Overwegingen ten aanzien van het ontwerp besluit
dat de Dr. Ant. Mathijsenstraat te Budel (hierna te noemen: deze weg) in eigendom en/of beheer en onderhoud is bij de gemeente Cranendonck;
dat deze weg binnen de bebouwde kom van Budel ligt en een erftoegangsweg is met een snelheidsregime van 50 km/uur;
dat deze weg gemengd verkeer kent, waarbij fietsers en motorvoertuigen de rijbaan delen;
dat deze weg een ontsluitende functie voor het centrumgebied van Budel heeft;
dat vanwege de ontsluitende functie van deze weg de verkeersintensiteiten hoger dan gemiddeld liggen;
dat de hogere verkeersintensiteiten in combinatie met een snelheidsregime van 50km/u op deze weg hogere verkeersveiligheidsrisico’s met zich mee brengen;
dat de hogere verkeersintensiteiten in combinatie met een snelheidsregime van 50km/u op deze weg mogelijk leiden tot een afname in woongenot voor omwonenden;
dat het verlagen van de maximum toegestane rijsnelheid naar 30km/u de verkeersveiligheid en het woongenot aanzienlijk verbetert en
dat het verlagen van de maximum toegestane rijsnelheid naar 30km/u in lijn is met de visie tot het herinrichten van het verblijfsgebied in en rondom het centrum van Budel.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
Uit het oogpunt van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 opgenomen doelstellingen:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers;
- het voorkomen of beperken van verkeersoverlast, hinder, schade en gevolgen voor het milieu en
- het voorkomen of beperken van aantasting van het karakter of functie van objecten of gebieden
is het gewenst om:
de maximum toegestane rijsnelheid op de Dr. Ant. Mathijsenstraat te Budel te verlagen naar 30km/u.
Belangenafweging
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat door bovengenoemde maatregelen belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.
Gehoord
Met betrekking tot dit verkeersbesluit is, overeenkomstig artikel 24 BABW, overleg gepleegd met de gemandateerde namens de Korpschefs van de Politiedistrict Zuidoost-Brabant.