Gemeente Heerlen - Algemene inkoopvoorwaarden 2022 voor leveringen en diensten gemeente Heerlen

 

 

Uitwerkingsbesluit

 

Inhoud

I Algemeen

Artikel 1 Definities

Artikel 2 Toepasselijkheid

Artikel 3 Offerte, opdracht en totstandkoming Overeenkomst

 

II Uitvoering overeenkomst

Artikel 4 Algemene verplichtingen Contractant

Artikel 5 Algemene verplichtingen Gemeente

Artikel 6 Kwaliteit, keuring en garantie

Artikel 7 Geheimhouding

Artikel 8 Intellectueel eigendom

Artikel 9 Wijziging Overeenkomst

Artikel 10 Uitrusting en materialen

Artikel 11 Tijdstip van nakoming

Artikel 12 Toerekenbare tekortkoming

Artikel 13 Niet toerekenbare tekortkoming

Artikel 14 Aansprakelijkheid en verzekering

Artikel 15 Boete

Artikel 16 Toepasselijk recht en geschillen

 

III Financiële bepalingen

Artikel 17 Prijzen, meerwerk en minder werk

Artikel 18 Facturering en betaling

 

IV Bepalingen betreffende de leveringen van goederen

Artikel 19 Leveringen

Artikel 20 Verpakking en transport

Artikel 21 Overdracht van eigendom en risico

 

V Bepalingen betreffende het verrichten van diensten

Artikel 22 Diensten

Artikel 23 Personeel van Contractant

 

VI Einde overeenkomst

Artikel 24 Opzegging

Artikel 25 Ontbinding

Artikel 26 Vernietiging

 

 

 

I Algemeen

 

Artikel 1 Definities

Aflevering: het verschaffen van het bezit van de Goederen aan de Gemeente.

Contractant: de in de Overeenkomst genoemde wederpartij van de Gemeente.

Diensten (Dienst): de door de Contractant te verrichten werkzaamheden ten behoeve van een specifieke behoefte van de Gemeente, niet zijnde werken of leveringen.

Gemeente: de gemeente Heerlen.

Goederen: alle zaken en alle vermogensrechten in de zin van artikel 3:1 Burgerlijk Wetboek.

Leveringen (Levering): de door de Contractant op basis van de Overeenkomst ten behoeve van de Gemeente te leveren Goederen.

Offerte: een aanbod in de zin van het Burgerlijk Wetboek.

Offerteaanvraag: een enkelvoudige of meervoudige aanvraag van de Gemeente voor te verrichten Prestaties of een (Europese) aanbesteding conform de

Aanbestedingswet en de Europese aanbestedingsrichtlijnen.

Overeenkomst: al hetgeen tussen de Gemeente en de Contractant is overeen-

gekomen, inclusief daarbij behorende bijlagen.

Partijen/Partij: de Gemeente en/of de Contractant.

Personeel van Contractant: de door de Contractant voor de uitvoering van de Overeenkomst in te schakelen personeelsleden of andere hulppersonen die krachtens de Overeenkomst onder zijn verantwoordelijkheid werkzaam zullen zijn.

Prestatie: de te verrichten Leveringen en/of Diensten.

Werkdag: kalenderdagen behoudens weekenden, algemeen erkende feestdagen in de zin van artikel 3 lid 1 Algemene termijnenwet, plaatselijke feestdagen en door de Gemeente aangewezen brugdagen.

 

Artikel 2 Toepasselijkheid

2.1. Deze algemene inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op de Offerte

aanvraag en Overeenkomsten met betrekking tot Leveringen en Diensten.

2.2. Van deze algemene inkoopvoorwaarden kan slechts worden afgeweken,

indien Partijen dit uitdrukkelijk schriftelijk met elkaar zijn overeengekomen.

2.3. Indien een bepaling van deze algemene inkoopvoorwaarden nietig is of

vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen van kracht blijven en treden

Partijen in overleg teneinde een nieuwe bepaling (of bepalingen) ter

vervanging van de nietige of vernietigde bepaling(en) overeen te komen,

waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige of

vernietigde bepaling(en) in acht worden genomen.

