VERKEERSBESLUIT VERKEERSMAATREGELEN WESTEINDE EN BUITENKWARTIER ZWARTSLUIS

Join Kenmerk:

Burgemeester en wethouders van de gemeente Zwartewaterland.

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij besluit, Mandaatregeling gemeente Zwartewaterland van 16 februari 2016, van het college van burgemeester en wethouders is de manager van de eenheid Externe Dienstverlening bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de gemeente Zwartewaterland.

Wetgeving

De grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

  • Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

  • Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW);

  • Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb).

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De in het besluit genoemde borden vallen allen onder dit artikel.

Met het verkeersbesluit wordt beoogd

Aan deze verkeersmaatregel liggen de doelstellingen ten grondslag zoals geformuleerd in artikel 2, lid 1, sub a, b, c, en d, van de Wegenverkeerswet 1994, te weten de verkeersveiligheid, het beschermen van de weggebruikers en het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en de vrijheid van het verkeer.

Overwegende dat;

  • de wegen Westeinde en Buitenkwartier zich bevinden binnen de bebouwde kom van Zwartsluis;

  • de wegen Westeinde en Buitenkwartier onder het beheer van de gemeente Zwartewaterland vallen;

  • meerdere omwonenden en bedrijven contact hebben opgenomen over problemen i.r.t. (vracht)verkeer, doorgaand fietsverkeer, parkeren e.t.c. in op de in elkaars verlengde liggende wegen Buitenkwartier en Westeinde;

  • fietsverkeer en parkeren op langere termijn worden aangepakt en in dit verkeersbesluit aanpassingen i.r.t. gemotoriseerd verkeer zijn opgenomen;

  • vrachtverkeer op het Westeinde voor onveiligheid en problemen voor de doorstroming zorgt in verband met de beperkte ruimte op deze weg;

  • er alternatieve routes zijn voor vrachtverkeer om hun bestemmingen te bereiken;

  • op het Buitenkwartier er al een verbod voor vrachtverkeer geldt;

  • naar aanleiding daarvan de wens is ontstaan om ook een verbod voor vrachtverkeer in te stellen voor Westeinde vanaf de kruising met de Stroombeek. Dat is mogelijk i.c.m. een vooraankondiging nabij de rotonde met de N331 zodat vrachtverkeer vroegtijdig wordt geïnformeerd en bij de kruising van Westeinde met de Stroombeek niet hoeft te draaien of keren.

  • het gebied voor ROVA voertuigen toegankelijk blijft in de vorm van een ontheffing.

  • door enkele bewoners is aangegeven dat vrachtverkeer vanuit het Klein Lageland richting het Buitenkwartier problemen geeft. Vrachtauto's halen de draai niet naar het Buitenkwartier vanuit het Klein Lageland, maar die verkeersbeweging zou ook niet mogen want er is een verbod voor vrachtverkeer op het Buitenkwartier. Evenwel de bebording daarvoor mist voor verkeer komend vanuit het noorden. Een inrijverbod voor vrachtverkeer zou dus moeten staan bij de Arembergerstraat richting het Klein Lageland/Buitenkwartier en bij de kruising Marijkestraat/Parallelweg richting De Moete.

  • met het oog op de veilige verkeersafwikkeling op het Westeinde naast het bovengenoemde verbod op vrachtverkeer op het Westeinde ook is gevraagd om éénrichtingsverkeer op het Westeinde tot aan de grens met het Buitenkwartier. Op het Buitenkwartier is reeds eenrichtingsverkeer en dit zou dan eenrichtingsverkeer van oost naar west moeten worden. Dan kan echter verkeer tussen de Stroombeek en Groot Lageland niet meer in twee richtingen rijden op Westeinde. Dat heeft twee nadelen: Verkeer naar Groot Lageland moet dan om rijden over een groot deel van het Buitenkwartier (dit vermeerdert de hoeveelheid verkeer op het Buienkwartier); er komt nog woningbouw voor ca. 22 woningen in een hof naast de Whaa. Die bewoners kunnen dan niet snel naar en van hun woningen rijden vanaf de kruising met de Stroombeek en moeten dan ook eerst een lang traject over het Buitenkwartier rijden. Het is daarom beter om tweerichtingsverkeer op het Westeinde te handhaven maar daarbij ook aan de zuidzijde van de straat een parkeerverbod te gaan instellen (aan de noordzijde van het Westeinde is er al een parkeerverbod). Dit verbod loopt vanaf de kruising met de Stroombeek tot aan de parkeervakken nabij de Arembergersluis.

