Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 439292 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 439292 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieregeling sportevenementen Amsterdam 2023
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
Gemeentelijk sportbeleid: het sportbeleid met gemeentelijke (maatschappelijke) sportdoelstellingen, zoals meest recent vastgelegd in de ‘Sportvisie Amsterdam 2025’ (2016, Gemeenteblad afd. 1, nr. 1592) en de bijbehorende uitwerking van het college in de ‘Agenda Urban Sports’ (2021, juni, ZD2021-013468), de Agenda Topsport en Evenementen 2025’ (2018, 13 februari, ZD2018-000435) en de ‘Agenda Sporten en Bewegen 2019-2022’ (2019, 12 november, ZD2019-006795). De sportbeleidsdoelstellingen die van toepassing zijn op sportevenementen zijn toegelicht in het collegebesluit van 25 augustus 2020 (ZD2020-008133). De genoemde sportbeleidsdocumenten zijn vindbaar op www.amsterdam.nl/sociaaldomein/sportbeleid/;
Sportevenement: een specifieke sport gerelateerde en georganiseerde gebeurtenis van beperkte duur, waaronder begrepen Urban sportevenementen, te onderscheiden in de categorieën topsportevenementen en breedtesport evenementen, met een eenmalig of terugkerend grootstedelijk karakter, dat gericht is op een relatief groot deelnemersveld;
Stichting Topsport Amsterdam (TA): de vaste partner voor de uitwerking en uitvoering van de gezamenlijke gemeentelijke ambities voor topsport, herkenning sporttalent en talentontwikkeling in de stad en is het aanspreekpunt voor de nationale sportkoepel NOC*NSF, internationale en landelijke sportbonden, topsportclubs in groot Amsterdam en topsporters;
Topsportevenement: een sportevenement waarbij onder auspiciën van de betreffende (inter)nationale sportbond gestreden wordt om officiële nationale en internationale kampioenschappen en toernooien voor senioren en junioren in die takken van sport die voorkomen op de lijst Topsport- en Internationale wedstrijdsportdisciplines van NOC*NSF, en dat publiek trekt; een topsportevenement en gaat vergezeld van een sportief maatschappelijk side-eventprogramma;
Urban sports: alle vormen van sporten en bewegen waarbij spektakel, uitdaging en het demonstreren van je fysieke vaardigheden een belangrijke rol spelen, met de stedelijke omgeving als decor en podium. Urban sports worden voor een belangrijk deel door jonge Amsterdammers beoefend, staan vaak in verbinding met mode, muziek, dans of andere kunstvormen en bestaan vooral rondom communities van gelijkgestemden.
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 (ASA 2013) is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Deze subsidieregeling heeft tot doel het bevorderen van grootstedelijke, publiekstrekkende en maatschappelijk relevante topsport- en breedtesportevenementen, die worden georganiseerd in de gemeente Amsterdam en die aansluiten bij het gemeentelijk sportbeleid.
Hoofdstuk 2 Subsidieplafond en verdeelsleutel
Artikel 6 Rangschikking aanvragen, hoogte subsidie, afwijzing bij gelijke aanvragen, verdeelsleutel subsidieplafond
De rangschikking op de prioriteitenlijst en de hoogte van de subsidie worden bepaald door het de hoogte van het totaalaantal punten dat aan een aanvraag wordt toegekend, waarbij de aanvraag met het hoogste aantal punten bovenaan de prioriteitenlijst komt te staan en bij aanvragen met een gelijk puntenaantal gekeken wordt naar de hoogte van het aangevraagde subsidiebedrag waarbij de aanvraag met het lagere aangevraagde subsidiebedrag hoger dan wordt geplaatst op de prioriteitenlijst.
Indien in twee of meerdere tegelijkertijd te beoordelen aanvragen dezelfde tak van sport centraal staat en deze gericht zijn op dezelfde doelgroep, dan wordt de aanvraag met de meeste punten op de prioriteitenlijst geplaatst en wordt de andere aanvraag, respectievelijk worden de andere aanvragen afgewezen.
