Gemeenteblad van Moerdijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Moerdijk | Gemeenteblad 2022, 364028 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Moerdijk | Gemeenteblad 2022, 364028 | algemeen verbindend voorschrift (verordening) |
VERORDENING SPEELAUTOMATENHALLEN
De exploitant dient bij de vergunningaanvraag in ieder geval de volgende gegevens te overleggen:
De burgemeester trekt de vergunning in indien:
door de aanwezigheid van de speelautomatenhal naar het oordeel van de burgemeester de leef- en woonsituatie in de naaste omgeving of het karakter van de winkelstraat/winkelbuurt op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed en de exploitant een redelijke termijn is gegund deze aanwezigheid te verbeteren.
Het is verboden een speelautomatenhal voor het publiek geopend te hebben zonder dat ten minste één bedrijfsleider of beheerder die als zodanig op de vergunning staat vermeld in het bedrijf aanwezig is.
Artikel 10 Wijziging beheerder of bedrijfsleider
Indien een in de exploitatievergunning vermelde bedrijfsleider of beheerder niet meer als zodanig werkzaam is, dient de vergunninghouder binnen vier weken nadat deze situatie is ontstaan een aanvraag tot wijziging van de vergunning in. De vergunninghouder verstrekt daarbij in ieder geval de gegevens, bedoeld in artikel 5 onder c.
Artikel 11 Wijzigingen in exploitatie
Indien de beëindiging van de exploitatie het gevolg is van het overlijden van de exploitant gedurende de looptijd van de vergunning en voortzetting van de exploitatie wordt beoogd, vragen de rechtsopvolgers onder algemene titel binnen acht weken een nieuwe exploitatievergunning aan ter voortzetting van de exploitatie voor de resterende vergunde termijn. Deze aanvraag wordt getoetst aan de voorwaarden in deze verordening, met uitzondering van artikel 2 derde lid en artikel 4 eerste lid. De nieuwe vergunning kan maximaal voor de resterende looptijd van de vorige vergunning worden voortgezet.
Indien er enige wijziging plaats gaat vinden in de verdeling van de aandelen waarbij een nieuwe aandeelhouder toetreedt die nog niet op de vergunning staat vermeld, dient dit vooraf te worden gemeld zodat toepassing kan worden gegeven aan het bepaalde in artikel 3 van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Bibob);
De vergunning die op grond van de verordening genoemd in het eerste lid is verleend en die ten tijde van de inwerkingtreding van deze verordening van kracht is, wordt geacht verleend te zijn verleend overeenkomstig de bepalingen van deze verordening en heeft een looptijd van 15 jaar na inwerkingtreding van deze verordening.
Deze verordening vervangt de bestaande Verordening inzake speelautomatenhallen die op 21 januari 2010 door de gemeenteraad van Moerdijk is vastgesteld. De aanleiding om tot een nieuwe verordening te komen is dat ontwikkelingen in de jurisprudentie ertoe noodzaken dat de gemeente de exploitatievergunning voor een speelautomatenhal op een andere wijze gaat verdelen, zodat alle potentiële gegadigden gelijke kansen krijgen om mee te dingen naar de vergunning. Daartoe is in artikel 2 van deze verordening opgenomen dat beleidsregels kunnen worden opgesteld omtrent een nieuwe verdeelprocedure. Hoofdstuk 5 bevat overgangsrecht voor de bestaande exploitatievergunning. Verder zijn geen beleidsmatige of inhoudelijke wijzigingen beoogd.
In deze toelichting wordt achtereenvolgens ingegaan op de aanwijzing van het gebied waar zich een speelautomatenhal kan vestigen, nieuwe verdeelprocedure en het overgangsrecht.
Aanwijzing gebied en maximering
Net als in de vorige verordening kan de burgemeester uitsluitend vergunning verlenen voor maximaal één speelautomatenhal binnen het aangewezen gebied dat is gemarkeerd op de bij deze verordening behorende kaart. De beleidsmatige en politieke keuze voor een vergunningstelstel met één speelautomatenhal binnen de gemeente Moerdijk, namelijk in het centrum van Zevenbergen, wordt met deze verordening voortgezet.
De Europese Dienstenrichtlijn schrijft voor dat dienstverleners zich in principe vrij moeten kunnen vestigen. Het stellen van vestigingsbeperkingen (waaronder het verlenen van maximaal één vergunning voor een speelautomatenhal) voor een dienstverlener moeten gerechtvaardigd worden aan de hand van drie voorwaarden:
De vestigingsbeperking, zoals opgenomen in de Verordening speelautomatenhallen, is niet aan te merken als non-discriminatoir. De voorwaarde ‘noodzakelijkheid’ en ‘evenredigheid’ moeten wel onderbouwd worden.
Met de voorwaarde ‘noodzakelijkheid’ moet er sprake zijn van een ‘dwingende reden van algemeen belang’ om de vestigingsbeperking op te nemen. Een voorbeeld hiervan is de bescherming van het stedelijk milieu en het voorkomen van leegstand in een centrumgebied.