2.4. Door het indienen van de Offerte wijst de Contractant uitdrukkelijk de

toepasselijkheid van zijn algemene voorwaarden af.

 

 

Artikel 3 Offerte, opdracht en totstandkoming Overeenkomst

3.1. De Gemeente kan een Offerteaanvraag intrekken of wijzigen voor zover dit

mogelijk is binnen de geldende Nederlandse en Europese jurisprudentie en

wet- en regelgeving. De Gemeente zal geen kosten of schade vergoeden die

hiermee samenhangen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

3.2. De Offerte van de Contractant heeft een gestanddoeningstermijn van

negentig dagen of zoveel langer of korter als in de Offerteaanvraag is

vermeld. De gestanddoeningstermijn vangt aan op de dag waarop de

inschrijvingstermijn sluit of op de dag die wordt vermeld in de Offerte

aanvraag.

3.3. Een Overeenkomst komt tot stand nadat de Gemeente een expliciete

schriftelijke aanvaarding van de Offerte van de Contractant per e-mail, fax

of brief heeft verzonden aan de Contractant. De schriftelijke aanvaarding

geldt enkel als aanvaarding, indien daaraan een besluit ten grondslag ligt

als bedoeld in artikel 160, eerste lid aanhef en onder d van de

Gemeentewet dat is genomen door of namens het college van burgemeester

en wethouders en de aanvaarding ondertekend is door de burgemeester of

een ander waaraan op grond van het bepaalde in artikel 171, tweede lid van

de Gemeentewet de vertegenwoordiging van de Gemeente is opgedragen.

Op eerste verzoek van de Contractant legt de Gemeente een kopie van dit

besluit over.

3.4. Een voornemen tot gunning houdt geen aanvaarding in zoals bedoeld in het

voorgaande lid of in de zin van artikel 6:217 lid 1 Burgerlijk Wetboek.

3.5. Alle handelingen die de Contractant verricht voorafgaand aan de

totstandkoming van de Overeenkomst zijn voor rekening en risico van de

Contractant.

 

II Uitvoering overeenkomst

 

Artikel 4 Algemene verplichtingen Contractant

4.1. De Contractant zal zijn verplichtingen voortvloeiend uit de Overeenkomst in

nauwe samenwerking met de Gemeente nakomen, onverminderd de eigen

verantwoordelijkheid van de Contractant.

4.2. De Contractant zal de Gemeente op de hoogte houden van de uitvoering

van de Overeenkomst en desgevraagd inlichtingen geven. De Contractant is

onder meer, doch niet uitsluitend, verplicht om de Gemeente direct

schriftelijk in te lichten over feiten en omstandigheden die kunnen leiden tot

vertraging in de nakoming of waarmee in de Overeenkomst geen rekening

is gehouden.

4.3. Slechts met voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de Gemeente, kan

de Contractant de uitvoering van de Overeenkomst geheel of gedeeltelijk

laten uitvoeren door derden of uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten

en/of plichten overdragen aan derden.

4.4. De Contractant garandeert ter zake van de Overeenkomst dat de

Contractant of Personeel van Contractant of een met de Contractant

verbonden rechtspersoon en de onder hen werkzame personen niet

betrokken zijn of zijn geweest bij overleg of afspraken met andere

ondernemingen op een wijze die strijdig zou kunnen zijn met bepalingen

van de Mededingingswet of artikelen 101 en 102 Verdrag betreffende de

werking van de Europese Unie, waaronder:

(1) prijsvorming,

(2) het afstemmen van Offerten, en/of (3) verdeling van werkzaamheden.

4.5. De Contractant vrijwaart de Gemeente voor strafrechtelijke boetes en

bestuurlijke sancties (als bedoeld in artikel 5:2, eerste lid aanhef en onder

van de Algemene wet bestuursrecht, het eventuele kostenverhaal daaronder

begrepen) die verband houden met de Overeenkomst en die de Contractant

of de Gemeente krijgt opgelegd.

