Rectificatie: Verkeersbesluit voor het aanwijzen van een verplicht fietspad aan Kuiperijpad te Hattem

[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat de overwegingen dubbel waren opgenomen in de publicatie. De oorspronkelijke publicatie is op 14 september 2022 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2022, 412293.]

Het college van burgemeester en wethouders van Hattem;

Gelet op:

  • -

    de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW);

  • -

    de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV 1990);

  • -

    de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen Inzake het Wegverkeer (BABW).

Overwegende:

  • -

    dat de gemeentelijke wegencategorisering van Hattem is opgenomen in het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP);

  • -

    dat deze categorisering aansluit op de categorisering, zoals bedoeld in het landelijke beleid Duurzaam Veilig;

  • -

    dat het Kuiperijpad en De Bleek gelegen zijn in de bebouwde kom van Hattem;

  • -

    dat het Kuiperijpad een verplicht fietspad is en De Bleek gecategoriseerd is als erftoegangsweg (30 km/uur);

  • -

    dat De Bleek aansluit op de Nieuweweg;

  • -

    dat aan De Bleek een groot parkeerterrein gevestigd is;

  • -

    dat het parkeerterrein kampt met wateroverlast bij regenval, een zeer ‘versteende’ inrichting kent en de inrichting niet optimaal functioneel en verkeersveilig is;

  • -

    dat een herinrichting van het parkeerterrein gewenst is om het parkeerterrein klimaat adaptief te maken, zodat wateroverlast voorkomen wordt;

  • -

    dat er bij de herinrichting meer aandacht gegeven wordt aan vergroening, functionaliteit en het maken van een passende inrichting met de omgeving;

  • -

    dat daarbij ook de functionele indeling, verkeersveiligheid en herkenbaarheid van de loop- en fietsroute richting onder andere de binnenstad van Hattem verbeterd worden;

  • -

    dat aan de oostzijde van het parkeerterrein een dijk is gelegen waarop een fietspad ligt, toegankelijk vanaf het parkeerterrein;

  • -

    dat om vanaf het fietspad naar het hoofdfietsnetwerk aan de Nieuweweg te komen fietsers momenteel over het parkeerterrein dienen te fietsen;

  • -

    dat fietsers om het hoofdfietsnetwerk te bereiken door de steeg tussen de percelen Nieuweweg 5 en 9 dienen te gaan;

  • -

    dat bij het fietsen over het parkeerterrein het risico op conflicten tussen zoekverkeer en in- en uitparkerende auto’s enerzijds en fietsers anderzijds behoorlijk is;

  • -

    dat bij bijzondere manoeuvres als in- en uitparkeren en ook automobilisten die een parkeerplek zoeken het overzicht op de omgeving over het algemeen beperkt is;

  • -

    dat daardoor fietsers als kwetsbare weggebruikers met name risico lopen;

  • -

    dat de zichtbaarheid van het vervolg van de fietsroute in de huidige situatie ook niet optimaal is waardoor fietsers zoekend over het parkeerterrein fietsen;

  • -

    dat de gemeente Hattem overeenkomstig het Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan in wil zetten op verbeteren van fietsvoorzieningen en verkeersveiligheid;

  • -

    dat om de verkeersveiligheid en de zichtbaarheid van de fietsroutes op en om de Bleek te verbeteren we voornemens zijn om het fietspad Kuiperijpad te verlengen over het dijklichaam;

  • -

    dat het fietspad dat gerealiseerd wordt dezelfde breedte krijgt als het reeds bestaande Kuiperijpad;

  • -

    dat het kennisplatform CROW in de ontwerpwijzer fietsverkeer richtlijnen heeft opgenomen over de breedte van fietspaden en gesteld wordt dat solitaire fietspaden minimaal een breedte van 1,50 meter dienen te hebben;

  • -

    dat het te realiseren fietspad een breedte van 2 meter krijgt waarbij aan weerszijden in de berm grasbetontegels worden gelegd waardoor een obstakelvrije, overrijdbare berm ontstaat met een minimaal hoogteverschil tussen fietspad en berm, zoals de voorschriften aanduiden;

  • -

    dat op deze wijze het Kuiperijpad rechtstreeks op de steeg tussen Nieuweweg 5 en 9 kan worden aangesloten;

  • -

    dat met behulp van deze maatregel de duidelijkheid voor fietsers over het vervolg van de fietsroute verbeterd aangezien het nieuwe fietspad onderdeel wordt van het Kuiperijpad;

  • -

    dat daarnaast het doel van het verminderen van de verkeersveiligheidsrisico’s voor (met name) fietsers ook verbeterd wordt als gevolg van deze maatregel;

  • -

    dat het nieuwe fietspad overeenkomstig de aansluitende delen aangewezen wordt als verplicht fietspad;