De noodzakelijkheid van de vestigingsbeperking voor één speelautomatenhal in de gemeente Moerdijk komt voort uit het ‘Programma vitale centra’. Voor Zevenbergen, Fijnaart, Klundert en Willemstad wordt gestreefd naar een bereikbaar, compact winkelhart dat uitnodigt als ontmoetingsplaats, met een aantrekkelijk aanbod van detailhandel, horeca, culturele en recreatieve functies en evenementen. Een speelautomatenhal valt onder de branchegroep ‘cultuur & ontspanning’ (Locatus, 2021) en is daarmee een functie die is voorzien binnen een vitaal centrumgebied.
Elk vitaal centrum binnen de gemeente Moerdijk heeft zijn eigen verzorgingsfunctie. Zevenbergen is de hoofdkern van de gemeente Moerdijk, ook als het gaat om het voorzieningenaanbod. Waar in Fijnaart, Klundert en Willemstad de nadruk meer ligt op de dagelijkse boodschappen, heeft Zevenbergen een breder voorzieningenaanbod met meer niet-dagelijkse winkels en horeca. In dit fijnmazige netwerk vervult iedere kern een eigen rol, waarbij idealiter de verschillende grotere en kleinere kernen zoveel mogelijk complementair aan elkaar zijn.
Zevenbergen heeft potentie om binnen de gemeente Moerdijk en in de noordwesthoek van Brabant een rol te spelen als subregionaal verzorgingscentrum, met een uitstraling/achterland dat zich uitstrekt over de gehele gemeente Moerdijk en gedeeltelijk over aangrenzende gemeentes als Halderberge en Drimmelen (Masterplan Centrum Zevenbergen, 2011). Een speelautomatenhal is dan ook een toevoeging op het voorzieningenniveau en de verzorgingsfunctie van het centrum van Zevenbergen.
De keuze voor een vergunningstelsel waarbij het aantal speelautomatenhallen wordt gemaximeerd op één, was en is gebaseerd op het onderzoek ‘Speelautomatenhallen: Een onderzoek naar de ontwikkeling van speelautomatenhallen in Nederland’ (Regioplan Beleidsonderzoek, 2009). Uit dit onderzoek blijkt dat speelautomatenhallen meestal zijn gevestigd in grotere steden of in toeristische gebieden. Gemiddeld staan Nederlandse gemeenten één speelautomatenhal per 50.000 inwoners toe. De gemeente Moerdijk heeft 37.272 inwoners (CBS, 2021). Uit deze cijfers blijkt één speelautomatenhal passend is bij het aantal inwoners van de gemeente Moerdijk.
De voorwaarde van evenredigheid betekent dat de maatregel geschikt moet zijn voor het beoogde doel: de maatregel moet op coherente en systematische wijze worden uitgevoerd en mag niet verder gaan dan nodig. Ook moet worden aangetoond dat het beoogde doel met andere of minder beperkende middelen bereikt kan worden.
In het kader van de Verordening speelautomatenhallen wordt geconcludeerd dat de beperking op het aantal vestigingen door middel van het beschikbaar stellen van één vergunning binnen het centrum van Zevenbergen geschikt is voor het beoogde doel. De maatregel wordt al geruime tijd coherent en systematisch toegepast en gaat niet verder dan nodig. Andere maatregelen dan het vergunningstelstel bieden niet hetzelfde resultaat.
Het gehanteerde vergunningstelsel voldoet derhalve aan de uitgangspunten van de Dienstenrichtlijn. De maatregel discrimineert niet, is noodzakelijk en evenredig en dient het algemeen belang van een vitaal centrum voor Zevenbergen.
De belangrijkste vernieuwing in deze verordening betreft de wijze waarop de exploitatievergunning voor een speelautomatenhal in de gemeente Moerdijk verdeeld wordt. De procedure voor de verdeling van de exploitatievergunning voor een speelautomatenhal moet worden herzien vanwege ontwikkelingen in de jurisprudentie. Schaarse vergunningen moeten volgens de jurisprudentie in beginsel voor iedereen via een openbare procedure toegankelijk zijn. Wanneer er ruimte ontstaat een schaarse vergunning te verlenen, moet in beginsel aan iedereen de mogelijkheid worden geboden mee te dingen naar de vergunning1.
De exploitant die over een exploitatievergunning voor een speelautomatenhal in Moerdijk beschikt, is hierover geïnformeerd.
De hoofdlijnen van de nieuwe vergunningprocedure zijn opgenomen in de artikelen 2 en 4 van deze verordening. Die hoofdlijnen zijn als volgt:
De bestaande exploitatievergunning vanaf het moment van inwerkingtreding van deze verordening, 15 jaar geldig De burgemeester zal tijdig voor het verstrijken van bovengenoemde geldigheidsduur een procedure openstellen voor de verdeling van de vergunning die beschikbaar komt (met een looptijd van vijftien jaar) en beleidsregels vaststellen over de vereisten waaraan vergunningaanvragen moeten voldoen en de wijze waarop de vergunning zal worden verdeeld.
