Gemeenteblad van Heemstede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2022, 4662 | overige overheidsinformatie |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2022, 4662 | overige overheidsinformatie |
Gewijzigde Wegcategoriseringsplan Heemstede 2021
WEGCATEGORISERING – DEEL A: Het proces om te komen tot de wegcategorisering
1. WAT IS EEN WEGCATEGORISERING?
Vanuit het Programma Duurzaam Veilig worden de wegen in Nederland ingedeeld in 3 categorieën, waarbij de veiligheid voor de weggebruikers wordt verhoogd wanneer deze indeling consequent wordt doorgevoerd:
Stroomwegen (SW): wegen met een primaire verkeersfunctie, zo veel mogelijk conflictvrije afwikkeling.
Gebiedsontsluitingswegen (GOW): wegen met zowel doorstroming als uitwisselen tot doel. Scheiding van snel- en langzaamverkeer; binnen de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 50 km/uur of 70 km/uur.
Erftoegangswegen (ETW): wegen met een verblijfsfunctie; bestemd voor het toegankelijk maken van percelen; deze wegen hebben geen rijbaanscheiding en het snel- en langzaamverkeer rijdt gemengd. Binnen de bebouwde kom geldt een maximum van 30 km/uur.
De motie ‘Veilig Verkeer: 30 km in Heemstede’ past in een europese trend om een snelheid van 30 km/uur als norm te nemen.
De zwakkere verkeersdeelnemers zoals de voetganger en de fietsers worden binnen de bebouwde kom gelijkwaardig gemaakt aan het autoverkeer. Zo worden de snelheidsverschillen kleiner en vinden er veel minder en minder zware ongevallen plaats. Niet alle wegen krijgen een snelheidsregime van 30 km/uur. Juist de drukkere doorgaande wegen houden een snelheid van 50 km/uur, zodat ze aantrekkelijk blijven voor het doorgaande verkeer. Dit kan alleen veilig wanneer deze doorgaande wegen zodanig worden ingericht. Dit betekent dat de fietsers gescheiden worden van de weg en dat fietsers en voetgangers de doorgaande weg veilig kunnen oversteken.
In de bebouwde kom zou een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur de norm moeten zijn, met mogelijke uitzonderingen voor doorgaande wegen. |
7. VOORKEURSROUTES DOOR HEEMSTEDE
Voor de verbinding van Heemstede Centrum met de omliggende gebieden Hillegom, Zandvoort, Haarlem, Haarlem- Schalkwijk, Hoofddorp en Bennebroek is een netwerk met doorgaande wegen beschikbaar. De afwikkeling van het auto- en Vrachtverkeer tussen de wijken in Heemstede wordt bij voorkeur via dit netwerk afgewikkeld.
WEGCATEGORISERING – DEEL B: Analyse Heemstede
1. Discrepanties weginrichting en categorisering
Wanneer de huidige weginrichting wordt getoetst aan de geldende wegcategorisering, dan vinden wij de volgende discrepanties:
A. Cruquiusweg (Parallelweg Noord)
Maximum snelheid 50km/u impliceert functie van gebiedsontsluitingsweg, inrichting is overeenkomstig met een erftoegangsweg. Veel schoolfietsverkeer en vrachtverkeer aanwezig.
Kruispunten tussen twee erftoegangswegen worden gelijkvloers en gelijkwaardig uitgevoerd, waarbij rechts voor gaat, optioneel kan een plateau worden toegepast.
Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn. Bestrating is afwijkend.
C.2. Van Merlenlaan ri Camplaan
Maximum snelheid impliceert dat deze weg de functie van een erftoegangsweg heeft, echter geven de kantstroken de indruk dat deze weg een gebiedsontsluitingsweg is.
D. Camplaan (westzijde Heemsteedse Dreef)
De weg kent kenmerken die niet voldoen aan wegcategorie gebiedsontsluitingsweg. Rijrichtingscheiding ontbreekt en er liggen parkeervakken langs de weg.
E. Camplaan (oostzijde Heemsteedse Dreef)
Inrichting impliceert een erftoegangsweg, de maximumsnelheid van 50km/u wordt niet toegepast op erftoegangswegen.
F. Verzetsheldenwijk (W. Denijslaan)
Functie en inrichting van de weg impliceert een erftoegangsweg, maximum snelheid betreft 50 km/u.
Inrichting als uitrit met doorlopend trottoir impliceert overgang gebiedsontsluitingsweg naar erftoegangsweg.
Maximumsnelheid 30 km/u en bestrating impliceert functie van erftoegangsweg, echter is de weg ingericht als gebiedsontsluitingsweg.
Maximumsnelheid 30km/u impliceert functie van erftoegangsweg, echter is de weg ingericht als gebiedsontsluitingsweg.
Zijstraat ingerichting als uitrit met doorlopend trottoir impliceert overgang gebiedsontsluitingsweg naar erftoegangsweg.
Weginrichting heeft het uiterlijk van een erftoegangsweg bubeko, (60 km/u) terwijl het een erftoegangsweg bibeko is. Afgezien van de komgrens overgang verandert het wegontwerp niet
Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn. Verder leidt de middengeleider tot een niet vloeiende rijcurve.
Bus halteren op de fietsstroken is niet volgens de richtlijn voor gebiedsontsluitingswegen.
M. Valkenburgerlaan (ri Raadhuisplein)
Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn.
Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn. Fietsstroken worden bij voorkeur in rood uitgevoerd. Bushalte onderbreekt de fietsstrook
Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn.
Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn. Fietsstroken worden bij voorkeur in rood uitgevoerd.
2a. Toetsing aan crow basiskenmerken
Minimale inrichting erftoegangsweg binnen de bebouwde kom
F: Oversteken langzaam verkeer op wegvakken geen voorzieningen vereist, niet om te stimuleren, maar ook niet om te beperken |
L: Ov-haltes (bus/ tram) Openbaar vervoer mag aanwezig zijn. |
||||||||
Minimale inrichting gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom (50 km/h)
Wanneer de huidige inrichting verschilt van de geldende Wegcategorisering, dan zijn er drie mogelijkheden:
De inrichting van de weg in overeenstemming maken met de geldende Wegcategorisering.
Het aanpassen van een weg kan niet altijd direct worden uitgevoerd. Pas wanneer er een directe aanleiding is, dan zal de inrichting van de weg worden aangepast. Er zijn meerdere aanleidingen mogelijk:
Beheer (nieuwe riolering, nieuwe bestrating, etc.)
Ruimtelijke Ontwikkeling (nieuwe wijk, nieuwe school, projecten derden)
Knelpunten (verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid)
Wegen die ingericht worden conform ‘Het Nieuwe 30‘ en de snelheid wordt verlaagd van 50 naar 30:
Wegen die dienen als gebiedsontsluiting waar op een veilige manier 50 km/uur gehandhaafd blijft:
*1 Deze wegen zijn vanwege de motie ‘ Het Nieuwe 30’ opnieuw beoordeeld en van categorie veranderd. Het voorstel luidt om deze wegen in te richten als 30 km/uur.
*2 Deze wegen zijn naar aanleiding van de participatie en behandeling in de raadscommissie extra toegevoegd om van 50 naar GOW/30 aangepast te worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-4662.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.