Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 429314 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2022, 429314 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Wijzigingsverordening Marktverordening
De Marktverordening wordt als volgt gewijzigd:
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
levenspartner: de echtgenoot of de geregistreerde partner van de vergunninghouder of de partner waarmee een samenlevingscontract is gesloten dan wel de persoon met wie de vergunninghouder tenminste twee jaar op het zelfde adres staat ingeschreven met het oogmerk daar een duurzame gemeenschappelijke huishouding te voeren;
Artikel 3.6 Doorhalen plaats marktlijst
Het college haalt de plaats op de marktlijst van een markt door:
indien de ingeschrevene als houder van een vaste of tijdelijke vaste marktplaats gedurende een jaar, gerekend van 1 oktober tot en met 30 september, minder dan 25% van het aantal dagen dat er door of namens hem marktplaats is ingenomen, die plaats persoonlijk heeft ingenomen. Het voorgaande geldt niet indien ontheffing is verleend op grond van artikel 3.20, tweede lid onder a;
indien de ingeschrevene als sollicitant gedurende een jaar, gerekend van 1 oktober tot en met 30 september, minder dan 25% van het aantal dagen dat er door of namens hem marktplaats is ingenomen, die plaats persoonlijk heeft ingenomen;. Het voorgaande geldt niet indien ontheffing is verleend op grond van artikel 3.20, tweede lid onder a;
Artikel 3.7 Toewijzen vaste marktplaatsen bij herindeling
Bij een dergelijke herindeling komen, in de volgorde van de marktlijst, voor een vrijgekomen vaste marktplaats in aanmerking:
in de tweede plaats: de houders van een vergunning voor een vaste plaats die door overschrijving op grond van artikel 3.15, derde lid onder b, is verkregen. Ingeval een dubbele of meervoudige marktplaats is overgeschreven op grond van artikel 3.15, derde lid onder b, kan de houder alleen in aanmerking komen voor een dubbele of meervoudige plaats als deze beschikbaar is;
Artikel 3.10 Toewijzen losse marktplaatsen bij dagelijkse indeling
Artikel 3.11 verkleinen en vergroten marktplaatsen voor onbepaalde tijd
Het vergroten van de marktplaats bij een herindeling geschiedt in de volgorde van de marktlijst en is alleen mogelijk als de betrokken marktplaatsen zich in dezelfde kramenrij bevinden en op elkaar aansluiten. Een tweevoudige marktplaats mag pas worden vergroot tot een meervoudige marktplaats als alle gegadigden in de gelegenheid zijn geweest een tweevoudige marktplaats te kiezen.
Artikel 3.12 verkleinen en vergroten marktplaatsen bij dagelijkse marktindeling
Bij de dagelijkse indeling kunnen toe te wijzen enkelvoudige marktplaatsen worden vergroot tot twee- of meervoudige marktplaatsen, mits de betrokken marktplaatsen zich in dezelfde kramenrij bevinden en op elkaar aansluiten en met dien verstande dat een tweevoudige marktplaats pas mag worden vergroot tot een meervoudige marktplaats als alle gegadigden in de gelegenheid zijn geweest een tweevoudige marktplaats te kiezen.
Overtreding van het bij of krachtens de volgende artikelen bepaalde en de op grond van artikel 1.2 gegeven voorschriften en beperkingen wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of met een geldboete van de tweede categorie: 2.1 eerste lid, 2.5 derde lid, 3.2, 3.14 eerste lid, 3.16 eerste lid, 3.17 eerste lid, 3.20 eerste lid, 3.21, 3.22, artikel 3.23, 3.24 eerste en zevende lid, 3.25 eerste lid, 3.26, 3.27 eerste lid, 3.28 eerste lid, 4.3 eerste lid, 4.5, 4.6, 4.7 en 4.8 eerste lid.
Ten tijde van de Verordening op de straathandel 2008 van kracht zijnde inschrijvingsrechten, vergunningen, ontheffingen, voorkeurskaarten of partnerkaarten blijven ook na de inwerkingtreding van deze verordening gelden, hetzij tot het einde van hun looptijd, hetzij tot het tijdstip dat zij met toepassing van deze verordening worden gewijzigd of ingetrokken.
De toelichting bij de Marktverordening wordt als volgt gewijzigd:
De toelichting bij artikel 2.5 komt te luiden:
De houder van een marktplaatsvergunning is in principe verplicht zijn marktplaats persoonlijk in te nemen (artikel 3.18). De persoonlijke plaatsbezettingsplicht geldt niet indien de marktplaats wordt ingenomen door de vervanger van de vergunninghouder, mits deze beschikt over een vervangerskaart. Iedere marktondernemer kan voor een vervanger een vervangerskaart aanvragen. De vervanger hoeft niet in een bepaalde relatie tot de ondernemer te staan. Marktondernemer kunnen niet in aanmerking komen voor een vervangerskaart. Hiermee zijn de mogelijkheden voor vervanging verruimd. Onder de bepalingen van de Verordening op de straathandel 2008 kon alleen de partner de houder vervangen. De mogelijkheden om te vervangen gelden niet onverkort; de ondernemer moet minimaal 25% van het aantal dagen dat er door of namens hem marktplaats wordt ingenomen, die plaats persoonlijk innemen.
De toelichting bij artikel 3.4 komt te luiden:
Artikel 3.4 Plaatsing op marktlijst
Een marktondernemer die in aanmerking wil komen voor een marktplaats op de markt, kan zich laten plaatsen op de marktlijst van zijn keuze. Voor de plaatsing op de marktlijst is inschrijving in het register noodzakelijk. Door zich op de marktlijst te plaatsen "solliciteert" de marktondernemer naar een losse, en uiteindelijk naar een vaste marktplaats op de markt. Bij de plaatsing op de marktlijst wordt een marktnummer toegewezen, dat wordt vermeld op het bewijs van inschrijving, samen met de datum en het tijdstip van inschrijving. De marktlijst wordt niet bijgehouden ten behoeve van branchering. Om die reden wordt bij de plaatsing op de marktlijst niet genoteerd in welke waren de ondernemer handelt. Branchering van markten kan plaatsvinden door marktplaatsen aan te wijzen voor het verhandelen van bepaalde producten (brancheplaatsen). Bij het invullen van de plaatsen worden deze plaatsen toegewezen aan ondernemers die in die waren handelen. Als een nieuwe markt wordt ingesteld dan moet een start worden gemaakt met het opstellen van een marktlijst. In het zevende lid is bepaald dat de volgorde op deze lijst kan worden bepaald door loting of op een andere wijze, bijvoorbeeld op basis van kwaliteitscriteria. Deze criteria moeten voorafgaand bekend zijn.
