Gemeenteblad van Den Helder
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2022, 376249 | beleidsregel |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Den Helder | Gemeenteblad 2022, 376249 | beleidsregel |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Den Helder tot vaststelling van de beleidsregels Sociaal Medische Indicatie 2022
Het college van de gemeente Den Helder;
gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;
De beleidsregels Sociaal Medische Indicatie 2022 vast te stellen:
Voorliggende voorziening: Kan zijn een adequate (opvang) voorziening in niet-professionele zin (eigen netwerk, eigen kracht initiatieven etc), of een adequate (opvang) voorziening in professionele zin (KOT, gesubsidieerde peuteropvang, een WMO-voorziening, een voorziening in het kader van het persoonsgebonden budget, een voorziening in het kader van de Jeugdwet);
Gesubsidieerde peuteropvang: Kinderen tussen 2.5 en 4 jaar, zonder recht op KOT, al dan niet met een VVE-indicatie, mogen in Den Helder op subsidiebasis 16 uur per week, 40 weken per jaar deelnemen aan kinder- cq peuteropvang. Ouders betalen een ouderlijke bijdrage volgens het jaarlijks VNG-adviestabel. Zie Subsidieregeling Voorschoolse Voorzieningen 2019 gemeente Den Helder;
Artikel 2: Omschrijving doelgroep
In aanmerking voor de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang middels de SMI-regeling komen:
Artikel 3: Definitie en doel SMI-regeling
Vanuit de SMI-regeling kan een verlening worden toegekend aan een ouder om daarmee een plaatsing bij een kinderopvangorganisatie te bekostigen, op het moment dat er geen aanspraak kan worden gedaan op tegemoetkoming in de opvangkosten vanuit de Wet Kinderopvang, maar er wel een sociale en/of medische noodzaak is dat een kind naar de kinderopvang gaat;
Artikel 9: Beëindiging verlening
De verlening vanuit de SMI-regeling voor een kinderopvangplaatsing wordt ingetrokken of beëindigd indien:
Artikel 10: Verplichtingen ouder
De ouder stemt ermee in dat het integrale wijkteam middels procesregie de lopende zaak volgt en in gesprek blijft over het verloop van de verlening vanuit de SMI-regeling met de ouder, eventueel betrokken professional en de kinderopvangorganisatie en zo nodig het ondersteuningsplan of de aard duur of omvang in samenspraak bijstelt zoals beschreven in artikel 8 e van deze beleidsregels;
Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze beleidsregels wordt bij lopende beschikkingen niet langer 50% van de draagkracht in mindering gebracht op de gevraagde kosten, zoals bedoeld in artikel 2, lid 2.5, van de Beleidsregel Bijzondere bijstand Den Helder en punt 18 van de bijlage behorende bij die beleidsregel.
Alle lopende beschikkingen op basis van “Beleidsregel 100:Sociaal Medische Indicatie Kinderopvang” en de “Beleidsregel Bijzondere bijstand Den Helder“ worden binnen een jaar na inwerkingtreding van de “beleidsregels SMI Den helder 2022” heroverwogen en hetzij beëindigd hetzij voorzien van een nieuw besluit op basis van “Beleidsregels SMI Den Helder 2022”;
Indien een lopende beschikking na heroverweging wordt beëindigd (14.f) geldt het overgangsrecht dat de eerste 3 maanden na het besluit tot beëindiging de oude beschikking ongewijzigd doorgaat, de 2e drie maanden er recht is op de helft van de beschikte verlening en na 6 maanden wordt volledig beëindigd;
De SMI-regeling is niet wettelijk geregeld en kent daardoor een grote beleidsvrijheid voor gemeenten. Gemeente Den Helder heeft middels deze beleidsregels zijn SMI-beleid vastgelegd. Verder zijn van toepassing de WKO en de AWB.
Belangrijke wijzigingen in het recht op kinderopvangtoeslag vanaf 2021 die van invloed zijn op de SMI regeling zijn:
Gezinnen waarvan de ene ouder werkt en de andere ouder een tijdelijke WLZ indicatie heeft (6 maanden tot 3 jaar) krijgen ook recht op KOT. Echter implementatie van deze wijziging vergt meer tijd. De wijziging gaat in per 1 januari 2023. Tot die tijd hebben deze gezinnen recht op SMI vanuit de gemeente (of als de ingangsdatum wijzigt, per de ingangsdatum van deze wijziging).
