Ontheffing voor de geluidhinder in verband met het vernieuwen van dwarsliggers en ballast van spoor van 23 oktober 2022 tot en met 1 november 2022 nabij de overweg Eeneind, de overweg Collse Hoefdijk en de overweg Schoutse Vennen

Besluit

Wij verlenen aan u een ontheffing voor de geluidhinder in de periode van 23 oktober 2022 tot en met 1 november 2022 in verband met het vernieuwen van dwarsliggers en ballast van spoor HB tussen km. 45.100 en km. 47.378 op het baanvak Eindhoven - Helmond nabij de overweg Eeneind, de overweg Collse Hoefdijk en de overweg Schoutse Vennen

Overwegingen

Er zijn geen redenen om de ontheffing te weigeren in het belang van de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en de bescherming van het milieu.

Wettelijke basis

Wettelijke grondslag van deze ontheffing is artikel 4:6 van de Algemene Plaatselijke Verordening.

Voorschriften

aan deze ontheffing zijn de volgende voorschriften verbonden:

  • 1.

    deze ontheffing geldt voor de geluidhinder op het spoorbaanvak Eindhoven – Helmond tussen km. 45.100 en km. 47.378 nabij de overweg Eeneind, de overweg Collse Hoefdijk en de overweg Schoutse Vennen in de periode van 23 oktober 2022 tot en met 1 november;

  • 2.

    de werkzaamheden moeten zodanig gebeuren, dat geluidhinder naar omwonenden zoveel als mogelijk mogelijk moet worden beperkt. Specifiek wordt hierbij gewezen op plaatsing, en indien mogelijk ook afschermen, van continue geluidbronnen zoals aggregaten en het niet onnodig stationair laten lopen van niet in gebruik zijnde werktuigen;

  • 3.

    de geluid producerende werkzaamheden moeten zoveel als mogelijk buiten de nachtperiode plaatsvinden;

  • 4.

    ten minste één week voor de start van de werkzaamheden moet hiervan een publicatie in het mededelingenblad “Rond de Linde” worden geplaatst, waarbij de burgers op de hoogte worden gebracht over de uit te voeren werkzaamheden; Deze berichtgeving moet in ieder geval de volgende informatie bevatten:

  • -

    de locatie, de aard en de duur van de te verwachten overlast. Bij trilwerkzaamheden

moet in de mededeling worden vermeld dat het wordt afgeraden om

trillingsgevoelige apparatuur in huis te gebruiken;

  • -

    de  contactperso(o)n(en) waartoe de bewoners zich gedurende de hele periode dat 

de werkzaamheden worden uitgevoerd, kunnen wenden;

  • -

    het telefoonnummer (klachtenlijn) dat gedurende 24 uur per dag te bereiken is;  - de procedure voor klachtenafhandeling over geluid- en trillingsoverlast ten gevolge

van de werkzaamheden;

  • 5.

    de omwonenden moeten via een brief over de uit te voeren werkzaamheden worden geïnformeerd met dezelfde informatie als onder voorschrift 4. genoemd;

  • 6.

    aanwijzingen ter voorkoming of vermindering van geluid en trillinghinder, gegeven door een daartoe aangewezen ambtenaar moeten direct en stipt worden opgevolgd;

  • 7.

    de gemeente kan niet aansprakelijk worden gesteld voor schade, die de houder van de ontheffing bij het gebruikmaken daarvan mocht lijden in welke vorm dan ook;

  • 8.

    door het gebruikmaken van de ontheffing wordt de houder geacht de hierin gestelde voorschriften alsmede elke aansprakelijkheid die voor hem hieruit voortvloeit, te aanvaarden.

Kosten

De legeskosten bedragen € 21,60. Hiervan ontvangt u binnenkort een factuur.

Niet eens met het besluit?

Dan kunt u binnen zes weken na de dag van verzending van deze brief een bezwaar indienen.

Op de laatste pagina staat aangegeven op welke wijze u dit kunt doen.

Niet eens met het besluit?

Dan kunt u binnen zes weken na de dag van verzending van deze brief een bezwaar indienen. U doet dat in de vorm van een brief.

Indien u het niet eens bent met het besluit stuurt u een brief naar het college van burgemeester en wethouders, Postbus 10.000, 5670 GA Nuenen.

In het bezwaarschrift moeten de volgende gegevens staan:

  • -

    uw naam

  • -

    uw adres

  • -

    de datum van verzending

  • -

    uw handtekening

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt

  • -

    een uitleg waarom u bezwaar maakt.

Voor de behandeling van het bezwaarschrift hoeft u niet te betalen.

Digitaal indienen bezwaarschrift

U kunt het bezwaarschrift ook digitaal indienen bij het college van burgemeester en wethouders. U kunt dat doen via de website www.nuenen.nl. U geeft op de website de zoekterm “bezwaar” in. U klikt door naar de pagina “bezwaar maken”. Op die pagina kiest u voor de tab “hoe werkt het” waar u informatie vindt over het digitaal indienen van een bezwaarschrift. U kunt op die pagina ook direct kiezen voor “Online regelen”. U wordt doorgeleid naar het formulier voor het digitaal indienen van uw bezwaarschrift. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD).

Wat u kunt doen in spoedeisende gevallen

Als u bezwaar maakt, blijft het besluit geldig. Kunt u aantonen dat het besluit grote gevolgen voor u heeft? Dan kunt u in spoedeisende gevallen de voorzieningenrechter vragen maatregelen te treffen. De voorzieningenrechter kan dan beslissen dat het besluit nog niet mag ingaan. Dit kan alleen als u ook bezwaar heeft gemaakt. Het aanvragen van een voorlopige voorziening is niet gratis. U betaalt hiervoor griffierecht.

Wilt u een voorlopige voorziening aanvragen? Stuurt u dan een brief naar de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 70584, 5201 CZ ’s-Hertogenbosch. Het telefoonnummer van de Rechtbank is 073 - 6202020.

Digitaal indienen verzoekschrift voorlopige voorziening

U kunt het verzoekschrift ook digitaal indienen bij genoemde Rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. U kunt ook contact opnemen met de Rechtbank Oost-Brabant in ’s-Hertogenbosch via het bovengenoemde telefoonnummer.

Naar boven