De toelichting bij artikel 3.6 komt te luiden:
Artikel 3.6 Doorhalen plaats marktlijst
Het doorhalen van de inschrijving in het register houdt in dat de plaats op de marktlijst(en) wordt doorgehaald. Inschrijving op de marktlijst van een markt betekent dat men daar uiteindelijk een vaste marktplaats wil innemen. Daarom wordt van de sollicitant verwacht dat hij een tijdelijke vaste marktplaats op die markt aanvaardt. Is dit niet het geval dan wordt zijn plaats op de marktlijst doorgehaald om ruimte te geven aan andere marktondernemers. De doorhaling geschiedt uitsluitend op de marktlijst van die markt.
In deze bepaling is geregeld dat een ondernemer met een (tijdelijke) vaste marktplaats minimaal 25 procent van het aantal dagen dat er door of namens de ondernemer een marktplaats is ingenomen geweest, die plaats persoonlijk moet hebben ingenomen (artikel 3.6 onder g). Dit wordt per jaar, gerekend van 1 oktober tot en met 30 september, bekeken. Als de ondernemer een vervanger meer dagen de marktplaats laat innemen dan wordt zijn plaats op de marktlijst doorgehaald. Uitzondering kan worden gemaakt als een ontheffing voor ziekte of bijzondere omstandigheden is verleend (artikel 3.20, tweede lid). Deze ontheffing kan voor maximaal twee jaar worden verleend. Als de plaats wordt doorgehaald, wordt tevens de vergunning ingetrokken.
Ook sollicitanten mogen zich niet onbeperkt laten vervangen. Een sollicitant moet ook ten minste 25 procent van het aantal marktdagen per jaar, waarop door of namens hem een marktplaats is ingenomen geweest, persoonlijk aanwezig zijn geweest (artikel 3.6 onder h). Als dat niet geschiedt dan wordt de plaats op de marktlijst doorgehaald. Een sollicitant kan zich dan weer inschrijven op de marktlijst maar krijgt dan een nieuw (hoog) anciënniteitsnummer waardoor hij minder kans heeft op een marktplaats bij de dagelijkse toedeling. Uitzondering kan worden gemaakt als een ontheffing voor ziekte of bijzondere omstandigheden is verleend (artikel 3.20, tweede lid). Deze ontheffing kan voor maximaal twee jaar worden verleend. De plaats op de marktlijst wordt doorgehaald als een sollicitant niet ten minste vier keer per jaar een plaats op die markt heeft ingenomen (artikel 3.6 onder i). Een jaar loopt van 1 oktober tot 1 oktober. Met de bezoekplicht en de daarmee samenhangende sanctie wordt het ‘slapend' opbouwen van anciënniteit voorkomen en de doorstroming op de marktlijst bevorderd.
de toelichting bij artikel 3.7 komt te luiden:
Artikel 3.7 Toewijzen vaste marktplaatsen bij herindeling
Bij een herindeling kan een verhoging van de kwaliteit van een markt worden bereikt door onder andere het wijzigen van het aantal vaste marktplaatsen, het instellen of wijzigen van brancheplaatsen (plaatsen bestemd voor de verkoop van bepaalde producten), het maximeren van bepaalde branches , de instelling van publieke zitgelegenheid of een experimentele zone.
Bij een herindeling worden vrijgekomen vaste plaatsen en tijdelijke vaste marktplaatsen toegewezen als vaste marktplaats. Bij de toewijzing van plaatsen worden vier groepen gehanteerd. Achtereenvolgens komen aan de beurt:
Binnen de vier groepen is de anciënniteit bepalend. Het kan voorkomen dat een houder van een dubbele of meervoudige (tijdelijke) vaste plaats die voor een andere plaats moet opteren bij een herindeling niet opnieuw een dubbele of meervoudige plaats kan innemen, om de eenvoudige reden dat die plaats niet beschikbaar is. Deze ondernemer kan geen recht op een dubbele of meervoudige plaats claimen bij een herindeling.
In het geval van een directe economische koppeling tussen een marktkraam en een achtergelegen winkel kan van de volgorde genoemd in lid 3 worden afgeweken. Deze situatie kan zich met name voordoen in winkelstraten.
Plaatsen die bestemd zijn voor de verkoop van bepaalde waren, zoals vis, poelierswaren, groente en fruit worden volgens dezelfde systematiek afzonderlijk toegewezen. De zogenoemde ‘bijzondere plaatsen’ - bakplaatsen, plaatsen voor eigen verkoopinrichting, grondplaatsen of boxplaatsen- worden eerst toegewezen aan degenen die voorafgaand aan de herindeling beschikken over een vergunning voor een dergelijke plaats.
De toelichting bij artikel 3.8 komt te luiden:
Artikel 3 .8 Toewijzen tijdelijke vaste marktplaatsen
In artikel 3.8 wordt de procedure geregeld hoe een marktondernemer een tijdelijke vaste marktplaats kan verkrijgen. In principe wordt een tijdelijke vaste marktplaats uitgegeven als (recht op) een enkelvoudige marktplaats. Dit kan een gebrancheerde marktplaats zijn. Tijdelijke vaste marktplaatsen worden in principe zonder vaste locatie (nummer) uitgegeven. Een tijdelijke vaste plaats kan ook worden uitgegeven voor een bepaalde locatie, bijvoorbeeld als het een brancheplaats betreft. De toewijzing van de tijdelijke vaste marktplaatsen vindt plaats in de volgorde van plaatsing op de marktlijst, tenzij hiervan wordt afgeweken (artikel 3.9).
De toelichting bij artikel 3.9 komt te luiden:
Artikel 3.9 Toewijzen tijdelijke vaste marktplaatsen in afwijking van de marktlijst
Er kan worden afgeweken van de volgorde op de marktlijst in het geval van een directe economische koppeling tussen een marktplaats en een achtergelegen winkel. Deze situatie kan zich met name voordoen in winkelstraten.
In afwijking van de volgorde op de marktlijst kan een tijdelijke vaste marktplaats worden toegewezen aan een marktondernemer, die een bepaald aantal dagen op de markt gestaan heeft. Op deze wijze wordt de verbondenheid aan de markt beloond.
