Gemeenteblad van 's-Gravenhage
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2022, 451689 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
's-Gravenhage | Gemeenteblad 2022, 451689 | ander besluit van algemene strekking |
Organisatieregeling Den Haag 2022
In de Organisatieregeling Den Haag 2022 zijn de belangrijkste uitgangspunten, kaders en randvoorwaarden voor de inrichting en aansturing van de gemeentelijke organisatie vastgelegd. De organisatieregeling is beperkt tot de ambtelijke organisatie. Aanleiding voor de actualisatie van de organisatieregeling is de oprichting van de dienst Bedrijfsvoering. De grootste aanpassing betreft dan ook de wijziging in de hoofdstructuur van de gemeentelijke organisatie. Daarnaast zijn ook relevante ontwikkelingen verwerkt en is tevens het moment aangegrepen om de organisatieregeling in zijn geheel nog eens goed tegen het licht te houden. Daarbij zijn de bepalingen over de bestuurlijke organisatie ontvlecht uit de organisatieregeling en verwerkt in het Uitvoeringsbesluit verantwoordelijkheidsverdeling college Den Haag 2022.
Het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet,
besluit vast te stellen de Organisatieregeling Den Haag 2022:
Hoofdstuk 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Hoofdstuk 2 Hoofdstructuur ambtelijke organisatie
Artikel 2.1 Doel van deze regeling
Het college stelt de belangrijkste uitgangspunten, kaders en randvoorwaarden voor de inrichting en aansturing van de ambtelijke organisatie vast in deze organisatieregeling.
Artikel 2.2 Hoofdstructuur van de ambtelijke organisatie
Bij organisatorische wijziging zoals privatisering, externe verzelfstandiging, overname externe partij of fusie tussen diensten, draagt de algemeen directeur dienst van het desbetreffende organisatieonderdeel waarbinnen organisatieonderdelen van een andere dienst worden ondergebracht, de verantwoordelijkheid voor de realisatie en procesgang, en rapporteert via de algemeen directeur Den Haag en de portefeuillehouder met organisatie in de portefeuille hierover aan het college.
Aanpassing van de hoofdstructuur van een dienst dan wel majeure organisatieontwikkelingen binnen een dienst met dienstoverstijgende effecten, worden in de voorbereiding door de algemeen directeur dienst voor advies aan de directeur concernontwikkeling voorgelegd. Vervolgens wordt het voorstel door de algemeen directeur dienst ter besluitvorming voorgelegd aan de algemeen directeur Den Haag, vanuit diens verantwoordelijkheid voor de gemeentebrede samenhang in taken en structuur. De algemeen directeur Den Haag informeert vervolgens de portefeuillehouder met organisatie in de portefeuille en neemt besluit over het organisatievoorstel.
a. bestuurlijke advisering en ondersteuning;
c. openbare orde en veiligheid;
d. functionaris gegevensbescherming;
e. strategie, concernbrede kaderstelling, planning en control en bestuurlijk besluitvormingsproces, overeenkomstig door het college dan wel de algemeen directeur Den Haag vastgestelde uitvoeringsbesluiten, voor:
1° financieel beleid, concern control, Treasury, verbonden partijen, doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken, met uitzondering van de administratieve kaderstelling en kaderstelling rondom interne beheersing zoals belegd in artikel 3.3 eerste en tweede lid;
2° concernontwikkeling, de uitvoering van de MD ambtelijke top, organisatieinrichting;
3° integriteit, met inachtneming van de Regeling stuurgroep ambtelijke integriteit.
Het college regelt in het Uitvoeringsbesluit Financieel beheer en beleid, het Uitvoeringsbesluit Treasurybeheer, het Uitvoeringsbesluit Audit Committee, het Uitvoeringsbesluit Doelmatig- en doeltreffendheidonderzoek en het Uitvoeringsbesluit Verbonden partijen, de verantwoordelijkheid en de werkwijze van de directeur Financiën en regelt in het Uitvoeringsbesluit Internationaal beleid de verantwoordelijkheid en de werkwijze van de directeur Internationaal beleid.
