Gemeenteblad van Meierijstad
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meierijstad | Gemeenteblad 2022, 379548 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meierijstad | Gemeenteblad 2022, 379548 | beleidsregel |
Ontwerp beleidsregels uitwegen 2022
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat het op 7 juni 2022 het ontwerp heeft vastgesteld van de beleidsregels uitwegen 2022.
Deze beleidsregels geven aan in welke gevallen wel of geen uitweg (inrit/uitrit) naar een woning of bedrijf kan worden vergund.
De ontwerpregels liggen van 22 augustus 2022 tot en met 3 oktober 2022 tijdens kantooruren ter inzage in het gemeentelijke dienstverleningscentrum aan het Stadhuisplein 1 te Veghel. De beleidsregels zijn ook elektronisch te raadplegen.
Tijdens de termijn dat de ontwerpregels ter inzage liggen, kan eenieder haar of zijn zienswijze indienen op de beleidsregels. Die zienswijzen betrekt het college bij zijn besluit om de beleidsregels later dit jaar definitief vast te stellen.
Schriftelijke zienswijzen kunnen toegezonden worden aan het college van burgemeester en wethouders op het volgende adres: Gemeente Meierijstad, t.a.v. de heer L.L.J. van den Broek, Postbus 10.001, 5460 DA Veghel.
Zienswijzen kunnen ook per email ( info@meierijstad.nl ) worden ingediend, of telefonisch bij de heer L.L.J. van den Broek (werkatelier Openbaar Gebied ), telefoon 14 0413, e-mail info@meierijstad.nl.
Bij vragen over de beleidsregels kunt u ook met hem contact opnemen.
Het college van burgemeester en wethouders van Meierijstad;
Overwegende, dat artikel 8:15 van de Verordening Fysieke leefomgeving Meierijstad 1e tranche (hierna:VFL) een vergunning voorschrijft voor het maken of veranderen van een uitweg;
dat een dergelijke vergunning kan worden geweigerd:
a. in het belang van een veilig en doelmatig gebruik van de weg;
b. in het belang van de doorstroming van het verkeer op de openbare weg;
c. in het belang van het uiterlijk aanzien van de omgeving;
d. als de uitweg zonder noodzaak ten koste gaat van een openbare parkeerplaats;
e. als door de uitweg het openbaar groen op onaanvaardbare wijze wordt aangetast;
f. als er sprake is van een uitweg van een perceel dat al door een andere uitweg wordt ontsloten, en de aanleg van deze tweede uitweg ten koste gaat van een openbare parkeerplaats of het openbaar groen, of
g. wegens strijd met het bestemmingsplan of omgevingsplan.
dat het wenselijk is door middel van beleidsregels duidelijkheid te scheppen over de wijze waarop het college de weigeringsgronden toepast bij concrete aanvragen om vergunningen;
gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Boogstraal : De straal van de kromtecirkel die de as van de weg beschrijft
Rijcurvetoets: Met een rijcurvetoets kunnen eenvoudig voertuigmanoeuvres, draaicirkels of rijcurven gesimuleerd worden en verkeerstechnische ontwerpen getoetst worden op berijdbaarheid en ruimtegebruik.
Tangentpunt : Het punt van waar een boogstraal aansluit op een recht gedeelte van de straat of weg.
Uitweg Aansluiting voor gemotoriseerd verkeer van een privéterrein op een voor het openbaar verkeer openstaande weg. Hieronder vallen niet aansluitingen uitsluitend voor voetgangers, zoals een voetpad van het openbare trottoir naar de voordeur van een pand.
Voortuin Tuingedeelte dat zich tussen de voorgevel en de openbare ruimte bevindt, met uitzondering van het gedeelte tussen de openbare weg en de garage/berging.
De aanvrager dient bij zijn aanvraag aan te geven of hij een omgevingsvergunning aanvraagt voor een reguliere uitweg of voor een uitweg waarvoor één of meerdere uitzonderingen gelden. Indien een uitweg met uitzondering(en) wordt aangevraagd, dient de aanvrager te onderbouwen waarom voor deze uitweg afgeweken moet worden van de eisen.
