Gemeenteblad van Nunspeet
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nunspeet | Gemeenteblad 2022, 429418 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nunspeet | Gemeenteblad 2022, 429418 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Marktreglement gemeente Nunspeet 2022
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet;
gelet op artikel 160, eerste lid sub g van de Gemeentewet, de Marktverordening gemeente Nunspeet 2017 en de Algemene wet bestuursrecht;
overwegende dat het wenselijk is nadere regels vast te stellen met betrekking tot uitvoering van de marktverordening en een ordelijk verloop van de markt;
Hoofdstuk 1 - Algemene bepalingen
Artikel 1 - Begripsomschrijving
De in artikel 1 van de Marktverordening gemeente Nunspeet 2017 gegeven begripsomschrijvingen zijn van overeenkomstige van toepassing op dit marktreglement.
Artikel 3 - Tijdelijke verplaatsing of afgelasting van de markt
Als bij aanvang van de markt, of gedurende de tijdsperiode waarop een markt wordt gehouden, weersinvloeden, calamiteiten en dergelijke de orde op de markt kunnen verstoren, er gevaar dreigt voor de vergunninghouders, marktbezoekers en/of objecten in de nabijheid van het marktterrein waardoor de openbare orde in gevaar komt of schade kan worden toegebracht aan derden kan het college besluiten de vergunninghouders te verplichten noodzakelijke voorzorgmaatregelen te treffen, de markt anders op te stellen en/of in te richten, de markt niet te laten aanvangen of de markt onmiddellijk beëindigen.
Op nationale feestdagen vindt geen markt plaats. Het college kan bepalen dat er geen markt wordt gehouden of dat de markt tijdelijk zal plaatsvinden op een andere dag, op een andere tijd en/of geheel of gedeeltelijk op een andere plaats. Op Hemelvaartsdag vindt er geen markt plaats; deze wordt regulier naar de woensdagmiddag ervoor verplaatst, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om daarvan af te wijken.
Hoofdstuk 2 - Bepalingen over vergunningen
Artikel 5 - Inschrijving op de anciënniteitslijst
Vergunninghouders van vaste standplaatsen worden ingeschreven op een doorlopend genummerde lijst met vermelding van en in volgorde van de datum waarop aan hen voor het eerst een vaste standplaats is toegewezen. Bij deze inschrijving wordt ook vermeld de soort artikelen die de vergunninghouder mag verhandelen of de branche waartoe hij behoort.
Artikel 6 - Afschaffing wachtlijst
De wachtlijst wordt afgeschaft met inachtneming van hetgeen is bepaald in artikel 7 per 1 januari 2018.
Artikel 8 - Volgorde toewijzing vaste standplaatsen
Als voor de toewijzing van een beschikbare vaste standplaats meer aanvragers in aanmerking komen, wordt, met inachtneming van het branchebesluit, de standplaats achtereenvolgens toegewezen aan:
Artikel 9 - Overschrijving vaste standplaatsvergunning
Als de vergunning niet kan worden overgeschreven op grond van het eerste lid, kan een kind of een medewerk(st)er van de vergunninghouder de vergunning voor een vaste standplaats krijgen als hij ten minste een jaar in loondienst van het marktbedrijf van de vergunninghouder heeft gewerkt of gedurende eenzelfde periode als mede-eigenaar in dit bedrijf heeft gefunctioneerd.
Hoofdstuk 3 - Bepalingen over het gebruik van de standplaats
Artikel 15 - Naamvermelding vergunninghouder
De vergunninghouder moet bij zijn standplaats duidelijk zichtbaar zijn naam of bedrijfsnaam aangeven.
Hoofdstuk 4 - Bevoegdheden marktmeester
Artikel 19 - Mandaat marktmeester
Hoofdstuk 5 – Reclamecommissie van de weekmarkt Nunspeet
Een afgevaardigde in de reclamecommissie maakt niet langer deel uit van de reclamecommissie op het moment dat deze bedankt, deze niet meer werkzaam is op de Nunspeetse warenmarkt, deze failliet is, deze een aanvraag tot surséance van betaling heeft gedaan, deze onder curatele- of bewindstelling staat of deze door het college is ontheven uit de functie.