Artikel 3.3 Dienst Bedrijfsvoering
De dienst Bedrijfsvoering is verantwoordelijk voor de volgende doelen en taken:
a. communicatie en Citybranding;
b. control en financiële administratie, met inachtneming van artikel 3.2, eerste lid;
d. informatievoorziening en automatisering;
g. personeel, organisatie en personele administratie, met inachtneming van artikel 3.2, eerste lid;
Artikel 3.4 Dienst Onderwijs, Cultuur en Welzijn
De dienst Onderwijs, Cultuur en Welzijn is verantwoordelijk voor de volgende doelen en taken:
Artikel 3.5 Dienst Publiekszaken
De dienst Publiekszaken is verantwoordelijk voor de volgende doelen en taken:
Artikel 3.6 Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten
De dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheidsprojecten is verantwoordelijk voor de volgende doelen en taken:
Artikel 3.7 Dienst Stadsbeheer
De dienst Stadsbeheer is verantwoordelijk voor de volgende doelen en taken:
Artikel 3.8 Dienst Stedelijke Ontwikkeling
De dienst Stedelijke Ontwikkeling is verantwoordelijk voor de volgende doelen en taken:
Artikel 3.9 Gemeentelijk Accountantsdienst
De Gemeentelijke Accountantsdienst is, met in achtneming van haar onafhankelijke positie, verantwoordelijk voor de volgende doelen en taken:
a. onderzoeken inzake de getrouwheid of de rechtmatigheid van gemeentelijke verantwoordingen zoals de gemeentelijke jaarrekening, ENSIA, informatieveiligheid, privacy en (andere) bijzondere onderzoeken;
b. onderzoeken op verzoek van de Rekeningencommissie naar door het college opgestelde verantwoordingsrapportages over processen en projecten;
c. ondersteuning van de griffie en raad bij het secretariaat van de Rekeningcommissie;
d. toezicht naleving Algemene subsidieverordening, rechtmatigheid Jeugdwet en WMO en convenant Horizontaal Toezicht.
Hoofdstuk 4 De functionarissen en het GMT
Artikel 4.1 Gemeentesecretaris en algemeen directeur Den Haag
De gemeentesecretaris en algemeen directeur van de gemeente Den Haag, tevens algemeen directeur van de Bestuursdienst:
a. is secretaris van het college, draagt zorg voor het Uitvoeringsbesluit Verantwoordelijkheidsverdeling ter vaststelling door het college, waarin de beleidsvelden in portefeuilles worden verdeeld, de onderlinge vervanging van de portefeuillehouders bij afwezigheid, alsmede wie de burgemeester vervangt bij diens verhindering of afwezigheid;
b. onderhoudt een openbaar register van de nevenfuncties van de burgemeester en de wethouders al dan niet uit hoofde van hun functie, evenals een openbaar register buitenlandse dienstreizen van de burgemeester en de wethouders, een openbaar register aanvaarde geschenken met een geschatte waarde van meer dan € 50,- door de burgemeester en de wethouders en een openbaar register declaraties van de burgemeester en de wethouders;
c. draagt zorg voor een reglement van orde voor het college ter vaststelling door het college;
d. geeft directe leiding aan de algemeen directeuren dienst en geeft leiding aan het proces om te komen tot een gemeentebrede strategische agenda alsmede de concernontwikkelagenda en bewaakt de voortgang daarvan;
e. is ambtelijk eindverantwoordelijk voor de concernkaderstelling en planning en control, onverlet artikel 4.3, draagt deze verantwoordelijkheid op aan de directeuren van de Bestuursdienst en directeuren van de bedrijfsvoeringsdomeinen van de dienst Bedrijfsvoering. Deze functionarissen onderhouden daartoe een rechtstreekse functionele relatie met de gemeentesecretaris en algemeen directeur Den Haag;
f. is ambtelijk verantwoordelijk voor de kaders van de integriteit binnen de gemeente en is het bevoegd gezag voor de afhandeling van alle integriteitsonderzoeken waar een lid van de top 36 bij betrokken is, met advies van de directeur P&O over de sanctionering, en is lid van de stuurgroep ambtelijke integriteit;
g. is ambtelijk verantwoordelijk voor de werving en selectie van de algemeen directeuren dienst en is eindverantwoordelijk voor de werving, selectie en benoeming van de overige directeuren in samenspraak met de algemeen directeur dienst en met inachtneming van artikel 4.4, vierde lid, met uitzondering van de bijzondere functies en posities in artikel 4.3, zesde lid en de directeur GAD en gemeentelijke accountant;
h. draagt zorg voor een instructie over de informatievoorziening en bijstand van het ambtelijk apparaat aan de individuele raadsleden, ter vaststelling door het college;
i. draagt zorg voor een protocol over de informatievoorziening aan de ombudsman, een protocol over de informatievoorziening aan de Rekenkamer Den Haag en een protocol over de informatievoorziening aan raadsenquêtecommissies, alle ter vaststelling door het college.
De gemeentesecretaris en algemeen directeur Den Haag wordt bij afwezigheid zowel in het college als in het GMT vervangen door een algemeen directeur dienst op basis van het anciënniteitsprincipe. De algemeen directeur Bestuursdienst wordt bij afwezigheid vervangen door een directeur van de Bestuursdienst op basis van het anciënniteitsprincipe.
