Gewijzigde Wegcategoriseringsplan Heemstede 2021

WEGCATEGORISERING – DEEL A: Het proces om te komen tot de wegcategorisering

 

1. WAT IS EEN WEGCATEGORISERING?

  • Vanuit het Programma Duurzaam Veilig worden de wegen in Nederland ingedeeld in 3 categorieën, waarbij de veiligheid voor de weggebruikers wordt verhoogd wanneer deze indeling consequent wordt doorgevoerd:

    Stroomwegen (SW): wegen met een primaire verkeersfunctie, zo veel mogelijk conflictvrije afwikkeling.

    Gebiedsontsluitingswegen (GOW): wegen met zowel doorstroming als uitwisselen tot doel. Scheiding van snel- en langzaamverkeer; binnen de bebouwde kom geldt een maximum snelheid van 50 km/uur of 70 km/uur.

    Erftoegangswegen (ETW): wegen met een verblijfsfunctie; bestemd voor het toegankelijk maken van percelen; deze wegen hebben geen rijbaanscheiding en het snel- en langzaamverkeer rijdt gemengd. Binnen de bebouwde kom geldt een maximum van 30 km/uur.

  • Met de Wegcategorisering legt de gemeente vast wat de primaire functie is van de afzonderlijke wegen.

  • De Wegcategorisering is een kader en geeft de richting aan. Bij de uitwerking is altijd ruimte voor maatwerk.

  • De realisatie vindt plaats in de afzonderlijke projecten. Het kan gaan over uitbreiding, onderhoud of renovatie van het wegennet en landen in het Actieprogramma Verkeersdruk Heemstede.

  • Handhaving van een maximumsnelheid kan pas wanneer de inrichting in overeenstemming is de geldende snelheid.

2. VOORBEELDEN MINIMALE WEGINDELING (CROW)

Erftoegangsweg

Gebiedsontsluitingsweg

Tabel 1: Basiskenmerken ETW en GOW bibeko

 

Er is altijd ruimte voor maatwerk, niet elke weg kan volgens het ideale model worden ingericht.

 

3. HET NIEUWE 30

De motie ‘Veilig Verkeer: 30 km in Heemstede’ past in een europese trend om een snelheid van 30 km/uur als norm te nemen.

 

Filosofie:

De zwakkere verkeersdeelnemers zoals de voetganger en de fietsers worden binnen de bebouwde kom gelijkwaardig gemaakt aan het autoverkeer. Zo worden de snelheidsverschillen kleiner en vinden er veel minder en minder zware ongevallen plaats. Niet alle wegen krijgen een snelheidsregime van 30 km/uur. Juist de drukkere doorgaande wegen houden een snelheid van 50 km/uur, zodat ze aantrekkelijk blijven voor het doorgaande verkeer. Dit kan alleen veilig wanneer deze doorgaande wegen zodanig worden ingericht. Dit betekent dat de fietsers gescheiden worden van de weg en dat fietsers en voetgangers de doorgaande weg veilig kunnen oversteken.

 

Voor de veiligheid en leefbaarheid in onze dorpen en steden zou de snelheid op veel wegen binnen de bebouwde kom verlaagd moeten worden naar 30 km/uur. Maar op een deel van de wegen blijft 50 km/uur een passende limiet. Tegelijkertijd moeten de basiskenmerken wegontwerp worden aangescherpt en moeten wegbeheerders worden gestimuleerd om hun ‘grijze wegen’ opnieuw tegen het licht te houden. En waar fietsers van de rijbaan gebruik maken, moet de snelheid altijd terug naar 30. Tot deze conclusies komen ANWB, SWOV, Mobycon , Walraad , Goudappel Coffeng en DTV Consultants in dit gezamenlijke artikel.

 

ANP: 27 oktober 2020, 15:43

 

In de bebouwde kom zou een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur de norm moeten zijn, met mogelijke uitzonderingen voor doorgaande wegen.

 

Na Oslo kan ook Helsinki trots melden dat er in 2019 geen kinderen, voetgangers of fietsers zijn gestorven in het verkeer. De oorzaak? Een verkeersbeleid dat de zwakkere weggebruikers consequent beschermt. – AD – 10 februar1 2020

 

4. HUIDIGE WEGCATEGORISERING EN SNELHEDEN

 

 

5. NOOD- EN HULPDIENSTEN

In het figuur staan de GOW wegen van de huidige situatie opgenomen in het geel. De Nood- en hulpdiensten maken primair gebruik van deze wegen.