De toelichting bij artikel 3.10 komt te luiden:
Artikel 3.10 Toewijzen losse marktplaatsen bij dagelijkse indeling
Losse marktplaatsen zijn plaatsen die per marktdag worden uitgegeven volgens de in het eerste lid omschreven procedure. Vaste marktplaatshouders kunnen besluiten een losse marktplaats in te nemen, maar moeten in dat geval hun eigen vaste marktplaats op die dag opgeven. Het tweede lid geeft aan sollicitanten die op stille marktdagen een marktplaats innemen, een voorrangspositie bij de uitgifte van losse marktplaatsen op de goedbezochte vrijdagen en zaterdagen. Deze sollicitanten kunnen voorgaan op sollicitanten die hoger op de marktlijst staan - en dus een lager marktnummer hebben- die niet op de stille dagen zijn verschenen. Trouw aan de markt wordt met deze regeling beloond.
In afwijking van de leden 1 en 2 worden de zogenoemde ‘bijzondere plaatsen’ –bakplaatsen, plaatsen voor eigen verkoopinrichting, grondplaatsen of boxplaatsen- bij de dagelijks indeling op volgorde van de marktlijst eerst toegewezen aan degene die een dergelijke plaats op de aangewezen wijze gaat gebruiken.
De toelichting bij de artikelen 3.11 en 3.12 komt te luiden:
Artikel 3.11 en 3.12 Verkleinen en vergroten marktplaatsen
Bij een herindeling en een dagelijkse indeling wordt aan een vergunninghouder de mogelijkheid gegeven de omvang van zijn marktplaats af te stemmen op zijn bedrijfsvoering. De vergunninghouder kan deze marktplaats verkleinen dan wel vergroten.
Een marktplaats kan alleen vergroot worden als alle gegadigden een plaats kunnen krijgen. Als alle gegadigden een tweevoudige marktplaats kunnen krijgen en er zijn nog marktplaatsen over dan kan ook nog vergroot worden naar een meervoudige marktplaats. De volgorde voor toewijzing van vergrote marktplaatsen bij de dagelijkse indeling is ten eerste de vaste marktplaatshouder bij de eigen vaste marktplaats, ten tweede de tijdelijke vaste marktplaatshouder bij de eigen tijdelijke vaste marktplaats, ten derde de vaste marktplaatshouder bij een andere (losse) marktplaats, ten vierde de tijdelijke vaste marktplaatshouder bij een andere (losse) marktplaats en tot slot de sollicitant.
Op grond van artikel 3.11 lid 5 kunnen –op marktgedeelten waar het college dit toestaat- houders van een vaste marktplaats buiten een herindeling om in de gelegenheid worden gesteld om hun marktplaats te vergroten. Voorafgaand aan het uitgeven van tijdelijke vaste plaatsen mogen vaste plaatshouders dan hun plaats uitbreiden met een naast hun marktplaats gelegen vrije plaats. Zo kunnen ook de marktplaatsen van levenspartners worden samengevoegd als één van beiden stopt en de plaatsen aan elkaar grenzen.
De toelichting bij artikel 3.15 komt te luiden:
Artikel 3.15 Overschrijven vergunning vaste en tijdelijk vaste marktplaats
Een vergunning kan worden overgeschreven om bedrijfsoverdracht mogelijk te maken. Een vergunning voor een vaste marktplaats en voor een tijdelijke vaste marktplaats kan worden overgeschreven op naam van de levenspartner, een kind, en onder voorwaarden, aan personen die als vervanger in het bedrijf van de vergunninghouder werkzaam zijn. Een kind en een vervanger moeten zich bij overschrijving van de vergunning zowel in het register als op de marktlijst van de desbetreffende markt laten inschrijven. De overdracht aan een vervanger is gebonden aan voorwaarden om verpachting van de vergunning te voorkomen en kan alleen worden ingenomen tot de eerstvolgend herindeling. Ook houders van een tijdelijke vaste plaats kunnen de plaats alleen innemen tot de eerstvolgend herindeling.
Zie Schema anciënniteitsnummer en vergunning in bijlage.
Levenspartners: overschrijven anciënniteit en vergunning voor de marktplaats
Het anciënniteitsnummer en een vergunning kan aan een levenspartner worden overgeschreven als sprake is van bijzondere omstandigheden (artikel 3.5, eerste en tweede lid in samenhang met artikel 3.15, eerste lid).
Een vergunning voor een vaste marktplaats geeft het recht om onbeperkt in de tijd op de plaats van de oorspronkelijke vergunninghouder te staan. Een levenspartner die een vergunning heeft gekregen voor een vaste marktplaats kan een andere plaats kiezen bij een herindeling op basis van het overgeschreven anciënniteitsnummer (de plaats op de marktlijst), maar is daartoe niet verplicht (artikel 3.7, derde lid onder a). De positie van de levenspartner is gelijk aan die van de oorspronkelijke vergunninghouder.
Een vergunning voor een tijdelijke vaste plaats geeft het recht om op een plaats te staan tot de eerstvolgende herindeling van de markt. Een vergunning voor een tijdelijke vaste marktplaats wordt immers verleend tot de eerstvolgende herindeling (artikel 1.1 onder x). Een levenspartner die een vergunning heeft gekregen voor een tijdelijke vaste marktplaats moet bij een herindeling een plaats kiezen op basis van het overgeschreven anciënniteitsnummer (artikel 3.7, derde lid onder c). De positie van de levenspartner is gelijk aan die van de oorspronkelijke vergunninghouder.
Levenspartners: overschrijven vergunning voor de marktplaats zonder overschrijving anciënniteit
Een vergunning kan ook aan een levenspartner worden overgeschreven zonder dat sprake is van bijzondere omstandigheden (artikel 3.15, tweede lid). Het anciënniteitsnummer kan dan niet worden overgeschreven omdat die overschrijving is voorbehouden voor bijzondere omstandigheden.
Een vergunning voor een vaste marktplaats geeft het recht om onbeperkt in de tijd op de plaats van de oorspronkelijke vergunninghouder te staan. Een levenspartner die een vergunning heeft gekregen voor een vaste marktplaats kan een andere plaats kiezen bij een herindeling op basis van het eigen anciënniteitsnummer (de plaats op de marktlijst), maar is daartoe niet verplicht (artikel 3.7 derde lid onder a).
Een vergunning voor een tijdelijke vaste plaats geeft het recht om op een plaats te staan tot de eerstvolgende herindeling van de markt. Een vergunning voor een tijdelijke vaste marktplaats wordt immers verleend tot de eerstvolgende herindeling (artikel 1.1 onder x). Een levenspartner die een vergunning heeft gekregen voor een tijdelijke vaste marktplaats moet bij een herindeling een plaats kiezen op basis van het eigen anciënniteitsnummer (artikel 3.7, derde lid onder c).