  • -

    dat deze maatregel aansluit op het project ‘herinrichting de Bleek’ en ook in het voorbereidingsproces van dat project is meegenomen;

  • -

    dat het realiseren van het fietspad ook in het participatie- en communicatieproces is opgenomen;

  • -

    dat met behulp van opmerkingen uit het participatie- en communicatieproces diverse aanpassingen aan het ontwerp van het parkeerterrein en omgeving zijn doorgevoerd;

  • -

    dat in het participatieproces ook opmerkingen en vragen over het realiseren van het fietspad zijn ontvangen;

  • -

    dat als gevolg van een aantal van deze vragen optimalisaties zijn gemaakt en tevens aanvullende onderzoeken en aanvullende gesprekken hebben plaatsgevonden;

  • -

    dat aan de Bleek een bedrijf is gevestigd en dat er zorgen zijn geuit over de toegang van bezoekers tot het bedrijf en mogelijke conflicten met passerende fietsers;

  • -

    dat tevens andere visies op het realiseren van een veilige fietsvoorziening over ofwel langs de Bleek zijn gedeeld;

  • -

    dat de gemeente betreffende aangedragen opties en het realiseren van een fietspad over de dijk heeft laten onderzoeken door een verkeersadviesbureau;

  • -

    dat het verkeersadviesbureau aan heeft gegeven dat vanuit het oogpunt van duidelijke fietsroutes en verkeersveiligheid het realiseren van het fietspad over de dijk de voorkeur van de voorgelegde opties heeft;

  • -

    dat met die optie de grootste verkeersveiligheidsrisico’s worden voorkomen;

  • -

    dat bij de andere voorstellen de verkeersveiligheidsrisico’s zoals die in de huidige situatie voorkomen in grote mate in stand blijven;

  • -

    dat het verkeersadviesbureau de situatie voor de toegang van het bedrijf in combinatie met het doortrekken van het fietspad heeft onderkend;

  • -

    dat zij dan ook hebben aanbevolen om met attentieverhogende maatregelen deze situatie te verbeteren;

  • -

    dat naast het advies van een verkeersadviesbureau, Veilig Verkeer Nederland de situatie op verzoek van het bedrijf de situatie onderzocht en beschouwd heeft;

  • -

    dat VVN voor het uitbrengen advies ook overleg heeft gepleegd met de gemeente Hattem;

  • -

    dat het uitgebracht VVN-advies ook gedeeld is met de gemeente Hattem;

  • -

    dat in het VVN-advies grote delen van het onderzoek van het verkeersadviesbureau worden onderschreven;

  • -

    dat het uiteindelijke VVN-advies afwijkt van het advies van het verkeersadviesbureau;

  • -

    dat VVN namelijk adviseert het fietspad niet door te trekken omwille maar te kiezen voor een fietsstrook over het parkeerterrein en voeren daarvoor de volgende constateringen en redenen aan;

    • a.

      met de herinrichting van de openbare P plaats niet alleen de capaciteit maar ook een verbetering van de verkeersveiligheid kan worden verkregen;

    • b.

      de aanleg van een fietspad op het dijklichaam echter geen garantie biedt dat fietsers de gebruikelijke route over het parkeerterrein niet meer zullen gaan gebruiken; ( het betreft in hoofdzaak plaatselijk bekend verkeer, de route via de parkeerplaats naar de uitgang is korter en deze route kan niet verboden worden door het nemen van een verkeersmaatregel);

    • c.

      Tussen het einde en begin van het nieuwe geplande fietspad een wegvak van circa 35 meter niet als fietspad kan worden aangewezen vanwege het noodzakelijke gebruik door andere (motor)--voertuigen;

    • d.

      De verkeersonveiligheid op het wegvak voor de ingang van het recreatiebedrijf voor De verkeersonveiligheid op het wegvak voor de ingang van het recreatiebedrijf voor zowel voetgangers, fietsers en lossen en laden van voertuigen zal toenemen door de in twee richtingen de in twee richtingen kruisende fietsers waarvan de snelheid door het gebruik E—bikes steeds meer gaat toenemen.

    • e.

      Wij de conclusie van Adviesbureau Bonotraffics onderschrijven dat indien het nieuwe het nieuwe gedeelte fietspad wel wordt gerealiseerd aanvullende (infrastructurele) maatregelen noodzakelijk zijn voor een veilige toe-- en uitgang van het recreatiebedrijf;

  • -

    dat in aanvulling op het advies van VVN en gezien de afwijking van het advies van het verkeersadviesbureau een aantal aanvullende vragen zijn gesteld aan de opsteller van het advies;

  • -

    dat daarin wordt onderschreven dat fietsen over een parkeerterrein risico’s met zich mee brengt en dat het wenselijk is conflicten tussen fietsers (zeker e-fietsers) en manoeuvrerende en zoekende auto’s te vermijden;

