Gemeenteblad van Doetinchem
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Doetinchem | Gemeenteblad 2022, 458919 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Doetinchem | Gemeenteblad 2022, 458919 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie Doetinchem 2023-2026
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Doetinchem;
gelet op de Wet Kinderopvang en de Algemene subsidieverordening 2022 gemeente Doetinchem,
overwegende dat het noodzakelijk is om regels te stellen voor de kwaliteit van en de tegemoetkoming in de kosten van VVE-peuteropvang;
teneinde te bereiken dat peuters gelijke ontwikkelkansen geboden krijgen door het verbeteren van de kwaliteit, het bereik en de toegankelijkheid van VVE-peuteropvang in de gemeente;
Subsidieregeling peuteropvang en voorschoolse educatie Doetinchem 2023-2026
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Deze subsidieregeling is van toepassing op subsidies voor het uitvoeren van VVE-peuteropvang in Doetinchem. Het doel van deze subsidieregeling is het faciliteren van deelname van alle peuters in de leeftijd van 2,5 jaar tot 4 jaar aan de reguliere peuteropvang met voorschoolse educatie en voor de doelgroeppeuters van 2 tot 4 jaar, door het subsidiëren van het gebruik van een kwalitatief hoogwaardig VVE aanbod. De aanpak is gericht op preventie en vroeg signalering en draagt ertoe bij dat:
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
De activiteiten zijn onderverdeeld in meerdere categorieën.
Categorie pedagogisch coach op de VVE groep
Subsidie ten behoeve van de inzet van de HBO coach/pedagogisch beleidsmedewerker op de VVE groep, in overeenstemming met het wijzigingsbesluit basisvoorwaarden kwaliteitvoorschoolse educatie.
Voor deze categorie gelden de volgende uitgangspunten.
De norm van 10 uur betreft een rekenregel. Het totaal aantal voorgeschreven uren per locatie mag door de aanbieder naar eigen inzicht worden ingezet, zolang de inzet gericht is op kwaliteitsverbetering van de beroepskrachten en het aanbod van de VE op de groepen waar de doelgroep peuters aan deelnemen.
Een aanbieder komt uitsluitend voor subsidie in aanmerking wanneer:
Het is niet toegestaan voorschoolse educatie aan te bieden aan kleuters vanaf hun 4e verjaardag. Vanaf hun 4e verjaardag kunnen kleuters instromen in het onderwijs Voor kleuters die net voor een schoolvakantie hun 4e verjaardag vieren kan in overleg met de gemeente Doetinchem een uitzondering gemaakt worden.
Ouders betalen een inkomensafhankelijke bijdrage voor de VVE-peuteropvang. Hierin onderscheiden we twee type ouders. De ouder die recht heeft op kinderopvangtoeslag en de ouder die geen recht heeft op kinderopvangtoeslag. Deze laatste groep wordt gecompenseerd door de gemeentelijke regeling. De opbouw is als volgt:
Ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag met een kind met een VVE-indicatie betalen voor VVE-peuteropvang voor maximaal 8 uur per week (320 uur per jaar) een inkomensafhankelijke bijdrage tot het jaarlijks wettelijk vastgesteld normtarief. Voor de geïndiceerde uren voorschoolse educatie, tot maximaal 8 uur per week (320 uur per jaar), wordt in overeenstemming met gemeentelijk beleid geen ouderbijdrage in rekening gebracht;
Ouders met recht op kinderopvangtoeslag met een kind met een VVE-indicatie betalen voor VVE-peuteropvang voor maximaal 8 uur per week (320 uur per jaar) een inkomensafhankelijke bijdrage tot het jaarlijks wettelijke vastgesteld normtarief Kinderopvang. Voor overige uren voorschoolse educatie, tot totaal maximaal van 8 uur extra per week (320 uur per jaar), wordt in overeenstemming met gemeentelijk beleid geen ouderbijdrage in rekening gebracht.
De gemeente werkt met de “ouderbijdragetabel” van de belastingdienst voor de, door de houders vast te stellen, ouderbijdrage voor niet kinderopvang toeslag ouders. Het inkomen wordt door de houder bepaald op basis van het verzamel-inkomen over het voorgaande kalenderjaar. Dit inkomen wordt bepaald aan de hand van de door de ouders te overleggen inkomensverklaring.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een aanbieder kinderopvang, waar een kind woonachtig in Doetinchem gebruik van maakt.
Artikel 9 Aanvraag voorschoolse voorzieningen
Peuteropvang aanbieders kunnen een aanvraag voor subsidie voor VVE peuteropvang indienen door middel van een door de gemeente te verstrekken aanvraagformulier. In de aanvraag geeft de aanvrager het verwachte aantal peuters aan voor het jaar waarop de subsidie betrekking heeft. Van het aangevraagde jaarbedrag wordt 75% per kwartaal via een voorschot uitgekeerd.
Peuteropvang aanbieders kunnen een aanvraag voor subsidie voor de pedagogisch coach indienen door middel van het door het in lid 1 genoemde aanvraagformulier. In de aanvraag geeft de aanvrager het verwachte aantal VVE peuters per 1 januari van het jaar waarop de subsidie betrekking heeft aan. Van het aangevraagde jaarbedrag wordt 75% per kwartaal via een voorschot uitgekeerd.
Artikel 11 Vaststelling van het subsidiebedrag
Het definitieve subsidiebedrag wordt na afloop van de subsidieperiode, op basis van de gegevens uit de aangeleverde verantwoording door de subsidieaanvrager, vastgesteld door het college. De vaststelling vindt plaats op basis van het werkelijke aantal bezette peuterplekken zoals geregistreerd in de peutermonitor, het gehanteerde tarief en de totaal in rekening gebrachte ouderbijdragen. Dit heeft een terugvordering tot gevolg als houder minder bezette peuterplekken heeft gerealiseerd dan het aantal waarop de hoogte van de subsidieverlening was gebaseerd. Het aantal uur waarvoor subsidie wordt toegekend is gemaximeerd op de aantallen genoemd in artikel 7.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-458919.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.