Gemeenteblad van Gilze en Rijen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gilze en Rijen | Gemeenteblad 2022, 39766 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gilze en Rijen | Gemeenteblad 2022, 39766 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Subsidieverordening Klimaatbestendig Gilze en Rijen
Hoofdstuk 2 Hoogte van de subsidie en voorwaarden
Artikel 2.3 Hoogte van de subsidie per maatregel
De hoogte van de subsidie voor de verschillende subsidiabele maatregelen is weergegeven in onderstaande twee tabellen.
De maatregelen waarvoor subsidie aangevraagd kan worden staan vermeld in onderstaande twee tabellen.
Tabel 1: Subsidiabele maatregelen huiseigenaren en huurders
|
|
|
||
|
|
|||
C: Waterpasserende of waterdoorlatende verharding. (open verharding waardoor het water de bodem in kan lopen)
|
|
|
||
|
|
|||
|
|
|
Tabel 2: Subsidiabele maatregelen VVE’s en bedrijven met eigen grond en opstal
Artikel 2.4 Weigeren subsidieverlening
Het college weigert de subsidieaanvraag in ieder geval indien:
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 december 2021
DE RAAD VOORNOEMD,
de griffier,
S. van Dijk
de voorzitter,
D.A. Alssema
Bijlage 1 Toelichting bij “Subsidieregeling klimaatbestendig Gilze en Rijen”
Het klimaat verandert. Om hierop in te spelen treffen waterschappen en gemeenten nu al diverse maatregelen in het watersysteem. Ook inwoners, stichtingen en verenigingen kunnen hun steentje bijdragen door zelf initiatief te nemen tot een klimaatbestendige inrichting van hun leefomgeving.
Met deze regeling draagt de gemeente een steentje bij aan de actuele thema’s van deze tijd, zoals de klimaatverandering en de adaptatie daaraan van het bebouwd gebied. Dit alles gebeurt op initiatief van en door inwoners, stichtingen en verenigingen. Naast water wordt ook bijgedragen aan een positieve ontwikkeling op andere beleidsvelden zoals gezondheid, groen, economische - en ruimtelijke ontwikkeling.
De Algemene wet bestuursrecht (Awb) bepaalt dat een bestuursorgaan in beginsel alleen subsidie mag verstrekken op basis van een wettelijk voorschrift dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. Voor decentrale overheden, zoals een gemeente, is dit wettelijk voorschrift een door de raad vastgestelde verordening c.q. regeling.
De gemeente verstrekt subsidies in twee stappen: (1) subsidieverlening en (2) subsidievaststelling. Dit is vastgelegd in de Algemene subsidieverordening 2010 gemeente Gilze en Rijen. De subsidieverstrekking in twee stappen geldt dus ook voor subsidies op basis van deze verordening.
Met subsidieverlening is bedoeld de beschikking die voorafgaat aan de te subsidiëren activiteit. De subsidieverlening geeft de subsidieaanvrager een voorwaardelijk recht op een subsidie. De subsidieaanvrager moet binnen drie maanden na subsidieverlening de maatregel waarvoor subsidie is verleend, hebben uitgevoerd. Pas als de gesubsidieerde maatregel is uitgevoerd en aan de opgelegde voorschriften is voldaan zal de gemeente de subsidie definitief vaststellen. Binnen drie maanden na afronding van de werkzaamheden waarvoor subsidie is verleend, moet de subsidieontvanger een aanvraag om subsidievaststelling indienen (art. 4.2 van de van de Algemene subsidieverordening 2010). De beschikking tot subsidievaststelling stelt het definitieve bedrag vast van de subsidie en geeft aanspraak op betaling van het vastgestelde bedrag.
Beide aanvragen (subsidieverlening en subsidievaststelling) moeten worden ingediend met gebruikmaking van een daartoe bestemd aanvraagformulier van de gemeente.
Voor de verdeling van het subsidiebudget op basis van deze verordening geldt het systeem van ‘wie het eerst komt, wie het eerst maalt’ (op volgorde van binnenkomst).
Hierbij geldt dat een aanvraag alleen meetelt in het bepalen van de volgorde vanaf het moment dat de aanvraag volledig is. De aanvraag om subsidieverlening is volledig wanneer is voldaan aan de vereisten van deze verordening en het bijbehorende aanvraagformulier van de gemeente. Is de ingediende aanvraag niet volledig dan krijgt de aanvrager de gelegenheid om de ontbrekende stukken alsnog aan te leveren.