De hoogte van het aantal te behalen punten wordt bepaald op basis van de volgende criteria, hieronder in willekeurige volgorde:
de mate waarin wordt bijgedragen aan een divers scala van sportevenementen in de stad, waarbij voor diversiteit aan sporten 10 punten kan worden behaald, 5 punten kan worden behaald voor diversiteit aan doelgroepen en 5 punten voor de spreiding van het evenement door het jaar, tezamen in totaal maximaal 20 punten;
De nadere specificatie van de criteria met betrekking tot het te behalen aantal punten is als volgt:
voor de criteria genoemd in 6.5.i worden oplopend bij elkaar opgeteld toegekend: waarbij voor zowel top- als breedtesportevenementen doelstelling 1: ‘vergroten structurele sportparticipatie’ meetelt en voor topsportevenementen tevens doelstelling 2: ‘podium bieden aan Amsterdamse topsporters/talenten’ en doelstelling 3: ‘profileren van Amsterdam als (top) sportstad ’meetellen:
maximaal 40 punten per sportdoelstelling additioneel toegekend voor een in die paragraaf of uitgebreide alinea opgenomen relevante, smart geformuleerde doelstelling van de organisator voor het te organiseren sportevenement, rekening houdend met de betreffende gemeentelijke sportdoelstelling. Zie toelichting voor wijze van toekenning;2.
Artikel 7 Honorering aanvragen, hoogte subsidie, verdeelsleutel subsidieplafond
De subsidieaanvragen die op of na 18 oktober zijn ingediend worden in afwijking van het in artikel 7 lid 1 bepaalde niet gerangschikt maar op volgorde van feitelijke binnenkomst in behandeling genomen en gehonoreerd, mits deze aanvragen minimaal 3 maanden voor het betreffende evenement zijn ingediend en dat zolang er binnen het plafond middelen beschikbaar zijn
Artikel 9 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag de volgende stukken geleverd:
Een activiteitenplan waarin is opgenomen:
Per gemeentelijke sportdoelstelling en per gemeentelijk speerpunt: een aparte paragraaf of uitgebreide alinea met daarin de toelichting of en hoe het evenement hier concreet aan bijdraagt, wat de prognose is van het bereik van de doelstellingen en welke activiteiten daarvoor ingezet worden. Wanneer dit niet van toepassing is voor een bepaald gemeentelijk speerpunt, dient dit ook kort toegelicht te worden;
Aanvragen voor het kalenderjaar 2023 ingediend na 17 oktober worden, in afwijking van het in de ASA 2013 bepaalde, pas in behandeling genomen na 31 december 2022 en dat indien het plafond voor 2023 niet reeds is overschreden door het honoreren van de aanvragen die voor 18 oktober 2022 zijn ingediend.
Aanvragen voor de jaren 2024 en later, ingediend na 30 september van het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarin het sportevenement plaatsvindt, worden in afwijking van de ASA 2013 pas in behandeling genomen na 31 december van dat jaar en dat indien het plafond voor dat kalenderjaar niet reeds is overschreden door het honoreren van de aanvragen die voor 1 oktober van het jaar zijn ingediend.
Hoofdstuk 5 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Artikel 12 Aanvullende verplichtingen
Naast de verplichtingen op grond van artikel 10 en 11 van de ASA 2013, zijn aan de subsidieverlening de volgende aanvullende verplichtingen verbonden:
De subsidieontvanger zorgt dat op een sportevenement dat gericht is op kinderen in de leeftijd t/m 12 jaar, of dat naar verwachting meer dan 25% toeschouwers trekt in de leeftijd t/m 12 jaar, er geen marketing, promotie en sponsoring gevoerd wordt van voedingsproducten die niet voorkomen op de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum en daarmee niet voldoen aan de Richtlijnen Goede Voeding 2015 van de Gezondheidsraad;
De subsidieontvanger zorgt dat op het sportevenement ook een aanbod van eten en drinken gepresenteerd wordt dat voldoet aan de Richtlijn Gezondere Eetomgeving 2019 van het Voedingscentrum en bij voorkeur tevens het aanbieden van en promotie van alcoholvrije dranken, met name in het geval van een sportevenement genoemd onder b in het onderhavige artikel;
Hoofdstuk 6 Verantwoording en vaststellen subsidie
Artikel 13 Aanvullende verplichtingen bij de verantwoording voor subsidies
In aanvulling op artikel 14, tweede lid, van de ASA 2013 bevat de subsidieverantwoording:
Bij een gemeentelijke bijdrage hoger dan € 75.000,- naast de informatie die in artikel 14 onder b, c en d wordt genoemd, tevens een sociaal, maatschappelijke- en economische impactrapportage. Het onderzoek dient te worden uitgevoerd door een onafhankelijk bureau en is gericht op de impact in Amsterdam. Bij jaarlijks terugkerende evenementen wordt deze rapportage eens in de vier jaar verlangd;
Artikel 14 Vervallen Subsidieregeling sportevenementen Amsterdam
De Subsidieregeling sportevenementen Amsterdam zoals vastgesteld in de collegevergadering van 15 maart 2022 vervalt per 1 november 2022. De bepalingen van de Subsidieregeling sportevenementen Amsterdam blijven van toepassing op subsidies die op basis van deze regeling zijn verleend en nog moeten worden vastgesteld.
