Gemeenteblad van Assen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Gemeenteblad 2022, 43865 | ander besluit van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Assen | Gemeenteblad 2022, 43865 | ander besluit van algemene strekking |
Wijzingsbesluit nadere regels Wmo en jeugdhulp 2020
Artikel 3.8.1 wordt als volgt gewijzigd:
Het resultaat Schoon en Leefbaar
Het resultaat van de ondersteuning is dat de betrokkene beschikt over een schoon en leefbaar huis. Een huis is schoon en leefbaar indien het normaal bewoond en gebruikt kan worden en voldoet aan basale hygiëne-eisen.
Dit betekent dat men gebruik moet kunnen maken van een schone woonkamer, als slaapvertrek in gebruik zijnde ruimtes, de keuken, toilet, natte cel en gang/trap. De genoemde ruimtes dienen met regelmaat schoongemaakt te worden. Een schoon en leefbaar huis wil niet zeggen dat alle vertrekken wekelijks schoongemaakt moeten worden. Het betekent dat het huis niet vervuild is en dat er een algemeen aanvaard basisniveau van schoon gerealiseerd wordt.
Indien belanghebbende regie kan voeren over het eigen leven, mag van hem/haar worden verwacht dat werkzaamheden worden geprioriteerd en keuzes worden gemaakt. Indien dit ontbreekt kan hiervoor extra ondersteuning worden ingezet.
We onderscheiden vier vormen van het hoofdresultaat Schoon en leefbaar huis, onderverdeeld in twee categorieën:
De volgende subresultaten kunnen worden toegekend:
Subresultaten a en b gelden voor interventieniveau 4, c en d gelden voor interventieniveau 5, en e geldt voor interventieniveau 4 en 5.
Het resultaat van de ondersteuning is dat de inwoner beschikt over schone en draagbare en doelmatige kleding.
De dagelijkse kleding, beddengoed, handdoeken, e.d. moeten met regelmaat schoongemaakt worden. De inwoner en zijn leefeenheid moeten kunnen beschikken over gewassen, opgevouwen of opgehangen kleding of ander linnengoed. Van de inwoner mag in dit kader worden verwacht dat er bijvoorbeeld extra (twee- of driedubbel) beddengoed aanwezig is. Datzelfde geldt voor bijvoorbeeld voldoende handdoeken, andere linnengoed en/of kleding. Op deze manier kan de inzet van ondersteuning zo efficiënt mogelijk worden gedaan.
Het resultaat van de ondersteuning is dat de betrokkene beschikt over benodigdheden om te voorzien in primaire levensbehoeften.
Onder dit resultaat valt het opstellen van een boodschappenlijst, het doen van de boodschappen en/of het opruimen van de boodschappen. Een (online) boodschappendienst is voorliggend. Indien de inwoner dit niet zelf kan regelen dan is inzet vanuit gebruikelijke hulp, sociaal netwerk en /of een vrijwilliger, voorliggend om de inwoner te helpen bij de bestelling.
Artikel 3.8.2 wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 3.8.2 Afbakening van activiteiten
Het college hanteert hierbij de volgende uitgangspunten:
De inwoner kan gebruik maken van een schone woonkamer, in gebruik zijnde slaapvertrekken, keuken, wc, natte cel en gang/trap.
De inwoner wordt geacht zelf bij te dragen aan het efficiënt kunnen uitvoeren van de ondersteuningsactiviteiten. Bijv. de aanschaf van schoonmaakmiddelen en zorgen voor een opgeruimde kamer. Een extreem bewerkelijke inrichting van de woning leidt daarom in principe niet tot de toekenning van extra activiteiten en/of frequentie. Het gaat in dit geval om de extreme situaties waarin de inrichting een aanzienlijke extra inzet vergt.
De inwoner is zelf verantwoordelijk voor de aanschaf van de algemeen gebruikelijke technische hulpmiddelen en het treffen van maatregelen. Als dergelijke middelen niet aanwezig zijn maar wel een adequate oplossing zouden bieden voor het probleem, is de aanschaf van deze hulpmiddelen voorliggend op het inzetten van het resultaat schoon en leefbaar huis.
Artikel 3.8.4 wordt als volgt gewijzigd:
Dit resultaat wordt toegekend op grond van de Wmo en de Jeugdwet. Het afwegingskader zoals vermeld in artikel 2.3.2 Wmo resp. artikel 2.3 Jeugdwet en de verordening is van toepassing. Voor de onderbouwing van de maatwerkvoorziening huishoudelijke hulp, maken we gebruik van de meest recente versie van het HHM-normenkader.
Ondersteuning met als doel het resultaat Schoon en leefbaar huis wordt geboden indien de eigen mogelijkheden van inwoner of in afstemming met de gebruikelijke hulp en algemene voorzieningen niet of onvoldoende van toepassing zijn om het huishouden te organiseren en er sprake is van aantoonbare beperkingen bij het voeren van regie op het huishouden.
Na artikel 3.8.4 wordt een nieuw artikel ingevoegd:
Artikel 1.1 wordt gewijzigd als volgt:
begeleiding maatschappelijke opvang: begeleiding van jongeren en volwassenen met ernstige problemen op meerdere terreinen van wonen en leven, waarbij de factoren dakloosheid, geweld en/of maatschappelijke uitval feitelijk zijn of een dreigend, daadwerkelijk perspectief vormen. De begeleiding aan deze doelgroep voorkomt dakloosheid en bevordert de doorstroom uit de maatschappelijke opvang;
De volgende toelichting wordt ingevoegd:
Toelichting over het normenkader
Volgens jurisprudentie van de Centrale Raad moet de inwoner rechtszekerheid worden geboden over de aard en omvang van schoonmaak hulp. Omdat de gemeente Assen een systematiek kent van resultaatgericht beschikken, is het belangrijk dat inwoners er op kunnen vertrouwen dat het resultaat daadwerkelijk behaald wordt en dat - daar waar dit niet gebeurt - de inwoner de gemeente hierop kan aanspreken.