Kinderen: overschrijven vergunning voor de marktplaats zonder overschrijving anciënniteit
Een vergunning kan aan een kind worden overgeschreven als er sprake is van bijzondere omstandigheden ( artikel 3.15, derde lid onder a).
Een vergunning voor een vaste marktplaats geeft het recht om onbeperkt in de tijd op de plaats van de oorspronkelijke vergunninghouder te staan. Een kind dat een vergunning heeft gekregen voor een vaste marktplaats kan een andere plaats kiezen bij een herindeling op basis van zijn eigen anciënniteitsnummer (de plaats op de marktlijst), maar is daartoe niet verplicht (artikel 3.7 derde lid onder a).
Een vergunning voor een tijdelijke vaste plaats geeft het recht om op een plaats te staan tot de eerstvolgende herindeling van de markt. Een vergunning voor een tijdelijke vaste marktplaats wordt immers verleend tot de eerstvolgende herindeling (artikel 1.1 onder x). Een kind dat een vergunning heeft gekregen voor een tijdelijke vaste marktplaats moet bij een herindeling een plaats kiezen op basis van zijn eigen anciënniteitsnummer (artikel 3.7, derde lid onder c).
Vervanger: overschrijven vergunning voor de marktplaats zonder anciënniteit tot eerstvolgende herindeling
Een vergunning kan aan een vervanger worden overgeschreven als er sprake is van bijzondere omstandigheden en als deze voldoet aan de eisen genoemd in artikel 3.15, derde lid onder b.
Een vergunning voor een vaste marktplaats geeft het recht om op een plaats te staan tot de eerstvolgende herindeling van de markt. Een vervanger die een vergunning heeft gekregen voor een vaste marktplaats moet bij een herindeling een plaats kiezen op basis van zijn eigen anciënniteitsnummer. Deze vergunninghouders mogen bij de eerste herindeling een plaats kiezen nadat de houders van een vaste marktplaats een andere plaats hebben gekozen (artikel 3.7 derde lid onder b).
Een vergunning voor een tijdelijke vaste plaats geeft het recht om op een plaats te staan tot de eerstvolgende herindeling van de markt. Een vergunning voor een tijdelijke vaste marktplaats wordt immers verleend tot de eerstvolgende herindeling (artikel 1.1 onder x). Een vervanger die een vergunning heeft gekregen voor een tijdelijke vaste marktplaats moet bij een herindeling een plaats kiezen op basis van zijn eigen anciënniteitsnummer (artikel 3.7, derde lid onder c).
De toelichting bij artikel 3.16 komt te luiden:
Artikel 3.16 Vergunning standwerkersplaats
Om als standwerker op een markt actief te kunnen zijn moet men zich in die hoedanigheid inschrijven in het register. Vervolgens kan de standwerker zich bij een markt aanmelden om voor een standwerkersplaats in aanmerking te komen. Standwerkersplaatsen worden per marktdag onder de gegadigden verloot. De wijze waarop de loting plaatsvindt kan zo nodig in beleidsregels worden vastgelegd. Het is niet mogelijk om zowel voor een reguliere marktplaats als voor een standwerkersplaats op een markt ingeschreven te staan. Hierdoor wordt voorkomen dat standwerkers niet op de markt komen te staan, omdat hun plaats ingenomen wordt door een reguliere marktondernemer. Standwerkers kunnen zich ingevolge artikel 3.4, vierde lid, dan ook niet op een marktlijst inschrijven. Andersom worden marktondernemers van de marktlijst geschrapt als zij zich als standwerker in het register inschrijven.
de toelichting bij artikel 3.17 komt te luiden:
Artikel 3.17 Plaats op meerdere markten
Het is niet toegestaan op meer dan drie markten gelijktijdig een marktplaats in te nemen. Met gelijktijdig wordt bedoeld ‘op dezelfde dag". Als markten gelijktijdig worden gehouden, kan een vergunninghouder vervangers inschakelen om namens hem op de markt te staan. De vervangers moeten wel beschikken over een vervangerskaart op grond van artikel 2.5 en de vergunninghouder moet wel minimaal 25% van de tijd dat door of namens hem marktplaats is ingenomen, de plaats op de verschillende markten zelf hebben ingenomen (artikel 3.6 sub g).
de toelichting bij artikel 3.18 komt te luiden:
Artikel 3.18 Persoonlijk innemen marktplaats
De vergunninghouder kan zijn verplichting op het innemen van de marktplaats ook nakomen door een van zijn vervangers die plaats te laten innemen, mits die beschikt over een vervangerskaart. Zie ook de toelichting bij artikel 2.5. Vervanging is niet onbeperkt mogelijk is: een ondernemer moet ten minste 25% van het aantal dagen dat er door of namens hem marktplaats is ingenomen, die plaats persoonlijk hebben ingenomen.
de toelichting bij artikel 3.19 komt te luiden:
Artikel 3.19 Frequentie innemen marktplaats
In artikel 3.19 is de frequentie bepaald waarmee een vergunninghouder voor de verschillende markten zijn marktplaats op de markt minimaal dient in te nemen. Indien de marktondernemer hieraan niet voldoet, dan kan bij wijze van sanctie de vergunning worden ingetrokken (artikel 6.2, tweede lid onder h). Onder bepaalde omstandigheden kan het college aan de vergunninghouder een ontheffing verlenen van deze bezettingsverplichting. Deze omstandigheden kunnen -zoals is bepaald in het tweede lid - betrekking hebben op de individuele vergunninghouder, dan wel de markt als geheel betreffen, hetgeen in het derde lid is bepaald. Een ontheffing voor ziekte of bijzondere omstandigheden kan voor de duur van maximaal twee jaar worden verleend. Een ontheffing kan ook worden verleend aan de houder van een vergunning voor een weekmarkt met een leeftijd van 58 jaar of ouder die geen vervanger heeft. De aanwezigheidsplicht is dan minimaal zeven weken per kwartaal. De bezettingsverplichting van de marktplaats kan verminderd worden voor door het college aangewezen markten. Het college kan een minder goed bezochte markt hiervoor aanwijzen. Aldus wordt de drempel verlaagd om een vaste of een tijdelijk vaste marktplaats op zo'n markt te accepteren.