4.6. De Contractant zal bij de uitvoering van de Overeenkomst alle van

toepassing zijn de voorschriften bij of krachtens de wet gesteld naleven en

de overeenkomsten die de Gemeente met derden heeft gesloten, voor zover

deze overeenkomsten bekend zijn bij de Contractant, in acht nemen.

Indien de Contractant genoodzaakt is om contact op te nemen met derden,

zal de Contractant dit eerst voorleggen aan de Gemeente.

4.7. De Contractant draagt zelf de verantwoordelijkheid om de door hem

ingeschakelde derden te informeren over de afspraken die gelden

tussen de Contractant en de Gemeente bij de uitvoering van de

Overeenkomst.

4.8. Slechts voor zover de Contractant expliciet en schriftelijk is gemachtigd

door de Gemeente zal de Contractant optreden als gemachtigde van de

Gemeente. Eventuele gevolgen die door het in strijd handelen met het

bepaalde in de voorgaande zin zijn ontstaan, komen voor rekening en risico

van de Contractant.

 

Artikel 5 Algemene verplichtingen Gemeente

5.1. De Gemeente zal op verzoek van de Contractant alle inlichtingen en

gegevens verstrekken voor zover die nodig zijn om de Overeenkomst naar

behoren uit te voeren.

5.2. De Gemeente zal zich inspannen zoals een goed opdrachtgever betaamt en

zal zich indien nodig inspannen om haar medewerking, waaronder

publiekrechtelijke medewerking, te verlenen die nodig zou kunnen zijn voor

de uitvoering van de Overeenkomst.

 

Artikel 6 Kwaliteit, keuring en garantie

6.1. De Contractant garandeert dat de geleverde Prestaties voldoen aan de

Overeenkomst, aan de algemeen geldende normen en aan de voorschriften

die bij of krachtens wet of verdrag gelden met betrekking tot, doch niet

uitsluitend, veiligheid, gezondheid en milieu.

6.2. De Gemeente is gerechtigd om de Prestaties te keuren en de Contractant

verleent waar nodig zijn medewerking. Indien de Gemeente bepaalde

Prestaties schriftelijk heeft goedgekeurd, vervalt het recht zoals genoemd in

de voorgaande zin ten aanzien van die Prestaties.

 

Artikel 7 Geheimhouding

7.1. Partijen verplichten zich om al wat bij de uitvoering van de Overeenkomst

ter kennis komt en waarvan het vertrouwelijke karakter bekend is of

redelijkerwijs kan worden vermoed, op generlei wijze bekend te maken – inclusief via kanalen van sociale media - of voor eigen doel- einden te gebruiken, behalve voor zover enig wettelijk voorschrift of rechterlijke uitspraak tot bekendmaking noopt.

7.2. Partijen zullen de onder hen werkzame personen of door hen ingeschakelde

derden verplichten deze geheimhoudingsplicht na te leven.

7.3. Partijen hebben het recht om in geval van overtreding van de voorgaande

leden door de andere Partij en/of de voor die Partij werkzame personen

en/of door die Partij ingeschakelde derden de Overeenkomst per direct op

te schorten dan wel zonder rechterlijke tussenkomst en zonder

ingebrekestelling te ontbinden. Elke opschorting dan wel ontbinding

geschiedt door middel van een aangetekend schrijven.

7.4. De Contractant is verplicht om op eerste verzoek van de Gemeente

Personeel van Contractant een geheimhoudingsverklaring te laten

ondertekenen.

 

Artikel 8 Intellectueel eigendom

8.1. Alle (aanspraken op) intellectuele eigendomsrechten (IE-rechten) met

betrekking tot enig resultaat voortvloeiende uit de Overeenkomst, berusten

bij de Gemeente, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

De Contractant draagt deze (aanspraken op) IE-rechten – voor zover nodig

– om niet over aan de Gemeente. De Contractant zal op eerste verzoek

kosteloos meewerken aan het bewerkstelligen van de overdracht.