Hoofdstuk 2 Toetsingscriteria voor uitweg bij woningen
Artikel 3 Algemeen uitgangspunt: één uitweg per woning
Uit een oogpunt van de bescherming van de belangen van een veilig en doelmatig gebruik van de weg, de doorstroming van het verkeer op de openbare weg; de aantasting van het openbaar groen en de noodzaak van de aanwezigheid van openbare parkeerplaatsen geldt in het kader van deze beleidsregels het uitgangspunt dat er per woning maximaal één uitweg is toegestaan waarbij
Artikel 4 Weigering uitweg i.v.m. het veilig en doelmatig gebruik van de weg
de parkeerruimte op eigen terrein ten behoeve van de gevraagde uitweg korter is dan 5,0 meter of smaller dan 2,5 meter waardoor een (gemiddelde) personenauto niet volledig op het perceel past.
de gevraagde uitweg is gelegen op en binnen 5,00 meter van het tangentpunt van een kruising van wegen.
het zicht vanaf de uitweg op het verkeer (voetgangers, fietsers en gemotoriseerd verkeer) op de openbare weg niet zodanig is dat men de uitweg veilig kan gebruiken.
de gevraagde uitweg is gelegen ter plaatse van een bushalte.
de gevraagde uitweg niet haaks (onder hoek van 90 graden) aan kan sluiten op de openbare weg.
de gevraagde uitweg een helling heeft , bijvoorbeeld van een parkeerkelder, die zich dichter dan vijf meter van de openbare weg bevindt, waardoor een voertuig niet horizontaal kan stilstaan om de weg, het fietspad of het trottoir te overzien.
de gevraagde uitweg smaller is dan 2,5 meter of is gelegen op een plaats waar de weg zo smal is dat de inrit wegens beperkte manoeuvreerruimte met een personenauto niet direct kan worden in- of uitgereden.
de gevraagde uitweg is gelegen op een plaats waar verlichting of bebording is aangebracht en deze uit oogpunt van veilig gebruik van de weg niet verplaatst kan worden.
Artikel 5 Weigering uitweg i.v.m. de doorstroming van het verkeer op de weg
In beginsel wordt alleen een uitweg die aansluit op een erftoegangsweg (30 en 60 km/uur) toegestaan. Alleen als er geen andere uitweg mogelijk is, wordt een uitweg ook toegestaan op een gebiedsontsluitingsweg (50, 70 en 80 km/uur).
Hoofdstuk 3 Toetsingscriteria voor uitwegen bij bedrijven
Artikel 9 Toetsingscriteria voor een uitweg bij een bedrijf
Voor de overige bedrijven, die volgens het geldende bestemmingsplan c.q. omgevingsplan zijn toegestaan of waarvoor een afwijking (ontheffing/ vrijstelling) is verleend, zijn deze criteria van toepassing.
Bij bedrijfspercelen is een tweede uitweg toegestaan indien het perceel over een aaneengesloten lengte van ten minste 50 meter direct grenst aan een openbare weg. Indien een bedrijf op een hoek van twee wegen is gelegen, wordt onder de ‘aaneengesloten’ lengte verstaan: de som van de lengte van de aan elkaar grenzende zijden van het bedrijfsperceel. De afstand tussen twee uitwegen van eenzelfde perceel dient minimaal 6 meter te bedragen.
Hoofdstuk 4 Gebruik openbare ruimte, opdracht voor aanleg en kosten
De kosten voor het aanleggen of veranderen van de uitweg en de daarmee samenhangende kosten waaronder bijvoorbeeld kosten verband houdend met verplaatsing van straatmeubilair, lantaarnpalen, e-laadpalen, kap en herplant van bomen, aanpassing groen en/of leidingwerk of kosten voor compenserende parkeerplaatsen) komen altijd voor rekening van de aanvrager.
De aanvrager heeft de keuze om zelf de aannemer voor de uitweg te kiezen indien deze voldoet aan de uitvoeringseisen van de gemeente. In de vergunning zal beschreven worden hoe de uitweg uitgevoerd moet worden. Aanvrager kan er ook voor kiezen om de gemeente opdracht te laten geven aan een aannemer om de aanleg uit te voeren. In dat geval zal de aannemer de rekening rechtstreeks versturen naar de aanvrager.
Artikel 14 Afwijking in bijzondere gevallen
Het college van burgemeester en wethouders maakt gebruik van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht, om af te wijken van deze beleidsregels als:
De aanvrager met onderbouwing kan aantonen dat een tweede uitweg bij een woning in het belang van de verkeersveiligheid op de weg noodzakelijk is of dat een tweede uitweg anderszins een verbetering is voor de omgeving. Elke aanvraag hiervoor wordt individueel beoordeeld op parkeersituatie, verkeersveiligheid en bescherming van het uiterlijke aanzien en groenvoorziening van de omgeving.
Deze beleidsregels treden in werking op de 1e dag na die van de bekendmaking. Met ingang van die datum worden de beleidsregels inritten en paden vastgesteld op 2 oktober 2018 ingetrokken.
Uitwegen die voorafgaande aan de inwerkingtreding van deze beleidsregels al met vergunning zijn aangelegd worden geacht niet in strijd te zijn met deze beleidsregels.
Aanvragen om een uitwegvergunning die zijn ingediend voor de inwerkingtreding van deze beleidsregels worden afgewikkeld met inachtneming van het beleid zoals dat gold voor de inwerkingtreding van deze beleidsregels.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-379548.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.