B. Toelichting van een aantal artikelen
Dit bedrag is het subsidieplafond van deze verordening. Het college van B&W moet een subsidie weigeren wanneer bij het verstrekken van de gevraagde subsidie het subsidieplafond wordt overschreden. Overschrijving van het subsidieplafond is een verplichte weigeringsgrond. Indien het totale bedrag van de aanvragen het subsidieplafond overschrijdt, maar er zijn nog aanvragen niet toegekend, worden de opeenvolgende aanvragen op een wachtlijst geplaatst tot er weer ruimte in het budget is. Ingeval van het niet doorgaan van een toegekende aanvraag kan de eerste aanvraag op de wachtlijst toegekend worden.
De gemeente wil klimaatadaptieve inrichting van de leefomgeving stimuleren. Initiatiefnemers krijgen hiervoor een financieel steuntje in de rug. De gemeente wil bijdragen aan maatregelen die er op zijn gericht de leefomgeving geschikter te maken voor klimaatveranderingen. De nadruk ligt op maatregelen waardoor eventuele overlast door teveel water en/of hitte afneemt. Daarnaast kunnen bijdragen worden verleend voor maatregelen die overlast door droogte tegengaan. Bijdragen aan het tegengaan van hitte kunnen slechts worden verleend wanneer de oplossing voor het hitteprobleem wordt gevonden door het inzetten van meer groen en/of water.
Iedereen kan een subsidieaanvraag indienen (bewoners, verenigingen, maatschappelijke organisaties en bedrijven ), behalve andere overheidspartijen. Andere overheidspartijen zijn uitgezonderd omdat van hen mag worden verwacht dat zij het goede voorbeeld geven bij de uitvoering van hun taken en zelf de nodige maatregelen treffen die bijdragen aan het klimaatbestendig maken van de regio. De maatregelen moeten worden uitgevoerd op grondgebied van de gemeente Gilze en Rijen en zo een bijdragen leveren aan verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving binnen de gemeente.
Om voor subsidie in aanmerking te komen moet aan alle voorwaarden van dit artikel worden voldaan:
Met klimaatbestendig wordt bedoeld: het inrichten van de leefomgeving gericht op voorkomen van overlast door extreme regenbuien, langdurige perioden van hoge temperaturen en droogte.
Na het afronden van de maatregel is de leefomgeving minder kwetsbaar voor de gevolgen van klimaatverandering.
Met verbinding en/of participatie en duurzame borging in de omgeving wordt bedoeld dat anderen in de omgeving zijn betrokken bij dit initiatief. Het is met hen besproken en zo mogelijk nemen ze eraan deel. Het gaat met name om het proces waarop het initiatief tot stand is gekomen, omdat verbinding en participatie een bijdrage kunnen leveren aan waterbewustzijn.
Met draagvlak in de samenleving wordt bedoeld dat belanghebbenden moeten instemmen met de maatregel. Indien bijvoorbeeld in de openbare ruimte een maatregel wordt uitgevoerd is het van belang dat directe belanghebbenden, zoals omwonenden en de gemeente, hiertegen geen bezwaren hebben.
De in bijlage 1 opgenomen lijst is geen limitatieve opsomming. Maatregelen die niet in deze lijst staan maar voldoen aan de doeleinden (art 1.4) en aan de vereisten (art 2.1) komen ook in aanmerking voor subsidie. Het college kan daartoe besluiten.
Artikel 2.3 Hoogte van de subsidie
Om zoveel mogelijk initiatieven te kunnen ondersteunen is de bijdrage per maatregel gemaximaliseerd. Dat maakt de regeling toegankelijker voor meerdere aanvragers en het budget wordt minder snel overschreden.
Artikel 2.4 Subsidiabele kosten
Toelichting op de lijst klimaatadaptieve maatregelen
Groene daken hebben veel positieve effecten. Ze bufferen regenwater, houden het eronder-liggende vertrek koel, zorgen voor meer biodiversiteit in de stad, binden fijnstof en zien er aantrekkelijk uit. Groene daken zijn als het ware een verlengstuk van je tuin, maar dan op hoogte.
Een groen dak gaat niet samen met regenwateropslag om het zelf te kunnen gebruiken. Het groen dak neemt het regenwater grotendeels zelf op en voert het niet af.