8.2. Onder resultaat als bedoeld in lid 1 van dit artikel, wordt verstaan al

hetgeen in het kader van de Overeenkomst tot stand wordt gebracht ongeacht of de Contractant daarbij gebruikmaakt van enige bijdrage van de

Gemeente en/of derden.

8.3. De Contractant doet voor zover mogelijk afstand van alle eventuele

persoonlijkheidsrechten op in het kader van de Overeenkomst tot stand

gebrachte auteursrechtelijke werken.

8.4. Tenzij schriftelijk anders is overeengekomen, behoudt of verkrijgt de

Contractant geen gebruiksrecht met betrekking tot enig resultaat van de

Overeenkomst.

8.5. De Gemeente behoudt zich uitdrukkelijk het auteursrecht voor met

betrekking tot ieder in het kader van de Overeenkomst aan Contractant

openbaar gemaakt werk. De Contractant erkent dit voorbehoud.

8.6. De Contractant garandeert dat de gekochte Goederen en toebehoren

alsmede de geleverde Diensten en al hetgeen daarmee gepaard gaat of

daaruit resulteert vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen die aan

het vrije gebruik daarvan door de Gemeente in de weg zouden kunnen

staan, zoals octrooirechten, merkrechten, modelrechten of auteursrechten

en vrijwaart de Gemeente tegen alle aanspraken van derden dienaangaande.

8.7. In het geval van aanspraken van derden zal de Contractant alles in het werk

stellen om in overleg met de Gemeente te bewerkstelligen dat de Gemeente

het ongestoorde gebruik van het geleverde zal kunnen voortzetten.

8.8. In het geval van aanspraken van derden waarvoor de hierboven genoemde

vrijwaringverplichting geldt, zal de Contractant alle schade van de

Gemeente vergoeden inclusief proceskosten, waaronder tevens begrepen

redelijke advocaatkosten voor het voeren van gerechtelijke procedures.

 

Artikel 9 Wijziging Overeenkomst

9.1. De Gemeente is bevoegd om de Overeenkomst schriftelijk te wijzigen en/of

aan te vullen, na overleg met en instemming van de Contractant over de

gevolgen van de wijziging of aanvulling.

9.2. In dit kader blijven Partijen binnen de grenzen van de redelijkheid en

billijkheid.

 

Artikel 10 Uitrusting en materialen

10.1. De Contractant zal voor eigen rekening en risico zorgdragen voor alle bij de

uitvoering van de Overeenkomst te gebruiken - niet van de Gemeente

afkomstige - materialen en uitrusting (waaronder gereedschappen), tenzij

schriftelijk anders is overeengekomen.

10.2. De Contractant is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de deugdelijkheid

van de gebruikte Goederen, materialen en uitrusting en dient deze voor

eigen rekening en risico te verzekeren, tenzij schriftelijk anders is overeen-

gekomen.

 

Artikel 11 Tijdstip van nakoming

11.1. De Contractant is van rechtswege in verzuim nadat de fatale termijn(en) of

termijnen voor de uitvoering van de desbetreffende Prestaties, zoals

vermeld in de Overeenkomst, zijn verstreken en de des betreffende

Prestaties niet of niet volledig zijn uitgevoerd.

11.2. De Contractant stelt de Gemeente schriftelijk tijdig en met opgaaf van

redenen in kennis van een eventuele vertraging en de maatregelen die de

Contractant zal treffen om de vertraging zoveel mogelijk te beperken.

 

Artikel 12 Toerekenbare tekortkoming

12.1 Indien één van de Partijen toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van

de Overeenkomst en/of deze algemene inkoopvoorwaarden, zal de andere

Partij een aangetekend schrijven verzenden aan de tekortkomende Partij,

alvorens gebruik te maken van de Partij toekomende wettelijke rechten,

behoudens de gevallen waarin ingebrekestelling ingevolge het Burgerlijk

Wetboek achterwege kan blijven, in welke gevallen de nalatige Partij direct

in verzuim verkeert.

