“Delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie Hilversum 2022”

 

 

 

Delegatiebesluit werkgeverscommissie WNRA 2022

Onderwerp: vaststelling van het delegatiebesluit werkgeverschap gemeenteraad

De raad van de gemeente Hilversum

gelet op artikel 83, eerste lid, artikel 85, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de gemeentewet en afdeling 10.1.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op de wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) op 1 januari 2020;

 

BESLUIT:

 

het “Delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie Hilversum 2022” vast te stellen.

 

“Delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie Hilversum 2022”

 

Artikel 1 Delegatie van bevoegdheden

1. Aan de door de gemeenteraad ingestelde werkgeverscommissie over te dragen de bevoegdheden besluiten te nemen tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met op de griffie werkzame medewerkers (artikel 107 e lid 2 Gemeentewet);

2. De bevoegdheid tot het geven van de uitvoering aan de geldende Cao gemeenten ten aanzien van de griffier en de griffie medewerkers, zoals volgt uit artikel 11.1 van de Cao gemeenten;

3. De bevoegdheid te besluiten dat voor de griffier en het griffiepersoneel ten aanzien van de lokale regelingen voor arbeidsvoorwaarden die niet geregeld zijn in de landelijke geldende Cao gemeenten, de bepalingen worden gevolgd zoals die voor de gemeentelijke organisatie ressorterend onder de gemeentesecretaris in het Personeelshandboek zijn vastgelegd en de toekomstige wijzigingen daarin. Indien toepassing daarvan een ongewenste of onredelijke situatie zou opleveren, kan de werkgeverscommissie gemotiveerd besluiten hiervan af te wijken.

Artikel 2 Uitvoering

  • 1.

    De werkgeverscommissie kan de aan haar overgedragen bevoegdheden ten aanzien van het griffiepersoneel laten uitvoeren door de griffier.

 

Artikel 3 Citeertitel en inwerkingtreding

1. Dit besluit kan worden aangehaald als “Delegatiebesluit bevoegdheden van de gemeenteraad aan de werkgeverscommissie Hilversum 2022”;

2. Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking in het Gemeenteblad;

3. Gelijktijdig wordt het delegatiebesluit, vastgesteld op 12 januari 2011, ingetrokken.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Hilversum van 21 september 2022

De griffier de voorzitter

 

H.M. van ’t Westeinde MMC dr.ir. G.M. van den Top

 

Toelichting

In de situatie tot 1 januari 2020 waarin de Ambtenarenwet nog van toepassing is wordt aan de werkgeverscommissie gedelegeerd het vaststellen en wijzigen van de arbeidsvoorwaardenregeling (o.a. CAR/UWO). Het personeelshandboek dat in het kader van de WNRA moet worden vastgesteld is hiermee qua zwaarte van de bepalingen vergelijkbaar. De aard van de regeling is niet dermate zwaar dat geen delegatie mogelijk is. In het personeelshandboek staan nadere en aanvullende regels op de landelijke Cao voor gemeenten.

In de aanpassingswet Wnra is aan de raad, net als aan het college, de bevoegdheid toegekend om besluiten ter voorbereiding van een privaatrechtelijke rechtshandeling te nemen (artikel 107 Gemeentewet). Die bevoegdheid is beperkt tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de griffier en de op de griffie werkzame medewerkers. Het toekennen van de bevoegdheid tot het nemen deze voorbereidende besluiten brengt met zich dat de raad exclusief en met uitsluiting van het college, de zeggenschap heeft over de griffier en de griffiemedewerkers. Deze bevoegdheid strekt zich uit tot al hetgeen het werkgeverschap met zich brengt. Als orgaan dat mag besluiten tot het aangaan van de (privaatrechtelijke) overeenkomsten (is de raad op- grond van artikel 107 en 107e Gemeentewet), is het belangrijk ook invloed te kunnen hebben op het personeelshandboek, als een soort van algemene voorwaarden waaronder het bereid is te contracteren.

Gelet op de publieke taken, de grootte en de samenstelling van de raad ligt het voor de hand dat hij voor de feitelijke uitvoering van de werkgeverstaken een werkgeverscommissie instelt waaraan hij de taak delegeert. Sinds 2011 heeft de gemeente Hilversum een werkgeverscommissie waaraan de werkgeverstaken van de raad zijn gedelegeerd.

De delegatie is beperkt tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van arbeidsovereenkomsten met de bij de griffie werkzame medewerkers (art. 107 e, tweede lid Gemeentewet). De griffier valt hier niet onder. Niet gedelegeerd zijn de bevoegdheid:

• Te besluiten tot het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de griffier (art. 107, lid 2 Gemeentewet);

• In een instructie nadere regels over de taak en de bevoegdheden van de griffier te stellen (art. 107a, lid 2 Gemeentewet)

• De vervanging van de griffier te regelen (art. 107 d, lid 1 Gemeentewet); en

• Regels over de organisatie van de griffie te stellen (art. 107 e, lid 1 Gemeentewet).

Deze bevoegdheden blijven dus aan de raad.

In de situatie tot 1 januari 2022 werd aan de werkgeverscommissie ook het vaststellen en wijzigen van de arbeidsvoorwaardenregeling Hilversum (ARH) gedelegeerd. Na de normalisatie van de rechtspositie van de ambtenaren zijn de arbeidsvoorwaarden opgenomen in een privaatrechtelijke cao en een personeelshandboek. De raad heeft na de normalisatie alleen nog de bevoegdheden met betrekking tot de individuele rechtspositionele zaken van de medewerkers van de griffie (Boek 7, titel 10 Burgerlijk Wetboek, artikel 107 lid 2 en 107e lid Gemeentewet). De bevoegdheid om in de individuele rechtsbetrekking het personeelshandboek van toepassing te laten zijn en eventuele afwijkingen daarvan is overgedragen aan de werkgeverscommissie.

Naar boven