VERKEERSBESLUIT

 

Onderwerp: verplaatsen en instellen bebouwde kom grenzen Rossum

_________________________________________________________________________________

 

Burgemeester en Wethouders van de gemeente Maasdriel;

 

 

Gelet op:

  • het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994);

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

  • de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: uitvoeringsvoorschriften BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • het bepaalde in artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten aan ons college toekomt;

  • dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Maasdriel is gemandateerd aan de teammanager afdeling Realisatie & Beheer.

 

Overwegingen :

  • dat de gemeenteraad van Maasdriel op 25 april 2019 het Gemeentelijk Verkeers- en vervoersplan Maasdriel (hierna: GVVP) heeft vastgesteld;

  • dat de maximumsnelheid voor alle wegen binnen de bebouwde kom 30 km/uur en buiten de bebouwde kom 60 km/uur wordt;

  • dat de wegencategorisering van de gemeente Maasdriel aansluit op de categorisering als bedoeld in het landelijk programma Duurzaam Veilig wegverkeer;

  • dat thans buiten de bebouwde kom van Rossum een maximumsnelheid van 80 km/uur geldt;

  • dat de gemeente op diverse wegen buiten de bebouwde kom een maximumsnelheid van 60 km/uur wil instellen;

  • dat voor het wijzigen van dit snelheidsregime een separaat verkeersbesluit wordt genomen;

  • dat het hierbij gewenst is op onderstaande locaties de verkeerskundige bebouwde komgrens te verplaatsen dan wel in te stellen, te weten:

  • op de Maasweg zal de bebouwde komgrens circa 60 meter naar het noorden verplaatst worden in de richting van de kruising met de Maasdijk;

  • op de Waaldijk zal de bebouwde komgrens ingesteld worden op de locatie waar de bestaande 30 km/uur zone eindigt, te weten circa 60 meter na Waaldijk huisnummer 5;

  • op de Waalstoep zal de bebouwde kom ingesteld worden nabij de kruising met de Waaldijk ter hoogte van Waalstoep huisnummer 1;

  • op de Waaldijk zal de bebouwde komgrens verplaatst worden van nét voorbij de kruising met de Doorningstraat tot om de hoek aan het begin van de Doorningstraat;

  • dat met verplaatsing van de verkeerskundige bebouwde komgrens zoals hiervoor onder 4. genoemd het wegvak tussen de kruising Waaldijk/Molenweg en de Waaldijk ten westen van huisnummer 5 buiten de bebouwde komgrens wordt opgenomen omdat de uitstraling en inrichting van dit wegvak aansluit bij een situatie buiten de bebouwde kom;

  • dat hierbij ook is gekeken naar de bebouwingsdichtheid, die een onderdeel is van de beleving van de weggebruiker dat deze zich ervan bewust is in (of buiten) een bebouwde omgeving te rijden;

  • dat tegelijk met de verplaatsing van de verkeerskundige bebouwde komgrenzen er 60 km/uur zones zullen worden ingesteld op diverse wegen buiten de bebouwde kom, voor deze maatregelen zal een separaat verkeersbesluit worden genomen;

  • dat aan de bewoners van de betreffende wegen schriftelijk mededeling is gedaan van deze verkeersmaatregelen;

  • dat deze verkeersmaatregelen op grond van artikel 15, lid 1 en lid 2, van de Wegenverkeerswet 1994 bij verkeersbesluit dienen te worden bekrachtigd;

  • dat de betreffende wegen in beheer zijn bij de gemeente Maasdriel en dat de gemeente derhalve bevoegd is tot het nemen van het verkeersbesluit.

 

Bevoegdheid :

 

De gemeente Maasdriel is het bevoegd gezag voor het besluit de komgrens te verplaatsen.

Artikel 20a lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 geeft aan:

“De grenzen van de bebouwde kom of kommen van een gemeente worden vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad”.

In het Delegatiebesluit van 2012 c.q. het Mandaatbesluit van 2017 is opgenomen dat de vaststelling van de grenzen bebouwde kom volgens de Wegenverkeerswet 1994, artikel 20a is gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders.

De teammanager van Realisatie en Beheer is door het college gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

 

Motivering:

 

Artikel 2 Wegenverkeerswet 1994

Deze maatregel wordt genomen:

 

  • om de veiligheid op de weg te verzekeren

  • ter bescherming van de weggebruikers en passagiers

  • in verband met de instandhouding van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen:

  • ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter van het gebied;

  • ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte aantasting van de functie van het gebied.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord:

 

Overeenkomstigartikel 24 van het BABW heeft overleg plaatsgevonden met de, daartoe gemandateerde, verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, afdeling D.R.O.S., werkzaam binnen het district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover een positief advies uit.

 

 

 

Besluit:

 

  • 1.

    door het verplaatsen van de komborden H1 (bebouwde kom) en H2 (einde bebouwde kom) van bijlage 1 van het RVV 1990 de verkeerskundige bebouwde komgrens op de Maasweg circa 60 meter naar het noorden te verplaatsen in de richting van de kruising met de Maasdijk;

  • 2.

    door het plaatsen van de komborden H1 (bebouwde kom) en H2 (einde bebouwde kom) van bijlage 1 van het RVV 1990 de verkeerskundige bebouwde komgrens in te stellen op de Waaldijk op de locatie waar de bestaande 30 km/uur zone eindigt, te weten circa 60 meter na Waaldijk huisnummer 5, waardoor het wegvak tussen de kruising Waaldijk/Molenweg en de Waaldijk ten westen van huisnummer 5 buiten de bebouwde kom valt;

  • 3.

    door het plaatsen van de komborden H1 (bebouwde kom) en H2 (einde bebouwde kom) van bijlage 1 van het RVV 1990 de verkeerskundige bebouwde komgrens in te stellen op de Waalstoep nabij de kruising met de Waaldijk ter hoogte van Waalstoep huisnummer 1;

  • 4.

    door het verplaatsen de komborden H1 (bebouwde kom) en H2 (einde bebouwde kom) van bijlage 1 van het RVV 1990 de verkeerskundige bebouwde komgrens op de Waaldijk te verplaatsen van nét voorbij de kruising met de Doorningstraat tot om de hoek aan het begin van de Doorningstraat;

  • 5.

    een en ander conform de bij dit verkeersbesluit behorende situatietekening.

 

 

Kerkdriel, 20 september 2022

 

Namens het college van Maasdriel,

 

 

 

T. Hendriksen

teammanager afdeling Realisatie & Beheer.

 

 

 

Niet mee eens?

Bent u niet het niet eens met dit besluit? Dan kunt u daartegen schriftelijk bezwaar maken. Vermeld altijd de redenen van uw bezwaar en het onderwerp van dit besluit. U stuurt uw bezwaar binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit naar de gemeente. Dit kan per post of digitaal (via een formulier op de website).

 

Dit besluit treedt direct in werking, ook als u bezwaar maakt. Als u dit niet wilt, vraag dan de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening te treffen. U stelt hiervoor een verzoekschrift op. Dit kan alleen als u ook bezwaar heeft gemaakt en uw zaak spoed heeft. Dit verzoekschrift richt u aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Gelderland, team bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Dit kan ook digitaal. Kijk op de site http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht voor de voorwaarden. Vraagt u een voorlopige voorziening aan, dan moet u griffierecht betalen.

 

Naar boven