12.2. Ieder der Partijen is gerechtigd de Overeenkomst zonder rechterlijke

tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te

ontbinden, indien de andere Partij in verzuim is geraakt, behoudens voor

zover ontbinding – gelet op de omstandigheden van het geval, waaronder

de ernst van het verzuim – in strijd zou zijn met de redelijkheid en

billijkheid. Elke ontbinding geschiedt door middel van een aangetekend

schrijven.

12.3. Er is geen sprake van enige toerekenbare tekortkoming zijdens de

Gemeente indien en voor zover de publiekrechtelijke verantwoordelijkheid

noopt tot het niet verstrekken van inlichtingen en gegevens respectievelijk

tot het niet verlenen van de publiekrechtelijke medewerking die nodig zou

kunnen zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst.

 

Artikel 13 Niet toerekenbare tekortkoming

13.1. De Contractant kan zich jegens de Gemeente enkel op overmacht

beroepen, indien de Contractant de Gemeente zo spoedig mogelijk, onder

overlegging van de bewijsstukken, schriftelijk van het beroep op overmacht

in kennis stelt.

 

 

Artikel 14 Aansprakelijkheid en verzekering

14.1. De Contractant vrijwaart de Gemeente tegen eventuele aanspraken van

derden ter zake van schade door deze derden geleden ten gevolge van de

uitvoering door de Contractant van de Overeenkomst en het gebruik of

toepassing van de geleverde Goederen of Diensten van de Contractant.

14.2. De Contractant zal vanaf het aangaan van de Overeenkomst adequaat

verzekerd zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst en zal zich

adequaat verzekerd houden gedurende de uitvoering van de

Overeenkomst.

14.3. De Contractant zal het verzekerd bedrag en de polisvoorwaarden

gedurende de uitvoering van de Overeenkomst niet ten nadele van de

Gemeente wijzigen, tenzij de Gemeente hiervoor haar expliciete en

schriftelijke toestemming heeft gegeven.

14.4. Eventuele verzekeringen die noodzakelijk zijn in het kader van de

uitvoering van de Overeenkomst en waarover de Contractant nog niet

beschikt, zal de Contractant afsluiten tenminste voor de periode van de

uitvoering van de Overeenkomst.

14.5. De Partij die toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van haar

verplichtingen, is tegenover de andere Partij aansprakelijk voor de door de

andere Partij geleden dan wel te lijden schade met dien verstande dat de

aansprakelijkheid, per gebeurtenis, beperkt is tot een bedrag van:

• € 150.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde kleiner is dan of gelijk aan € 50.000,-;

• € 300.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarden meer is dan

€ 50.000,- maar kleiner of gelijk aan 100.000,-;

• € 500.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan

€ 100.000,- maar kleiner of gelijk aan € 150.000;

• € 1.500.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan

€ 150.000,- maar kleiner dan of gelijk aan € 500.000,-;

• € 3.000.000,- voor opdrachten waarvan de totale waarde meer is dan

€ 500.000,-.

14.6. Samenhangende gebeurtenissen als bedoeld in artikel 14.5, worden

aangemerkt als één gebeurtenis.

14.7. De beperking van de aansprakelijkheid van artikel 14.5 komt te vervallen:

a. In geval van aanspraken van derden op schadevergoeding ten gevolge van dood of letsel;

b. Indien sprake is van opzet of grove schuld aan de zijde van de tekortschietende partij;

c. In geval van schending van intellectuele eigendomsrechten als bedoeld in artikel 8. In deze gevallen zijn de bepalingen uit afdeling 6.1.10 Burgerlijk Wetboek onverkort van toepassing.

 

Artikel 15 Boete

15.1. Indien een boetebepaling is overeengekomen, is deze boete zonder rechterlijke tussenkomst, ingebrekestelling of aanmaning direct opeisbaar.

15.2. De boete laat onverlet alle andere rechten of vorderingen, waaronder, doch

niet uitsluitend, de vordering van de Gemeente tot nakoming en het recht

op schadevergoeding.

