Gemeenteblad van Almere
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2022, 439867 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Almere | Gemeenteblad 2022, 439867 | ander besluit van algemene strekking |
Nadere regels subsidie Voorschoolse educatie Almere 2023-2026
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Deze nadere regels hebben als doelstelling: het mogelijk maken van de uitvoering van Voorschoolse educatie op voorscholen.
Artikel 7. Hoogte van de subsidie
Voor alle doelgroeppeuters VE in voorscholen (peuteropvang en dagopvang) stelt het college een VE-toeslag beschikbaar, ongeacht of de ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Indien een doelgroeppeuter VE een gedeelte van het jaar gebruik maakt van de kindplaats VE, wordt dit bedrag naar rato van de periode van plaatsing verstrekt.
Voor de subsidiebedragen uit lid 3 en lid 4 geldt voor peutergroepen in de dagopvang een minimum van twee doelgroeppeuters. Dat wil zeggen dat deze subsidiebedragen voor tenminste twee doelgroeppeuters per peutergroep worden beschikt, ook als het werkelijke aantal lager ligt. Houder is verplicht op deze peutergroepen de pedagogisch beleidsmedewerker VE voor tenminste 20 uren per jaar in te zetten.
De ouderbijdragen en subsidie per bezette kindplaats zijn in onderstaand schema opgenomen.
landelijk maximum uurtarief minus de gefactureerde ouderbijdrage |
* de subsidie voor de inzet van de pedagogisch medewerker VE wordt gebaseerd op het aantal doelgroeppeuters per 1 januari van het betreffende jaar; in de dagopvang geldt een minimum van 2 doelgroeppeuters per groep (Artikel 7 lid 5)
Artikel 9. Toetsing recht op een gesubsidieerde kindplaats
Voor het toetsen of een kind in aanmerking komt voor een gesubsidieerde kindplaats, dient de houder vast te stellen of ouders recht hebben op kinderopvangtoeslag. Dit doet de houder aan de hand van de ondertekende ‘Verklaring geen recht op kinderopvangtoeslag’, in combinatie met een Inkomensverklaring van (bei)de ouder(s) .
Indien ouders aangeven dat het verwachte verzamelinkomen over het subsidiejaar wijzigt ten opzichte van het verzamelinkomen dat is aangegeven op de Inkomensverklaring(en) dan kunnen zij deze verklaring(en) aanvullen met documenten waaruit de hoogte van het verwachte verzamelinkomen over het subsidiejaar blijkt. Dit kunnen zijn: salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging in ieder geval geldt voor de eerste maand van plaatsing op een kindplaats.
Indien op de inkomensverklaring is vermeld ‘geen inkomensgegevens bekend’ kan een kind toch geplaatst worden en ontvangt houder subsidie voor deze kindplaats. In dit geval blijkt het verwachte verzamelinkomen over het subsidiejaar uit documenten als salarisstrook, uitkeringsspecificatie, werkgeversverklaring, verklaring van schuldsanering etc. Uit de documenten dient te blijken dat de inkomenswijziging structureel is, en in ieder geval geldt voor de eerste maand van plaatsing op een kindplaats.
Artikel 10. Voorwaarden om voor subsidie in aanmerking te komen
Onverminderd de weigeringsgronden als bedoeld in artikel 9 van de Algemene subsidieverordening Almere 2020 en de subsidievoorwaarden als opgenomen in deze Nadere regels, gelden de volgende voorwaarden:
De subsidieverlening voor kindplaatsen geschiedt volgens een aantal verdeelcriteria. Deze zijn in volgorde van prioriteit:
Aanvragen van houders die in het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar van de aanvraag gemeentelijke subsidie hebben ontvangen op basis van de ‘Nadere regels subsidie Voorschoolse educatie Almere”. Het aantal aan te vragen kindplaatsen per houder bedraagt maximaal het aantal bezette plaatsen op peildatum 1 oktober van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar van de aanvraag en is vermeld in het ‘Format rapportage voorscholen 1 oktober’. De aanvraag moet worden voorzien van een schriftelijke motivatie indien wordt afgeweken van deze aantallen.
Deze aanvragen worden geprioriteerd op basis van de OAB-problematiek van de basisscholen in de nabije omgeving (vestiging in of op maximaal 10 minuten loopafstand van school). Hiervoor worden de meest recente achterstandsscores per basisschool gebruikt van het CBS (Dossier Onderwijsachterstanden, Achterstandsscores primair onderwijs (z.d.)). Daarbij geldt: hoe hoger de achterstandsscore van de (hoogst scorende) basisschool, hoe hoger de prioriteit.
Aanvragen van houders die in het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar van de aanvraag geen gemeentelijke subsidie hebben ontvangen op basis van de Nadere regels subsidie Voorschoolse educatie Almere. Deze aanvragen worden ook geprioriteerd op basis van de OAB-problematiek van de basisscholen in de nabije omgeving (vestiging in of op maximaal 10 minuten loopafstand van school). Hiervoor worden de meest recente achterstandsscores per basisschool gebruikt van het CBS (Dossier Onderwijsachterstanden, Achterstandsscores primair onderwijs (z.d.)). Daarbij geldt: hoe hoger de achterstandsscore van de (hoogst scorende) basisschool, hoe hoger de prioriteit.
Artikel 13. Verantwoording subsidie
In afwijking van de artikelen 16 en 18 van de Algemene subsidieverordening Almere 2020 levert houder op uiterlijk 1 mei van het jaar volgend op het subsidiejaar een inhoudelijke en een financiële eindrapportage aan het college aan. Beide eindrapportages vinden plaats middels een door de gemeente beschikbaar gesteld format.
Voor subsidies tot € 125.000 geldt dat het college bij houder nadere gegevens kan opvragen dan wel de administratie kan raadplegen om de rechtmatigheid van de besteding van de subsidie conform de opgelegde voorwaarden te controleren. Daartoe is houder verplicht het college desgewenst inzage te geven in diens administratie betreffende onder meer:
Het college beslist in alle voorkomende gevallen waarin deze nadere regels niet voorzien. Daarnaast is het college bevoegd om in bijzondere gevallen van hardheid gemotiveerd van deze regeling af te wijken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-439867.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.