Aldus vastgesteld in de vergadering van 27 september 2022
De burgemeester
Femke Halsema
De gemeentesecretaris
Peter Teesink
Bijlage 1 Gemeentelijke speerpunten voor sportevenementen
De organisatoren moeten met hun evenement aansluiten bij het gemeentelijk sportbeleid en bij de organisatie van het evenement inspelen op gemeentelijke speerpunten. De acht gemeentelijke speerpunten die nu van toepassing zijn op de Subsidieregeling sportevenementen Amsterdam, worden hieronder vermeld. Per gemeentelijk speerpunt is tevens een toelichting gegeven, die richting zou kunnen bieden aan de nadere uitwerking van de organisator in de subsidieaanvraag.
Voor ieder opgenomen en uitgewerkt speerpunt met tevens een of meerdere passende smart geformuleerde doelstellingen wordt maximaal 10 punten verstrekt. Indien de uitwerking van alle gemeentelijke speerpunten naar tevredenheid worden beschreven in de aanvraag, kan er maximaal 80 punten worden toegekend.
1. ´Toegankelijkheid en integratie van gehandicapte sporters´
Amsterdam vindt het belangrijk dat sporters met een handicap mee moeten kunnen doen aan de sportevenementen die in Amsterdam plaatsvinden. Denk aan het succesvol georganiseerde WK basketball 3x3 in 2019 of EK Atletiek in 2016. Ambieer of integreer daarom als het kan officiële wedstrijdonderdelen voor gehandicapte sporters in het officiële wedstrijdprogramma. Indien dat niet mogelijk is (onderbouwd met argumenten) kan gedacht worden om de sporttak in aangepaste vorm als side-event aan te bieden, of door een demonstratie in het hoofdprogramma op te nemen. Indien sporters met een handicap op een andere manier betrokken kunnen worden bij het betreffende sportevenement, kan dat ook worden benoemd. Formuleer - ook als het een sportevenement betreft dat primair gericht is op sporters met een beperking - een passende smart geformuleerde doelstelling.
2. ‘Aandacht voor specifieke doelgroepen of -sporten, zoals benoemd in de ‘Sportvisie Amsterdam 2025’ en in de ‘Agenda Sporten en Bewegen 2019-2022’
Bij de samenstelling van het Amsterdamse sportstimuleringsprogramma wordt bijvoorbeeld extra aandacht besteed aan wijken met een lage sportparticipatie en aan doelgroepen die nu nog ondervertegenwoordigd zijn. Voor sportevenementen heeft het een maatschappelijke meerwaarde wanneer er los van de beoogde doelgroep, in het officiële wedstrijdprogramma en/of een side-event, ook aandacht wordt besteed aan een andere sport of specifieke doelgroep - niet zijnde mensen met een handicap. Denk daarbij bijvoorbeeld aan activiteiten specifiek voor meiden, kinderen uit gezinnen met een stadspas, aan kwetsbare groepen als dak- en thuislozen en vluchtelingen (statushouders) en aan urban -en/of vechtsportonderdelen of ‘nieuwe’ sporten die aansluiten bij de belevingswereld van Amsterdamse jongeren en jongvolwassenen. Formuleer een doelstelling die smart is.
3. ´Gezonde en actieve leefstijl promotie´
Vanuit de regeling moet ieder sportevenement gericht op kinderen in de leeftijd tot en met 12 jaar, of dat meer dan 25% toeschouwers met een leeftijd tot en met 12 jaar aantrekt sowieso een gezonde sportomgeving bieden.