 

 

Artikel 16 Toepasselijk recht en geschillen

16.1. Op deze algemene inkoopvoorwaarden en de Overeenkomsten, alsmede

op de totstandkoming en de interpretatie, is Nederlands recht van

toepassing.

16.2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (United Nations

Convention on Contracts for the International Sale of Goods) wordt

uitdrukkelijk uitgesloten.

16.3. Als er een geschil ontstaat met betrekking tot de Offerteaanvraag, de

procedure zoals beschreven in de Offerteaanvraag, de totstandkoming

van de Overeenkomst of de uitvoering van de Overeenkomst, dan is elk

der Partijen gerechtigd om het geschil voor te leggen aan de bevoegde

rechter in het arrondissement waar de Gemeente gevestigd is.

 

III Financiële bepalingen

 

Artikel 17 Prijzen, meerwerk en minder werk

17.1. De Contractant zal de Overeenkomst uitvoeren tegen de in zijn Offerte

genoemde prijzen in euro’s.

17.2. Niet redelijkerwijs in de Overeenkomst inbegrepen extra Prestaties, zijn

slechts meerwerk voor zover dit uitsluitend aan de Gemeente is toe te

rekenen.

17.3. Meerwerk zal door de Contractant slechts in behandeling worden genomen

nadat de inhoud en het budget schriftelijk zijn overeengekomen met de

Gemeente.

17.4. Verrekening van meerwerk of minder werk vindt plaats tegen maximaal de

tarieven zoals opgenomen in de Offerte, tenzij schriftelijk anders is

overeengekomen.

17.5. Voor zover prijzen en tarieven van meerwerk of minder werk niet in de

Offerte zijn opgenomen, verplicht de Contractant zich ertoe voor meerwerk

en minder werk uitsluitend marktconforme tarieven aan te bieden.

 

Artikel 18 Facturering en betaling

18.1. Op de factuur vermeldt de Contractant;

• de wettelijke vereisten waaraan de factuur moet voldoen: naam, adres,

postcode, woonplaats, bank/gironummer en de benodigde IBAN- en

BIC-gegevens, BTW-nummer, KvK-nummer;

• het factuuradres van de Contractant;

• het totale factuurbedrag inclusief en exclusief BTW; en

• eventuele nadere eisen in overleg met de Gemeente.

18.2. De Contractant hanteert een betalingstermijn van dertig dagen na de

ontvangst van de factuur of zoveel langer of korter als overeengekomen

tussen Partijen in de Overeenkomst. De Gemeente zal binnen de

gehanteerde betalingstermijn de factuur van de Contractant betalen.

18.3. Indien de Goederen of Diensten niet beantwoorden aan de Overeenkomst

is de Gemeente bevoegd om de betaling naar rato van de tekortkoming

geheel of gedeeltelijk op te schorten.

 

IV Bepalingen betreffende de leveringen van goederen

 

Artikel 19 Leveringen

19.1. De Contractant levert de Goederen conform Delivered Duty Paid (DDP),

volgens Incoterms 2010, zoals vastgesteld door de Internationale Kamer

van Koophandel (ICC).

19.2. Tenzij schriftelijk een andere tijd of plaats is overeengekomen, geschiedt

de Aflevering uitsluitend op Werkdagen tijdens de openingsuren van het

gemeentehuis. De Contractant dient zijn vervoerder hiervan op de hoogte

te stellen.

19.3. Indien de Gemeente de Goederen gemotiveerd afkeurt, zal de Contractant

op zijn eigen kosten de Goederen ophalen.

19.4. De Goederen worden geacht te zijn goedgekeurd vanaf het moment van

volledige operationele ingebruikname door de Gemeente, tenzij schriftelijk

anders is overeengekomen of bepaalde omstandigheden nopen tot

schriftelijke goedkeuring van de Gemeente.

19.5. De Contractant verleent tenminste een garantie voor de Goederen van

twaalf maanden vanaf het moment dat de Gemeente de Goede- ren heeft

goedgekeurd, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.

