Gemeenteblad van Borsele
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borsele | Gemeenteblad 2022, 461488 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borsele | Gemeenteblad 2022, 461488 | beleidsregel |
Garantiebeleid gemeente Borsele 2023
De gemeente Borsele kan door verschillende instellingen van binnen en buiten de gemeente verzocht worden garanties te verstrekken. Deze beleidsnota geeft een duidelijk kader aan waaraan verzoeken getoetst moeten worden en welke criteria hierbij van belang zijn. Het uiteindelijke doel is het financiële risico van de gemeente Borsele minimaliseren.
Artikel 1 Verschillende vormen van garanties
Er zijn verschillende vormen van garanties, zoals:
Deze nota gaat verder alleen nog over de garanties, zoals hiervoor bedoeld onder a.
In de context van deze notitie wordt onder garantie verstaan het garanderen van rente en aflossingsverplichtingen in verband met door instellingen aan te gane geldleningen ter financiering van investeringen waarvoor eigen middelen onvoldoende aanwezig zijn.
Als er gemeentegarantie wordt verstrekt, loopt de geldgever (bank) minder risico’s. De geldgever vertaalt dit in een aantrekkelijker rentepercentage of overige gunstige leveringsvoorwaarden (bijvoorbeeld geen afsluitprovisie).
Voor de gemeente kan garantiestelling als voordeel hebben dat een project wordt gefinancierd, waarmee gemeentelijke doelstellingen worden gerealiseerd.
Hiermee is de belangrijkste voorwaarde gegeven, die aan het verstrekken van gemeentegarantie ten grondslag ligt: de activiteit, die gefinancierd wordt met een lening onder gemeentegarantie, moet een publiek belang dienen.
Indien de instelling haar betalingsverplichtingen niet meer nakomt, neemt de gemeente deze over. De kans dat de gemeente op haar garantiestelling wordt aangesproken is sterk afhankelijk van de liquiditeit- en solvabiliteitspositie van de instelling. Als door de financier aanspraak wordt gemaakt op de garantstelling door de gemeente dan ontstaat vervolgens een vordering van de gemeente op de nalatige instelling.
Artikel 3 De praktijk bij de gemeente Borsele
Bij het beoordelen van de financiële positie van de aanvrager zijn vaak onvoldoende gegevens beschikbaar. Het beoordelen van deze positie van de aanvrager dient naar twee situaties te geschieden, namelijk:
Met redelijke uitgangspunten moet dan van een financieel verantwoorde uitkomst sprake zijn. De instelling moet zonder nieuwe of aanvullende ondersteuning van de gemeente kunnen functioneren.
Uitgangspunt in ons garantiebeleid is dat we, gelet op de financiële risico’s voor de gemeente, terughoudend moeten zijn in het verstrekken van garanties. De gemeente is immers geen bank. Alleen als zonder gemeenegarantie een publiek belang niet of onvoldoende kan worden gerealiseerd, zijn wij bereid financiële risico’s te nemen. Gemeentegaranties boven de € 50.000 dienen ter goedkeuring aan de raad te worden voorgelegd. Tot €50.000 is het college van Burgemeester en wethouders bevoegd.
Om in aanmerking te komen voor gemeentegarantie moet aan de volgende hoofdvoorwaarden worden voldaan:
Als er in de sector van de aanvrager een waarborgfonds functioneert, wordt dat fonds als een voorliggende voorziening beschouwd. Van gemeentegarantie kan dan alleen sprake zijn als lenen onder borgstelling van een dergelijk waarborgfonds voor de aanvrager een aantoonbaar substantieel nadeel oplevert in vergelijking tot lenen onder gemeentegarantie;
Artikel 6 De aanvraag tot gemeentegarantie
De aanvraag dient twee maanden vóór het aangaan van de verplichtingen met betrekking tot de garantie volledig en schriftelijk te worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Borsele.
Bij de aanvraag dienen de volgende bescheiden minimaal aanwezig te zijn:
Als bij de aanvraag niet alle gevraagde gegevens worden verstrekt, wordt een hersteltermijn van één maand geboden om de gevraagde gegevens alsnog te leveren.
Onverminderd het bepaalde elders in deze beleidsregels wordt geen garantie verleend indien niet voldaan wordt aan de criteria van garantieverlening, dan wel als er gegronde reden bestaat om aan te nemen dat:
Als ook na het verstrijken van de hersteltermijn de aanvraag niet volledig is, wordt de aanvraag niet in behandeling genomen.
