Op 11 oktober 2022 heeft het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hattem besloten om de ontwerp Afvalstoffenverordening en ontwerp Uitvoeringsbesluit ter inzage te leggen.
De gemeente is verantwoordelijk voor het inzamelen van huishoudelijk afval. De Afvalstoffenverordening Hattem 2012 en het bijbehorende Uitvoeringsbesluit is verouderd en dient geactualiseerd te worden. Een herziening van de Afvalstoffenverordening en het bijbehorende Uitvoeringsbesluit is daarom nodig. In de Afvalstoffenverordening staan regels over de afvalinzameling. Het Uitvoeringsbesluit maakt deze algemene regels concreet.
Door de herziene Afvalstoffenverordening wordt het mogelijk om gft-voorzieningen te treffen in de openbare ruimte ten behoeve van inwoners van hoogbouwfaciliteiten en inwoners zonder tuin. Ook worden regels gesteld omtrent de aangifte, het bewaren en het inzamelen van kadavers van gezelschapsdieren. Daarnaast worden regels gesteld met betrekking tot het ‘opt-in-systeem’ voor ongeadresseerd reclamedrukwerk.
De Ontwerp Afvalstoffenverordening inzien?
De ontwerp Afvalstoffenverordening en het ontwerp Uitvoeringsbesluit liggen gedurende zes weken voor ingezetenen en belanghebbenden ter inzage vanaf publicatiedatum (20 oktober 2022 t/m 28 november 2022). U kunt de stukken zowel op elektronische wijze (https://www.hattem.nl/Onderwerpen/Afval) als op het Stadhuis (Markt 1, Hattem) inzien. Voor het inzien van de stukken op het Stadhuis dient u een afspraak te maken. Een afspraak maakt u door te bellen met (038) 443 16 16.
Indienen van een zienswijze
Gedurende de inzageperiode kunt u uw zienswijze op de conceptdocumenten indienen.
Het is belangrijk dat u hierbij de tekst ‘zienswijze ontwerp Afvalstoffenverordening’ vermeld. Voor deze schriftelijke zienswijze geldt, dat gemotiveerd moet worden aangegeven op welke onderdeel of welke onderdelen van de ontwerp Afvalverordening en het ontwerp Uitvoeringsbesluit de zienswijze betrekking heeft. Uw zienswijze dient u ook te voorzien van de datum waarop u de zienswijze indient, uw naam, adres en uw handtekening.
Per post
U kunt een schriftelijke reactie sturen aan Gemeente Hattem, Postbus 93, 8050 AB Hattem.
Per e-mail
U kunt uw zienswijze ook per e-mail versturen aan gemeente@hattem.nl.
Mondeling
Voor een mondelinge zienswijze kunt u een afspraak maken via (038) 443 16 16.
Vervolgprocedure
Alle zienswijzen worden gebundeld en verwerkt in een zienswijzenota. De zienswijzenota wordt samen met de definitieve verordening ter vaststelling aan de gemeenteraad voorgelegd. Daarna besluit het College tot vaststelling van het Uitvoeringsbesluit.
Meer informatie
Voor vragen en/of verdere informatie, neemt u contact op met gemeente Hattem via het telefoonnummer (038) 443 16 16 of per e-mail gemeente@hattem.nl.