Aldus besloten in de collegevergadering van 16 augustus 2022,
J.A. (Jan) de Boer MSc.
burgemeester
G.F. (Fred) Ruiten
loco-secretaris
Toelichting beleidsregels SMI-regeling Den Helder 2022
Vanaf 2005 heeft gemeente Den Helder een regeling Sociaal Medische Indicatie (SMI), de laatste beleidsregel stamt uit 2012. Sinds 2012 zijn er grote veranderingen geweest, zoals de transitie van Jeugd en Zorg naar de gemeente in 2015 en de gaande transformatie van Jeugdzorg, Zorg en Participatie vertaald in het “Helders Sociaal Beleid” (2019). De gemeente heeft nu veel meer mogelijkheden om de SMI efficiënt en meer effectief uit te voeren en om de regeling integraal te positioneren. Bij totstandkoming van deze nieuwe SMI-regeling is gekeken naar wat het Rijk voor ogen heeft met de regeling, wat de gemeente Den Helder voor ogen heeft in haar “Helders Sociaal Beleid” en bovenal wat het meest effectief is voor de Helderse gezinnen.
De SMI-regeling is een vangnetregeling. Gezien wordt dat in Den Helder de SMI-regeling vaak wordt ingezet in gezinnen waar sprake is van complexe problematiek en waar meerdere hulpverleningstrajecten (hebben ge-)lopen. Wat de SMI-regeling zo bijzonder maakt is dat het een normaal antwoord is op een vaak complexe situatie. De ouder wordt ontlast en heeft de kans de gezinsbalans te herstellen. Het kind geniet een kansrijk aanbod, ontmoet leeftijdsgenootjes en kan binnen een normale pedagogische setting spelen, leren en zijn. Deze regeling past zo goed bij het helderse streven ondersteuning aan een gezin zo normaal en dichtbij mogelijk te organiseren (Helders Sociaal beleid 2019). Zonder SMI-regeling waren in deze gezinnen mogelijk duurdere hulpverleningstrajecten ingezet.
Het Rijk geeft de gemeenten vrijheid in beleidskeuzen op duur en omvang van plaatsing om eventuele tijdelijkheid te borgen. Den Helder kiest er in haar regeling voor om hier geen bepalingen over op te nemen, maar in plaats daarvan procesregie in te zeten om zo maatwerk te bieden. Er wordt steeds per situatie goed bekeken of de SMI-regeling inderdaad adequaat is en een gezin kan er gebruik van maken zolang het adequaat is. Deze keuze komt tegemoet aan de leidraad vanuit het Rijk om de regeling voor iedereen toegankelijk te maken en er begeleiding bij te organiseren. Daarnaast kiest Den Helder ervoor geen ouderbijdrage te heffen. Op deze manier is de regeling voor iedereen toegankelijk, wat ook een leidraad vanuit het Rijk is.
Per artikel wordt uitgewerkt hoe bovenstaande visie tot de betreffende beleidsregel heeft geleid.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 2: Omschrijving doelgroep
Dit is de doelgroep zoals deze door het Rijk benoemd is:
Artikel 3: Doel inzet SMI-regeling
Als een gezin in opvoedkundige en/of verzorgende disbalans is geraakt, kan de SMI-regeling ingezet worden om ouders te ontlasten. Deze periode kan ouders rust geven en bodem bieden om de gezinssituatie te herstellen. Tegelijk biedt het een kind een rijke pedagogische ontwikkelomgeving in normale setting, dichtbij huis, in de wijk. Ouders vinden in de pedagogisch medewerkers een partner om dagelijkse opvoedvraagstukken en aanpak op laagdrempelige manier te bespreken.
De gemeente heeft de regeling oorspronkelijk ondergebracht bij team Bijzondere Bijstand. Gevolg was dat het als een “bijzondere bijstand maatregel” werd gezien. Na de transitie en tijdens de nu gaande transformatie kan de SMI-regel een geheel eigen plek krijgen binnen het sociaal domein van de gemeente. Om de triage en het volgen van de trajecten goed te laten verlopen voert het integraal wijkteam de SMI-regel uit en vormt daarmee de toegang tot de regeling. De ouder en/of bij het gezin betrokken professional kan een aanvraag indienen via de gangbare weg bij het integrale wijkteam (via 140223 en laten doorverbinden met de toegang van het integrale wijkteam, via het mailadres van het integrale wijkteam of via de gemeentelijke website, zie hiervoor de dan geldende aanmeldingsprocedure).
