Gemeenteblad van Eersel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eersel | Gemeenteblad 2022, 436916 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eersel | Gemeenteblad 2022, 436916 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Klachtenregeling gemeente Eersel
HOOFDSTUK 1: ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Doel van de regeling
Deze regeling beoogt een behoorlijke behandeling van mondelinge en schriftelijke klachten over gedragingen van de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders en van de burgemeester als bestuursorganen van de gemeente Eersel.
Artikel 3 Geen beroep mogelijk
Tegen een besluit inzake de behandeling van een klacht over een gedraging van een bestuursorgaan kan geen beroep worden ingesteld.
De klachtbehandeling kent drie fasen, te weten:
informele behandeling: indien iemand zich met een (mondelinge) klacht tot een bestuursorgaan van de gemeente Eersel wendt, wordt in eerste instantie met de betrokken perso(o)n(en) in overleg met de klachtbehandelaar getracht de klacht direct op te lossen en de klager tevreden te stellen. Het naar tevredenheid van de klager tegemoetkomen aan een schriftelijke klacht wordt schriftelijk bevestigd door de klachtbehandelaar.
formele behandeling - in eerste instantie: indien de klacht na informele behandeling niet naar tevredenheid van de klager is opgelost, vindt formele behandeling van de klacht plaats. Een mondelinge klacht wordt daartoe op schrift gesteld. De organisatie is daarbij zo nodig behulpzaam. Een klaagschrift wordt behandeld overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht en met inachtneming van de bepalingen van deze regeling. Met instemming van klager kan gekozen worden voor een andere wijze van behandeling van de klacht.
HOOFDSTUK 2: DE BEHANDELING VAN KLACHTEN
Mondelinge klachten worden in principe mondeling afgedaan. Wordt de klacht niet tot tevredenheid van de klager afgedaan, dan wordt de klager op de mogelijkheid gewezen van schriftelijke klachtbehandeling.
Artikel 6 Schriftelijke of digitale klachten
Namens het bestuursorgaan bevestigt de klachtencoördinator de ontvangst van een klacht schriftelijk. De klachtencoördinator is belast met de coördinatie van klachtbehandeling in eerste instantie (de interne klachtbehandeling) en is tevens contactpersoon voor de klachtbehandeling in tweede instantie (Nationale ombudsman).
Artikel 7 Geen verdere behandeling zodra aan klacht is tegemoetgekomen
Zodra het bestuursorgaan naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, vervalt de verplichting tot het verder toepassen van dit hoofdstuk.
Artikel 8 Behandeling/klachtbehandelaar
Indien de klachtbehandelaar bij de gedraging, waarop de klacht betrekking heeft, betrokken is geweest en/of indien sprake is van onvoorziene gevallen, wijst de gemeentesecretaris in overleg met de burgemeester en de klachtencoördinator een andere klachtbehandelaar aan voor zover het gaat om het bestuursorgaan college. Indien het gaat om het bestuursorgaan raad, wijst de griffier in overleg met de burgemeester en de klachtencoördinator een andere klachtbehandelaar aan.
Een klacht behoeft niet in behandeling te worden genomen indien deze betrekking heeft op een gedraging:
zolang ter zake daarvan een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande, dan wel indien de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en ter zake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is.
Artikel 10 Afschrift klaagschrift aan betrokkene
Een afschrift van het klaagschrift, alsmede van de daarbij meegezonden stukken wordt zo spoedig mogelijk toegezonden aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-436916.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.