Artikel 4.2 Algemeen directeur dienst
a. is ambtelijk integraal verantwoordelijk voor de algemene leiding van de dienst, met inbegrip van de financiële verantwoordelijkheid voor resultaten en producten, onverlet artikel 4.3;
b. heeft de daartoe benodigde financiële en algemene mandaten en volmachten zoals door het college vastgelegd in de voor zijn dienst toepasselijke hoofdstukken van de gemeentelijke mandaatregelingen. De algemeen directeur dienst krijgt de daartoe benodigde mandaten en volmachten. De (onder)mandaten en (onder)volmachten binnen een dienst worden schriftelijk vastgelegd in een regeling van die dienst;
c. draagt zorg voor een integrale benadering van de werkzaamheden van de dienst en voor de samenwerking binnen de dienst, tussen diensten onderling en met andere stakeholders;
d. stuurt de directeuren binnen de dienst hiërarchisch, functioneel en operationeel aan, met inachtneming van artikel 4.1, eerste lid, onder f;
e. is gehouden aan de concernbrede beleidskaders met betrekking tot bedrijfsvoering en functionele kaderstelling als bedoeld in artikel 4.4;
f. is verantwoordelijk voor de integriteit binnen de dienst en voert onder mandaat van de gemeentesecretaris en algemeen directeur Den Haag de afhandeling van niet-impactvolle integriteitsonderzoeken binnen deze dienst uit, met inachtneming van de impactvolle integriteitszaken zoals geregeld in de Regeling stuurgroep ambtelijke integriteit, uitgezonderd de top 36 en tenzij de stuurgroep Integriteit anders beslist, met advies van de directeur P&O over de sanctionering.
Artikel 4.3 Bijzondere functies en posities
De directeur van de sector Belastingzaken is, in zijn bevoegdheid van heffings- en invorderingsambtenaar der gemeentelijke belastingen als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b en c van de Gemeentewet, belast met alle aangelegenheden betreffende de heffing en invordering van de gemeentelijke heffingen en de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken. Het Uitvoeringsbesluit Gemeentebelastingen regelt de verantwoordelijkheid en werkwijze op het terrein van de gemeentelijke belastingen.
De gemeentearchivaris is verantwoordelijk voor het beheer van naar het gemeentearchief overgebrachte archieven en treedt kaderstellend en toezichthoudend op waar het gaat om het beheer van niet-overgebracht overheidsarchief, nader te regelen in het Uitvoeringsbesluit Archiefbeleid en de Archiefverordening Den Haag 2018. De gemeentearchivaris is door het college gemandateerd om beperkingen aan de openbaarheid van archivalia op te leggen en toestemming te geven voor het vernietigen van archiefbescheiden, is onafhankelijk in zijn adviserende en toetsende taak en kan zo nodig zelfstandig advies aan het college uitbrengen.
Met de inwerkingtreding van de Algemene Verordening Gegevensbescherming zijn gemeenten verplicht om een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aan te stellen. De FG houdt binnen de organisatie toezicht op de toepassing en naleving van de Algemene verordening gegevensbescherming. De wettelijke grondslag van de FG is gelegen in artikel 37 tot en met 39 Algemene Verordening Gegevensbescherming. De FG is formeel onafhankelijk (artikel 38, derde lid, AVG) en brengt rechtstreeks verslag uit aan de gemeentesecretaris en algemeen directeur Den Haag.
De directeur Uitvoeringsorganisatie GGD Haaglanden is tevens directeur Publieke Gezondheid, als bedoeld in artikel 14, derde lid, van de Wet publieke gezondheid en in artikel 19, eerste lid, van de Gemeenschappelijke Regeling GGD en Veiling Thuis Haaglanden (GR GGD en VTH). De directeur Publieke Gezondheid is verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken in de GR GGD en VTH voor het deel van de GGD en ressorteert onder de algemeen directeur van dienst OCW.
De directeur Uitvoeringsorganisatie Veilig Thuis Haaglanden is tevens directeur Veilig Thuis Haaglanden (VTH), als bedoeld in artikel 19, tweede lid, van de Gemeenschappelijke regeling GGD en Veilig Thuis Haaglanden (GR GGD en VT Haaglanden). De directeur VTH is verantwoordelijk voor de uitvoering van de taken in de GR GGD en VTH voor het deel van VTH en ressorteert onder de algemeen directeur van dienst OCW.
Artikel 4.4 Gemeentelijke managementteam (GMT)
Het GMT is het overlegorgaan en hoogste ambtelijke adviesorgaan van het college. Het GMT stelt een gemeentebrede, strategische agenda vast en stemt deze af met het college op het collegeprogramma. Het college en het GMT komen periodiek bij elkaar om de voortgang van de strategische agenda te bespreken.
Het GMT streeft ten aanzien van de functionele kaderstelling naar unaniem gedragen besluiten. Bij geen unanimiteit neemt de algemeen directeur Den Haag het besluit, gehoord hebbende het GMT. Bij voorstellen die aan het college worden voorgelegd, brengt de algemeen directeur Den Haag het voorstel via de portefeuillehouder, die volgens het Uitvoeringsbesluit Verantwoordelijkheidsverdeling hiermee is belast, als advies in bij het college, waarbij de besproken opties in het GMT worden geduid met de voor- en nadelen en de onderbouwing van het uiteindelijke advies aan het college.
Het GMT voert een periodiek MD- en O-beraad voor zowel de personeelsaangelegenheden van de directeuren als van de organisatieontwikkeling op dienstniveau ten behoeve van samenhang in gemeentebrede organisatieontwikkeling, met uitzondering van de bijzondere functies en posities zoals bedoeld in artikel 4.3, zesde lid, en de directeur GAD en gemeentelijke accountant.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-451689.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.