De toelichting bij artikel 3.21 komt te luiden:
Artikel 3.21 Verboden gedragingen
In het kader van de orde op de markt is het een marktondernemer niet toegestaan waren te serveren bij een publieke zitgelegenheid. Dit is verboden om te voorkomen dat één of meer marktondernemers een exclusief gebruiksrecht op de zitgelegenheid claimt. Ook bij een zitgelegenheid op een marktplaats mag niet worden geserveerd.
Om digitaal indelen mogelijk te maken is het noodzakelijk dat vergunninghouders zich daadwerkelijk aan- of afmelden. Wanneer vergunninghouders zich niet afmelden in het digitale systeem en vervolgens niet komen opdagen, worden plekken voor andere vergunninghouders in het systeem bezet gehouden. Dit is niet gewenst.
De toelichting bij artikel 3.25 komt te luiden:
Artikel 3.25 Gebruik marktplaats
Marktondernemers zijn verplicht een kraam van de kramenzetter af te nemen.,
Die verplichting geldt niet als een marktplaats is aangewezen als grondplaats, plaats voor eigen verkoopinrichting of boxplaats en de marktplaats als zodanig wordt gebruikt.
Het is de ondernemer toegestaan om zitgelegenheid, waaronder (sta-)tafels en stoelen te plaatsen op een marktplaats, mits deze ondersteunend is aan de handel op de marktplaats. Gedacht kan worden aan de verkoop van eet- en drinkwaren. De zitgelegenheid moet binnen de afmetingen van de marktplaats blijven. Zowel de eigen verkoopinrichting als de zitgelegenheid moet van deugdelijk materiaal zijn.
De toelichting bij artikel 3.28 komt te luiden:
Artikel 3.28 Venten met andere waren
Afgezien van de mogelijkheid die artikel 3.27 biedt, is iedere vorm van venten op het marktterrein verboden. Het is dus ook niet is toegestaan om op de markt te venten met waren waarvoor een ventvergunning als bedoeld in artikel 4.1 van de Verordening staan- en ligplaatsen buiten de markt en venten is afgegeven.
De toelichting bij artikel 4.3 komt te luiden:
Bij de markt op afstand wordt het beheer en de organisatie door een externe persoon gedaan: de houder van de vergunning voor een markt op afstand. De houder kan zowel een natuurlijk als rechtspersoon zijn. Hij bepaalt welke marktondernemer deelneemt aan de markt. Dit type markt is bij uitstek geschikt om nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot de markthandel vorm te geven, maar het leent zich ook goed voor het organiseren van activiteiten rond een bepaald thema zoals een biologische markt, een boekenmarkt. Het is geen vereiste dat de waren een bijzonder karakter hebben zoals dat wel het geval was bij de instelling van uitgezonderde markten op grond van artikel 3.3. tweede lid Verordening op de straathandel 2008.
Een vergunning wordt altijd voor een bepaalde tijd verleend (vierde lid). Dit laat onverlet dat de houder van een vergunning na afloop van zijn vergunning mee mag dingen naar een nieuwe vergunning. De vergunning wordt voor niet langer dan tien jaar verleend. Het is mogelijk dat binnen die tien jaar eerst een vergunning voor één jaar wordt verleend en dat deze daarna wordt verlengd met negen jaar. De mogelijkheid tot verlenging moet voorafgaand zijn bekendgemaakt bij de wijze van verdeling. Een looptijd van maximaal tien jaar is opgenomen omdat dit de geschatte maximale terugverdientijd van de investeringen is voor het organiseren en beheren van een markt op afstand Per (soort) markt op afstand zal de looptijd van de vergunning moeten worden gemotiveerd.
Voor een toelichting ten aanzien van de behandelingstermijn wordt verwezen naar de toelichting bij artikel 3.24.
De toelichting bij artikel 5.3 komt te luiden:
Artikel 5.3 Nadere regels markt op afstand
Op grond van artikel 5.3 kan een vergunning voor een markt op afstand worden verleend nadat voorafgaand nadere regels over de verlening van de vergunning zijn vastgesteld. Eén van de nadere regels moet betrekking hebben op de wijze van verdeling.
De toelichting bij artikel 7.3 komt te luiden:
Besluiten (vergunningen etc.) die onder de Verordening op de straathandel 2008 zijn genomen blijven op grond van het overgangsrecht van kracht totdat hun looptijd eindigt of zij met toepassing van de nieuwe verordening worden gewijzigd of ingetrokken. Anciënniteitsrechten die onder de oude verordening door inschrijving op een marktlijst zijn opgebouwd houden bij de inwerkingtreding van de verordening eveneens hun geldigheid.
In het tweede lid is een overgangsbepaling opgenomen ten behoeve van de houders van een voorkeurskaart om te bewerkstelligen dat hun positie wordt gewaarborgd, nu hun rechten op die manier niet meer in deze verordening zijn opgenomen.
In het derde lid is bepaald dat de positie van een houder van een partnerkaart gelijk gesteld wordt met de rechten van de houder van de vervangerskaart, omdat de partnerkaart ook niet meer in deze verordening is opgenomen.
De gemeente Amsterdam heeft een groot aantal kramenzet- en verhuurvergunningen voor bepaalde tijd verleend. Die praktijk wordt geformaliseerd in deze verordening. Het is billijk om de verleende vergunningen die voor onbepaalde tijd zijn verleend, overeenkomstig artikel 3.24 van deze verordening te laten gelden tot tien jaar na de inwerkingtreding van deze verordening (artikel 7.3 vierde lid). Hiermee wordt een langdurige overgangsregeling in het leven geroepen, zodat de kramenzetter en zijn bedrijf zich kan voorbereiden op de situatie waarin het op gelijke voet met de andere bedrijven naar de schaarse vergunning moet dingen.
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 14 september 2022.
De plaatsvervangend voorzitter
Daan Wijnants
De raadsgriffier
Jolien Houtman
Op 1 maart 2016 is de Marktverordening in werking getreden. In de praktijk is gebleken dat de Marktverordening op een aantal punten aanpassing behoeft. De aanpassingen betreffen onder meer technische verbeteringen, opheffen van onduidelijkheden, betere aansluiting op de praktijk en aanpak van knelpunten. Een aantal wijzigingen hangt met elkaar samen. Die worden hieronder als eerste toegelicht. Als wijzigingen enkelvoudig zijn, dan staat de volledige toelichting bij de artikelsgewijze toelichting.
