Gemeente Leiden, verkeersbesluit herinrichting Plesmanlaan-Vondellaan-Darwinweg; diverse verkeersmaatregelen.

 

Situatietekening: 459323.200-BB-1-0101

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op de bepalingen van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990), de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de afdelingsmanager Mobiliteit,

 

Overwegende dat:

  • de Darwinweg, Mendelweg, Plesmanlaan en Vondellaan gelegen zijn in Leiden;

  • het Uitvoeringsbesluit Leidse Ring Noord – Deelproject Plesmanlaan d.d. 20-04-2021 door de gemeenteraad is vastgesteld;

  • het doel van het project Leidse Ring Noord in zijn algemeenheid is om de doorstroming en betrouwbaarheid van de Leidse Ring te verbeteren en de verdere verstedelijking mede mogelijk te maken;

  • hierbij tevens meer ruimte en faciliteiten worden geboden voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer;

  • alle fietspaden worden verbreed tot een breedte van 4,00m;

  • de T-kruispunten Plesmanlaan-Darwinweg en Plesmanlaan-Vondellaan worden heringericht tot één viertakskruispunt met daaronder twee extra fiets- en voetgangerstunnels (waardoor er in totaal drie fiets- en voetgangerstunnels onder het kruispunt ontstaan);

  • deze tunnels een zeer open karakter krijgen, wat met name de verkeersveiligheid ten goede komt, omdat er ruime zichtlijnen ontstaan;

  • tevens het fietspad langs de Darwinweg verlegd wordt van de oostzijde naar de westzijde, om beter aan te sluiten op de rotonde van de Darwinweg op de Sandifortdreef;

  • in het ontwerp rekening is gehouden met de ontwikkeling van het ‘Vondelkwartier’, een woningbouwproject in de hoek tussen de Pelsmanlaan en de Vondellaan, op de plek van het huidige Motorhuis, door een extra strook in te passen voor linskafslaand verkeer vanaf de Plesmanlaan richting Vondellaan;

  • de aantakking van de Pelsmanlaan op het tankstation komt te vervallen, omdat het tankstation weg gaat, als onderdeel van bovengenoemde project Vondelkwartier;

  • deze herinrichting tot slot een kwaliteitsimpuls levert aan de openbare ruimte;

  • deze verkeersmaatregelen genomen worden overeenkomstig artikel 2 van de Wegenverkeerswet;

  • overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de genoemde verkeersmaatregelen;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden;

  •  

zijn, gelet op voorgaande, voornemens te nemen, de volgende,

 

BESLUITEN:

  • 1.

    alle verkeersmaatregelen binnen de in rood aangegeven grenzen op de bebordingstekening in te trekken, met uitzondering van de verkeersmaatregelen die behouden blijven en hieronder als zodanig worden benoemd;

  •  

  • 2.

    het behouden van een voorrangsregeling, op de rotonde met de Sandifortdreef door het plaatsen van het bord B06 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

  •  

  • 3.

    het behouden van een gebod tot het passeren van het bord volgens aangeven pijl (rechts), ter hoogte van de rotonde met de Sandifortdreef, door het plaatsen van de borden D02-RO van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 4.

    het behouden van een voetgangersoversteekplaats, ter hoogte van de rotonde Sandifortdreef door het aanbrengen van voetgangersoversteekplaatsmarkering zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 met daarbij borden L02 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 5.

    het instellen van een verplicht twee richtingen fietspad, gelegen aan de westelijke zijde van de Darwinweg tussen het kruispunt met de Mendelweg en rotonde met de Sandifortdreef, door het plaatsen van het bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 6.

    het instellen van een verplicht twee richtingen (brom)fietspad, gelegen aan de westelijke zijde van de Darwinweg tussen het kruispunt met de Mendelweg en kruispunt met de Plesmanlaan, door het plaatsen van het bord G12A van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 7.

    het instellen van een bushalte op de Darwinweg, ten noorden van het kruispunt met de Darwinweg-Mendelweg door het plaatsen van bord L03 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 8.

    het behouden van een bushalte op de Darwinweg, ten zuiden van het kruispunt met de Darwinweg-Mendelweg door het plaatsen van bord L03 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 9.

    het behouden van een voorrangsregeling, op het kruispunt Darwinweg-Mendelweg door het plaatsen van het bord B04, B05 en B06 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

  •  

  • 10.

    het instellen van een voetgangersoversteekpaats, ter hoogte van het kruispunt Darwinweg-Mendelweg door het plaatsen van voetgangersoversteekplaatsmarkering zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 met daarbij borden L02 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 11.

    het behouden van een gebod tot het passeren van het bord volgens aangeven pijl (rechts), ter hoogte van het kruispunt Darwinweg-Mendelweg, door het plaatsen van de borden D02-RO van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 12.

    het behouden van een 30km/u zone op de Mendelweg, door het plaatsen van borden model A1-30ZB en A2-30ZE, van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 13.