Nunspeet, 6 september 2022
Burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet
de secretaris, de burgemeester
A. Heijkamp C.W.J. Blom
Artikel 2 - Dag, tijd, plaats en opstelling van de markt
Het kerngebied van de markt is het centrum van Nunspeet, het marktplein en de omliggende straten Met de herinrichting van het marktplein en de omliggende straten worden ook de aansluiting op de Ds. Martiniuslaan en de Ds. De Bouterlaan bij de markt betrokken. De openingstijden van de markt lagen formeel niet vast in de regels. Omdat de marktondernemers wel verplicht om 08.00 hun standplaats moeten innemen en de verkoop in de praktijk dan al begint is de aanvang van de markt op 08.00 gesteld. Dit tijdstip komt ook tegemoet aan de behoefte van de kopers.
Artikel 3 - Tijdelijke verplaatsing of afgelasting van de markt
1. Onder dringende redenen vallen in ieder geval redenen van openbare orde en/of veiligheid en activiteiten op het gebied van bestrating, bouw, riolering en dergelijke. Maar ook extreme weersomstandigheden waardoor de veiligheid van personen en goederen ernstig in het geding is. Bij werkzaamheden moet de verplaatsing zo tijdig mogelijk aangekondigd worden zodat ondernemers hierop kunnen anticiperen.
2. Bij zeer extreme weersomstandigheden kan het noodzakelijk zijn de markt voor aanvang of zelfs tijdens de markt af te lasten. Het spreekt voor zich dat dit alleen in zeer extreme situaties aan de orde is.
3. Op nationale feestdagen vindt geen markt plaats. Het college kan bepalen dat er geen markt wordt gehouden of dat de markt tijdelijk zal plaatsvinden op een andere dag, op een andere tijd en/of geheel of gedeeltelijk op een andere plaats. Op Hemelvaartsdag vindt er geen markt plaats; deze wordt regulier naar de woensdagmiddag ervoor verplaatst, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om daarvan af te wijken.
4. De marktcommissie wil het liefst geen verplaatsingen vanwege de nadelen die verplaatsingen met zich mee brengen. Het college heeft echter de wens dat er ook grootschalige evenementen of evenementen met een meerwaarde voor de levendigheid en aantrekkelijkheid van Nunspeet in het centrum plaats kunnen vinden. Daarom kan het college bepalen dat de markt bij evenementen tijdelijk plaats zal vinden op een andere dag, op een andere tijd en geheel of gedeeltelijk op een andere plaats. De markt kan niet ongelimiteerd verplaatst worden om gezond en aantrekkelijk te blijven. Het college zal bij evenementen waarbij de weekmarkt in het geding is daarom een zorgvuldige belangenafweging moeten maken. Het aantal verplaatsingen is beperkt tot maximaal vijf per jaar waarvan één aaneengesloten periode in de winter van vier marktdagen voor een winteractiviteit en daarnaast een overige verplaatsing. Maar ook binnen dit maximum van vijf verplaatsingen moet eerst een afweging gemaakt worden of het evenement waarvoor de weekmarkt verplaatst moet worden een meerwaarde heeft voor de levendigheid, aantrekkelijkheid en uitstraling van het centrum wat niet zodanig bereikt kan worden op een andere plaats en/of ander tijdstip. Het college gaat tot het nemen van een marktverplaatsing niet eerder over dan nadat de marktcommissie in de gelegenheid is gesteld op het voornemen daarvoor te reageren. En het college brengt zijn besluit over de voorgaande bepalingen zo spoedig mogelijk ter kennis aan de marktcommissie en aan de weekmarktstandhouders, zodat marktondernemers op de gewijzigde situatie kunnen anticiperen. Evenementenorganisaties moeten dus tijdig een evenementenvergunning aanvragen. Er moet een goede alternatieve marktopstelling komen voor een verplaatste markt zodat marktondernemers en klanten weten waar iedereen te vinden is. Zover het mogelijk is bij een evenement, zoals een ijsbaan, wordt de markt maar gedeeltelijk verplaatst en worden de verplaatste kramen zo veel mogelijk geplaatst in de omgeving aansluitend aan de markt zodat het één geheel blijft. De verplaatsing zal door publicatie tijdig bekend gemaakt worden.