Artikel 5: Beoordeling en beschikking
Het integraal wijkteam van de gemeente Den Helder is het orgaan wat beoordeelt of een SMI-regeling al dan niet de adequate oplossing is en heeft hier het eindoordeel in. De beoordeling vindt plaats op basis van aangeleverde documentatie en/of gesprek met ouder en eventueel betrokken professional. Dusdanig dat een goed beeld ontstaat over de verschillende levensgebieden die een gezin kent en van invloed zijn op de situatie. Het integraal wijkteam zal streven naar een zo spoedig mogelijke afgifte van een beschikking op een aanvraag, het uiterlijke termijn hiervoor is te vinden in Afdeling 4.1.3; artikels 4.13, 4.14 en 4.15 van de AWB waarop het integraal wijkteam een beschikking afgeeft op de aanvraag. Door het integraal wijkteam is samen met ouders geconstateerd dat kinderopvang de meest aangewezen manier is om de balans in het gezin te herstellen. Hier is aantoonbaar een afweging gemaakt of het eigen netwerk, ondersteuning vanuit maatschappelijke partners in het voorveld of ondersteuning vanuit een tweedelijns voorziening (alleen) een onvoldoende sluitende oplossing biedt. Een plaatsing bij de kinderopvang kan nooit als vervanging dienen voor een voorliggende voorziening. Een plaatsing volgens de SMI-regeling kan wel als een overbrugging naar de meer aangewezen zorg worden ingezet.
Een verlening vanuit de SMI-regeling voor bekostiging van kinderopvang staat nooit op zichzelf. Het is onderdeel van een plan tot herstel van de gezinsbalans; een ondersteuningsplan. In dit plan staan de activiteiten die ouder en eventuele professional ondernemen ten goede van herstel van de balans. Kinderopvangorganisaties worden in de SMI-trajecten gezien als samenwerkingspartners, zowel op procesmatig vlak als op inhoudelijk vlak en worden daarom actief betrokken in het ondersteuningsplan en de evaluaties.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 8: Duur en omvang plaatsing
Streven is om de SMI-regeling tijdelijk in te zetten ter ondersteuning van het herstel van de gezinsbalans (met tijdelijk wordt hier een half jaar tot anderhalf jaar bedoeld). In uitzonderlijke situaties kan het zijn dat juist een plaatsing bij de kinderopvang kan zorgen voor behoud van balans en dat beëindiging van de plaatsing de balans ongunstig verstoord. Er wordt geen beperking opgelegd in duur en omvang. Procesregie komt in de plaats van regels over de eindigheid van duur en omvang. Zo wordt op basis van de inhoud steeds goed gekeken of de plaatsing nog adequaat is in plaats van op basis van regels over eindigheid. Op deze manier kan maatwerk worden verleend. Procesregie komt ook in de plaats van een bepaling over wederkerigheid en komt tegemoet aan de oproep van het Rijk om bij een SMI-verlening ook begeleiding van het gezin te organiseren. Om grip te houden op de tijdelijkheid en om te borgen dat de inzet van de SMI-regeling noodzakelijk is (zie 5b) kent de beschikking een eindigheid (zie 8.c) en wordt op de helft van de looptijd een tussenevaluatie gedaan en bij afloop van de beschikking en aanvraag voor een verlenging doch uiterlijk elk jaar nieuw onderzoek uitgevoerd door het integraal wijkteam naar de noodzaak van de plaatsing (zie 8.e).
Procesregie kent de volgende vormen:
Artikel 9: Beëindiging plaatsing
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Artikel 10: Verplichtingen ouder
Om gedurende de plaatsing de procesregie te kunnen uitvoeren accepteert de ouder procesregie vanuit het integraal wijkteam en deelt alle relevante informatie. Daarnaast is het component wederkerigheid op deze manier geborgd. De ouder zet zich aantoonbaar en naar vermogen in om de gezinsbalans te herstellen. Hier wordt niet expliciet benoemd wat deze inzet moet inhouden. Het is aan de ouder en de procesregisseur om te bepalen wat in de specifieke situatie de inzet van de ouder is en dit wordt beschreven in het ondersteuningsplan.
Artikel 11: Hoogte tegemoetkoming en betaling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting
Dit artikel geeft het integraal wijkteam en ouders de kans om in individuele uitzonderlijke situaties af te wijken van deze beleidsregels en zo maatwerk te leveren. Dit afwijken kan alleen ten gunste en nooit ten nadele van de ouder. Als voorbeeld kan worden benoemd; geen recht op KOT is altijd een voorwaarde, echter in een aantal gevallen bestaat er wel recht op KOT, maar kan de ouder niet over de tegemoetkoming beschikken, bijvoorbeeld in geval van schuld aan de belastingdienst. Afwijken van de beleidsregels zal altijd in overleg met de betrokken beleidsadviseur plaatsvinden.
Artikel 14: Overgangsbepaling en inwerkingtreding
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-376249.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.