Uiteraard hecht de gemeente er belang aan dat op het sportevenement ook onder de overige doelgroepen die het evenement aantrekt een gezonde en actieve leefstijl wordt gepromoot. Een rookvrije omgeving geldt bijvoorbeeld voor alle doelgroepen. Alcohol schenken aan jongeren tot 18 jaar is bij wet verboden. Het aanbieden en de promotie van 0,0% dranken voor volwassenen wordt aanbevolen. Omschrijf in de aanvraag hoe u de gezonde en actieve leefstijl op uw evenement gaat promoten. Formuleer in deze paragraaf een of meerdere smart geformuleerde en passende doelstellingen. Zie toelichting voor toepassingsmogelijkheden op uw evenement.
4. ´Duurzaamheid´, verduurzaming van evenementen
De gemeente Amsterdam wil graag dat alle evenementen met meer dan 2000 bezoekers duurzaam worden georganiseerd. In de aanvraag zet u alles wat u gaat doen om het evenement zo duurzaam mogelijk te maken. Denk aan:
Duurzaamheid op het vlak van sportparticipatie. Het aansporen van de Amsterdammers door middel van laagdrempelige side-events en de stimulans om wekelijks te gaan sporten. Bijvoorbeeld door het via verenigingen aanbieden van trainingen en de nazorg, geïnteresseerde deelnemers en bezoekers wegwijs maken naar de vereniging, zodat het bewegen van de recreanten na het evenement niet ophoudt.
Duurzaamheid op het vlak van inkoop, het reduceren van afval, de duurzame verwerking van afval, afvalscheiding, uitgifte plastic bekers, energie, gebruik aggregaten en schone mobiliteit. Onderschrijf het belang van dit speerpunt en formuleer een of meerdere passende smart geformuleerde doelstellingen.
5. ´Veilig sportklimaat inclusief LHBTIQ+- acceptatie´
Iedere Amsterdammer moet zich welkom voelen in de sport, wat zijn of haar afkomst, cultuur of geaardheid ook is. Met programma’s en trainingen wordt ongewenst gedrag (zoals discriminatie, seksuele intimidatie, kwetsende spreekkoren) tijdens het sporten tegengegaan, met speciale aandacht voor de LHBTIQ+-doelgroep. LHBTIQ+ staat hierbij voor lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuele mannen & vrouwen, transgenders, mensen met een intersekse-conditie, queer en alle andere variaties die niet heteroseksueel en/of cisgender zijn en/of geslachtskenmerken hebben die binnen de gebruikelijke definities van ‘vrouwelijk’ of ‘mannelijk’ vallen. Ook sportevenementen creëren maatschappelijke meerwaarde door hierop in te spelen. Benoem in de aanvraag te organiseren activiteiten waarmee:
Deelnemers, bezoekers en overige betrokken zich tijdens het sportevenement fysiek en sociaal veilig en welkom zullen voelen. Dit kan bijvoorbeeld door in publicaties en op sociale media duidelijk aan te geven dat echt iedereen zich tijdens het evenement veilig en welkom kan voelen, door een specifieke media-actie hierop in te richten, het ophangen van de regenboogvlag tijdens het evenement, aanvoerders van teams met een regenboogbandje om hun arm te laten sporten, of bijvoorbeeld een workshop als side-event (georganiseerd door partners als John Blankenstein Foundation, St. Pride en Sports, Anne Frankstichting. Onderschrijf het belang van dit speerpunt en formuleer een of meerdere passende smart geformuleerde doelstellingen.
6. ´De inzet van Amsterdamse studenten bij de organisatie van het evenement’
De gemeente hecht er belang aan wanneer binnen de organisatie van het evenement een of meerdere stage-leerwerkplekken aanboden worden, voor bijvoorbeeld Amsterdamse mbo en hbo-studenten van een opleiding sport- of vrijetijdsmanagement. Dat zijn immers de eventorganisatoren van de toekomst en kunnen zodoende relevante ervaring opdoen. Formuleer een passende doestelling die smart is. Geef daarbij ook de beoogde kennisinstelling, functie of activiteit aan.
7. ‘Het betrekken van de buurt’
De gemeente hecht er belang aan dat evenementen voor de buurt waarin het evenement plaatsvindt wordt betrokken en de nadelige impact op de woon-werk omgeving wordt beperkt. Uit de aanvraag moet dan ook blijken hoe de buurt wordt betrokken bij het evenement. Te denken valt aan de organisatie van een informatieavond, een uitnodiging voor bezoek aan het evenement, het werven vrijwilligers, een demo of side-event specifiek voor de omwonenden. Formuleer ook hier een of meerdere passende en smart geformuleerde doelstellingen.
