Overwegingen ten aanzien van het besluit
gelet op:
• Het vigerende Besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen;
• de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);
• de Beleidsregels laadvoorzieningen voor elektrische auto’s in de openbare ruimte (2019).
overwegende:
• dat de gemeente Veldhoven zich in 2017 heeft aangesloten bij de Global Goals voor Sustainable Development, een mondiaal kompas voor uitdagingen als armoede, onderwijs en de klimaatcrisis;
• dat in Nederland in 2019 organisaties en partijen (waaronder de VNG namens de Nederlandse gemeenten) in het Klimaatakkoord overeengekomen zijn de opwarming van de aarde te beperken;
• dat een van de vele maatregelen daarvoor is dat alle nieuwe personenauto’s die vanaf 2030 op de markt komen 100% elektrisch zijn;
• dat 65 samenwerkende gemeenten in Noord-Brabant en Limburg, waaronder Veldhoven, als doelstelling hebben opgenomen om in de komende vier jaar 4.000 nieuwe laadpalen te plaatsen in deze gemeenten;
• dat de gemeente Veldhoven om die reden proactief laadpalen op centrale locaties laat plaatsen, rekening houdend met een goede spreiding en reeds geplaatste laadpalen;
• dat alle locaties zijn gekozen op basis van vooraf bekeken kenmerken, zoals verwachting gebruik elektrische auto’s, afstand tot elektriciteitsnet, grondeigendom gemeente, afstand tot bomen, enz.;
• dat aan de hand daarvan een plankaart is opgesteld waarop 35 te plaatsen laadpalen voor de komende twee jaar (2021-2022) zijn opgenomen;
• dat de Eindstraat één van de locaties op de plankaart is en daar proactief een laadpaal geplaatst wordt;
• dat laadpalen altijd tussen twee openbare parkeerplaatsen geplaatst worden vanwege efficiënt (ruimte)gebruik;
• dat het -voor optimaal gebruik van de laadpalen- wenselijk is dat deze openbare parkeerplaatsen uitsluitend gereserveerd zijn voor het opladen van elektrische voertuigen;
• dat in eerste instantie steeds één openbare parkeerplaats ingericht wordt voor het opladen van elektrische voertuigen en –indien het gebruik daartoe aanleiding geeft –in een later stadium de tweede gereserveerde parkeerplaats;
• dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de verkeerskundige van de gemeente Veldhoven en dat deze dit voornemen positief heeft beoordeeld;
• dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de operationeel expert wijkzorg, namens de politiechef Eenheid Oost Brabant van de Nationale Politie en dat deze positief heeft geadviseerd;
• dat tegen het ontwerp verkeersbesluit, zoals dat van 14 juli 2022 tot en met woensdag 24 augustus 2022 inzage heeft gelegen in de informatieruimte van het gemeentehuis, geen zienswijzen zijn ingediend;
• dat de genoemde wegen en weggedeelten in beheer zijn bij en gelegen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Veldhoven.