Verkeersbesluit – Reserveren parkeerplaatsen voor elektrisch opladen Dissel, Gebr. de Koninglaan, Aardheuvel, Helmkruid en Zaageind Best

 

Burgemeester en wethouders van de Gemeente Best,

 

Gelet op

De bepalingen in de wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en Best Mobiel – De Bestse Mobiliteitsaanpak (december 2017);

 

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 op grond waarvan verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij het verkeer betreffen op wegen, die niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een Waterschap;

 

Het feit dat de verkeerskundige van de afdeling Beheer & Realisatie bij besluit is gemandateerd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van de Wegenverkeerswet 1994;

 

Artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, uit oogpunt van:

  • Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • Het voorkomen of beperken van de door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu.

 

Overwegende dat

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de wegenverkeerswet 1994 de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit.

Is het gewenst om

Twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen op de volgende locaties:

  • Parkeerterrein t.h.v Dissel 60;

  • Gebroeders de Koninglaan 4a;

  • Aardheuvel 34;

  • Helmkruid 1;

  • Zaageind (naast de woning Spoeleind 39).

Motivering

Elektrisch rijden is in opkomst en in het klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) is afgesproken dat er vanaf 2030 alleen maar elektrische auto’s mogen worden verkocht. Daarmee zal het aandeel elektrische auto’s en daarmee ook de behoefte aan laadpalen de komende jaren alleen maar meer toenemen. De ontwikkeling en realisatie van laadinfrastructuur mag hierbij geen belemmering vormen voor de groei van het aantal elektrische auto’s.

 

Wie niet beschikt over parkeergelegenheid op eigen terrein, zal hiervoor immers gebruik moeten maken van een parkeerplaats in de openbare ruimte. Op deze manier wordt ook voorkomen dat men een snoer van de eigen woning, over een trottoir en/of rijweg, naar het voertuig moet leggen, met alle veiligheidsrisico’s van dien.

 

De locatie van deze laadpaal is bepaald aan de hand van prognoses en potentiële vraag naar publieke oplaadpunten. Dit wordt gedaan door een extern bureau die gespecialiseerd is in laadinfrastructuur met als doel om een zo goed mogelijk dekkend netwerk van laadpalen te krijgen. Daarnaast is het met de groei van de elektrische voertuigen ook niet ondenkbaar dat er op termijn meer laadpunten in de wijk zullen worden aangevraagd. Deze locatie past binnen een nog verder op te bouwen netwerk van oplaadpunten.

 

Bij de keuze van de locatie van de laadpaal is zoveel als mogelijk aangesloten bij het gemeentelijke beleid voor het plaatsen van laadpalen. Hierbij is er gekozen om het laadpunt te plaatsen op een neutrale plaats en vormt de locatie van de laadpaal geen belemmering voor straatmeubilair of doorgang voor voetgangers.

 

Bijkomend voordeel van deze aanpak is dat de laadmogelijkheid door iedereen met een elektrisch voertuig kan worden benut, in plaats van slechts één bewoner. Om de bruikbaarheid van de laadpaal te kunnen garanderen, is het noodzakelijk om de bijbehorende parkeerplaats te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit is mogelijk met het bord E4 uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, voorzien van een onderbord met opschrift “alleen opladen elektrische voertuigen”.

 

In eerste instantie wordt slechts één parkeervak gereserveerd voor het opladen van elektrisch laden. Bij voldoende gebruik, wordt de tweede parkeerplaats erbij gereserveerd.

 

Belangenafweging

Deze locaties sluiten goed aan bij het klimaatakkoord en de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) alsmede bij de wensen van de gemeente m.b.t. elektrische oplaadpunten m.b.t gebruik en zichtbaarheid.

 

Met de groei van elektrische voertuigen is het niet ondenkbaar dat er op termijn meer laadpunten in de wijk zullen worden aangevraagd. Deze locatie past binnen een nog verder op te bouwen netwerk van oplaadpunten.

 

In eerste instantie zal slechts één parkeerplaats gereserveerd worden voor het opladen van elektrische voertuigen. Dit terwijl de laadpaal over twee laadpunten beschikt. Hiermee houdt de gemeente rekening met de aanwezige parkeerdruk in de omgeving. Daarnaast vormt een hoge parkeerdruk op zichzelf geen reden om van het plaatsen van een laadpaal af te zien. Elektrische auto’s moeten immers worden opgeladen.

 

Niet is gebleken dat belanghebbenden hierdoor onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregel een onduidelijke en/of onveilige verkeerssituatie zou ontstaan.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van de Nationale Politie, eenheid Oost-Brabant, basisteam de Kempen.

 

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1.

    Twee parkeerplaatsen te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen door het plaatsen van verkeersbord E04 uit bijlage I van het RVV 1990 met onderbord ‘’opladen elektrische voertuigen’’ op de volgende locaties:

    • a.

      Parkeerterrein t.h.v Dissel 60;

    • b.

      Gebroeders de Koninglaan 4a;

    • c.

      Aardheuvel 34;

    • d.

      Helmkruid 1;

    • e.

      Zaageind (naast de woning Spoeleind 39).

  • 2.

    Een en ander overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening;

  • 3.

    Te bepalen dat met het van kracht worden van dit verkeersbesluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige gebied komen te vervallen, als deze met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermee niet in overeenstemming zijn;

  • 4.

    Te bepalen dat de bekendmaking van dit verkeersbesluit geschiedt door plaatsing van het besluit in het Gemeenteblad (online).

 

Bezwaar

Dit verkeersbesluit met bijbehorende stukken is alleen digitaal te raadplegen via de bekendmaking van het Gemeenteblad en ligt niet analoog ter inzage.

 

Binnen zes weken kunt u tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders (B&W). De termijn van zes weken begint op de dag na de datum waarop dit besluit in het Gemeenteblad is gepubliceerd.

 

Bij onverwijlde spoed, heeft u de mogelijkheid om een verzoek tot voorlopige voorziening in te dienen. Dit kunt u doen bij de voorzieningenrechter van de rechtbank in ’s-Hertogenbosch bij de sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen als u ook een bezwaarschrift heeft ingediend. Let u erop dat u voor een voorlopige voorziening griffierechten verschuldigd bent.

 

U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank. Dit kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Hiervoor dient u wel te beschikken over een DigiD. Kijk op de genoemde website voor de precieze voorwaardes.

 

31-08-2022

 

Met vriendelijke groet,

 

Namens burgemeester en wethouders,

 

Verkeerskundige gemeente Best

 

 

 

 

Naar boven