De duur van de vergunning moet op basis van de geldende jurisprudentie in ieder geval redelijk zijn gezien de benodigde investeringen die nodig zijn om de speelhal te exploiteren. Verder mag de duur van de vergunning weer niet te lang zijn, omdat dit strijdig kan zijn met het formele gelijkheidsbeginsel.
In het land zijn diverse onderzoeken gedaan naar de terugverdientijd van investeringen in deze branche. Het onderzoek van onderzoeksbureau BEA2 wordt hierbij vaak als uitgangspunt genomen.
Zij hebben onderzocht dat de terugverdientijd voor de middelgrote en grote speelautomatenhallen uitkomt (afgezien van een enkele zeer grote speler) op in ieder geval 10 jaar en voor de kleinere op 15 jaar of meer.
13 Zie ABRvS 2 november 2016, ECLI:NL:RVS:2016:2927, bevestigd in o.a. ABRvS 20 november 2019, ECLI:NL:RVS:2019:3918.
2 Bureau Economische Argumentatie (2019). Gokken met beleid. Overgangsperiode en vergunningsduur voor speelautomatenhallen, 12 juni 2019
Een dergelijke periode is in lijn met de afschrijvingstermijnen voor de meeste typen vaste activa waar speelautomatenhallen mee werken (speelautomaten worden meestal in 5 jaar afgeschreven bijvoorbeeld, inventaris meestal over 10 jaar), maar voor verbouwingen en huurdersinvesteringen als een luchtbehandelingsinstallatie gelden vaak afschrijvingstermijnen van 15 jaar. Vanuit dit perspectief is een looptijd van 15 jaar in economisch opzicht een logische keuze. De looptijd van een vergunning voor een speelautomatenhal in de gemeente Moerdijk, heeft daarom voortaan een maximale duur van 15 jaar.
Om gelijke kansen te bieden om mee te dingen naar een beschikbare exploitatievergunning moet volgens de jurisprudentie sprake zijn van een passende mate van openbaarheid over de beschikbaarheid, de verdelingsprocedure, het aanvraagtijdvak en de beoordelingscriteria. Volgens de jurisprudentie moet hierover tijdig voor de start van de procedure duidelijkheid worden geboden, door informatie over deze aspecten bekend te maken via een zodanig medium dat potentiële gegadigden daarvan kennis kunnen nemen.
De verordening schrijft voor dat de burgemeester de openstelling van een nieuwe procedure en het aanvraagtijdvak bekendmaakt in het gemeenteblad en via de website van de gemeente (artikel 4 lid 1). Over de verdeelprocedure en de beoordelingscriteria wordt duidelijkheid geboden via deze verordening en de door de burgemeester nog vast te stellen beleidsregels.
In de gemeente is momenteel één speelautomatenhal gevestigd. In september 2021 is aan de huidige exploitant medegedeeld dat de vergunning voor een speelautomatenhal in Moerdijk transparant verdeeld zal worden. Omdat tot deze mededeling de exploitant van een vergunning voor onbepaalde tijd mocht uitgaan, is het nodig een periode te bieden waarin de gedane investeringen kunnen worden terugverdiend. Het is immers niet zeker dat deze exploitant ook een vergunning krijgt na een nieuwe verdeling. Zoals eerder gesteld zijn wordt de looptijd van de vergunning gesteld op 15 jaar. Voor de overgangstermijn wordt aangesloten bij deze periode, zodat ook die termijn op 15 jaar wordt gesteld. Die periode wordt dus gezien als overgangsperiode tussen de bestaande situatie en de situatie waarin de vrijkomende vergunning transparant wordt verdeeld. Tijdens deze periode wordt geen nieuwe vergunning verdeeld. Dat betekent dus dat nieuwe exploitanten niet kunnen toetreden tot de markt en de huidige exploitant geen dusdanige wijzigingen in zijn onderneming kan aanbrengen waarvoor een nieuwe vergunning vereist is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verplaatsen of uitbreiden van de hal.
Deze overgangsperiode van 15 jaar in totaal is enkel bedoeld voor het terugverdienen van gedane investeringen, omdat deze investeringen zijn gedaan in de veronderstelling van een onbepaalde tijdsvergunning. Een uitzondering kan worden gemaakt in geval van het overlijden van een exploitant, dan kan een hal worden overgedragen aan een rechtsopvolger onder algemene titel. Ook kan een uitzondering worden gemaakt voor een overname van een hal door een eerstegraads familielid van een huidige exploitant. De mogelijkheden tot wijziging van de vergunning zijn gedurende de overgangsperiode dus zeer beperkt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2022-364028.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.