Amsterdam heeft dierenwelzijn hoog in het vaandel staan. Dierenwelzijn gaat over de kwaliteit van het leven zoals het door het dier wordt ervaren. Een goed welzijn voor dieren betekent dat voldaan wordt aan de natuurlijke behoeftes van het dier en deze vrij is van honger, dorst, ongemak, pijn en stress (zie volledig, artikel 1.3 lid 3 Wet Dieren). De Wet Dieren stelt dat houders van dieren een zorgplicht hebben om het dier deze vrijheden te bieden. Daarom dient de organisator in de subsidieaanvraag (indien het een sportevenement met dieren betreft) te benoemen:
Formuleer ook hier een of meerdere passende en smart geformuleerde doelstellingen.
Om subsidieaanvragen voor grootstedelijke, publiekstrekkende en maatschappelijk relevante sportevenementen in Amsterdam op een juiste en eenduidige manier te kunnen behandelen en de evenementen te laten aansluiten op het Amsterdamse sportbeleid, is behoefte aan een subsidieregeling sportevenementen.
Op deze subsidieregeling zijn de Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 (ASA 2013), de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. Op sommige punten, zoals de verdeelsleutel voor het subsidieplafond, wijkt deze regeling af van de bepalingen van de ASA 2013.
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het vigerende gemeentelijke sportbeleid is vastgelegd in de ‘Sportvisie Amsterdam 2025’ en de daarbij horende Agenda’s ‘Urban Sports 2021-2025’, ‘Topsport en evenementen 2025’ en ‘Sporten en Bewegen 2019-2022’.
De gemeentelijke sportdoelstellingen van toepassing op sportevenementen zijn:
De aanvrager van een subsidie voor topsportevenementen dient zich aan alle 3 de sportdoelstellingen te conformeren.
De gemeentelijke speerpunten die het college heeft vastgesteld en die van toepassing zijn op de sportevenementen, zijn als bijlage 1 opgenomen in deze regeling.
Artikel 6 Rangschikking aanvragen, hoogte subsidie, afwijzing bij gelijke aanvragen, verdeelsleutel subsidieplafond
6.6.iii Per doelstelling zijn maximaal 50 punten te verkrijgen. De wijze van toekennen is als volgt.
In ieder geval worden 10 punten toegekend indien een paragraaf of uitgebreide alinea aanwezig is.
Additioneel zijn 20 punten te verdienen indien de paragraaf of uitgebreide alinea wel 2 of meer doelstellingen bevat, maar deze zijn niet smart gemaakt. Of er zijn additioneel 40 punten te verdienen indien de paragraaf of uitgebreide alinea 2 of meer smart geformuleerde doelstellingen bevat
De subsidieaanvraag wordt door een rechtspersoon online ingediend middels eHerkenning. Nodig is EH3 eHerkenning zorgt ervoor dat gegevens tussen organisaties/bedrijven en overheid op een veilige, betrouwbare en gemakkelijke manier uitgewisseld kunnen worden.
Artikel 9 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
De samenwerking met Stichting Topsport Amsterdam behelst:
In geval van een topsportevenement dient het recente advies van Stichting Topsport Amsterdam te zijn verwerkt in de aanvraag en separaat te worden toegevoegd, inclusief datum van advies en naam van contactpersoon bij TA. Wanneer dit niet het geval is, wordt de subsidieaanvrager (terug)verwezen naar Topsport Amsterdam;
Aansluiting op gemeentelijke sportdoelstellingen:
Van toepassing op top- en breedtesportevenementen. Sportevenementen dragen bij aan het bevorderen van een structurele sportparticipatie en hebben daarbij aandacht voor specifieke doelgroepen genoemd in de ‘Sportvisie Amsterdam 2025’, in de ‘Agenda Sporten en Bewegen 2019-2022’ en in het recent gesloten coalitieakkoord ‘Amsterdams Akkoord 2022-2026’: Beschrijf bijvoorbeeld de koppeling met side-events voor kinderen, participatie van kwetsbare Amsterdammers door aanbod van laagdrempelige side-events, het zich welkom en veilig voelen van lhbtiq+ deelnemers, bezoekers en overige betrokkenen, de aanloop trainingsgroepen, aandacht voor nazorg, betrokkenheid Amsterdamse sportverenigingen, etc.;
Alleen van toepassing op topsportevenementen. Sportevenementen dragen bij aan (inter)nationale sportieve profilering van de stad:
Beschrijf indien van toepassing hoe het evenement gaat bijdragen aan de sportieve profilering van de stad. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het ‘stad als stadion concept’, de beoogde economische en sociaal maatschappelijke impact, de zichtbaarheid van het evenement in de stad (bijv. door middel van city dressing), de zichtbaarheid van het motto IAmsterdam;
Een vechtsportevenement is een evenement vallend onder het besluit van de burgemeester (artikel 2.47, 2e lid, r c Algemene Politie Verordening d.d. 4 november 2011). Hierbij hanteert de gemeente Amsterdam de richtlijnen van de Nederlandse Vechtsport autoriteit (VA).