Artikel 4 - Inhoud vaste standplaatsvergunning
De inhoud van de vergunning wordt zo veel mogelijk beperkt tot hetgeen alleen voor de individuele vergunninghouder aan de orde is. Algemene regels zoals verplichtingen op het gebied van veiligheid zijn opgenomen in dit reglement.
Artikel 8 - Volgorde van toewijzing vaste standplaatsen
In dit artikel is de volgorde van toewijzing van vaste standplaatsen op de markt geregeld. Aangezien niet alle standplaatsen dezelfde mogelijkheden bieden, is het redelijk dat in eerste aanleg aan vergunninghouders van een vaste standplaats de gelegenheid wordt geboden een naar hun oordeel betere standplaats te verkrijgen. Na hen kan de sollicitatieprocedure worden gestart waarbij gegadigden worden opgeroepen te solliciteren. Het is mogelijk te bepalen dat de toewijzing in de regel eenmaal per jaar geschiedt. Bij de toewijzing van vaste standplaatsen wordt rekening gehouden met het branchebesluit.
Artikel 9 - Overschrijving vaste standplaatsvergunning
Komt een vergunninghouder te overlijden, wordt hij blijvend arbeidsongeschikt, of is er sprake van bedrijfsbeëindiging, dan moet het op sociale overwegingen gerechtvaardigd worden geacht, dat zijn vergunning voor een vaste standplaats op de achterblijvende echtgenoot, de geregistreerde partner (als bedoeld in artikel 1:80a van het Burgerlijk Wetboek) of een andere achterblijvende persoon met wie hij duurzaam samenwoonde kan worden overgeschreven. In het eerste lid is vastgelegd dat de echtgenoot en de daarmee gelijkgestelde partners recht hebben op de vaste standplaats van de vergunninghouder.
De vergunning kan worden overgeschreven op een kind van de vergunninghouder dat voldoet aan de in het tweede lid gestelde eisen. De vergunning kan ook op een medewerk(st)er worden overgeschreven. Dit omdat het tegenwoordig niet meer vanzelfsprekend is dat een kind het bedrijf van zijn ouders voort wil zetten en het in de praktijk wenselijk bleek dat deze mogelijkheid ook voor medewerkers werd geboden.
Artikel 10 - Toewijzen dagplaats
De in het eerste lid vereiste vergunning wordt door de marktmeester verleend. Uiteraard moet, als voor de markt een branche-indeling is vastgesteld, daarmee bij het toewijzen van dagplaatsen rekening worden gehouden. Het in het tweede lid vermelde uiterste tijdstip van melding bij de marktmeester moet worden gekoppeld aan het in artikel 14, derde lid, genoemde uiterste tijdstip voor het innemen van een vaste standplaats.
Artikel 11 - Toewijzing standwerkersplaats
Wanneer standwerkersplaatsen worden toegewezen, moet dit zo objectief mogelijk gebeuren om de bekende en de minder bekende standwerkers een gelijke kans te geven. Daarom is in het eerste lid bepaald dat de toewijzing geschiedt door loting. Het verdient daarbij aanbeveling hierbij voorrang te geven aan de marktkooplieden van wie is gebleken dat zij in de uitoefening van de markthandel uitsluitend en daadwerkelijk als standwerker plegen op te treden. Gebleken is dat er een sterke behoefte bestaat aan uniforme en duidelijke richtlijnen voor de toewijzing van standwerkersplaatsen, zowel bij de marktbeheerders als bij de marktgebruikers en in het bijzonder bij de standwerkers zelf. Deze groep kooplieden heeft een eigen wijze van werken. Bij de benadering van het publiek treden zij geheel anders op dan de zogenaamde stille kramers. Zij verhogen de levendigheid van de markt en maken deze daardoor aantrekkelijker voor het publiek. Om verstarring tegen te gaan en om te voorkomen dat de standwerker, die jaar in jaar uit dezelfde plaats bezet, langzamerhand een stille kramer zou worden, wordt het in het algemeen ongewenst geacht aan deze categorie kooplieden vaste standplaatsen toe te wijzen. Dit standpunt wordt door de officiële landelijke organisatie van standwerkers (Stibesta) steeds met klem naar voren gebracht.