 

De routes tot het GOW-netwerk zijn weergegeven met:

  • Rood / Brandweer

  • Oranje / Ambulance

  • Blauw / Politie

 

6. OPENBAAR VERVOER 2020

MOGELIJK NIEUW DIENSTREGELING PER NOVEMBER 2020

 

7. VOORKEURSROUTES DOOR HEEMSTEDE

Voor de verbinding van Heemstede Centrum met de omliggende gebieden Hillegom, Zandvoort, Haarlem, Haarlem- Schalkwijk, Hoofddorp en Bennebroek is een netwerk met doorgaande wegen beschikbaar. De afwikkeling van het auto- en Vrachtverkeer tussen de wijken in Heemstede wordt bij voorkeur via dit netwerk afgewikkeld.

 

8. AFWEGING

 

10. ADVIES NIEUWE WEGCATEGORISERING

  • Voor alle wegen geldt dat inrichting aangepast wordt aan functie

  • Beoordeling o.b.v. experts, exclusief wensen participatie

  • Inclusief analyse n.a.v. motie ‘Veilig Verkeer: 30 km/uur in Heemstede’

  • Vaststelling wegcategorisering volgt in Q3 2021

Weg

Omschrijving

Cat 2000

Cat 2020

V 2000

V 2020

A

Cruquiusweg P-weg Noord

GOW

ETW

50

30

B

Raadhuisplein

ETW

ETW

30

30

C

Van Merlenlaan

GOW

ETW

50

30

D

Camplaan (west + Valkbl .)

GOW

ETW

50

30

E

Camplaan (oost)

ETW

ETW

50

30

F

Verzetsheldenwijk (o.a. W. Denijslaan)

ETW

ETW

50

30

G

Broeder Josehplaan

ETW

ETW

50

30

H

Adriaan Pauwlaan

ETW

ETW

30

30

I

Eykmanlaan

ETW

ETW

30

30

J

Prinsenlaan

ETW

ETW

30

30

K

Javalaan / Sportparklaan

GOW

ETW

50

30

L.1

J. Wagenaarlaan

GOW

ETW

50

30

L.2

C. Francklaan

GOW

GOW

50

50

M

Valkenburgerlaan Zuid

GOW

GOW

50

50

N

Provinciënlaan / Kerklaan

GOW

ETW

50

30

O

Lanckhorstlaan

GOW

ETW

50

30

P

Glipperweg

GOW

GOW(30)

50

30/50

Q

César Francklaan

GOW

GOW(30)

50

30/50

R

Zandvoortselaan

GOW

GOW(30)

50

30/50

S

Leidsevaartweg

GOW

ETW

50/80

30/60

WEGCATEGORISERING – DEEL B: Analyse Heemstede

 

1. Discrepanties weginrichting en categorisering

Wanneer de huidige weginrichting wordt getoetst aan de geldende wegcategorisering, dan vinden wij de volgende discrepanties:

 

Weg

Omschrijving

Cat

V

Discrepantie

A

Cruquiusweg P-weg Noord

GOW

50

inrichting is ETW

B

Raadhuisplein

ETW

30

met voorrangskruising

C

Van Merlenlaan

GOW

50

kenmerken van GOW en ETW

D

Camplaan (west + Valkbl)

GOW

50

kenmerken ETW

E

Camplaan (oost)

ETW

50

snelheidsregime 50 km/uur

F

Verzetsheldenwijk

(o.a. W. Denijslaan)

ETW

50

snelheidsregime 50 km/uur

G

Broeder Josehplaan

ETW

50

snelheidsregime 50 km/uur

H

Adriaan Pauwlaan

ETW

30

kenmerken GOW

I

Eykmanlaan

ETW

30

kenmerken GOW

J

Prinsenlaan

ETW

30

voorrangskruising. bibeko/bubeko

K

Javalaan/Sportparklaan

GOW

50

kenmerken ETW

L

J. Wagenaarlaan/C.Francklaan

GOW

50

met bushalte op fietsstroken, kenmerken ETW

M

Valkenburgerlaan Zuid

GOW

50

kenmerken ETW

N

Provinciënlaan/Kerklaan

GOW

50

kenmerken ETW

O

Lanckhorstlaan

GOW

50

kenmerken ETW

P

Glipperweg

GOW

50

kenmerken ETW

A. Cruquiusweg (Parallelweg Noord)

Maximum snelheid 50km/u impliceert functie van gebiedsontsluitingsweg, inrichting is overeenkomstig met een erftoegangsweg. Veel schoolfietsverkeer en vrachtverkeer aanwezig.