Een andere vorm van wateropvang is het opvangen van hemelwater vanaf daken naar een wadi of regenwatervijver in de tuin. Met waterplanten krijgt de inwoner tevens een gezonde vijver met biodiverse beplanting.
C. Waterpasserende of waterdoorlatende verharding (open verharding waardoor het water de bodem in kan lopen)
Soms is verharding nodig, bijvoorbeeld bij het terras, tuinpaden en de oprit. Hier kan voor waterdoorlatende verharding gekozen worden.
Waterdoorlatende verharding heeft voordelen: het regenwater kan in de bodem wegzakken en het grondwater aanvullen. Het regenwater hoeft dan niet via een putje en het riool afgevoerd te worden. Dit helpt mee om wateroverlast op straat en in de tuin bij heftige regenbuien te voorkomen.
D. Infiltratie en afkoppelen regenwater vanaf daken
Als je de regenpijp hebt afgekoppeld, kun je het regenwater opvangen en opslaan in bijvoorbeeld een infiltratiekoffer onder de grond. Hierdoor kan het regenwater langzaam de grond inzakken. Indien een gescheiden rioleringssysteem is aangelegd kan de regenpijp ook worden aangesloten op de gemeentelijk HWA - Hemel Water Afvoer.
Minder tegels in de tuin ofwel minder verhard oppervlak in de tuin heeft veel voordelen: onder andere kan het regenwater in de bodem wegzakken en het grondwater aanvullen.
Als het regenwater op beplante grond valt in plaats van op tegels, gaat het direct de grond in en het hoeft dan niet via een putje en het riool afgevoerd te worden. Dit helpt mee om wateroverlast op straat bij heftige regenbuien te voorkomen.
Betegelde tuinen worden in de zomer heel heet; het weghalen van tegels schept meer ruimte voor beplanting en het groen houdt de tuin koeler op hete zomerse dagen. Het weghalen van tegels biedt meer ruimte aan flora en fauna en natuurlijk bodemleven.
Artikel 2.5 Weigeren subsidieverlening
In het geval dat voor de maatregel reeds een subsidieaanvraag is ingediend en gehonoreerd op basis van een regeling waarbij de gemeente is betrokken als medefinancier, is het niet mogelijk om ook nog een financiële bijdrage uit deze regeling te ontvangen, omdat de gemeente op die manier een dubbele bijdrage zou verlenen.
Nieuwbouwprojecten worden uitgesloten omdat de regeling bedoeld is voor verbetering van een bestaande toestand. Bij nieuwbouw is er geen bestaande toestand of – vanuit een ander perspectief – is het doorgaans verslechtering van de bestaande toestand, wanneer groengebied plaatsmaakt voor nieuwbouw. In dergelijke gevallen dient op grond van de vergunning verplichte compensatie plaats te vinden die niet subsidiabel is.
We willen nieuwe initiatieven ondersteunen dus maatregelen die al zijn uitgevoerd zijn uitgesloten van deelname.
Bijlage 2 Format aanvraagformulier
Toelichting: het formulier kan per post of digitaal worden ingestuurd alsmede via een webformulier. Het formulier is te allen tijde onder voorbehoud van wijzigingen.
Aanvraagformulier verlening Subsidie Klimaatbestendig Gilze en Rijen
Geeft u toestemming om uw foto’s (anoniem) te gebruiken als voorbeeld? |
D. Kosten, uitvoering en planning
kennis te hebben genomen van de inhoud van de Subsidieregeling Klimaatbestendig Gilze en Rijen te vinden op www.overheid.nl (onder ‘lokale wet- en regelgeving’) of Externe link: website van gemeente Gilze en Rijen onder Duurzaamheid > Klimaatsubsidie
De aanvraag kan digitaal verstuurd worden naar duurzaamheid@abg.nl of per post aan Gemeente Gilze en Rijen, Postbus 73, 5120 AB RIJEN
Bijlage 1: Machtiging subsidie
Op grond van de Subsidieregeling klimaatbestendig Gilze en Rijen
U kunt iemand anders (een intermediair) in te schakelen om de aanvraag voor te bereiden, voor u in te dienen en eventueel de verdere correspondentie te voeren. In dat geval dient u de intermediair te machtigen om namens u op te treden.
Hierbij machtig of volmachtig ik bovengenoemde intermediair voor:
Ik verklaar als bevoegd persoon dit formulier volledig en naar waarheid te hebben ingevuld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-39766.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.