Vooral ook omdat het werkterrein van de standwerkers zich over het gehele land uitstrekt, is het zo dat de regels voor de toewijzing van de standplaatsen aan deze bijzondere categorie kooplieden op alle markten in Nederland zo veel mogelijk gelijkluidend zijn. Alhoewel in principe een scherpe scheiding tussen de voor de stille kramers en de voor standwerkers bestemde standplaatsen moet blijven bestaan, zal het in sommige gevallen - in het belang van de markt dan wel uit billijkheidsoverwegingen tegenover de betrokken kooplieden - niet van overwegend bezwaar zijn, opengebleven standwerkersplaatsen aan stille kramers toe te wijzen, met dien verstande, dat aan laatstbedoelde kooplieden wordt duidelijk gemaakt, dat zij hieraan nimmer enig recht op de desbetreffende standplaats zullen kunnen ontlenen. Tot toewijzing van dergelijke standplaatsen aan stille kramers is alleen dan over te gaan, als op de markt beslist geen voor deze categorie kooplieden bestemde standplaatsen meer beschikbaar zijn. Belangrijk is verder de in het derde lid opgenomen mogelijkheid om als koppel of duo een standwerkersplaats te kunnen betrekken. Uitdrukkelijk is hierbij echter de voorwaarde gesteld dat een duo zich tevoren als zodanig bij de marktmeester moet melden en dat een duo als één loting wordt aangemerkt.
Artikel 12 - Persoonlijk innemen standplaats, bijstand
In artikel 12 is bepaald dat de vergunninghouder in principe verplicht is zelf op zijn standplaats aanwezig te zijn. De vergunninghouder kan zich doen bijstaan op grond van het tweede lid. De artikelen 13 en 14 geven aan de vergunninghouder de mogelijkheid om tijdens vakantie, ziekte, bijzondere omstandigheden en voor het regelen van zaken zich te laten vervangen.
Artikel 16 - Tijdstip innemen en verlaten standplaats
Voor de overlast van omwonenden is het van belang dat vergunninghouders niet te vroeg komen. Om het marktplein na de markt weer te kunnen gebruiken voor evenementen en terrassen is het van belang dat de vergunninghouders ook weer op tijd vertrekken. Voor de veiligheid van de bezoekers en aantrekkelijkheid van de markt is het van belang dat tijdens de openingsuren van de markt geen vergunninghouders gaan opbreken. Alleen bij bijzondere omstandigheden kan ontheffing gegeven worden hiervoor.
Artikel 18. - Eisen over de veiligheid van de standplaats
Vervalt. Regels omtrent brandveilig gebruik en basishulpverlening zijn opgenomen in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.
Artikel 19 - Mandaat marktmeester
In het markbesluit 2006 waren de taken en bevoegdheden van de marktmeester vastgelegd. Bij de vaststelling van de Marktverordening 2011 en Marktreglement 2011 is het Marktbesluit 2006 vervallen maar is er niet op een andere wijze invulling gegeven aan het overdragen van taken en bevoegdheden van de marktmeester. Via dit artikel wordt de marktmeester gemandateerd voor een aantal bevoegdheden. Deze bevoegdheden van de marktmeester blijven van kracht met de inwerkingtreding van de Marktverordening 2017 en het Marktreglement 2021 van de gemeente Nunspeet.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-429418.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.