B. Raadhuisplein

Kruispunten tussen twee erftoegangswegen worden gelijkvloers en gelijkwaardig uitgevoerd, waarbij rechts voor gaat, optioneel kan een plateau worden toegepast.

C.1. Van Merlenlaan

Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn. Bestrating is afwijkend.

C.2. Van Merlenlaan ri Camplaan

Maximum snelheid impliceert dat deze weg de functie van een erftoegangsweg heeft, echter geven de kantstroken de indruk dat deze weg een gebiedsontsluitingsweg is.

D. Camplaan (westzijde Heemsteedse Dreef)

De weg kent kenmerken die niet voldoen aan wegcategorie gebiedsontsluitingsweg. Rijrichtingscheiding ontbreekt en er liggen parkeervakken langs de weg.

E. Camplaan (oostzijde Heemsteedse Dreef)

Inrichting impliceert een erftoegangsweg, de maximumsnelheid van 50km/u wordt niet toegepast op erftoegangswegen.

F. Verzetsheldenwijk (W. Denijslaan)

Functie en inrichting van de weg impliceert een erftoegangsweg, maximum snelheid betreft 50 km/u.

G. Broeder Josephlaan

Inrichting als uitrit met doorlopend trottoir impliceert overgang gebiedsontsluitingsweg naar erftoegangsweg.

H. Adriaan Pauwlaan

Maximumsnelheid 30 km/u en bestrating impliceert functie van erftoegangsweg, echter is de weg ingericht als gebiedsontsluitingsweg.

I. Eykmanlaan

Maximumsnelheid 30km/u impliceert functie van erftoegangsweg, echter is de weg ingericht als gebiedsontsluitingsweg.

 

Zijstraat ingerichting als uitrit met doorlopend trottoir impliceert overgang gebiedsontsluitingsweg naar erftoegangsweg.

J. Prinsenlaan

Weginrichting heeft het uiterlijk van een erftoegangsweg bubeko, (60 km/u) terwijl het een erftoegangsweg bibeko is. Afgezien van de komgrens overgang verandert het wegontwerp niet

K. Javalaan

Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn. Verder leidt de middengeleider tot een niet vloeiende rijcurve.

L. Johan Wagenaarlaan

Bus halteren op de fietsstroken is niet volgens de richtlijn voor gebiedsontsluitingswegen.

M. Valkenburgerlaan (ri Raadhuisplein)

Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn.

N. Provinciënlaan

Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn. Fietsstroken worden bij voorkeur in rood uitgevoerd. Bushalte onderbreekt de fietsstrook

O. Lanckhorstlaan

Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn.

P. Glipperweg

Op een gebiedsontsluitingsweg dient minimaal rijrichtingscheiding in de vorm van ononderbroken asmarkering aanwezig te zijn. Fietsstroken worden bij voorkeur in rood uitgevoerd.

 

2a. Toetsing aan crow basiskenmerken

Minimale inrichting erftoegangsweg binnen de bebouwde kom

 

Locatie

Snelheid:

30 km/h

Kruispunten:

Met ETW:

gelijkwaardig Met GOW:

voorrangsregeling

A: Verharding

Onverhard, open of gesloten

B: Fysieke rijrichtingscheiding

Eén rijbaan zonder rijrichtingscheiding

C: Lengtemarkering

Er is nimmer witte lengtemarkering aanwezig

D: Openbare verlichting Openbare verlichting is aanwezig

F: Oversteken langzaam verkeer op wegvakken

geen voorzieningen vereist, niet om te stimuleren, maar ook niet om te beperken

I: Fietsvoorzieningen

geen voorzieningen op de rijbaan voor (brom- )fietsverkeer

L: Ov-haltes (bus/ tram) Openbaar vervoer mag aanwezig zijn.

