Verkeersbesluit voor diverse verkeersmaatregelen na de herinrichting van de Dalenbuurt te Capelle aan den IJssel

Het college van burgemeester en wethouders;

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd verkeersbesluiten te nemen voor wegen in beheer van de gemeente Capelle aan den IJssel. Bij collegebesluit d.d. 11 oktober 2011, is deze bevoegdheid gemandateerd aan het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling, en onder gemandateerd aan het Unithoofd Ruimtelijke Ontwikkeling.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT:

Wettelijke grondslag

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Doelstelling en motivering

Doelstelling;

Overeenkomstig artikel 2, eerste lid, sub. A t/m D, van de wegenverkeerswet 1994 dienen de maatregelen op de wegen in de Dalenbuurt genomen te worden met als doel;

  • A

    Het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • B

    Het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • C

    Het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • D

    Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Motivering;

Overwegende dat:

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op de Dalenbuurt in Capelle aan den IJssel;

  • er een herinrichting van de Dalenbuurt plaatsvindt/heeft plaatsgevonden in verband met groot onderhoud;

  • in overleg met bewoners de inrichting van de buurt is verbeterd;

  • de verkeersmaatregelen zijn toegespitst op verbetering van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de Dalenbuurt;

30 km/uur

  • de straten in de Dalenbuurt een verblijfsgebied vormen;

  • de straten in dit verblijfsgebied allen zijn aangewezen als 30 km/uur straat, met uitzondering van het Scheldedal en de Keerkring;

  • dat de in- en uitgangen van de 30 km zone door hun constructie duidelijk herkenbaar worden vormgegeven met bebording en een drempel;

  • verkeersremmende maatregelen in de vorm van plateaus en asverspringen worden aangebracht;

  • bij de herinrichting de verkeersgeleider met verplichte rijrichting op het Maasdal bij de kruising met de Keerkring verdwijnt;

Parkeerverbod

  • er op dit moment een parkeerverbod geldt voor beide zijden van het Scheldedal;

  • dit parkeerverbod is vormgegeven met losse parkeerverbodsborden;

  • er voldoende parkeervakken naast de rijbaan, garages en/of parkeerterreinen aanwezig zijn;

  • parkeren op de rijbaan ongewenst is omdat dit kan leiden tot onveilige verkeerssituaties voor fietsers die om de geparkeerde voertuigen heen moeten rijden, gezien de hoeveelheid verkeer op het Scheldedal;

  • parkeren buiten de vakken in de parkeerhofjes van het Scheldedal niet gewenst is

  • het gewenst is het huidige parkeerverbod met losse parkeerverbodsborden om te zetten in een parkeerverbodszone;

  • deze parkeerverbodszone wordt ingesteld voor het deel van het Scheldedal gelegen tussen de Keerkring en het Dalpad;

  • de Keerkring een gebiedsontsluitingsweg is;

  • bij geparkeerde voertuigen aan de Keerkring de doorstroming van het verkeer bemoeilijkt wordt;

  • het gewenst is om aan beide zijden van de Keerkring een parkeerverbod in te stellen;

  • parkeren buiten de vakken in de parkeerhofjes van de Keerkring niet gewenst is;

  • met het plaatsen van het verkeersbord E08 (parkeergelegenheid voor personenauto’s) hiermee ook een parkeerverbod voor buiten de vakken geldt;

  • er een parkeerverbod geldt voor beide zijden van de Oosterlengte voor het deel gelegen ten zuiden van De Vallei;

  • dit parkeerverbod is ingesteld om het zicht op het fietsverkeer op het Dalpad te waarborgen;

  • het gewenst is dit parkeerverbod te handhaven;

Parkeergelegenheid voor laden van elektrische voertuigen

  • het aantal elektrische auto’s in Nederland de laatste jaren enorm is toegenomen;

  • elektrische auto’s een positieve bijdrage leveren aan de verbetering van de luchtkwaliteit doordat zij nauwelijks tot geen CO2 en fijnstof uitstoten;

  • elektrische auto's minder geluid produceren dan een auto met traditionele verbrandingsmotor en daarmee een positieve bijdrage leveren aan het verbeteren van de leefomgeving;

  • de Rijksoverheid elektrisch rijden stimuleert door diverse financiële voordelen bij de aanschaf en/of bezit van een elektrisch voertuig;

  • de verwachting is dat het aantal elektrische auto's de komende jaren daarom nog verder zal toenemen;