Verruiming van regels ten behoeve van bedrijfsmatig ondernemerschap
Succesvolle marktondernemers hebben dikwijls meerdere werknemers in dienst om hun producten te verkopen. De bestaande Marktverordening gaat echter in principe uit van individuele ambulante handelaren. Daardoor staan in de verordening diverse bepalingen die succesvolle ondernemers belemmeren om hun bedrijf uit te bouwen. Zo is het niet toegestaan om op meer dan 1 markt tegelijk een marktplaats in te nemen. Dit dateert nog uit de tijd dat het aantal marktondernemers veel groter was dan het aantal beschikbare plaatsen en de verordening vooral een eerlijke verdeling van de schaarste beoogde. Nu veel markten te kampen hebben met leegstand (zie de Marktvisie Amsterdam 2018-2026) is het algemeen belang er meer mee gediend dat succesvolle ondernemers hun waren op meer markten tegelijk aan kunnen bieden en hun bedrijf uit kunnen bouwen. Hiertoe zijn de volgende verruimingen opgenomen in de Wijzigingsverordening:
Bij de voorbereiding van nieuwe instellings- en inrichtingsbesluiten voor de Waterloopleinmarkt is gebleken dat het wenselijk is om bepaalde soorten marktplaatsen als zodanig aan te kunnen wijzen. Het gaat dan om grondplaatsen, marktplaatsen met een opslagbox (boxplaatsen), bakplaatsen en plaatsen bedoeld voor het plaatsen van een eigen verkoopwagen (verkoopinrichting). Met betrekking tot de bijzondere marktplaatsen zijn de volgende onderdelen opgenomen in de Wijzigingsverordening:
de bepaling dat bij de dagelijkse toewijzing van marktplaatsen marktondernemers die de bijzondere plaats als zodanig gaan gebruiken voorrang krijgen op andere gegadigden (zie onderdeel 10 Wijzigingsverordening, wijziging van artikel 3.10 Marktverordening). Binnen de groepen van vaste marktplaatshouders en sollicitanten geldt het anciënniteitsprincipe. Hiermee worden bijzondere marktplaatsen gelijk behandeld als gebrancheerde marktplaatsen. In een inrichtingsbesluit kunnen beide soorten aanduidingen ook worden gecombineerd;
het laten vervallen van de vergunningplicht voor het mogen gebruiken van een eigen verkoopinrichting (zie onderdeel 17 Wijzigingsverordening, wijziging van artikel 3.25 Marktverordening). Door bovenstaande wijzigingen kan de vergunningplicht vervallen. Deze verplichting was mede bedoeld om milieueisen te kunnen stellen aan verkoopinrichtingen, maar daar voorziet landelijke wet- en regelgeving al voldoende in.
Betere toegang tot marktplaatsen
Marktondernemers ondervinden belemmeringen om lege marktplaatsen in te nemen. Dit betreft met name sollicitanten met een lage anciënniteit op de marktlijst of ondernemers die niet op de marktlijst staan . Zij weten niet of er op een bepaalde markt plekken vrij zijn en ze kunnen als sollicitant alleen terecht op markten als ze op de marktlijst staan. Om de toegankelijkheid van de markten voor ondernemers zonder vaste vergunning te vergemakkelijken worden daarom twee maatregelen getroffen.
1. Invoering van een systeem voor digitaal indelen van de markt
Door middel van een app of website wordt het voor ondernemers mogelijk om vooraf aan een marktdag op te geven waar en op welke markt men wil staan. De huidige dagelijkse indeling vindt nu in de ochtend van die marktdag plaats. Met digitaal indelen weten sollicitanten dus al de avond ervoor of ze op een markt terecht kunnen. Marktondernemers die aangeven te komen zijn altijd verzekerd van hun vergunde plek.
Met betrekking tot het digitaal systeem zijn de volgende onderdelen opgenomen in de Wijzigingsverordening:
2. Herintroductie van lotelingen
Het is wenselijk dat marktondernemers hun verkoopwaar ook aan kunnen bieden zonder dat zij zijn ingeschreven op de marktlijst. Daarom wordt de loteling (uit de Verordening op de Straathandel, de voorganger van de Marktverordening) opnieuw geïntroduceerd. Deze komt na de vaste marktplaatshouders en de sollicitanten (die wel op de marktlijst staan) in aanmerking voor een plek op de markt. Als er meer gegadigden zijn dan plekken, dan wordt er geloot, omdat het niet mogelijk is een volgorde te bepalen op grond van de plaats op de marktlijst.
Met betrekking tot de loteling zijn de volgende onderdelen opgenomen in de Wijzigingsverordening:
Voor wat betreft markten op afstand zijn de volgende wijzigingen opgenomen in de Wijzigingsverordening:
de bepaling over nadere regels voor markten op afstand wordt sterk vereenvoudigd (zie onderdeel 19 Wijzigingsverordening, wijziging van artikel 5.3 Marktverordening). In artikel 5.3 van de Marktverordening is nauwkeurig voorgeschreven op welke wijze en op basis van welke selectiecriteria vergunningen voor markten op afstand moeten worden vergund. Nu er ervaring wordt opgedaan met het instellen en vergunnen van markten op afstand blijkt dit een belemmering te vormen voor het kunnen leveren van maatwerk. Bovendien kunnen de nadere regels voor meerdere markten tegelijk worden vastgesteld.
de overgangsbepalingen voor markten op afstand worden deels geschrapt (zie onderdeel 21 Wijzigingsverordening, wijziging van artikel 7.3 Marktverordening). De leden 6 en 7 van artikel 7.3 bleken niet aan te sluiten op de praktijk. Deze markten zijn ingesteld als uitgezonderde markt of jaarmarkt onder de Verordening op de straathandel 2008, maar de (mede) organisator had in veel gevallen geen vergunning. In het instellingsbesluit was deze slechts als zodanig aangewezen.
Voor zover de wijziging van een artikel gevolgen heeft voor de toelichting bij het betreffende artikel, is de wijziging van die toelichting opgenomen in de Wijzigingsverordening.
Voor wat betreft artikel 3.16 en de artikelen 4.5 tot en met 4.8 wordt voorgesteld om de toelichting te wijzigen zonder dat de artikelen zelf wijzigen. In de huidige toelichting wordt per abuis naar verkeerde artikelen verwezen. Bij artikel 3.28 ontbrak de toelichting, voorgesteld wordt om die op te nemen.
sub d definitie bijzondere marktplaatsen
Deze bepaling is nieuw. Een bijzondere marktplaats is een marktplaats aangewezen als bakplaats, plaats voor eigen verkoopinrichting, grondplaats of boxplaats. Bij een herindeling worden bijzondere marktplaatsen, in de volgorde van de marktlijst, eerst toegewezen aan degenen die beschikken over een vergunning voor een dergelijke marktplaats. Bij de dagelijks indeling worden bijzondere plaatsen in volgorde van de marktlijst eerst toegewezen aan degenen die de marktplaats op de aangewezen wijze gaan gebruiken.
sub g definitie digitale systeem
Deze bepaling is nieuw. Om digitaal indelen mogelijk te maken dient de definitie van digitaal systeem opgenomen te worden in de begripsbepalingen.