(halteren op rijbaan)

B: Raadhuisplein

30

Voorrangsregeling met

ETW

open

voldoet

voldoet

Aanwezig

voldoet

voldoet

Halteert op rijbaan

C2: Van Merlenlaan / Raadhuisplein (30 km/u)

30

Niet aanwezig

open

voldoet

Fietssuggestie strook

Aanwezig

voldoet

Fietssuggestie stroken aanwezig

geen Ov-halte aanwezig

D: Camplaan ten oosten van Heemsteedse Dreef

50

Voorrangsregeling met ETW

open

voldoet

voldoet

Aanwezig

voldoet

voldoet

geen Ov-halte aanwezig

F: Verzetsheldenwijk (o.a. W. Deneijslaan)

50

Gelijkwaardig met ETW

gesloten

voldoet

voldoet

Aanwezig

voldoet

voldoet

geen Ov-halte aanwezig

G: Broeder Josephlaan

50

Voorrangsregeling met GOW

gesloten

voldoet

voldoet

Aanwezig

voldoet

voldoet

geen Ov-halte aanwezig

H: Adriaan Pauwlaan

30

Gelijkwaardig met ETW

open

Asmarkering aanwezig

Lengtemarkeering bij parkeervakken

Aanwezig

Zebrapaden aanwezig op kruispunten

Gescheiden fietsinfrastructuur

geen Ov-halte aanwezig

I: Eykmanlaan

30

Voorrangsregeling met ETW (uitrit)

gesloten

voldoet

Fietsstrook

Aanwezig

Zebrapaden aanwezig op kruispunten

Fietsstroken aanwezig

geen Ov-halte aanwezig

J: Prinsenlaan

30

Voorrangsregeling met

ETW (uitrit)

open

voldoet

Lengtemarkeering

bij parkeervakken

Aanwezig

voldoet

voldoet

geen Ov-halte aanwezig

Minimale inrichting gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom (50 km/h)

Locatie

Snelheid: 50 km/h

Kruispunten:

Altijd met voorrangsregeling

A: Verharding

open of gesloten

B: Fysieke rijrichtingscheiding

 

Eén rijbaan met rijrichting- scheiding in de vorm van minstens een ononderbroken asmarkering

D: Openbare verlichting

 

Openbare verlichting is aanwezig

F: Oversteken langzaam verkeer op wegvakken

 

Langzaam verkeer mag (gelijkvloers) oversteken op wegvakken met voorziening

I: Fietsvoorzieningen

 

Fietsvoorzieningen zijn minimaal als (rode) fietsstroken aanwezig

L: Ov-haltes (bus / tram)

 

Halteren mag op de rijbaan, echter niet op de fietsstroken

M: Parkeren

 

Niet parkeren op de rijbaan, wel in langsparkeervakken

A: Cruqiusweg Parallelweg Noord

50

Voorrangsregeling

open

ontbreekt

aanwezig

Geen oversteek voorziening aanwezig

Niet aanwezig

Geen ov-halte

Niet toegestaan

C1: Van Merlenlaan (50 km/uur)

50

Voorrangsregeling

open

ontbreekt

aanwezig

Geen oversteek voorziening aanwezig

Gescheiden infrastructuur

Geen ov-halte

Niet toegestaan

D: Camplaan ten westen van Heemsteedse Dreef

50

Voorrangsregeling

gesloten

ontbreekt

aanwezig

Zebrapad

Rode fietsstrook

Geen ov-halte

langsparkeervakken

K1: Javalaan

50

Voorrangsregeling

gesloten

ontbreekt

aanwezig

Zebrapad

Rode fietsstrook / gescheiden infrastructuur

Geen ov-halte

langsparkeervakken

K2: Sportparklaan

50

Voorrangsregeling

gesloten

ontbreekt

aanwezig

middengeleider

Gescheiden infrastructuur

Geen ov-halte

Langsparkeervakken

L: Johan Wagenaarlaan / Cesar Francklaan

50

Voorrangsregeling

gesloten

onderboken asmarkering

aanwezig

Middengeleider / zebrapad

Rode fietsstrook / gescheiden infrastructuur

Bus halteert op fietsstrook

Langsparkeervakken

M: Valkenburglaan

50

Voorrangsregeling

gesloten

ontbreekt

aanwezig

Zebrapad

Gescheiden infrastructuur

Geen ov-halte

Haaksparkeervakken /

langsparkeervakken

N: Provinciënlaan

50

Voorrangsregeling

gesloten

ontbreekt

aanwezig

Zebrapad

Niet rode fietsstrook,

onderbroken bij bushalte

Halteert op rijbaan,

fietsstrook onderbroken

langsparkeervakken

O: Lanckhorstlaan

50

Voorrangsregeling

gesloten

onderboken asmarkering

aanwezig

Zebrapad

Gescheiden infrastructuur

Geen ov-halte

langsparkeervakken

P: Glipperweg (tussen Prinsenlaan en Kemphaanlaan)