Een aanvraag wordt in elk geval afgewezen als bij de aanvraag onjuiste inlichtingen zijn verstrekt.
Algemene verplichtingen en zekerheden
Artikel 9 Instemmingverplichtingen
De aanvrager dient expliciet akkoord te gaan met de garantieverplichtingen als omschreven in deze garantieregeling. Van de aanvrager zal een bestuursverklaring worden gevraagd waarin de aanvrager aangeeft akkoord te gaan met deze en eventueel aanvullende, specifieke verplichtingen die nader zijn bepaald. Een concept bestuursverklaring is gemakshalve als bijlage I bij dit document gevoegd. Ook verklaart het bestuur dat zij alle feiten en omstandigheden aan het college van burgemeester en wethouders ter kennisname heeft gebracht waarvan zij redelijkerwijs kan vermoeden dat deze van invloed zijn op de aangevraagde gemeentegarantie.
Artikel 10 Algemene verplichtingen voor de aanvrager
De verplichtingen voor de aanvrager zijn:
De onroerende zaak of zaken zijn voldoende verzekerd en worden verzekerd gehouden gedurende de gehele looptijd van de afgegeven garantie. Onder voldoende verzekering wordt minimaal verstaan een verzekering die voldoende dekking biedt tegen brand -en stormschade en tegen het risico van wettelijke aansprakelijkheid;
Artikel 11 Aanvullende verplichtingen
Aanvullend op de algemene verplichtingen kunnen afhankelijk van de situatie de volgende aanvullende verplichtingen worden gesteld:
Artikel 12 Informatieverplichtingen
De aanvrager heeft gedurende de looptijd van de garantie de volgende verplichtingen:
Jaarlijks dient binnen zes maanden na het verstrijken van het boekjaar de vastgestelde jaarrekening, bestaande uit de balans en exploitatierekening met toelichting, ter kennisname te worden toegezonden aan het college van burgemeester en wethouders. Een verslag van een accountant of kascontrolecommissie dient te allen tijde te worden bijgevoegd;
Op ieder moment dient aan het college van burgemeester en wethouders alle verlangde inlichtingen te worden verstrekt en inzage te worden gegeven in alle boeken en documenten waarvan het college van burgemeester en wethouders inzage nodig acht voor de beoordeling van de financiële positie van de aanvrager;
Alle kosten die voortvloeien uit de garantieverplichtingen zijn voor rekening van de aanvrager. Daarnaast zullen voor het verlenen van garanties boven de € 50.000 legeskosten in rekening gebracht worden overeenkomstig met de legesverordening. Ook deze legeskosten zijn voor rekening van de aanvrager.
Artikel 14 Terugbetaling als door de gemeente betalingen zijn verricht die voortkomen uit de garantieregeling
Als door de gemeente, op grond van de garantstelling, betalingen zijn verricht, dienen deze aan de gemeente te worden terugbetaald. De terugbetaling van de door de gemeente gedane betalingen vindt plaats met vergoeding van rente. Deze rente wordt berekend vanaf het tijdstip waarop door de gemeente, voortvloeiend uit de garantstelling, betalingen zijn verricht. Het rentepercentage is gelijk aan het percentage van de lening waarvoor garant wordt gestaan, verhoogd met één procent. De aanvrager staat toe openstaande betalingen te vereffenen met de door de gemeente te verstrekken subsidies of andere betalingen.
Artikel 15 Beëindiging van de garantie
Bij faillissement, surseance van betaling of ontbinding van de aanvrager, evenals bij het niet naleven van de vastgestelde voorwaarden is het college van burgemeester en wethouders direct, zonder uitdrukkelijke ingebrekestelling bevoegd op te eisen al datgene dat de gemeente heeft betaald. Dit echter na voldoening van openstaande verplichtingen van de aanvrager aan de geldverstrekker.
Artikel 16 Verplichtingen voor de geldverstrekker
Naast verplichtingen voor de aanvrager heeft de geldverstrekker ook aan een aantal verplichtingen te voldoen, zoals:
Naam instelling: _________________________________________________
Ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer: ______________
Toestemming te verlenen aan: _______________________,
Geboren op: ______________ te _____________________
Legitimatiebewijs en nummer: ______________________________________
De aanvrager en de instelling gaan akkoord met de voorwaarden zoals deze zijn vastgelegd in het garantiebeleid van de gemeente Borsele.
Checklist garantieverstrekking
Aan de volgende voorwaarden zijn voldaan:
De hieronder genoemde stukken zijn aanwezig:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-461488.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.