Het HHM normenkader maakt het mogelijk voor de gemeente Assen om resultaatgericht te indiceren en rechtszekerheid te bieden aan de inwoner, met een onderbouwing die voldoet aan de eisen die de rechter hieraan stelt. Het resultaat schoon en leefbaar huis wordt beschreven door de schoonmaakactiviteiten en de frequentie daarvan vast te stellen in de beschikking. De activiteiten en de frequentie zijn gebaseerd op objectieve criteria en deugdelijk onderzoek van bureau HHM. Zie tabel 1 voor de (basis)activiteiten en de frequentie.
Toelichting over hoe de gemeente Assen het Normenkader toepast
Bij toepassing van het normenkader maakt de Wmo-consulent een optelsom van de resultaatgebieden waarbij de inwoner ondersteuning nodig heeft. Zo nodig wordt ‘meer inzet’ opgeteld en ‘minder inzet’ afgetrokken. Het normenkader wordt op de volgende manier geïnterpreteerd:
De professionele hulp verdeelt zelf de uit te voeren werkzaamheden en de beschikbaar gestelde frequentie, uiteraard in overleg met de inwoner. Zo worden uiteindelijk alle activiteiten met de overeengekomen frequentie uitgevoerd (dus ook de activiteiten die niet iedere week uitgevoerd hoeven worden). In bijlage 1 is een overzicht opgenomen van de (basis)activiteiten en de frequentie waarop het normenkader is gebaseerd.
Met dit normenkader kan een verantwoord niveau van een schoon en leefbaar huishouden worden gerealiseerd. Aandachtspunt is dat persoonlijke opvattingen van inwoners of hulpen soms anders zijn dan waarop dit normenkader is gebaseerd. Het normenkader is dan leidend, omdat dit op basis van onderzoek bij en met vele cliënten en in afstemming met diverse deskundigen tot stand is gekomen.
Toelichting op de gemiddelde clientsituatie
Toelichting bij normenkader over indicatie voor extra kamer(s)
Een woning kan meerdere slaapkamers, eventueel ook logeerkamers, omvatten, naast de dagelijks in gebruik zijnde slaapkamer. Als deze extra kamers niet in gebruik zijn, moeten ze toch één keer per maand worden schoongemaakt, om te zorgen dat ze op termijn niet een bron van vervuiling van het hele huis worden.
Een kamer waar alleen een wasrek staat en eventueel de strijk wordt gedaan, valt onder de noemer ‘niet in gebruik’ en wordt eenmaal per maand schoongemaakt.
Er kunnen redenen zijn waarom een extra kamer wel regelmatig schoongemaakt moet worden, bij voorbeeld wanneer een (echt)paar gescheiden slaapt. Als sprake is van een huisgenoot met een eigen slaapkamer, dan ligt de vraag voor of professionele overname van het schoonmaken van die slaapkamer noodzakelijk is of dat hier sprake is van eigen kracht of gebruikelijke zorg van die huisgenoot.
Als (klein)kinderen komen logeren, wordt van hen verwacht dat zij hun kamer zelf schoon maken.
Ook kamers of zolders die bij voorbeeld als hobbykamer worden gebruikt worden eenmaal per maand schoongemaakt.
Toelichting op het resultaat boodschappen
Een boodschappendienst in doorgaans een algemeen gebruikelijke voorziening. Of dat werkelijk zo is wordt bepaald door of deze dienst:
Indien de inwoner de boodschappendienst niet zelf kan regelen dan is inzet vanuit gebruikelijke hulp, sociaal netwerk en /of een vrijwilliger, voorliggend om de inwoner te helpen bij de bestelling.
De omstandigheid dat de supermarkt waar de inwoner normaal gesproken zijn boodschappen doet of zou willen doen geen boodschappendienst heeft, maakt niet dat een andere boodschappendienst niet als passende oplossing kan gelden.
Als de inwoner zelf nog in staat is om met een scootmobiel (dagelijkse) boodschappen te doen kan van de inwoner ook worden verlangd om de hulp van het personeel of het netwerk in te roepen als hij onverwacht niet bij een boodschap kan omdat deze te laag of te hoog in de schappen ligt. Verder mag van de inwoner in voorkomende gevallen ook worden verwacht dat met een daarop gerichte training wordt geleerd om met een scootmobiel op een veilige manier winkels binnen te gaan en boodschappen te doen.
Eigen keuzes, zoals de keuze voor speciaal voedsel dat maar beperkt te koop wordt aangeboden, waardoor extra reizen nodig is of het doen van boodschappen in een groot aantal winkels resulteert niet in extra inzet voor het resultaat boodschappen. Alleen wanneer bovenstaande medisch noodzakelijk is, kan de inwoner extra inzet krijgen vanuit het resultaat boodschappen.
Uit onderzoek/keukentafelgesprek kan blijken dat de inwoner geen gebruik kan maken van de boodschappendienst omdat de inwoner de boodschappen van de bezorgservice niet kan aanpakken en/of opruimen. Een eventueel passende oplossing zou kunnen zijn dat de bezorgdienst gevraagd wordt om de spullen weg te zetten.
Het feit dat de inwoner, die gebruik kan maken van de boodschappendienst (of bezorgen van maaltijden), afhankelijk is van bezorgtijden brengt niet mee dat de boodschappendienst om die reden niet als passende oplossing kan worden aangemerkt (CRVB:2011:BU5492).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-43865.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.