Gemeenteblad van Koggenland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Koggenland | Gemeenteblad 2022, 460469 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Koggenland | Gemeenteblad 2022, 460469 | beleidsregel |
Beleidsregel Accommodatiebeleid 2022
In de inleiding beschreven op welke wijze de gemeente haar rol invult om te bevorderen dat inwoners van Koggenland met plezier kunnen bewegen.
Daarna worden in hoofdstuk 3 de begrippen gedefinieerd die van belang zijn voor de kaders waarbinnen de nota van toepassing is, zodat deze correct kan worden toegepast.
In hoofdstuk 4 wordt beschreven welke soort organisaties een beroep kunnen doen op deze beleidsregel en aansluitend staan in hoofdstuk 5 de eisen vermeld waaraan hun accommodatie moet voldoen om met succes een beroep op de regeling te kunnen doen.
In hoofdstuk 6 staan de criteria vermeld met betrekking tot het beoordelen van de aanvraag voor een financiële bijdrage van de gemeente. Er is tevens een tabel opgenomen waaruit blijkt welke partij (vereniging of gemeente) verantwoordelijk is voor welk deel van de kosten.
In hoofdstuk 7 is aangegeven op welke wijze een verzoek kan worden ingediend om een beroep te doen op deze beleidsregel.
De nota wordt afgesloten met een bijlage; de kruisjeslijst.
De kruisjeslijst geeft voor de sportaccommodaties aan welke partij verantwoordelijk is voor welke werkzaamheden/kosten.
Het aanwezig zijn van sportaccommodaties is een belangrijke randvoorwaarde om binnen de gemeente een vitale samenleving en een ‘leefbare’ woon- en leefgemeenschap te realiseren. Het bestaansrecht van een accommodatie wordt in hoge mate bepaald door de behoefte die vanuit de bevolking bestaat.
Een groot deel van de georganiseerde sportbeoefening wordt mogelijk doordat de gemeente zorgt voor planning, bouw en/of beheer van sportaccommodaties. Daartoe bestaat weliswaar geen wettelijke verplichting, maar de gemeente Koggenland wil haar inwoners met plezier laten sporten en bewegen.
Dat sluit aan bij het Nationaal Sportakkoord dat minister Bruins, de toenmalige minister voor Medische Zorg en Sport, in de zomer van 2018 samen met de sport, gemeenten en maatschappelijk betrokken partners heeft gesloten.
Op basis daarvan is in onze gemeente inmiddels een Lokaal Sportakkoord vastgesteld.
Doel daarvan is (sport)verenigingen zodanig te ondersteunen dat zij vitaal zijn en (sport)activiteiten mogelijk kunnen maken voor alle inwoners die daaraan deel willen nemen.
De Sportraad Koggenland, die de intermediair vormt tussen de verenigingen en de gemeente, speelt daarin een belangrijke rol. Zij stimuleert de verenigingen in hun ontwikkeling waardoor mogelijk ook op andere momenten dan de intensief gebruikte uren, activiteiten kunnen plaatsvinden.
Een goed, en een door de verenigingen gedragen, accommodatiebeleid is daarbij van groot belang. De Sportraad heeft daarom haar input gegeven voor het actualiseren van deze nota.
Of de gemeente een accommodatie mede in stand houdt, is afhankelijk van de capaciteit aan accommodaties die nodig is voor het huisvesten van activiteiten die de gemeente subsidieert of die op andere wijze binnen het gemeentelijk beleid passen. Aanvragen ten behoeve van accommodaties waar door mindervaliden kan worden gesport, worden altijd op basis van maatwerk beoordeeld.
Deze nota is een beleidsregel als bedoeld in de Algemene Subsidieverordening (ASV) en bevat de richtlijnen voor het financieren van onderhoud, uitbreiding, renovatie, herbouw en nieuwbouw van accommodaties die gebruikt worden voor door de gemeente gewenste of gesubsidieerde sportactiviteiten, maar die geen gemeentelijk eigendom zijn.
Binnen deze nota wordt uitgegaan van een ‘sobere maar doelmatige’ huisvesting die veilig en functioneel is ten opzichte van de activiteiten. Daarbij wordt uitgegaan van sporten op recreatief niveau, ook wel omschreven als ‘breedtesport’.