Deze garantie laat onverlet de aansprakelijkheid van de Contractant.

19.6. De Contractant garandeert dat voor een periode van tenminste vijf jaar of

een termijn die schriftelijk is overeengekomen na Aflevering van de

Goederen, onderdelen van de Goederen kunnen worden geleverd.

19.7. De Contractant is gehouden om alle bij de Goederen behorende

gebruiksaanwijzingen en productinformatie, alsmede eventuele

kwaliteitskeurmerken of –certificaten, opgesteld zoveel mogelijk in de

Nederlandse taal, zonder additionele kosten, aan de Gemeente ter

beschikking te stellen.

19.8. De Contractant zal voor zijn rekening en risico alle voorkomende

gebreken aan de geleverde Goederen na Aflevering of voltooiing binnen de

door de Gemeente bij eerste aanzegging gestelde redelijke termijn

wegnemen door herstel of vervanging.

 

Artikel 20 Verpakking en transport

20.1. De Contractant draagt zorg voor een deugdelijke verpakking, alsmede voor

een zodanige beveiliging en vervoer van de Goederen, dat deze in een

goede staat de plaats van Aflevering bereiken en het lossen daar veilig kan

plaatsvinden. De Contractant is verantwoordelijk voor het naleven van de

Nederlandse, Europese en internationale voorschriften met betrekking tot

verpakkingen.

20.2. De Contractant neemt alle verpakkingen kosteloos terug, tenzij schriftelijk

anders is overeengekomen.

 

Artikel 21 Overdracht van eigendom en risico

21.1. De eigendom van de geleverde Goederen gaat over op het moment van

Aflevering, waar nodig na eventuele installatiewerkzaamheden die daarmee

gepaard gaan. Het risico gaat over op de Gemeente na acceptatie van de

Goederen door de Gemeente.

 

21.2. De acceptatie van de Goederen zal geschieden door middel van een

schriftelijke verklaring van de Gemeente, na Aflevering en eventuele

installatie van de Goederen. Indien de Gemeente de Goederen niet

accepteert, geeft zij gemotiveerd aan waarom de acceptatie onthouden

wordt.

 

V Bepalingen betreffende het verrichten van diensten

 

Artikel 22 Diensten

22.1. De Contractant zal de Diensten uitvoeren binnen de termijn en op de plaats

zoals deze zijn opgenomen in de Overeenkomst.

22.2. De Contractant draagt de volledige verantwoordelijkheid voor zowel zijn

eigen Prestaties, Prestaties van Personeel van Contractant alsmede

Prestaties van de door de Contractant ingeschakelde derden.

22.3. Feitelijke uitvoering van de Diensten door de Contractant of daarmee

gepaard gaande handelingen houdt niet in dat de Gemeente de Diensten

zonder meer goedkeurt. De Gemeente behoudt zich het recht voor om

eventuele verrichte Diensten te keuren, controleren of niet goed te keuren.

22.4. De goedkeuring van de Diensten zal geschieden door middel van een

schriftelijke verklaring van de Gemeente. Indien de Gemeente de Diensten

niet goedkeurt, geeft zij gemotiveerd aan waarom de goedkeuring

onthouden wordt.

 

Artikel 23 Personeel van Contractant

23.1. Voor zover Diensten worden verricht ten kantore en/of in de openbare

ruimte van de Gemeente, zijn de Contractant, Personeel van Contractant

en de door de Contractant ingeschakelde derden gehouden de vastgestelde

huisregels voor dat kantoor/gebouw en/of die openbare ruimte na te leven.

23.2. Indien gedurende de uitvoering van de Overeenkomst blijkt dat Personeel

van Contractant niet functioneert in het belang van de goede uitvoering

van de Overeenkomst en/of wegens omstandigheden zijn werkzaamheden

niet kan voortzetten, dan heeft de Gemeente het recht de desbetreffende

persoon door de Contractant te laten vervangen.