  • gewerkt wordt aan een landelijk dekkend netwerk van oplaadpunten, zodat elektrisch rijden nog aantrekkelijker wordt;

  • het stimuleren van elektrische mobiliteit tot een van de actiepunten behoort van de door de raad vastgestelde Programma Duurzaamheid 2019 – 2022;

  • elektrische auto’s in de meeste gevallen worden aangeschaft ter vervanging van een andere auto;

  • meerdere bewoners in de Dalenbuurt in het bezit zijn van een elektrische auto;

  • niet alle bewoners de mogelijkheid hebben om een oplaadpunt te realiseren op eigen terrein;

  • deze bewoners voor het opladen van hun voertuig zijn aangewezen op de openbare oplaadpunten in de gemeente Capelle aan den IJssel;

  • in de Dalenbuurt op de volgende locaties een laadpunt met dubbele aansluiting door meerdere gebruikers gedeeld kan worden:

    • Jekerdal 24;

    • Rijndal, ter hoogte van Ahrdal 2;

    • Lippedal 13;

Voetpaden

  • de voetpaden in de Dalenbuurt zijn vormgegeven met de grijze stoeptegels;

  • er een aantal voetpaden zijn waar veelvuldig wordt gefietst;

  • dit onveilige situaties oplevert voor voetgangers die hier niet op berekend zijn;

  • het gewenst is om deze voetpaden specifiek aan te wijzen als voetpad:

    • het pad gelegen tussen de kruising Keerkring/Scheldedal en Jekerdal 9;

    • het pad gelegen tussen het Scheldedal en het Dinteldal;

    • het pad gelegen tussen het Scheldedal en het Dongedal;

    • het pad gelegen tussen het Maasdal en het Diezedal;

    • het pad gelegen tussen de Keerkring en Maasdal 19;

    • de paden gelegen tussen het Maasdal, het Dongedal en het Rijndal;

    • de paden gelegen tussen het Rijndal, het Moezeldal en het Reggedal;

    • het pad gelegen tussen het Rijndal en het Lingedal;

    • het pad gelegen parallel aan het Dalpad

Fietspaden

  • binnen de 30 km zone, op basis van Duurzaam veilig principes, menging van verkeer als uitgangspunt geldt;

  • met een maximumsnelheid van 30 km/uur de snelheidsverschillen tussen fietsverkeer en het gemotoriseerd verkeer relatief klein zijn;

  • hierdoor fietspaden en -stroken binnen de 30 km zone niet nodig zijn;

  • fietspaden en -stroken wel aangewezen worden op het Scheldedal en de Keerkring waar de maximumsnelheid 50 km/uur is;

  • brommers op de rijbaan rijden;

  • het Rijndalpad een vrijliggend pad is tussen de Dalenbuurt en de Waardenbuurt;

  • dit pad onderdeel is van de solitaire fietsstructuur van de wijk Oostgaarde;

  • binnen gemeente Capelle aan den IJssel brommers op de solitaire fietsvoorzieningen worden toegelaten;

  • het Rijndalpad daarom wordt aangewezen als fiets/bromfietspad;

  • het Sauerdalpad uitkomt op recreatiegebied Hitland;

  • het oostelijk deel van het Dalpad uitkomt op recreatiegebied Hitland;

  • alle fietspaden in recreatiegebied Hitland onverplichte fietspaden zijn gezien het karakter van het gebied;

  • het Sauerdalpad en het Dalpad tussen de Oosterlengte en de Klaas Klinkertkade aangewezen dient te worden als onverplicht fietspad;

  • het Dalpad tussen het Scheldedal en de Oosterlengte onderdeel is van de solitaire fietsstructuur van de wijk Oostgaarde;

  • binnen gemeente Capelle aan den IJssel brommers op de solitaire fietsvoorzieningen worden toegelaten;

  • het Dalpad tussen het Scheldedal en de Oosterlengte daarom wordt aangewezen als fiets/bromfietspad;

Voetgangersoversteekplaatsen

  • de Keerkring een gebiedsontsluitingsweg met een maximum snelheid van 50 km/uur;

  • aan de Keerkring een bushalte is gelegen;

  • het gewenst is dat bewoners van en naar de bushalte een veilige oversteekvoorziening hebben;

  • er daarom een voetgangersoversteekplaats wordt gerealiseerd op de Keerkring ten oosten van de aansluiting met het Maasdal en ten oosten van de aansluiting met het Scheldedal;

  • er tevens een voetgangersoversteekplaats wordt gerealiseerd op het Scheldedal ten noorden van de aansluiting met de Keerkring;