Het actualiseren van het accommodatiebeleid is noodzakelijk omdat de regeling “gelegenheid geven tot sportbeoefening” is afgeschaft. Hiervoor in de plaats kunnen sportverenigingen een beroep doen op de BOSA regeling; de subsidieregeling Bouw en Onderhoud Sportaccommodaties. Bij het beoordelen van de subsidie aanvraag van een sportvereniging houdt de gemeente rekening met die mogelijkheid.
De nota is echter niet alleen van toepassing op sportaccommodaties maar heeft ook betrekking op de accommodaties die vooral bestemd zijn voor activiteiten op het terrein van welzijn en/of cultuur. Het begrip accommodatie is gedefinieerd in hoofdstuk 3.
Besluitvorming op basis van deze nota met inbegrip van de kruisjeslijst, als ook in gevallen waarin deze nota niet of niet voldoende voorziet, vindt plaats door het college.
Het college handelt daarbij overeenkomstig deze beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
3 Definities/begripsomschrijving
Hieronder wordt beschreven wat in deze beleidsregel onder de diverse termen wordt verstaan.
een stichting/vereniging, niet commercieel wordt geëxploiteerd, fungeert als centrale ontmoetingsplaats/dorpshuis in een gemeenschap en waarin (overwegend) niet commerciële activiteiten plaatsvinden op sociaal of cultureel gebied die georganiseerd worden door plaatselijke verenigingen en organisaties.
Een bouwkundige voorziening die is ingeschreven in de openbare registers van het kadaster. De opstallen op een sportaccommodatie als hierboven beschreven, kunnen bestaan uit een primaire accommodatie en/of aanvullende verenigingsvoorzieningen.
Indien wordt gesproken over een primaire accommodatie, wordt daaronder verstaan:
Aanvullende verenigingsvoorzieningen:
Onder aanvullende verenigingsvoorzieningen worden de ruimten verstaan die niet tot de primaire accommodatie behoren. Hierbij worden bijvoorbeeld verstaan: kantine, keuken,
bestuurs- en vergaderruimten, instructielokalen,
De kruisjeslijst is een schema waarin met betrekking tot de speelvelden op de accommodatie is aangegeven welke partij verantwoordelijk is voor het onderhoud en/of herstel/vervanging van de in het schema opgenomen zaken.
Het nemen van maatregelen om ervoor te zorgen dat materiële voorwerpen operationeel blijven en de functionele kwaliteit in stand wordt gehouden of hersteld, waardoor slijtage wordt tegengegaan en de levensduur wordt gerealiseerd c.q. verlengd.
Groot onderhoud omvat de werkzaamheden waarbij de technische staat van het onderdeel aanleiding is voor grotendeelse of gehele vervanging. De afschrijvingstermijnen liggen doorgaans op 25-40 jaar.
Al het onderhoud dat niet valt onder de definitie van groot onderhoud. De kosten hiervoor liggen volledig bij de eigenaar/gebruiker.
Hieronder wordt verstaan het realiseren van een geheel nieuwe primaire accommodatie die geen vervanging of herbouw betreft van een bestaande, mogelijk gedateerde, accommodatie.
In het kader van deze beleidsregel verstaan wij onder renovatie van opstallen een aanpassing van een accommodatie aan nieuwe wettelijke eisen, dan wel aan eisen die vanuit de sportbonden worden gesteld, die van toepassing zijn op de reguliere gebruikers.
Onder speelveld wordt verstaan dat deel van de accommodatie waarop de betreffende sport wordt beoefend.
Een verzoek van een gebruiker/eigenaar van een accommodatie aan de gemeente om bij te dragen in de financiering van groot onderhoud, uitbreiding, renovatie, herbouw en/of nieuwbouw van een opstal.
4 De reikwijdte van deze beleidsregel
Deze beleidsregel is van toepassing op de accommodaties zoals gedefinieerd in hoofdstuk 3.
Het college kan in een specifieke situatie bepalen dat deze beleidsregel ook van toepassing kan worden verklaard op een accommodatie van een andere vereniging/stichting, mits deze valt onder de reikwijdte van de Algemene Subsidieverordening Koggenland en voldoet aan de eisen zoals beschreven in het volgende hoofdstuk.
Organisaties die vallen onder deze beleidsregel kunnen een beroep doen op de gemeente voor gedeeltelijke financiering van de kosten voor groot onderhoud, uitbreiding, renovatie, herbouw of nieuwbouw van de accommodatie.
5 Eisen met betrekking tot de accommodatie voor het hanteren van deze beleidsregel
Het college beoordeelt op basis van de hieronder vermelde voorwaarden / uitgangspunten of de beleidsregel van toepassing wordt verklaard op de accommodatie waarvoor een verzoek tot financiële tegemoetkoming is ontvangen.