50

Voorrangsregeling

gesloten

onderboken asmarkering /

ontbreekt

aanwezig

Geen oversteek voorziening aanwezig

Niet aanwezig

Geen ov-halte

Langsparkeervakken

 

2b. Toetsing aan ‘Het Nieuwe 30‘

waarbij 30 km/uur binnen de bebouwde kom het uitgangspunt is

 

3. Oplossingsmogelijkheden

Wanneer de huidige inrichting verschilt van de geldende Wegcategorisering, dan zijn er drie mogelijkheden:

  • De inrichting van de weg in overeenstemming maken met de geldende Wegcategorisering.

    Het aanpassen van een weg kan niet altijd direct worden uitgevoerd. Pas wanneer er een directe aanleiding is, dan zal de inrichting van de weg worden aangepast. Er zijn meerdere aanleidingen mogelijk:

    Beheer (nieuwe riolering, nieuwe bestrating, etc.)

    Ruimtelijke Ontwikkeling (nieuwe wijk, nieuwe school, projecten derden)

    Knelpunten (verkeersveiligheid, bereikbaarheid, leefbaarheid)

  • De Wegcategorisering aanpassen aan de huidige inrichting.

  • De geconstateerde verschillen accepteren en zowel de inrichting als de wegcategorisering in standhouden.

5. Beoordeling (1/3)

Uitgangspunten o.b.v. ‘Het Nieuwe 30’ en CROW – landelijke richtlijn

  • Het uitgangspunt is 30 km/uur binnen de bebouwde kom, tenzij sprake is van gebiedsontsluitingswegen waar op een veilige manier 50 km/uur gereden kan worden.

  • De gebiedsontsluitingswegen dienen de verschillende wijken in Heemstede te ontsluiten.

  • Het doorgaande verkeer dient gebruik te maken van de gebiedsontsluitingswegen. Het overige verkeer (fietsers, voetgangers) kan deze gebiedsontsluitingswegen op een veilige manier oversteken.

  • Op de erftoegangswegen is de primaire functie verblijven, (vracht-)auto’s zijn te gast.

  • Vrachtverkeer en Bussen > 8 meter primair op de gebiedsontsluitingswegen.

Overwegingen, redeneerlijn

  • Heemstede is bereikbaar vanuit Haarlem (Heemsteedse Dreef, Herenweg), Zandvoort (N201), Hillegom (N206, N208), Bennebroek (N208 en Glipperweg/Glipperdreef), Hoofddorp (N201) en Schalkwijk (Schouwbroekerbrug / César Francklaan).

  • Verkeer van en naar deze ‘buren’ loopt via de gebiedsontsluitingswegen.

  • De erftoegangswegen worden zoveel mogelijk geclusterd tot 30 km/uur-zones.

  • Bij de inrichting tot erftoegangswegen vindt overleg plaats met de nood- en hulpdiensten voor een passende inrichting

5. Beoordeling (2/3)

 

5. Beoordeling (3/3)

Conclusies

Wegen die ingericht worden conform ‘Het Nieuwe 30‘ en de snelheid wordt verlaagd van 50 naar 30:

  • Cruquiusweg Parallelweg Noord

  • Van Merlenlaan

  • Camplaan West en Oost

  • Valkenburgerlaan (Noord)

  • Javalaan

  • Sportparklaan

  • Lanckhorstlaan

  • F.W. Denijslaan

  • Broeder Josephlaan

  • Provinciënlaan *1

  • Kerklaan *1

  • Johan Wagenaarlaan *1

  • César Francklaan (tussen Heemsteedse Dreef en Wagnerkade) *2

  • Glipperweg (tussen Prinsenlaan en Kemphaanlaan) *2

  • Zandvoortselaan (tussen Leidsevaartweg en kruising met de Stormvogelweg) *2

  • Leidsevaartweg (tussen Zandvoortselaan en grens bebouwde kom) *2

Wegen die dienen als gebiedsontsluiting waar op een veilige manier 50 km/uur gehandhaafd blijft:

  • Cruquiusweg Hoofdrijbaan

  • Heemsteedse Dreef (N201)

  • Valkenburgerlaan (Zuid)

  • Glipperdreef / Glipperweg

    M.u.v. Prinsenlaan – Kemphaanlaan; advies: Gebiedsontsluitingsweg met adviessnelheid 30 km/uur.