23.3. Voor de vervanging van Personeel van Contractant is voorafgaande

schriftelijke toestemming vereist van de Gemeente, tenzij directe

vervanging van Personeel van Contractant noodzakelijk is. In dat laatste

geval kan worden volstaan met mondelinge toestemming van de

Gemeente. Uitgangspunt daarbij is dat personen beschikbaar worden

gesteld die een vergelijkbare deskundigheid, opleiding en ervaring hebben

(conform het vereiste in de Offerteaanvraag).

23.4. Vervanging van Personeel van Contractant wordt op een korte termijn

– doch uiterlijk binnen twee weken of zoveel korter als noodzakelijk – door

de Contractant voorzien. Eventuele kosten die gepaard gaan met

vervanging komen voor rekening van de Contractant.

23.5. De Contractant staat ervoor in dat het Personeel van Contractant

gerechtigd is om in Nederland arbeid te verrichten dan wel Diensten te

verrichten.

23.6. De Contractant is verantwoordelijk voor en aansprakelijk voor de nakoming

van de uit de Overeenkomst voortvloeiende verplichtingen uit de

belastingwetgeving en de sociale zekerheidswetgeving, waaronder

begrepen verplichtingen die verband houden met het Uitvoeringsinstituut

Werknemersverzekeringen (UWV). De Contractant vrijwaart de Gemeente

tegen alle aanspraken ter zake. De Contractant zal – indien wettelijk

vereist dan wel door de Gemeente wordt vereist – met een Grekening

werken. Indien de Gemeente geconfronteerd wordt met een naheffing,

worden deze kosten een-op-een verhaald op de Contractant.

 

VI Einde overeenkomst

 

Artikel 24 Opzegging

24.1. De Gemeente is gerechtigd de Overeenkomst op te zeggen met

inachtneming van een opzegtermijn zoals bepaald in de Overeenkomst.

Indien geen opzegtermijn in de Overeenkomst is opgenomen, kan de

Gemeente de Overeenkomst opzeggen met inachtneming van een redelijke

opzegtermijn, mede gelet op de duur van de Overeenkomst.

 

Artikel 25 Ontbinding

25.1. Ieder der Partijen heeft het recht de Overeenkomst zonder rechterlijke

tussenkomst en zonder ingebrekestelling met onmiddellijke ingang te

ontbinden, indien:

• artikel 4.4 algemene inkoopvoorwaarden wordt geschonden;

• de andere Partij een besluit tot ontbinding van de rechtspersoon of

onderneming heeft genomen;

• de zeggenschap van de andere Partij bij een ander komt te rusten dan ten

tijde van het sluiten van deze Overeenkomst;

• ten aanzien van de andere Partij faillissement is aangevraagd dan wel

uitgesproken of, al dan niet voorlopig, surséance van betaling is

aangevraagd of verleend;

• de andere Partij fuseert, splitst of op enigerlei wijze (een deel van) zijn

bedrijf overdraagt;

• de andere Partij in een situatie van overmacht verkeert gedurende meer

dan tien dagen.

25.2. Elke ontbinding als bedoeld in lid 1 dient terstond door middel van een

aangetekend schrijven te geschieden.

25.3. Ingeval van ontbinding door de Gemeente als bedoeld in lid 1 is de

Gemeente geen vergoeding verschuldigd aan de Contractant voor de

Prestaties die niet door Contractant zijn verricht. Eventuele aan de

Contractant verrichte onverschuldigde betalingen, betaalt de Contractant

terug aan de Gemeente, vermeerderd met wettelijke rente vanaf de dag

waarop dit is betaald.

 

Artikel 26 Vernietiging

26.1. Indien één van de Partijen zich beroept op vernietiging door middel van

een buitengerechtelijke verklaring, dient dit te geschieden met een

aangetekend schrijven.

 

 

Aldus besloten tijdens de vergadering van het college van burgemeester en wethouders der gemeente Heerlen van 19 juli 2022.

 

de gemeentesecretaris a.i. de burgemeester,

L. Schouterden drs. R. Wever

 

Naar boven