Deze bepaling is nieuw. Er wordt een definitie opgenomen van ‘loteling’, conform de (oude) Verordening op de straathandel 2008.
sub w definitie tijdelijke vaste marktplaats
Deze bepaling wordt gewijzigd. Een tijdelijke vaste marktplaats kan zowel op een aangewezen locatie zijn als zonder een vaste locatie. Een tijdelijke vaste marktplaats wordt toegewezen aan een sollicitant die vergunninghouder wil worden en in volgorde van plaatsing op de marktlijst. Deze is altijd locatie gebonden. Nu kan het gebeuren dat een gunstige plek als tijdelijke vaste marktplaats wordt uitgegeven en toekomt aan een marktondernemer die laag is geplaatst op de marktlijst. Om dergelijke situaties te voorkomen en in het kader van flexibilisering, is het voorstel dat een tijdelijke vaste marktplaats zowel met als zonder locatie toegewezen kan worden.
Lid 1 sub d wordt gewijzigd in verband met de wijziging van artikel 2.4
Lid 1 sub b wordt gewijzigd in verband met de wijziging van artikel 2.4
Lid 1 sub b en lid 1 sub g worden opgenomen in het tweede lid. In deze situaties kán de inschrijving worden doorgehaald, dit gebeurt niet meer automatisch. Overschrijving van marktplaats en/of marktlijstnummer leidt in de huidige regeling uitschrijving uit het Register ambulante handel en verlies van alle rechten. In sommige situaties is dit ongewenst zoals bij een scheiding. Daarom wordt voorgesteld artikel 2.4 zodanig te wijzigen dat bij overschrijving er geen verplichting is tot uitschrijving uit het Register ambulante handel (kan-bepaling)
Lid 1 wordt gewijzigd. Het maximum aantal vervangerskaarten dat per ingeschrevene kan worden verstrekt wordt verhoogd van twee naar vier.
Lid 4 is nieuw. Inschrijving op een marktlijst is niet mogelijk indien de plaats op een marktlijst is doorgehaald wegens het niet voldoen van het marktgeld en dat marktgeld nog niet is voldaan. Wanneer een ondernemer zijn marktgeld niet betaald, kan deze ondernemer uiteindelijk zijn plek op de marktlijst kwijtraken. Nu is het mogelijk dat deze ondernemer zich direct en zonder zijn schuld te hebben afbetaald, weer inschrijft op diezelfde marktlijst. Dit is ongewenst en het nieuwe lid 4 regelt dat plaatsing op de marktlijst pas kan plaatsvinden als oude schulden zijn voldaan.
Lid 5 (oud) vervalt. In lid 5 was bepaald dat gelijktijdige plaatsing kan geschieden op de marktlijsten van ten hoogste zeven markten. In het kader van flexibilisering wordt de beperking dat marktondernemers slechts op 7 marktlijsten ingeschreven mogen staan geschrapt.
Lid 7 (oud) vervalt. In lid 7 was bepaald dat plaatsing op een marktlijst geschiedt voor de duur van ten minste drie maanden. Ook deze bepaling wordt in het kader van flexibilisering geschrapt.
Sub g en sub h worden gewijzigd. De plaats op de marktlijst wordt doorgehaald als de (tijdelijke) vaste plaatshouder of de sollicitant gedurende een jaar minder dan 25% van het aantal dagen dat er door of namens diegene marktplaats is ingenomen, die plaats persoonlijk heeft ingenomen. Dit percentage was 50%.
Ook wordt, overeenkomstig sub g, aan sub h toegevoegd dat dit niet geldt indien ontheffing is verleend op grond van artikel 3.20 tweede lid onder a, dit is een ontheffing in geval van ziekte of bijzondere omstandigheden.
Lid 3 sub d is nieuw. Bij een herindeling kunnen ook sollicitanten in aanmerking komen voor een vaste marktplaats.
Lid 6 wordt gewijzigd. Bijzondere marktplaatsen, dit zijn marktplaatsen aangewezen als bakplaats, plaats voor eigen verkoopinrichting, grondplaats of boxplaats, worden in volgorde van de marktlijst eerst toegewezen aan degenen die beschikken over een vergunning voor een dergelijke marktplaats.
Lid 1 is nieuw. Op aangewezen markten kunnen tijdelijke vaste marktplaatsen worden aangeboden in het geval van een economische binding tussen een marktplaats en de achtergelegen winkel. In de huidige Marktverordening is het niet mogelijk tussentijds tijdelijke vasteplaatsvergunningen uit te geven op grond van economische binding. Dit is echter wel mogelijk bij een herindeling. Het ontbreken van de tussentijdse mogelijkheid wordt gezien als een omissie. Daarnaast betekent het ontbreken van deze tussentijdse mogelijkheid dat ondernemers met een winkel achter de vrije plek, onnodig lang moeten wachten voor een (tijdelijke) vasteplaatsvergunning.
Lid 1 sub d is nieuw. Voor een losse marktplaats komen in de vierde plaats in aanmerking de lotelingen. Door de herintroductie van de loteling dient de volgorde voor het toewijzen van de losse marktplaats bij de dagelijkse indeling ook aangepast te worden. Deze is gelijk aan de (oude) Verordening op de straathandel 2008.
Lid 2 sub c is nieuw. Voor een losse marktplaats op vrijdag en zaterdag komen in de vijfde plaats in aanmerking de lotelingen.
Lid 3 wordt gewijzigd en samengevoegd met lid 6 (oud). Een (tijdelijke) vaste marktplaats kan worden uitgegeven als losse marktplaats als de vergunninghouder voor een door het college te bepalen tijdstip in het digitale systeem heeft aangegeven de plaats niet te zullen innemen, als de vergunninghouder een andere plaats toegewezen heeft gekregen of als de vergunninghouder bij aanvang van de markt niet aanwezig is. Door toevoeging van de zinssnede “in het digitale systeem” kan de marktplaats van een vergunninghouder die aangeeft niet aanwezig te zijn, uitgegeven worden als een losse plaats voor een sollicitant of andere vergunninghouder.