  • Herenweg (N208)

  • Zandvoortselaan

  • Leidsevaartweg

  • Cesar Francklaan

*1 Deze wegen zijn vanwege de motie ‘ Het Nieuwe 30’ opnieuw beoordeeld en van categorie veranderd. Het voorstel luidt om deze wegen in te richten als 30 km/uur.

*2 Deze wegen zijn naar aanleiding van de participatie en behandeling in de raadscommissie extra toegevoegd om van 50 naar GOW/30 aangepast te worden.

 

10. ADVIES NIEUWE WEGCATEGORISERING

  • Voor alle wegen geldt dat inrichting aangepast wordt aan de functie

  • Beoordeling o.b.v. experts, exclusief wensen participatie

  • Inclusief analyse n.a.v. motie ‘Veilig Verkeer: 30 km/uur in Heemstede’

  • Vaststelling wegcategorisering volgt in Juni 2021

Weg

Omschrijving

Cat 2000

Cat 2020

V 2000

V 2020

A

Cruquiusweg P-weg Noord

GOW

ETW

50

30

B

Raadhuisplein

ETW

ETW

30

30

C

Van Merlenlaan

GOW

ETW

50

30

D

Camplaan (west + Valkbl.)

GOW

ETW

50

30

E

Camplaan (oost)

ETW

ETW

50

30

F

Verzetsheldenwijk (o.a. W. Denijslaan)

ETW

ETW

50

30

G

Broeder Josehplaan

ETW

ETW

50

30

H

Adriaan Pauwlaan

ETW

ETW

30

30

I

Eykmanlaan

ETW

ETW

30

30

J

Prinsenlaan

ETW

ETW

30

30

K

Javalaan / Sportparklaan

GOW

ETW

50

30

L.1

J. Wagenaarlaan

GOW

ETW

50

30

L.2

C. Francklaan

GOW

GOW

50

50

M

Valkenburgerlaan Zuid

GOW

GOW

50

50

N

Provinciënlaan / Kerklaan

GOW

ETW

50

30

O

Lanckhorstlaan

GOW

ETW

50

30

P

Glipperweg

GOW

GOW(30)

50

30/50

Q

César Francklaan

GOW

GOW(30)

50

30/50

R

Zandvoortselaan

GOW

GOW(30)

50

30/50

S

Leidsevaartweg

GOW

ETW

50/80

30/60

 

11. AMENDEMENT 28-10-2021

  • De raad van de gemeente Heemstede heeft in vergadering op 28 oktober 2021 besloten om het raadsvoorstel “Het Wegcategoriseringsplan Heemstede 2021, als volgt te wijzigen:

    • Toevoegen de gehele César Francklaan naar GOW30 of ETW30, in uniforme categorisering als de J Wagenaarlaan, uitvoering in 2023;

    • Toevoegen resterende deel Glipperweg tussen de Prinsenlaan en de kop van de Glipperdreef (of wel de COOP ter hoogte van de Dr Schaepmanlaan) naar ETW30, uitvoering in 2025;

    • Toevoegen Zandvoortselaan vanaf Leidsevaartweg tot de Herenweg/Lanckhorstlaan naar ETW30, uitvoering in 2026;

    • Toevoegen Leidsevaartweg (zuid)* tussen Bennebroek en Manpadslaan (brug) naar ETW30 i.p.v. een te onderzoeken wegvak, uitvoering in 2027- 2031;

    • Toevoegen Leidsevaartweg (zuid) vanaf de Manpadslaan (brug) tot het station naar ETW30, uitvoering in 2027-2031;

    • Toevoegen als te onderzoeken wegvakken van GOW50 naar GOW30: Cruquiusweg, Heemsteedse Dreef, Herenweg, Glipperdreef (inclusief het wegvak van de Valkenburgerlaan ten zuiden van de rotonde tot aan de Glipperdreef) en Leidsevaartweg (noord).

Naar boven