Derhalve moeten alle Kickboks, MMA, Muay Thai en aanverwante vechtsportevenementen voldoen aan de volgende voorwaarden:
De gemeente Amsterdam en de VA verstaan onder een vechtsportevenement het volgende
Er moet dus altijd een vechtsportbond aanwezig zijn die auspiciën voert over dit evenement. Dat moet een bond zijn die een convenant heeft afgesloten met de VA. Voorbeelden van vrijgestelde evenementen:
Zodra externen sportscholen en vechters betrokken worden bent u wel verplicht een bond te gebruiken. Wij toetsen de kwaliteit van vechtsportevenementen aan een aantal criteria. Deze zijn te vinden in de richtlijn voor full contact vechtsportevenementen. Om te zien of een partij een van de bovengenoemde licenties heeft of een convenantpartner is verwijzen wij u naar www.vechtsportautoriteit.nl.
b. Alleen van toepassing op topsportevenementen. Sportevenementen bieden een officieel podium dicht bij huis voor met name in groot Amsterdam wonende talenten en topsporters in alle takken van sport, en in ieder geval voor sporttalenten en topsporters die opgenomen zijn in de TeamNL en TalentTeamNL-programma’s die in Amsterdam zijn gefaciliteerd.
Beschrijf indien van toepassing aan welke talenten en topsporters die in Amsterdam wonen of in Amsterdam zijn gefaciliteerd vanuit Team NL centrum, een officieel podium wordt geboden.
Artikel 12 Aanvullende verplichtingen
De gemeente zet hoog in op het voorkomen en terugdringen van overgewicht bij kinderen. Om gezond te kunnen opgroeien hebben kinderen de inzet van iedereen nodig, ook van de organisatoren van sportevenementen. Amsterdam ondersteunt daarom alleen die sportevenementen die de Amsterdamse strategie onderschrijft en in de praktijk brengt. De strategie is: door de leefomgeving van kinderen gezond te maken wordt gezond gedrag gestimuleerd. Een nadere toelichting over de criteria en tips om hier met uw evenement aan bij te dragen, zijn te vinden op
https://www.amsterdam.nl/sociaaldomein/aanpak-gezond-gewicht/tips-initiatief-gezond-maken/criteria-gezonde-activiteiten/
In een paar uitzonderlijke gevallen kan een evenementenorganisator geen invloed uitoefenen op bestaande sponsorpartners en/of reclame op het evenemententerrein. Het is van belang dit in uw activiteitenplan te vermelden en welke potentiële problemen hierdoor mogelijk kunnen ontstaan.
Artikel 13 Aanvullende verplichtingen bij de verantwoording voor subsidies
sub b en c Deze cijfers worden gebruikt voor de rapportage Gezonde Sportevenementen.
sub e. De richtlijnen te vinden in de ‘Modelaanpak evenementen’ op www.cit.sport.nl/algemeen/, zijn bruikbaar voor een onderzoek naar de impact van een evenement.
Een onderzoek gebaseerd op deze richtlijnen maakt het mogelijk om resultaten van andere evenementen met elkaar te kunnen vergelijken.
Zorg dat in het impactonderzoek zowel de organisatie van het sportevenement als het programma van de side-events worden opgenomen. De activiteiten richten zich met name op de vraag in hoeverre de geformuleerde doelstellingen zijn gerealiseerd zoals die zijn verwoord in uw activiteitenplan.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-439292.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.