Bij de overweging om tot verstrekking van subsidie over te gaan is bepalend de beschikbaarheid van andere accommodaties waar de gewenste activiteiten zouden kunnen plaatsvinden.
Om met succes een beroep te kunnen doen op deze beleidsregel dient de accommodatie te voldoen aan onderstaande eisen.
6 Criteria met betrekking tot medefinanciering door de gemeente
Het is geen automatisme dat een accommodatie onverkort wordt aangepast aan nieuwe eisen van een sportbond, zeker niet indien die gepaard gaan met een forse verbouwing en dus grote investering. Voorbeeld hierbij is het verzetten van muren of vergroten van kleedkamers. Het college oordeelt of het aantal uren gebruik dat is onderworpen aan de bondseisen in een redelijke verhouding staat tot de te maken kosten.
Daarbij wordt rekening gehouden met de mate waarin de verhuizing was voorzien. Bovendien wordt rekening gehouden met de reserves / voorzieningen die de organisatie heeft opgebouwd, of in alle redelijkheid heeft kunnen opbouwen, voor groot onderhoud, uitbreiding, renovatie, herbouw of nieuwbouw van de accommodatie.
6.2 Met betrekking tot de opstallen
Bij het beoordelen van de subsidieaanvraag wordt rekening gehouden met de mogelijkheid dat de aanvrager voor de bouw, onderhoud en duurzaamheidsaanpassingen van haar accommodatie mogelijk een beroep kan doen op de (landelijke) subsidieregeling Bouw en Onderhoud Sportaccommodaties (BOSA) en/of mogelijk andere van toepassing zijnde subsidieregelingen.
Indien een accommodatie moet worden aangepast om (beter) toegankelijk te zijn voor mensen met fysieke beperkingen, verstrekt de gemeente slechts een bijdrage indien het college van mening is dat de kosten van de bouwkundige aanpassing in redelijke verhouding staan tot het gebruik van de accommodatie.
6.3 Met betrekking tot de opstallen
In beginsel wordt niet uitgegaan van de aanleg van kunststofvelden. Alleen als er sprake is van het structureel overschrijden van de normering betreffende het gebruik van natuurgrasvelden in combinatie met het ontbreken van mogelijkheden tot het aanleggen van nieuwe natuurgrasvelden op, of aanpalend aan, het bestaande complex zal een zorgvuldige afweging plaatsvinden.
Voor de vaststelling van de noodzakelijkheid van de kosten wordt voor wat betreft het aantal en de afmeting van speelvelden, kleedkamers en dergelijke, aangesloten bij de eisen/normering die vanuit de desbetreffende nationale sportbond worden gesteld om het sporten op recreatief niveau mogelijk te maken.
7 Het indienen van een subsidieverzoek
Deze nota accommodatie beleid is een beleidsregel op basis van de Algemene Subsidie Verordening (ASV).
Om een beroep op deze beleidsregel te kunnen doen, dient een aanvraagformulier te worden ingediend voor een “investeringssubsidie”.
De procedure daarvoor alsook nadere informatie is te vinden op de gemeentelijke website: Externe link: www.koggenland.nl/welzijnssubsidies.
8 Intrekking / Inwerkingtreding
Intrekking / Inwerkingtreding:
Onder intrekking van de “Beleidsregel Accommodatiebeleid 2016”, vastgesteld in de vergadering van het college 12 november 2015, treedt deze beleidsregel in werking met ingang van 1 september 2022.
Aanvragen die voor de datum van inwerkingtreding van deze beleidsregel zijn ingediend worden behandeld op basis van de “Beleidsregel Accommodatiebeleid 2016”.
Bijlage: Kruisjeslijst met betrekking tot de sportaccommodatiesDeze bijlage omvat een kruisjeslijst waarin is aangegeven welke partij verantwoordelijk is, ook financieel, voor het onderhoud en/of herstel/vervanging van de in het schema opgenomen zaken.
Omdat deze beleidsregel voor wat betreft sport alleen van toepassing is op de voetbal-, handbal-, en atletiekverenigingen, is deze lijst alleen van toepassing op die speelvelden.
Ale kosten voor de overige speelvelden, komen geheel voor rekening van de eigenaar/gebruiker.
De elementaire vaste speelveldelementen zijn beschreven in deze kruisjeslijst.
In zaken waarin deze lijst niet voorziet, beslist het college.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-460469.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.