Gemeenteblad van Beekdaelen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beekdaelen | Gemeenteblad 2022, 469620 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Beekdaelen | Gemeenteblad 2022, 469620 | verkeersbesluit of -mededeling |
Gemeente Beekdaelen – Definitief verkeersbesluit – Instellen 30km/uur-zone Provincialeweg Zuid en voorrangsregeling t.h.v. de noordelijke komgrens van Oirsbeek t.h.v. huisnummer 148 – Oirsbeek
Burgemeester en wethouders van de gemeente Beekdaelen;
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 lid 1), is het gewenst om in Oirsbeek in de Provincialeweg Zuid tussen de noordelijke komgrens van Oirsbeek ter hoogte van huisnummer 148 en huisnummer 94 een 30km/u-zone in te stellen en t.h.v. de noordelijke komgrens van Oirsbeek t.h.v. huisnummer 148 een voorrangsregeling in te stellen.
Hierbij is het volgende overwogen:
- dat de Provincialeweg Zuid te Oirsbeek is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 50km/h;
- dat de functie van de Provincialeweg Zuid overeenkomt met een combinatie van een gebiedsontsluitingsweg en een erftoegangsweg;
- dat het gewenst is dat de Provincialeweg als erftoegangsweg wordt gebruikt;
- dat de oude gebiedsontsluitingsfunctie niet meer als zodanig nodig is door de komst van het kruispunt van de N276 en de N300;
- dat met de afwaardering van de Provincialeweg Zuid minder sluipverkeer van deze weg gebruik maakt;
- dat aan de Provincialeweg Zuid woningen en bedrijven zijn gelegen, waardoor er kruisend verkeer is en hierdoor de verblijfsfunctie van het gebied gekenmerkt wordt;
- dat het gewenst is om na herinrichting een 30km/uur zone in te stellen op de Provincialeweg Zuid tussen de noordelijke komgrens van Oirsbeek ter hoogte van huisnummer 148 en huisnummer 94;
- dat in de toekomst gewenst is de gehele zuidelijke Provincialeweg Zuid een snelheid 30km/uur in te voeren;
- dat het gewenst is om een 30km/uur zone binnen de bebouwde kom in te stellen volgens de landelijke richtlijnen van Duurzaam Veilig;
- dat het huidig wegprofiel niet voldoet aan een 30km/uur erftoegangsweg;
- dat door middel van een aantal aanvullende fysieke maatregelen hieraan kan voldoen, door het plaatsen van bushaltes aan de weg, het plaatsen van een wegversmalling met drempel/plateau constructie ertussen ter hoogte van de komgrens, plaatsen van fietsstroken en het inrichten van twee gelijkwaardige kruispunten;
- dat erftoegangswegen zorgen voor het veilig toegankelijk maken van percelen in verblijfsgebieden;
- dat op basis van de Duurzaam Veilig uitgangspunten en het vastgestelde Mobiliteitsplan de maximumsnelheid op een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom 30 km/uur bedraagt;
- dat op grond van artikel 9 BABW op het verkeersbord A1 het woord “zone” kan worden aangebracht;
- dat door het aanbrengen van het woord “zone” de maximumsnelheid die volgt uit het verkeersbord A1, van toepassing is op alle wegen die binnen deze zone liggen;
- dat door het verlagen van de maximumsnelheid er marginaal reistijdverlies optreedt;
- dat reistijdverlies in een verblijfsgebied minder zwaar weegt dan de lokale leefbaarheid en verkeersveiligheid;
- dat er op de Provincialeweg Zuid t.h.v. de noordelijke komgrens van Oirsbeek t.h.v. huisnummer 148 een snelheidsremmende maatregel getroffen wordt in de vorm van een wegversmalling om doorgaand verkeer over de Provincialeweg Zuid te ontmoedigen;
- dat om eventuele wachtrijvorming tot te voorkomen verkeer vanuit de richting Oirsbeek voorrang krijgt bij de versmalling;
- dat de weg waarop deze verkeersmaatregelen worden getroffen in beheer zijn bij de gemeente Beekdaelen.
Onderhavige verkeersmaatregel is voorgelegd aan de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de Politie Limburg. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.
Het voorstel om de maximum snelheid op de diverse wegvakken af te waarderen sluit aan bij het Mobiliteitsplan en een motie afwaarderen GOW naar ETW van de Gemeente Beekdaelen, wat door de Raad is vastgesteld. Dit benadrukt het brede draagvlak van de verkeersmaatregel. Ook heeft de Gemeente Beekdaelen verzoeken van bewoners uit de omgeving ontvangen waarmee het lokale draagvlak is aangetoond.
Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:
In de Provincialeweg Zuid tussen de noordelijke komgrens van Oirsbeek ter hoogte van huisnummer 148 en huisnummer 94 een 30km/u-zone in te stellen (conform bijgevoegde bebordingstekening), door het plaatsen van de verkeersborden model A0130zb/A0130zh/A0230ze (begin/herhaling/eind zone 30km/uur) overeenkomstig met bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;
tot het instellen van een voorrangsregeling ter hoogte van de wegversmalling op de Provincialeweg Zuid t.h.v. de noordelijke komgrens van Oirsbeek t.h.v. huisnummer 148 middels het plaatsen van verkeersborden F05 (verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting) en F06 (bestuurders uit tegengestelde richting moeten verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan) conform bijlage 1 van RVV1990. Zodanig dat verkeer vanuit de richting Oirsbeek voorrang heeft op verkeer vanuit de richting (Klein-)Doenrade.
Burgemeester en wethouders van Beekdaelen, namens dezen
B. Teeuwen
Medewerker beleidsuitvoering Verkeer en Vervoer
Afdeling Ruimte
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na bekendmaking / verzending een bezwaarschrift indienen. Uw bezwaarschrift kunt u sturen naar:
College van burgemeester en wethouders
Vermeld het volgende in uw bezwaarschrift:
- De datum van het bezwaar (dagtekening);
- Een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar is gericht;
- De motivering van uw bezwaar (de gronden).
Uw bezwaarschrift zorgt er niet voor dat geen uitvoering mag worden gegeven aan het besluit. In juridische zin betekent dit dat uw bezwaarschrift geen schorsende werking heeft. Om dit te voorkomen kunt u de rechter om een voorlopige voorziening vragen. Dit verzoek kunt u richten aan:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-469620.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.