  • het Scheldedal een gebiedsontsluitingsweg is met een maximum snelheid van 50 km/uur;

  • tussen Dongedal 1 en Jekerdal 29 een pad ligt met een aansluiting op het Scheldedal;

  • het gewenst is om voor deze aansluiting een veilige oversteek te realiseren;

  • er daarom een voetgangersoversteekplaats wordt gerealiseerd op het Scheldedal ter hoogte van deze aansluiting;

  • voor voetgangers het gewenst is dat zij gefaseerd kunnen oversteken door middel van een middensteunpunt;

  • verkeer dient het middensteunpunt aan de rechterkant te passeren;

Bushalte Keerkring

  • de Keerkring onderdeel is van een busroute (lijndienst);

  • er aan de Keerkring een stopplaats is voor de bereikbaarheid van de Dalenbuurt;

  • deze stopplaats aangewezen wordt als bushalte;

Voorrangskruisingen

  • het snelheidsregime van de Keerkring en het Scheldedal 50 km/uur is;

  • het Scheldedal de Keerkring kruist;

  • de voorrang op een kruising van wegen met een maximumsnelheid van 50 km/uur wordt geregeld gezien de verkeersintensiteiten;

  • de dominante verkeersstroom over de Keerkring loopt;

  • daarom het verkeer komend van het Scheldedal voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Keerkring;

  • bij de in- en uitgang ter hoogte van Keerkring 137-144 geen trottoir aanwezig is om een uitritconstructie te realiseren;

  • Om deze reden er een voorrangskruising door middel van verkeersborden en markering gerealiseerd wordt bij de in- uitgang ter hoogte van Keerkring 137-144;

Overleg;

Onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de verkeersadviseur van Politie Eenheid Rotterdam, district Oost. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

Besluiten; 

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:

  • 1

    te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit, eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel niet in overeenstemming zijn;

  • 2

    tot het instellen van een maximale snelheid van 30 km/uur op de wegen en straten in de Dalenbuurt, met uitzondering van de Scheldedal en de Keerkring, door het plaatsen van de borden A01-30zb (zone 30) en A02-30ze (einde zone 30) van Bijlage I van het RVV 1990;

  • 3

    tot het instellen van een voorrangskruising op de kruising van het Scheldedal met de Keerkring, waarbij het verkeer op het Scheldedal voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Keerkring door het plaatsen van de borden B04 (voorrang op het verkeer van links), B05 (voorrang op het verkeer van rechts) en B06 (voorrang verlenen) van Bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden;

  • 4

    tot het instellen van een voorrangskruising op de kruising van de Keerkring met de Keerkring ter hoogte van nummer 137-144, waarbij het verkeer op de keerkring 137-144 voorrang moet verlenen aan het verkeer op de Keerkring door het plaatsen van de borden B04 (voorrang op het verkeer van links), B05 (voorrang op het verkeer van rechts) en B06 (voorrang verlenen) van Bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden;

  • 5

    bestuurders op het Scheldedal en de Keerkring te gebieden de verkeersgeleiders voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft door het plaatsen van de borden D02 (verplichte passeerkant) van Bijlage I van het RVV 1990;

  • 6

    tot het instellen van een parkeerverbod aan beide zijden van het Scheldedal inclusief de parkeerhofjes, voor het deel gelegen tussen de Keerkring en het Dalpad door het plaatsen van de borden E01zb (parkeerverbodszone) en borden E01ze (einde parkeerverbodszone) van Bijlage I van het RVV 1990;

  • 7

    tot het instellen van een parkeerverbod aan beide zijden van de Keerkring door het plaatsen van de borden E01 (parkeerverbod) van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden OB501 en OB502 (pijlen);

  • 8

    tot het instellen van een parkeerverbod aan beide zijden van de Oosterlengte voor het deel gelegen tussen De Vallei en het Maasdal door het plaatsen van de borden E01 (parkeerverbod) van Bijlage I van het RVV 1990;

  • 9

    tot het aanwijzen van parkeergelegenheden voor personenvoertuigen door het plaatsen van de borden E08 (parkeergelegenheid voor personenauto’s) van Bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties:

    • a.

      Ingang Keerkring ter hoogte van nummer 24-32

    • b.

      Ingang Keerkring ter hoogte van nummer 41-48

    • c.

