Gemeenteblad van Dalfsen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dalfsen | Gemeenteblad 2022, 45699 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Dalfsen | Gemeenteblad 2022, 45699 | beleidsregel |
Privacybeleid Gemeente Dalfsen 2021-2024
Privacybeleid Gemeente Dalfsen 2021-2024
De bescherming van persoonsgegevens speelt een steeds grotere rol. Nieuwe technologische ontwikkelingen, innovatieve voorzieningen en steeds meer digitale diensten stellen andere eisen aan de bescherming van persoonsgegevens.
Binnen de gemeente Dalfsen wordt veel gewerkt met persoonsgegevens van burgers, medewerkers en (keten)partners. Deze gegevens zijn nodig voor het goed uitvoeren van de (gemeentelijke) wettelijke taken. Burgers, medewerkers en (keten)partners moeten erop kunnen vertrouwen dat de gemeente hier zorgvuldig en veilig mee omgaat.
Met dit algemene privacybeleid wordt richting gegeven aan hoe de gemeente de privacy waarborgt, beschermt en handhaaft. In dit beleid staan de kaders beschreven voor het verwerken van privacygevoelige informatie, de bescherming van deze gegevens en de omgang met deze gegevens. Dit beleid is van toepassing op de gehele organisatie, alle processen, onderdelen, objecten en gegevensverzamelingen van de gemeente. Informatiebeveiliging en de bescherming van persoonsgegevens zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Informatiebeveiliging is een randvoorwaarde voor de borging van privacy bij de verwerking van persoonsgegevens. Het beleid is de kapstok waaraan voor de specifieke vakgebieden een privacy protocol, reglement, uitvoering Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO), maatregelen of werkinstructies opgehangen kunnen worden.
Met invoering van het ‘Privacybeleid gemeente Dalfsen 2021-2024’ wordt het voormalig geldende ‘Privacybeleid Gemeente Dalfsen’ ingetrokken.
De gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Dalfsen stellen, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, het privacybeleid vast.
Doel van dit privacybeleid is het beschrijven van kaders voor het verantwoord omgaan met persoonsgegevens en het waarborgen van de privacyrechten van personen waarvan de gemeente Dalfsen persoonsgegevens verwerkt. Het beleggen van de bescherming van de privacy ligt bij de verantwoordelijke personen binnen de organisatie.
Onder persoonsgegevens verstaan we alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon (“de betrokkene”). Dit betekent dat informatie direct over iemand gaat of naar deze persoon te herleiden is.
Het privacybeleid draagt bij aan:
Als algemene regel geldt dat respect voor de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene(n) voorop staat. De juridische grondslag voor privacy is terug te vinden in wet- en regelgeving.
De bescherming van de privacy bij de verwerking van persoonsgegevens is een grondrecht. Dit is geregeld in de volgende wetten en verdragen:
Verder is ook in specifieke regelgeving invulling gegeven aan de bescherming van de privacy bij de verwerking van persoonsgegevens zoals:
Op basis van de AVG is bij schending van privacy het college van burgemeester en wethouders wettelijk aansprakelijk. De risico’s van schending van de privacy voor personen variëren van ongemak, substantiële benadeling, ernstige sociale beschadiging of gevaren voor de gezondheid en de persoonlijke veiligheid.
Het verwijtbaar onjuist inzetten, of onvoldoende beschermen van persoonsgegevens kan leiden tot dwangmaatregelen en bestuurlijke boetes die de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de landelijke toezichthouder, kan opleggen. Een boete kan oplopen tot maximaal €20 miljoen. Het directieteam en het managementteam spelen een cruciale rol bij het waarborgen van privacy. Om de risico’s te beperken zijn maatregelen getroffen die zijn vastgelegd in het privacyreglement.
Iedereen (zowel interne als externe verwerkers) werkzaam binnen, of in opdracht van, de gemeentelijke organisatie is verantwoordelijk voor het verantwoord omgaan met en de bescherming van deze persoonsgegevens en het waarborgen van de privacyrechten van personen. Het is belangrijk om persoonsgegevens rechtmatig, behoorlijk en transparant te verwerken. Persoonsgegevens worden in overeenstemming met de wet op een behoorlijke en zorgvuldige wijze verwerkt.
Integriteit en vertrouwelijkheid
De gemeente gaat zorgvuldig om met persoonsgegevens en behandelt deze vertrouwelijk. Zo worden persoonsgegevens alleen verwerkt door personen met een geheimhoudingsplicht en voor het doel waarvoor deze gegevens zijn verzameld. Daarbij zorgt de gemeente voor passende beveiliging van persoonsgegevens. Deze beveiliging is vastgelegd in het informatiebeveiligingsbeleid.
In het geval van samenwerking met externe partijen, waarbij sprake is van gegevensverwerking van persoonsgegevens, maakt de gemeente afspraken over de eisen waar gegevensuitwisseling aan moet voldoen. Uitgangspunt is dat er een passend niveau van beveiliging wordt geborgd, zowel binnen als buiten de gemeentelijke organisatie.
Een ieder van wie de gemeente Dalfsen persoonsgegevens verwerkt kan aanspraak maken op één van zijn of haar rechten vanuit de AVG. Indien een betrokkene zich niet kan vinden in de wijze waarop invulling is gegeven aan zijn of haar rechten, dan kan deze betrokkene hier bezwaar tegen aantekenen of een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester zijn eindverantwoordelijk voor gegevensverwerking en informatiebeveiliging die binnen de ambtelijke organisatie plaatsvinden, maar iedereen binnen de ambtelijke organisatie is verantwoordelijk voor de bescherming van de privacy van betrokkenen.
De gemeenteraad is eindverantwoordelijk voor gegevensverwerking en informatiebeveiliging die door de griffie plaatsvindt. De raadsleden en medewerkers van de griffie zijn verantwoordelijk voor de bescherming van de privacy van betrokkenen.
Onderstaande tabel brengt de verantwoordelijkheden in beeld. Invulling van de rollen zijn beschreven in het privacyreglement.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-45699.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.