Lid 5 wordt gewijzigd. Bijzondere marktplaatsen, dit zijn marktplaatsen aangewezen als bakplaats, plaats voor eigen verkoopinrichting, grondplaats of boxplaats, worden in de volgorde van de marktlijst eerst toegewezen aan degenen die de marktplaats op de aangewezen wijze gaan gebruiken. Hiermee wordt de bestaande praktijk in regelgeving vast gelegd.
Lid 5 is nieuw. Het college kan besluiten om op door hem aangewezen marktgedeelten houders van een vergunning voor een vaste marktplaats buiten een herindeling om in de gelegenheid te stellen om hun marktplaats te verkleinen of te vergroten indien een marktplaats vrij komt naast hun vaste marktplaats. Na een herindeling krijgen ondernemers een vergunning voor het aantal gekozen marktplaatsen. Het is bij de huidige Marktverordening niet mogelijk om tussen herindelingen het aantal marktplaatsen op de vergunning te wijzigen. Wel kan bij de dagelijkse indeling gekozen worden om een marktplaats extra of niet in te nemen. De extra marktplaats is echter niet gegarandeerd en bij het niet innemen van een vergunde marktplaats moet de vergunninghouder deze marktplaats nog steeds betalen. Daarom wordt het nu mogelijk gemaakt om tussentijds de vergunning aan te passen. Wel is er een restrictie opgenomen van 1 jaar na de herindeling bij het verkleinen om het strategisch kiezen van marktplaatsen tegen te gaan.
De leden 2 en 3 worden omgewisseld omdat deze volgorde logischer is.
De leden 1 en 2 worden gewijzigd. Bij de dagelijkse indeling kunnen toegewezen meer- of tweevoudige marktplaatsen worden verkleind en enkelvoudige plaatsen worden vergroot. Daarvoor is niet meer vereist dat er marktgedeelten zijn aangewezen waar dit is toegestaan.
Om bij de dagelijkse indeling de marktplaats te mogen vergroten of te verkleinen, dient volgens de Marktverordening de marktplaats in een gedeelte van de markt te vallen die door het college als zodanig is aangewezen. Deze aanwijzing strookt echter niet met de praktijk. Vergunninghouders moeten in staat zijn per dag de omvang van de marktplaats af te stemmen op hun bedrijfsvoering. Het aanwijzen van gedeeltes waar dit dan kan komt de flexibiliteit niet ten goede en wordt geschrapt. Bij de herindeling is een dergelijke aanwijzing wel gewenst in verband met de uitgifte van vergunningen voor een langere termijn (artikel 3.11). Deze aanwijzing wordt dan ook niet geschrapt.
Lid 1 wordt gewijzigd. Het is verboden op meer dan drie markten gelijktijdig een marktplaats in te nemen. Dit was één markt.
Lid 2 wordt gewijzigd. Het aantal markten waarvoor vergunning kan worden verleend, is verhoogd. Vergunning voor een vaste marktplaats of een tijdelijke vaste marktplaats wordt verleend voor ten hoogste twee dagmarkten en zes weekmarkten, vier dagmarkten of twaalf weekmarkten.
Lid 2 wordt gewijzigd. Een vergunninghouder moet, ook als hij een vervanger heeft, 25% van het aantal dagen dat er door of namens hem marktplaats wordt ingenomen, de plaats zelf innemen. Per abuis wordt er in artikel 3.18 alleen verwezen naar deze verplichting voor (tijdelijke) vaste plaatshouders (artikel 3.6 sub g) en niet naar deze verplichting voor sollicitanten (artikel 3.6 sub h), de verwijzing naar artikel 3.6 sub h wordt toegevoegd.
Lid 2 sub c is nieuw. Er kan ontheffing worden verleend van de staverplichting aan de houder van een vergunning voor een weekmarkt met een leeftijd van 58 jaar of ouder, zonder vervanger, met dien verstande dat de aanwezigheidsplicht mimimaal zeven weken per kwartaal is . Met deze wijziging wordt uitvoering gegeven aan een verzoek van de stadsdeelcommissie Centrum. Doel is om oudere verkopers voor de markt te behouden die bijzondere producten verkopen, maar geen vervanger hebben. Als het frequent aanwezig moeten zijn op de markt voor hen bezwaarlijk is, dan kunnen zij een ontheffing aanvragen. Met het minimum van zeven weken per kwartaal is wel verzekerd dat zij tenminste op de helft van het aantal marktdagen aanwezig zijn.
Sub e is nieuw. Om digitaal indelen mogelijk te maken is het noodzakelijk dat vergunninghouders zich daadwerkelijk aan- of afmelden. Wanneer vergunninghouders zich niet afmelden in het digitale systeem en vervolgens niet komen opdagen, worden plekken voor andere vergunninghouders in het systeem bezet gehouden. Dit is niet gewenst. Door middel van de toevoeging van deze bepaling wordt dit voorkomen.
De leden 1 en 2 worden gewijzigd. Marktondernemers zijn voor het uitoefenen van de markthandel verplicht om gebruik te maken van de kramen van de kramenzetter. Deze verplichting geldt niet als de marktplaats is aangewezen als grondplaats, als plaats voor eigen verkoopinrichting of als boxplaats en de marktplaats als zodanig wordt gebruikt.
Lid 4 wordt gewijzigd. De maximale duur van een vergunning voor het organiseren van een markt op afstand wordt gewijzigd van zeven jaar naar tien jaar.
Artikel 4.3 lid 6 wordt gewijzigd in verband met de wijziging van artikel 5.3.
Deze bepaling wordt gewijzigd. Nadere regels met betrekking tot de verlening van vergunningen voor markten op afstand hoeven niet per markt te worden vastgesteld, maar kunnen ook voor meerdere markten worden vastgesteld. De nadere regels moeten in elk geval betrekking hebben op de wijze van verdeling.
Deze bepaling wordt gewijzigd. Er wordt in het huidige artikel per abuis verwezen naar artikel 3.21 lid 1, dit moet zijn artikel 3.21. Ook wordt in het huidige artikel per abuis verwezen naar artikel 3.24 negende lid, dit moet zijn artikel 3.24 zevende lid.
Leden 6 en 7 worden geschrapt. In het verleden zijn markten op afstand ingesteld met een besluit omtrent instelling van een jaarmarkt of een uitgezonderde markt op grond van de Verordening op de straathandel 2008 zonder dat een vergunning werd verleend.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-429314.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.