  • Er nu al eenrichtingsverkeer is op het Buitenkwartier vanaf de Kwartierenweg tot aan De Moete. Westelijk van de kruising met de Moete is nu 2 richtingsverkeer mogelijk. De verkeersdruk op het Buitenkwartier is daardoor hoog. Doortrekking van éénrichtingsverkeer tot aan de Arembergersluis is wenselijk omdat dan bestemmingen aan Klein Lageland ev en De Moete ev niet meer vanuit het westen via Westeinde kunnen worden bereikt. Die bestemmingen kunnen worden bereikt via de route N334/Buitenkwartier of beter nog via de route N334/Berkenlaan/Arembergerstraat. De verwachting is dat die laatste route meer gebruikt zal worden wat per saldo dus minder verkeer op het Westeinde en een deel van het Buitenkwartier oplevert. Dit kan door bij de Arembergersluis een verbodsbord voor alle gemotoriseerde verkeer vanaf het Westeinde te plaatsen.

Besluiten

  • Door plaatsing van de borden C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden met de tekst “uitgezonderd voor fietsen en bromfietsen” voor het Buitenkwartier tussen De Moete en de Arembergersluis, éénrichtingsverkeer vast te stellen conform situatieschets;

  • Door plaatsing van het bord E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de zuidzijde van het Westeinde (vanaf de kruising met de Stroombeek tot aan de parkeervakken nabij de Arembergersluis) een parkeerverbod ook voor de zuidzijde van het Westeinde in te stellen;

  • Door plaatsing van het bord C07 van bijlage 1 van het RVV 1990 bij de kruising van Stroombeek en Westeinde een verbod voor vrachtverkeer op het Westeinde in te stellen.

  • Door plaatsing van het bord C07 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de kruising van Arembergerstraat met Klein Lageland richting het Buitenkwartier en op de kruising Marijkestraat met Parallelweg richting De Moete het bestaande verbod voor vrachtverkeer op het Buitenkwartier beter te laten functioneren.

  • Door plaatsing van het bord C07 van bijlage 1 van het RVV 1990 bij de kruising van N331 en Westeinde met daarbij een onderbord toevoegen met de tekst ‘voor Westeinde na 250 meter’

Hasselt, 6 oktober 2022

Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland,

Namens dezen,

S, van der Zwaag

Eenheidsmanager Externe Dienstverlening

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Bel of mail eerst! Bezwaar? Neem dan eerst contact op met de eenheid Externe Dienstverlening. We nemen dan samen met u het besluit door. Dat kan voorkomen dat u bezwaar moet maken. Wanneer na het gesprek een bezwaarprocedure in uw ogen nodig lijkt, kunt u alsnog een bezwaarschrift indienen. U kunt ook direct een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend. Een mondeling bezwaar of een bezwaar via de e-mail is niet mogelijk.

U stuurt het bezwaarschrift naar:

College van burgemeester en wethouders van Zwartewaterland

t.a.v. de secretaris van de bezwaarschriftencommissie

Postbus 23

8060 AA Hasselt

In uw bezwaarschrift geeft u aan waarom u het niet eens bent met het besluit. Of met het niet nemen van het besluit. Verder moet u in ieder geval vermelden:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft

  • een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U kunt ook een kopie meesturen, of het referentienummer van het besluit doorgeven

  • de reden voor uw bezwaar

  • uw handtekening

Het bezwaarschrift moet u binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit indienen. Wanneer wij uw bezwaar te laat ontvangen, kunnen we het niet meer in behandeling nemen.

Wat gebeurt er met uw bezwaarschrift?

Na de ontvangst van het bezwaarschrift nemen wij contact met u op. Dit is bedoeld om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.

Hoorzitting

Als het bezwaarschrift aan alle eisen voldoet wordt het voor advies voorgelegd aan de Commissie Bezwaarschriften van de gemeente Zwartewaterland. Deze Commissie brengt, nadat met u een hoorzitting is gehouden, advies uit aan het orgaan dat het door u bestreden besluit heeft genomen. Daarna neemt het orgaan een nieuw besluit.

Uitstel van de gevolgen van het besluit waartegen u bezwaar maakt

Als u bezwaar maakt tegen een besluit betekent dit meestal niet dat dit besluit ook automatisch wordt uitgesteld. Een bezwaarprocedure kost tamelijk veel tijd. Als u wilt voorkomen dat door de uitvoering van het besluit onomkeerbare gevolgen ontstaan, kunt u een 'voorlopige voorziening' vragen bij de Voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank. Bij een voorlopige voorziening neemt de rechter een voorlopige beslissing over het besluit waartegen u bezwaar heeft gemaakt. De rechter kan dan bijvoorbeeld een bouwstop opleggen of u een tijdelijke uitkering toekennen. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

Naar boven