidiabele activiteit onder deze regeling. Indien een sportclub een dergelijke aanvraag doet, geldt de aanvullende verplichting van het voldoen aan de basiseisen logischerwijs niet.
8551 Sport- en recreatieonderwijs 85.51
85519 Overig sport- en recreatieonderwijs 85.51.9
93112 Sporthallen, sportzalen en gymzalen 93.11.2
93119 Overige sportaccommodaties 93.11.9
93122 Veldsport in teamverband (geen voetbal) 93.12.2
93125 Paardensport en maneges 93.12.5
93127 Auto- en motorsport 93.12.7
93129 Overige buitensport 93.12.9
93141 Individuele zaalsport 93.14.1
93142 Zaalsport in teamverband 93.14.2
93143 Kracht- en vechtsport 93.14.3
93144 Bowlen, kegelen, biljarten e.d. 93.14.4
93149 Overige binnensport en omnisport 93.14.9
93151 Zwem- en onderwatersport 93.15.1
93152 Roei-, kano-, zeil- en surfsport e.d. 93.15.2
9319 Overige sportactiviteiten 93.19
93196 Overkoepelende organen en samenwerkings- en adviesorganen op het gebied van sport 93.19.6
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-469754.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.