Beleidsregels inzake het maken, veranderen of verwijderen van uitwegen Koggenland

Artikel 1: Inleiding

Voor het maken, veranderen of verwijderen van een uitweg moet conform art. 2:12 van de APV een omgevingsvergunning worden aangevraagd. In deze beleidsnota staan de criteria voor het toetsen van deze vergunning. Voldoet een aanvraag niet aan de toetsingscriteria, dan is het maken of veranderen van de uitweg niet toegestaan (zie in het bijzonder artikel 4 en 5).

Artikel 2: Reikwijdte

De nota geldt voor uitwegen naar alle woningen en bedrijven binnen en buiten de bebouwde kom, voor zover het wegen betreft die in beheer zijn bij de gemeente Koggenland.

Artikel 3: Begripsbepaling

  • a)

    APV: Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Koggenland.

  • b)

    Uitwegvergunning: Omgevingsvergunning met de activiteit uitweg aanleggen, veranderen of verwijderen.

  • c)

    Uitweg: Tevens inrit, uitrit en oprit. Ingang of uitgang van een perceel voor voertuigen om de openbare weg te bereiken.

  • d)

    Wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten, onder beheer bij de gemeente Koggenland.

  • e)

    motorrijtuig: voertuig dat bestemd is om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;

  • f)

    Parkeerplaats: Verharding die specifiek bestemd is om een motorrijtuig te parkeren.

  • g)

    Parkeergelegenheid: Plaats waar het mogelijk en volgens wet- en regelgeving niet verboden is om een motorrijtuig te parkeren.

  • h)

    Voortuin: Gedeelte van de tuin vóór de voorgevelrooilijn.

  • i)

    Voorgevel: De gevel van een woning die aan de straatkant zichtbaar is.

  • j)

    Voorgevelrooilijn: De denkbeeldige lijn op een perceel in het verlengde van de voorgevel.

Artikel 4: Criteria voor uitwegen van particulieren

  • a)

    Een uitweg is 3,60 meter breed, bij nieuwbouw maximaal 4,50 meter;

  • b)

    Een uitweg mag niet ten koste gaan van een parkeerplaats;

  • c)

    De parkeerplaats waarvoor de uitweg wordt aangevraagd, ligt geheel op eigen erf;

  • d)

    De parkeerplaats waarvoor de uitweg wordt aangevraagd, is minimaal 5,50 meter diep en 2,50 meter breed;

  • e)

    Een tweede uitweg per woning is slechts toegestaan, wanneer deze niet ten koste gaat van openbare parkeergelegenheid of openbaar groen;

  • f)

    Wanneer de aanvrager een poort bij de uitweg plaatst, dan wordt de poort geheel op eigen erf geplaatst. Een draaibare poort draait over het eigen erf.

Artikel 5: Criteria voor uitwegen van bedrijven

  • a)

    Een uitweg mag in beginsel maximaal 6 meter breed zijn, met vleugels tot 12 meter breed, tenzij dit anders gewenst is om logistieke redenen, verkeersveiligheidsredenen of om te voorkomen dat de parkeerdruk in de omgeving toeneemt;

  • b)

    Een aanvraag voor een bredere uitweg dan genoemd onder a) moet onderbouwd zijn, wordt door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland getoetst op noodzaak en moet passen in de omgeving;

  • c)

    Er is één uitweg per bedrijf toegestaan, tenzij dit anders gewenst is om logistieke redenen, verkeersveiligheidsredenen of om te voorkomen dat de parkeerdruk in de omgeving toeneemt;

  • d)

    Wanneer de aanvrager een poort bij de uitweg plaatst, dan wordt de poort geheel op eigen erf geplaatst. Een draaibare poort draait over het eigen erf.

Artikel 6: Uitweg bij nieuwbouw

In een nieuwbouwplan zijn uitwegen al meegenomen in de omgevingsvergunning. Op het moment dat de betrokkene de geplande uitweg wil aanpassen, of juist een extra uitweg wil, neemt hij/zij contact op met de gemeente Koggenland en wordt de aanvraag beoordeeld aan de hand van het ontwerp van de straat en deze beleidsnota.

Artikel 7: Bestaande uitwegen

Bestaande uitwegen, dat wil zeggen, uitwegen die vóór de inwerkingtreding van deze beleidsregels zijn gerealiseerd, die niet aan de in de artikelen 4 en 5 van deze beleidsnota voldoen, hoeven niet aangepast te worden. Hierdoor kan het voorkomen dat er in een straat verschillende typen uitwegen bestaan. Het college kan besluiten op te treden tegen uitwegen die zonder melding of vergunning zijn aangelegd.

Artikel 8: Tijdelijke (bouw)uitweg

Het aanvragen van een tijdelijke bouwuitweg wijkt zodanig af van de reguliere normering dat deze aanvraag buiten dit uitwegenbeleid valt.

Artikel 9: Parkeren in de voortuin

  • a)

    Parkeren in de voortuin is in beginsel niet toegestaan. Een auto die in de voortuin staat geparkeerd, kan immers het uitzicht van de buren belemmeren. Daarnaast is dit schadelijk voor het uiterlijk aanzien van de omgeving.

  • b)

    Parkeren in de voortuin is toegestaan als:

    • a.

      de parkeergelegenheid naast de voorgevel wordt gerealiseerd, of

    • b.

      Naast of onder een bouwwerk (bijvoorbeeld een schuurtje of carport) wordt gerealiseerd.

Artikel 10: de kosten van de uitweg

  • a)

    Voor de aanvraag van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2:12 van de APV zijn leges verschuldigd. De hoogte van het bedrag is te vinden in de Legesverordening van de gemeente Koggenland.

