Gemeenteblad van Soest
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Soest | Gemeenteblad 2022, 413128 | verkeersbesluit of -mededeling |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Soest | Gemeenteblad 2022, 413128 | verkeersbesluit of -mededeling |
Verkeersbesluit Doorfietsroute Utrecht-Amersfoort, gemeente Soest
De gemeente Soest zich heeft gecommitteerd aan het aanleggen van de doorfietsroute Utrecht-Amersfoort heeft door het buitengebied en de kern Soestduinen;
De belangrijkste doelstellingen van deze fietsroute zijn het stimuleren van de bereikbaarheid van woon- en werkgebieden met de fiets, het bevorderen van de gezondheid door fietsgebruik en een bijdrage leveren aan een beter milieu door fietsgebruik;
Het in het kader van een creëren van een aantrekkelijke en snelle fietsroute wenselijk is dat de fietsroute zo veel mogelijk in de voorrang moet komen te liggen op het overige verkeer.
We ten behoeve van de ontwikkeling van de doorfietsroute Utrecht-Amersfoort de doorfietsroute zo veel mogelijk voorrang willen geven op kruisend verkeer om een prettig fietsroute te kunnen creëren;
Het stimuleren van het fietsgebruik voordelen heeft voor de gezondheid van de gebruikers;
Het stimuleren van het fietsgebruik tussen Utrecht en Amersfoort de verkeersdruk op het wegennet tussen Utrecht en Amersfoort kan verlichten, wat positieve effecten heeft op o.a. filevorming en daarmee op CO2-uitstoot en het milieu;
De voorrangssituatie op een aantal kruisingen met de doorfietsroute wordt aangepast ten gunste van de doorfietsroute.
het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;
op basis van de besluitvorming van de gemeenteraad het besluit is genomen om samen te werken om te komen tot de doorfietsroute Utrecht-Amersfoort;
met de te treffen maatregelen een aantrekkelijke en veilige fietsroute wordt gerealiseerd tussen verschillende woon- en werkgebieden welke goed aansluit bij de omgeving;
in het buitengebied de fietsroute voornamelijk ondergeschikte wegen en fietspaden kruist en het hierbij wenselijk is om de fietsroute voorrang te geven op deze ondergeschikte aansluitingen om de doorfietsbaarheid van de route te waarborgen;
binnen de bebouwde kom van Soestduinen de gelijkwaardigheid van verkeer van belang is om het karakter van een verblijfsgebied te blijven waarborgen. Daarom blijven de kruispunten binnen de bebouwde kom gelijkwaardig en krijgt de fietsroute hier geen voorrang op verkeer van rechts;
dat het belang om de doorfietsbaarheid van de doorfietsroute Utrecht-Amersfoort te stimuleren zwaarder weegt dan de doorstroming op de ondergeschikte aansluitingen op de route;
de te treffen maatregelen niet leiden tot onveilige verkeerssituaties of significant langere reistijden voor het overige verkeer.
Gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en het Mandaatbesluit van de gemeente Soest;
overwegende dat dit besluit wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren, weggebruikers en passagiers te beschermen, de bruikbaarheid van de weg te waarborgen, de vrijheid van het verkeer te waarborgen, door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade te voorkomen en door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden te voorkomen of beperken;
dat het op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 vereist is om een verkeersbesluit te nemen voor de plaatsing of verwijderen van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens en ook voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd;
dat het op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW 1994 vereist is om een verkeersbesluit te nemen voor het treffen van fysieke maatregelen als deze maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;
dat het op grond van artikel 37 van het BABW vereist is om een verkeersbesluit te nemen voor de in artikel 34 van het BABW bedoelde tijdelijke verkeersmaatregelen als deze maatregelen langer duren dan vier maanden of zich regelmatig voordoen;
dat de genoemde wegen in de gemeente Soest liggen;
dat deze wegen bij de gemeente Soest in eigendom en beheer zijn;
dat het college van burgemeester en wethouders overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;
dat overleg is gevoerd met (de gemachtigde van) de korpschef van de politie, overeenkomstig artikel 24 van het BABW en dat de politie positief heeft geadviseerd over dit besluit;
dat op grond van het bepaalde in artikel 27 van het BABW dit verkeersbesluit op zijn vroegst zes weken na publicatie in werking treedt, omdat het een fysieke maatregel betreft;
De doorfietsroute voorrang te geven op het aansluitende fietspad komende vanaf het ecoduct Op Hees door het aanbrengen van de borden B04, B05 en B06, als bedoeld in bijlage 1 van RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van RVV 1990, op de aansluitende tak komende vanaf het ecoduct Op Hees;
De doorfietsroute voorrang te geven op het nieuw te realiseren fietspad vanaf Park Vliegbasis Soesterberg door het aanbrengen van de borden B04, B05 en B06, als bedoeld in bijlage 1 van RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van RVV 1990, op de aansluitende tak komende vanaf het Park Vliegbasis Soesterberg;
De doorfietsroute voorrang te geven op de Paltzerweg ten zuiden van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort door het aanbrengen van de borden B04, B05, B06, als bedoeld in bijlage 1 van RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van RVV 1990, op de aansluitende tak van de Paltzerweg;
De doorfietsroute voorrang te geven op het Berkenlaantje, ten noorden van de spoorlijn Utrecht-Amersfoort door het aanbrengen van de borden B04, B05, B06, als bedoeld in bijlage 1 van RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van RVV 1990 op de aansluitende tak van het Berkenlaantje;
De doorfietsroute voorrang te geven op het aansluitende fietspad ten oosten van het kruispunt Berkenlaantje – De Beaufortlaan door het aanbrengen van de borden B04, B05, B06, als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van RVV 1990 op het aansluitende fietspad uit noordelijke richting;
Het instellen van een verplichte rijrichting op het kruispunt N413 – De Beaufortlaan door het aanbrengen van het bord D05R, zoals bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en deze verplichte rijrichting aan te kondigen op het kruispunt De Beaufortlaan – Van Lyndenlaan door het aanbrengen van de borden D05R, OB54 en OB401, als bedoeld in bijlage 1 van RVV 1990 op de westelijke tak van dit kruispunt;
De doorfietsroute op de Monnikenboschweg voorrang te geven op de Heezerspoor OZ door het aanbrengen van de borden B04, B05, B06, als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990;
De doorfietsroute op de Monnikenboschweg voorrang te geven op het aansluitende fietspad tussen de kruisingen van de Monnikenboschweg met de Heezerspoor OZ en de Maarschalkersteeg door het aanbrengen van de borden B04, B05, B06 als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van RVV 1990 op de aansluitende tak van Heezerspoor OZ;
De doorfietsroute op de Monnikenboschweg voorrang te geven op het Maarschalkersteeg door het aanbrengen van de borden B04, B05, B06, als bedoeld in bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van RVV 1990 op de aansluitende tak van het Maarschalkersteeg;
De doorfietsroute op de Monnikenboschweg voorrang te geven op de Oude Leusderweg door het aanbrengen van de borden B04, B05, B06, als bedoeld in bijlage 1 van RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden, als bedoeld in artikel 80 van RVV 1990 op de aansluitende tak van de Oude Leusderweg;
De bebording wordt geplaatst zoals aangegeven op de volgende tekening: SFRUA-21.1233_DO-SIT bladen 7 t/m 10.
Namens burgemeester en wethouders
Dit besluit wordt op grond van artikel 26 van het BABW bekendgemaakt in het elektronisch gemeenteblad (www.overheid.nl).
Bent u belanghebbende en heeft u een mening over dit besluit? Dan kunt u, binnen zes weken na de publicatiedatum een zienswijze indienen bij burgemeester en wethouders van Soest.De zienswijze richt u aan Gemeente Soest, t.a.v. college van B&W, Postbus 2000, 3760 CA Soest.
In uw zienswijze moet in ieder geval worden vermeld:
De bepalingen over de uniforme openbare voorbereidingsprocedure, afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing.
Een afschrift van dit besluit wordt per e-mail gezonden aan “0-wegafsluiting” (verzendlijst). In deze verzendlijst zijn onder andere politie, Veiligheidsregio Utrecht (VRU) en RAVU opgenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-413128.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.