Gemeenteblad van Boekel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boekel | Gemeenteblad 2022, 386926 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Boekel | Gemeenteblad 2022, 386926 | beleidsregel |
Gedragscode voor de burgemeester en de wethouders
Een bestuurder maakt niet ten eigen bate of van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.
Geschenken of giften die een geschatte waarde van minder dan 50 euro vertegenwoordigen, niet zijnde geschenken of giften in openbaarheid geschonken ter gelegenheid van jubilea of afscheidsbijeenkomsten, kunnen worden behouden; geschenken of giften met een geschatte waarde boven 50 euro worden geweigerd dan wel teruggegeven.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Boekel, gehouden op 19 mei 2004
De griffier,
De voorzitter,
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ DE GEDRAGSCODE VOOR BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
Dit artikel bevat een aantal algemene bepalingen. Om derden de gelegenheid te bieden de gedragscode te raadplegen, dient hieraan via de lokale media bekendheid gegeven te worden. Ook kan de gedragscode worden gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Overigens bevat onder andere de Gemeentewet reeds een aantal bepalingen die beogen de integriteit van bestuurders te waarborgen. De onderhavige gedragscode bevat hier op onderdelen een nadere uitwerking van.
Artikel 2 Belangenverstrengeling en aanbesteding
Bij belangenverstrengeling gaat het om vermenging van het publiek belang met het persoonlijk belang van de bestuurder of dat van derden waardoor een zuiver en objectief besluiten of handelen in het publiek belang niet langer is gewaarborgd. Reeds de schijn van belangenverstrengeling moet worden voorkomen. Het risico van belangenverstrengeling kan bijvoorbeeld ontstaan als een bestuurder een nevenfunctie vervult die raakvlakken heeft met de uitoefening van het politieke ambt. Ook het hebben van bepaalde financiële belangen of het verrichten van bepaalde financiële transacties kan (de schijn van) belangenverstrengeling veroorzaken. Een financieel belang is in de context van de gedragscode breed te definiëren. Het kan gaan om het bezit van effecten, vorderingsrechten, onroerend goed, bouwgrond en financiële deelnemingen in ondernemingen. Zelfs negatieve financiële belangen, zoals schulden uit hypothecaire vorderingen vallen onder de noemer financieel belang.
In de artikelen 36b en 68 van de Gemeentewet zijn de onverenigbare betrekkingen voor de wethouders c.q. de burgemeester bepaald. De wethouders en de burgemeester mogen ook geen nevenfuncties vervullen waarvan de uitoefening ongewenst is met het oog op een goede taakvervulling (artikel 41b en 67 Gemeentewet).
De Gemeentewet bepaalt voor zowel de wethouders als de burgemeester dat de nevenfuncties, anders dan uit hoofde van het wethouderschap c.q. het burgemeesterschap, openbaar worden gemaakt (artikel 41b en 67 Gemeentewet). Voor de wethouders is bepaald dat openbaarmaking geschiedt door terinzagelegging van een opgave van deze functies in het gemeentehuis. Vanuit een oogpunt van transparantie is het wenselijk de nevenfuncties van zowel de wethouders als de burgemeester ook op te nemen op de website van de gemeente.
Overigens regelt de Gemeentewet niets over het al dan niet openbaar maken of een nevenfunctie al dan niet bezoldigd is. In navolging van de gedragslijn van ministers is dit wel opgenomen in de code. De hoogte van een eventuele bezoldiging hoeft niet genoemd te worden.
Een integriteitrisico kan ontstaan als een bestuurder over vertrouwelijke informatie beschikt die hij kan gebruiken om er persoonlijk voordeel mee te behalen of kan aanwenden ten bate van bijvoorbeeld familieleden of vrienden. Er moet op kunnen worden vertrouwd dat informatie bij de gemeente in goede handen is en niet wordt gebruik voor andere doeleinden dan waarvoor die informatie is verkregen.
Artikel 5 Aannemen van geschenken
Voor het aannemen van geschenken is aansluiting gezocht bij de handreiking integriteit van bestuurders bij gemeenten en provincies van het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties.
Artikel 6 Bestuurlijke uitgaven
Met bestuurlijke uitgaven moet het belang van de gemeente zijn gediend en zij moeten voortvloeien uit de functie. Voldoen zij niet aan deze criteria dan zijn ze te beschouwen als privé-kosten die voor eigen rekening komen.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De huidige werkwijze binnen de gemeente Boekel is reeds dat het gebruik van creditcards c.q. bankpasjes zoveel mogelijk wordt beperkt. Het gebruik beperkt zich tot uitgaven in de representatieve sfeer dan wel in het kader van werkbezoeken buiten de gemeenten waaraan kosten verbonden zijn en waarvoor het niet wenselijk is cashmiddelen aan te wenden (zoals de jaarlijkse raadsuitstap).
Artikel 9 Gebruik van gemeentelijke voorzieningen
Onder dit artikel valt bijvoorbeeld niet het gebruik van de door de gemeente beschikbaar gestelde computer.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-386926.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.