      Ingang Keerkring ter hoogte van nummer 137-144

  • 10

    tot het aanwijzen van parkeergelegenheden voor het laden van elektrische voertuigen door het plaatsen van de borden E04 (parkeergelegenheid) van Bijlage I van het RVV 1990 en onderborden met de tekst “opladen elektrische voertuigen” in combinatie met het onderbord OB504 op de volgende locaties:

    • a.

      Jekerdal 24;

    • b.

      Rijndal, ter hoogte van Ahrdal 2;

    • c.

      Lippedal 13;

  • 11

    tot het aanwijzen van voetpaden door het plaatsen van de borden G07 (voetpad) van Bijlage I van het RVV 1990 op de volgende paden:

    • a.

      het pad gelegen tussen de kruising Keerkring/Scheldedal en Jekerdal 9;

    • b.

      het pad gelegen tussen het Scheldedal en het Dinteldal;

    • c.

      het pad gelegen tussen het Scheldedal en het Dongedal;

    • d.

      het pad gelegen tussen het Maasdal en het Diezedal;

    • e.

      de paden gelegen tussen het Maasdal, het Dongedal en het Rijndal;

    • f.

      de paden gelegen tussen het Rijndal, het Moezeldal en het Reggedal;

    • g.

      het pad gelegen tussen het Rijndal en het Lingedal;

    • h.

      het pad parallel aan het Dalpad;

    • i.

      het pad gelegen tussen het Maasdal en de Keerkring;

  • 12

    tot het aanwijzen van een verplicht fietspad door het plaatsen van de borden G11 (fietspad) van Bijlage I van het RVV 1990 op de vrijliggende paden aan beide zijden van de Keerkring;

  • 13

    tot het aanwijzen van een verplicht (brom)fietspad door het plaatsen van de borden G12a ((brom)fietspad) van Bijlage I van het RVV 1990:

    • a.

      op het Rijndalpad gelegen tussen het Rijndal en het Waardenpad;

    • b.

      op het Dalpad tussen de Oosterlengte en het Scheldedal;

  • 14

    tot het aanwijzen van een onverplicht fietspad door het plaatsen van de borden G13 van Bijlage I van het RVV 1990:

    • a.

      op het Sauerdalpad;

    • b.

      op het Dalpad ten oosten van de Oosterlengte;

  • 15

    tot het aanwijzen van een bushalte op de Keerkring door het plaatsen van het bord L03 (bushalte) van Bijlage I van het RVV 1990;

  • 16

    tot het aanwijzen van voetgangersoversteekplaatsen door het aanbrengen van zebramarkering, als bedoeld in artikel 49 van het RVV 1990 en borden L02 (voetgangersoversteekplaats) van Bijlage I van het RVV 1990, op de volgende locaties:

    • a.

      de Keerkring, ten oosten van de aansluiting met het Maasdal;

    • b.

      de Keerkring, ten oosten van de aansluiting met het Scheldedal;

    • c.

      het Scheldedal, bij de aansluiting met de Keerkring;

    • d.

      het Scheldedal, ter hoogte van het Dinteldal;

  • 17

    de maatregelen uit te voeren zoals in de bijgevoegde tekening.

Capelle aan den IJssel, 15 augustus 2022

namens het college van burgemeester en wethouders,

namens het hoofd van de afdeling Stadsontwikkeling,

het hoofd van de unit Ruimtelijke Ontwikkeling:

R.M. Kandel

Bezwaarclausule;

Niet mee eens?Dan kunt u bezwaar maken. U stuurt uw bezwaarschrift binnen 6 weken na bekendmaking van het besluit op 24 augustus 2022 naar de gemeente Capelle aan den IJssel. Het adres is: Postbus 70, 2900 AB Capelle aan den IJssel.In het bezwaarschrift zet u:- naam;- adres;- datum van uw bezwaarschrift;- tegen welk besluit u bezwaar maakt;- waarom u het niet eens bent met het besluit.Vergeet niet uw handtekening te zetten. Ook kunt u via internet uw bezwaarschrift indienen via: www.capelleaandenijssel.nl/bezwaar.Het besluit blijft geldig, ook als u bezwaar heeft ingediend. Komt u hierdoor in de problemen, dan kunt u de rechtbank Rotterdam om een voorlopige voorziening vragen. Het adres is: rechtbank Rotterdam, Sector Bestuursrecht, Postbus 50950, 3007BL Rotterdam. Hiervoor moet u wel een bijdrage betalen. Informatie over een voorlopige voorziening en de kosten hiervan vindt u op: www.rechtspraak.nl/bestuursrecht.

Bijlage: tekening verkeersmaatregelen

Naar boven