Gemeenteblad van Purmerend
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2022, 381037 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2022, 381037 | beleidsregel |
Raadsbesluit adviesrecht gemeenteraad Purmerend 2022
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 2 juni 2022
de griffier,
R.J.C. van der Laan
de voorzitter,
D. Bijl
Met dit artikel worden de categorieën van gevallen aangewezen waar de gemeenteraad van Purmerend het bindende adviesrecht zoals bedoeld in artikelen 16.15a en 16.15b van de Omgevingswet van toepassing verklaart.
Dit lid gaat om bouwplannen die een verwachte grote maatschappelijke impact hebben op de leefomgeving. Met dit lid wordt voorkomen dat het adviesrecht van de raad met een uitputtende lijst van categorieën wordt vastgezet. Het is mogelijk dat een bouwplan wordt ingediend dat niet van tevoren is voorzien, maar waar het advies van de raad wel van meerwaarde is. Met deze norm ontstaat een samenspel tussen de raad en het college waarmee maatwerk wordt geleverd voor het adviesrecht.
Dit artikel bepaalt dat aanvragen waarbij de woningvoorraad met meer dan 80 woningen toeneemt het initiatief in ieder geval aan de raad wordt voorgelegd ter advisering. Het gaat hier om de grotere woningbouwontwikkelingen. Plannen die voorzien in minder woningen maar waarbij wel sprake is van maatschappelijke impact worden via de open norm voorgelegd aan de raad.
Bouwplannen of ontwikkelingen in het buitengebied zijn van een ander karakter dan in stedelijk gebied. Opname van dit artikel regelt dat dit onderscheid gemaakt wordt. Als een aanvraag afbreuk doet aan de kernkwaliteiten van het UNESCO werelderfgoed Droogmakerij De Beemster en/of de Stelling van Amsterdam wordt deze voor advies voorgelegd aan de raad.
Het kan voorkomen dat een aanvraag afwijkt van de omgevingsvisie, een ontwikkelvisie of een gebiedsvisie. Bijvoorbeeld een initiatief op een locatie waar geen ontwikkeling werd verwacht. Deze initiatieven kunnen wel een meerwaarde hebben of bijdragen aan de ontwikkeling of doelstellingen van de gemeente. Als de aanvraag niet past in deze door de raad vastgestelde kaders dan ligt het voor de hand de raad daarover een advies te vragen. Een initiatief hoeft dan niet meteen afgewezen te worden. Dat sluit goed aan bij de ‘ja, mits’ gedachte van de Omgevingswet.
Als een aanvraag mogelijk gevolgen heeft voor het milieu dan is het verplicht een milieueffectrapportage (hierna: MER) op te stellen. In een MER wordt de impact van een initiatief op de omgeving bepaald en worden maatregelen verkend om de impact te verkleinen. Het gaat hier bijvoorbeeld om de aanleg van grootschalige infrastructuur of initiatieven die te maken hebben met industrie. Deze initiatieven kunnen mogelijk grote effecten op het milieu hebben – en daarmee is een advies van de raad in deze gevallen wenselijk.
Het adviesrecht van de gemeenteraad is een bevoegdheid die geldt onder de Omgevingswet. Deze is op dit moment nog niet van kracht. Dit artikel regelt dat het besluit inwerkingtreedt op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-381037.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.