  • -

    dat tevens wordt onderschreven dat het voorzien in een separate voorziening voor fiets en auto’s een sterk middel (of zelfs het sterkste middel?) is om deze conflicten te voorkomen;

  • -

    dat de analyse en het advies van het verkeersadviesbureau grotendeels wordt onderschreven, waarbij alleen de conclusie dat er voor de ingang van het recreatie- en horecabedrijf niets wordt gewijzigd, niet wordt gedeeld;

  • -

    dat de adviseur van VVN tenslotte het advies gaf om de door hem voorgestelde situatie als pilot te gebruiken alvorens over te gaan op het realiseren van het fietspad over de dijk;

  • -

    dat de beide adviezen door de gemeente mee zijn genomen in de afweging;

  • -

    dat gezien het verkeersbeleid van de gemeente en de conclusie dat het fietspad over de dijk de meeste conflicten voorkomt die door zowel het bureau als de adviseur van VVN onderschreven wordt, ingezet wordt op realisatie van het separate fietspad over de dijk;

  • -

    dat de conclusie dat de situatie voor de toegang van het bedrijf ook extra aandacht vraag ook wordt meegenomen in de ontwikkeling;

  • -

    dat hier met behulp van attentie verhogende maatregelen meer aandacht en een snelheidsverlaging van fietsers wordt gevraagd;

  • -

    dat voor die maatregelen het niet noodzakelijk is een verkeersbesluit te nemen;

  • -

    dat het fietspad over de dijk wordt gerealiseerd en wordt aangewezen als verplicht fietspad, overeenkomstig de reeds bestaande paden;

  • -

    dat ter hoogte van de tussenliggende inritten het fietspad wordt onderbroken zodat de aanliggende percelen bereikbaar blijven;

  • -

    dat aan weerszijden van de inritten de benodigde bebording voor het verplichte fietspad wordt herhaald zodat ook voor bromfietsers duidelijk is dat de tussenliggende delen niet voor hen toegestaan zijn;

  • -

    dat bovenstaande maatregel gerealiseerd kan worden door het plaatsen van verkeersborden G11 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990, conform bijgevoegde situatieschets;

  • -

    dat de wegen die genoemd worden in dit verkeersbesluit in beheer zijn bij de gemeente Hattem en dat het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hattem op basis van hetgeen gesteld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994 bevoegd is tot het nemen van verkeersmaatregelen op deze wegen;

  • -

    dat de Eenheid Realisatie & Beheer door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hattem gemandateerd is voor het nemen van verkeersbesluiten;

  • -

    dat gelet op hetgeen gesteld in artikel 2 van de WVW, de verkeersmaatregel in dit besluit strekken tot:

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • -

    dat gelet op artikel 24 van Besluit Administratieve Bepalingen Wegverkeer (BABW) overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de Politie, eenheid Oost-Nederland, District Noord en Oost-Gelderland over de voorgenomen verkeersmaatregelen;

Besluit:

  • -

    doormiddel van het plaatsen van verkeersbord G11 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990, een verplicht fietspad aan te wijzen op het nieuw aan te leggen verlengde fietspad Kuiperijpad over de dijk tot en met fietspad Nieuweweg – De Bleek (steeg tussen Nieuweweg 5 en 9);

  • -

    een en ander te realiseren overeenkomstig bijgevoegde situatietekening.

    Situatietekening:

Hattem, 9 september 2022

Hoogachtend,

Namens het college van burgemeester en wethouders van Hattem,

Eenheid Realisatie & Beheer

Mededelingen

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door in het Gemeenteblad (www.zoek.officielebekendmakingen.nl). Het besluit ligt na publicatiedatum gedurende zes weken, op afspraak, ter inzage op het Stadhuis, Markt 1, Hattem.

Bezwaar Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken bij het college van burgemeester en wethouders van Hattem. Hiervoor dient een bezwaarschrift te worden ingediend dat naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar moet bevatten.

Mits tijdig bezwaar is gemaakt, kan aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Walburgstraat 2-4, 6811 CD Arnhem, worden verzocht om met betrekking tot het besluit een voorlopige voorziening te treffen.

Een bezwaarschrift kan door inwoners van de gemeente Hattem ook digitaal worden ingediend. Ga naar https://www.hattem.nl/Bestuur_en_organisatie/Regelgeving_en_verordeningen/Bezwaar_beroep_en_klachten/Bezwaarschrift_indienen. Hier treft u alle informatie aan. Voor het digitaal indienen van een bezwaarschrift heeft u een DigiD inlogcode nodig.

Inlichtingen

Voor inlichtingen over dit besluit en de procedure kunt u zich wenden tot de Eenheid Realisatie & Beheer van de gemeente Hattem.

Telefoonnummer: 038 443 16 16

E-mail: gemeente@hattem.nl

Naar boven