  • b)

    Aanvrager betaalt de werkelijke kosten voor het aanleggen van de uitweg. Bij de vergunning ontvangt aanvrager een offerte en tekening voor het realiseren van een uitweg. In deze offerte zitten ook de aanpassingen aan de openbare ruimte. Nadat de gemeente een akkoordverklaring op de offerte van de aanvrager heeft ontvangen, wordt de uitweg door de gemeente aangelegd. Aanvrager ontvangt na aanleg de factuur voor de werkelijke kosten.

  • c)

    De kosten van regulier beheer en onderhoud voor de uitweg (voor zover deze op gemeentegrond ligt) komen ten laste van de gemeente Koggeland.

Artikel 11: Verwijderen van een uitweg

Wanneer een uitweg kan of moet worden verwijderd (dit ter beoordeling door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland), gebeurt dit op kosten van de betrokkene.

Artikel 12: Aanvraagprocedure

Het aanvragen van een omgevingsvergunning voor ene uitweg gaat via www.omgevingsloket.nl.

Artikel 13: Uitzonderingen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland kan vanwege bijzondere omstandigheden afwijken van deze beleidsnota.

Artikel 14: Bekendmaking en inwerkingtreding

  • 1.

    Dit beleid wordt bekend gemaakt in het koggennieuws en gepubliceerd op de website van de gemeente Koggenland, www.koggenland.nl

  • 2.

    Dit beleid treedt in werking op de dag van bekendmaking.

Artikel 15: Ingetrokken beleidsregel

Dit beleid komt in de plaats van de beleidsregel ‘Maken, veranderen van een uitweg’ van 25 maart 2009. Deze laatste komt dan ook te vervallen met de bekendmaking van deze beleidsnota.

Artikel 16: Citeertitel

Dit beleid wordt aangehaald als: ‘Beleidsregels inzake het maken, veranderen of verwijderen van uitwegen Koggenland 2018’.

De Goorn, 13 augustus 2018

Burgemeester en wethouders van Koggenland

de secretaris

de heer A. Beuker

de burgemeester

de heer R. Posthumus

Bijlage 1: Wettelijke grondslag

 

1.1 Landelijke wetgeving

De Wegenverkeerswet en de Wegenwet zijn de wetten die boven het gemeentelijk beleid gaan.

 

1.1.1 Wegenverkeerswet

De Wegenverkeerswet 1994 geeft de definitie van wegen aan: “alle voor het openbare verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten” (artikel 1 lid 1 sub b).

 

1.1.2 Wegenwet

De Wegenwet geeft aan dat het eigendom van een weg, zolang en voor zover het tegendeel niet blijkt, vermoed te zijn bij het overheidsorgaan dat de weg ook onderhoudt. Daarnaast geeft de Wegenwet aan dat de gemeente verplicht is een weg te onderhouden als zij dit ook tot openbare weg heeft bestemd.

 

1.2 Gemeentelijke regelgeving

Naast bovenstaande wetten gelden de volgende gemeentelijke regels:

 

1.2.1 APV

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente beoordeelt aanvragen op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening Koggenland 2018 (APV),, ook dit is een wettelijke grond. De beleidsnota uitwegen is gebaseerd op verscheidene wetten en beleidsstukken. Voor het maken en veranderen van een uitweg is volgens artikel 2:12 lid 1 van de APV een omgevingsvergunning van het college nodig voor het maken, veranderen of verwijderen van een uitweg.

 

1.2.2 Relatie onderdelen omgevingsvergunning

Wanneer een omgevingsvergunning aangevraagd wordt voor de bouw van een garage of carport, dan is het te verwachten dat in de aanvraag ook een uitweg aangevraagd zal worden om de garage of carport te ontsluiten. Een aanvraag voor het bouwdeel wordt getoetst aan het bestemmingsplan, Woningwet en welstandseisen. De omgevingsvergunning onderdeel bouw kan niet geweigerd worden omdat het bouwwerk niet kan worden ontsloten. In de praktijk kan dit betekenen dat het onderdeel bouw van de vergunning verleend moet worden, terwijl al bekend is dat de gemeente wellicht geen toestemming voor de uitweg zal verlenen. Bestaat er bij de behandeling van een aanvraag voor het bouwen van een carport of garage gerede twijfel over het verlenen van een uitweg, dan wordt de aanvrager hiervan op de hoogte gesteld, ook als er formeel nog geen omgevingsvergunning aangevraagd is. Het onderdeel bouw van de omgevingsvergunning wordt hierdoor niet geweigerd.

 

Wanneer er voor de aanleg van een inrit een extra omgevingsvergunning nodig is, bijvoorbeeld als er een brug moet worden gebouwd, wordt die getoetst aan bestemmingsplan en vigerende wet- en regelgeving.

 

1.2.3 Ondergrond eigendom van gemeente of derden

Mogelijk moet voor de aanleg van een uitweg gemeentelijk eigendom doorkruist worden. Het is ook mogelijk dat eigendom van derden doorkruist moet worden. Dit kan evenmin reden zijn om een omgevingsvergunning te weigeren. Wel zal de gemeente de aanvrager erop wijzen dat hij ook privaatrechtelijke dan wel publiekrechtelijke toestemming van een derde (dit betekent ook overige bestuursorganen) nodig heeft.

 

1.2.4 Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan

Dit plan is op landelijke en provinciale wetgeving gebaseerd en vormt de basis van het vigerende verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente Koggenland.

Bijlage 2 Keuzeschema uitritten

Naar boven