    het behouden van een verplicht twee richtingen fietspad, gelegen aan de oostelijke zijde van de Darwinweg, lopend richting het oosten en het binnenterrein van het LUMC, door het plaatsen van het bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 14.

    het behouden van een parkeerverbodzone op de Darwinweg, door het plaatsen van borden E01-ZB en E01-ZE van bijlage 1 van het RVV 1990, ter hoogte van ca. 75 meter ten noorden van het kruispunt Darwinweg-Plesmanlaan-Vondellaan;

  •  

  • 15.

    het instellen van een voorrangsregeling, op het kruispunt Darwinweg-Plesmanlaan-Vondellaan door het plaatsen van de borden B01 en B06 van bijlage 1 van het RVV 1990 en de haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, waarbij bestuurders op de Plesmanlaan voorrang dienen te verkrijgen van bestuurders vanaf de Darwinweg en Vondellaan;

  •  

  • 16.

    het behouden van een voorrangsregeling, op het kruispunt Darwinweg-Mendelweg door het plaatsen van het bord B06 van bijlage 1 van het RVV 1990 en haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990;

  •  

  • 17.

    het instellen van een gebod tot het passeren van het bord volgens aangeven pijl (rechts), ter hoogte van het kruispunt Darwinweg-Plesmanlaan-Vondellaan, door het plaatsen van de borden D02-RO van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 18.

    het instellen van een gebod tot het passeren van het bord volgens aangeven pijl (rechts), ter hoogte van het kruispunt Vondellaan en aansluitende weg Vondellaan 51, door het plaatsen van de borden D02-RO van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 19.

    het behouden van een 30km/u zone op de aansluitende weg Vondellaan 51, door het plaatsen van borden model A1-30ZB en A2-30ZE, van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 20.

    het behouden van een parkeerverbodzone op de aansluitende weg Vondellaan 51, door het plaatsen van borden E01-ZB en E01-ZE van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 21.

    het instellen van een voorrangsregeling, op het kruispunt Vondellaan- aansluitende Vondellaan 51, door het aanbrengen van een in/uitritconstructie, waarbij bestuurders op de Vondellaan en het fietspad voorrang dienen te verkrijgen van bestuurders komende en richting de aansluitende Vondellaan 51;

  •  

  • 22.

    het instellen van een voorrangsregeling, op de fietsoversteek ter hoogte van het kruispunt Vondellaan- aansluitende Vondellaan 51, door het plaatsen van bord B06 van bijlage 1 van het RVV 1990 en de haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, waarbij fietsers voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Vondellaan;

  •  

  • 23.

    het instellen van een verplicht twee richtingen (brom)fietspad, gelegen aan de oostelijke zijde van de Vondellaan tussen het kruispunt met de Plesmanlaan en kruispunt met de aansluitende weg Vondellaan 51, door het plaatsen van het bord G12A van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 24.

    het instellen van een verplicht twee richtingen fietspad, gelegen aan de oostelijke zijde van de Vondellaan tussen het kruispunt met de aansluitende weg Vondellaan 51 en Gerard Brandtstraat, door het plaatsen van het bord G11 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 25.

    het instellen van een gebod tot het passeren van het bord volgens aangeven pijl (rechts), ter hoogte van het kruispunt Plesmanlaan-Pesthuislaan, door het plaatsen van de borden D02-RO van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 26.

    het instellen van een 30km/u zone op Pesthuislaan, door het plaatsen van borden model A1-30ZB en A2-30ZE, van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 27.

    het behouden van een parkeerverbodzone op de Pesthuislaan, door het plaatsen van borden E01-ZB en E01-ZE van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 28.

    het behouden van een parkeerverbodzone op de Plesmanlaan, direct voor de spoortunnel, door het plaatsen van bord E01-ZB van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 29.

    het behouden van een verplicht twee richtingen (brom)fietspad, gelegen direct ten oosten van de Pesthuislaan, lopend richting het binnenterrein van het LUMC, door het plaatsen van het bord G12a in combinatie met onderbord model OB505 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  •  

  • 30.

    de verkeersborden aan te brengen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

Procedure

Dit ontwerp verkeersbesluit is vanaf te vinden in het Gemeenteblad, www.overheid.nl. Een papieren versie van het verkeersbesluit ligt van 2 september tot 14 oktober 2022 ter inzage in het Stadskantoor (adres: Bargelaan 190, Leiden).

Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatcourant hun zienswijze indienen bij burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden. Dat kan www.leiden.nl/contact of schriftelijk naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘zienswijze ontwerp verkeersbesluit ’. Een mondelinge zienswijze is mogelijk na afspraak via tel (071) 5165571.

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in het definitieve besluit van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit.

Leiden, 19 september 2022

burgemeester en wethouders van Leiden

Namens dezen,

F.J.H. Douglas

Afdelingsmanager Mobiliteit

Naar boven