Gemeente Delft, verkeersbesluit Stevin, diverse verkeersmaatregelen n.a.v. herinrichting

Nr. 5248272

 

Burgemeester en Wethouders van Delft,

 

Gelet op:

  • artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap en dat deze bevoegdheid op grond van het gewijzigde mandaatbesluit van 27 september 2011 is gemandateerd aan de gemeentedirecteur, waarbij ondermandaat is verleend aan de assetmanager Gebiedsbeheer bij afdeling Beheer Openbare Ruimte;

  • artikel 15 lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen en verwijderen van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • krachtens artikel 14 van het BABW wordt de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking gebracht;

  • artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met een gemachtigde van de korpschef van de politie;

 

Overwegende dat:

 

  • dit verkeersbesluit betrekking heeft op het Stevin-gebied in Delft;

  • het Stevin-gebied gelegen is in de wijk Wippolder van Delft;

  • dit besluit betrekking heeft op de volgende wegen in het Stevin-gebied: Berlageweg, Van der Burghweg, Van den Broekweg, Van Mourik Broekmanweg, Pieter Calandweg, N.C. Kistweg, Keverling Buismanweg, Stieltjesweg en de Stevinweg;

  • het gebied behoort tot de Technische Universiteit (TU) van Delft;

  • de maximale snelheid op deze wegen 50 km/uur is;

  • er een herinrichting plaats vindt van dit gebied;

  • de wegen in het gebied erftoegangswegen zijn;

  • er veel (brom)fietsers gebruik maken van deze wegen;

  • het gewenst is om een maximale snelheid van 30 km/uur in te stellen;

  • dit de verkeersveiligheid van de verschillende verkeersdeelnemers, maar met name voor fietsers, vergroot;

  • de wegen binnen het Stevin-gebied een aanwijzing tot 30 km zone rechtvaardigen omdat de snelheid, na de herinrichting, redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en inrichting van deze wegen en omgeving;

  • er geen snelheidsremmende maatregelen zoals verkeersdrempels zijn genomen in verband met de aanwezigheid van trillingsgevoelige laboratoria in het gebied;

  • het oostelijke deel van het TU-terrein gescheiden is van het westelijke deel door de busbaan;

  • deze delen voor (brom)fietsers bereikbaar zijn middels vrijliggende paden;

  • deze vrijliggende paden grotendeels aangewezen zijn als verplichte fiets/bromfietspaden in tweerichtingen;

  • de aansluitingen van de Stevinweg, de Pieter Calandweg en de Van der Burghweg op de verplichte fiets/bromfietspaden ook aangewezen worden als verplichte fiets/bromfietspaden in twee richtingen;

  • het verplichte fiets/bromfietspad Berlageweg ter hoogte van de Van Mourik Broekmanweg overgaat in een verplicht fietspad in twee richtingen;

  • de bromfietser vanaf deze kruising overgaat op de rijbaan;

  • de toegangswegen binnen het Stevin-gebied aansluiten op de Schoemakerstraat;

  • de Schoemakerstraat een gebiedsontsluitingsweg is met een maximale snelheid van 50 km/uur;

  • het verkeer komend van de Stieltjesweg en Van der Burghweg voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de Schoemakerstraat;

  • een drietal gebouwen, Stevin I, II en III, op het terrein zijn verbonden met een luchtbrug;

  • hierdoor de Stevinweg en de Pieter Calandweg, voor het deel ten westen van de N.C. Kistweg, gesloten zijn voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, hoger zijn dan 4 meter;

  • het hoofdgebouw op het terrein aan een fiets/bromfietspad is gelegen;

  • er op het terrein genoeg gelegenheid is om een fiets/bromfiets te stallen op de daarvoor bestemde plekken;

  • het niet gewenst is dat fietsen en bromfietsen nabij het hoofdgebouw buiten de stallingen worden geplaatst;

  • dit de toegankelijkheid verslechtert;

  • er daarom een verbod om fietsen en bromfietsen te stallen wordt ingesteld nabij het hoofdgebouw;

  • het universiteitsterrein goed toegankelijk dient te zijn voor mindervaliden;

  • het terrein bereikbaar is met de auto;

  • er diverse parkeermogelijkheden zijn op het terrein;

  • de loopafstanden naar de ingang van de gebouwen niet te ver moeten zijn voor mindervaliden;

  • er daarom op verschillende locaties op het terrein parkeervakken zijn aangewezen als algemene gehandicaptenparkeerplaatsen;

  • het gewenst is om nabij het hoofdgebouw het laden en lossen van goederen te faciliteren;

  • er daarom vier vakken zijn aangewezen tussen de Keverling Buismanweg en de Stevinweg bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen;

  • er een vrijliggend pad is gelegen tussen de Van der Burghweg en het parkeerterrein aan de Van den Broekweg;

  • dit pad specifiek bedoeld is voor bezoekers van het Stevin gebied die hun auto op dit parkeerterrein hebben geparkeerd;

  • dit pad aangewezen is als voetpad;

  • de onder ‘besluiten’ genoemde wegen openbaar toegankelijk zijn maar in beheer en eigendom van de TU zijn;

  • overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemachtigde van de chef van politie en dat positief is geadviseerd (met uitzondering van punt 6);

  • het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

BESLUITEN :

  • 1.

    in te trekken het besluit met nummer 21142, gepubliceerd op 17 april 1975, betreffende de verplichte fietspaden;

  • 2.

    in te trekken het besluit met nummer 10916, gepubliceerd op 21 september 1981, betreffende de algemene gehandicaptenparkeerplaatsen;

  • 3.

    in te trekken het besluit met nummer 10188, gepubliceerd op 5 november 1973 betreffende het parkeerverbod voor de Berlageweg;

  • 4.

    in te trekken het besluit met nummer 19232, gepubliceerd op 18 juli 1978, betreffende de geslotenverklaring voor vrachtauto’s;

  • 5.

    in te trekken het besluit met nummer 978244, gepubliceerd op 26 mei 2009, betreffende punt 2 de uitzondering van bestemmingsverkeer op het fiets/bromfietspad;

  • 6.

    een zonale maximale snelheid van 30 km/uur in te stellen op de Van der Burghweg, Van den Broekweg, Van Mourik Broekmanweg, Pieter Calandweg, N.C. Kistweg, Keverling Buismmanweg en de Stieltjes;

  • 7.

    de voorrang te regelen op de kruisingen van de Stieltjesweg en de Van der Burghlaan met de Schoemakerstraat dusdanig dat het verkeer op de Schoemakerstraat voorrang heeft op deze wegen;

  • 8.

    een geslotenverklaring in te stellen voor voertuigen die, met inbegrip van de lading, hoger zijn dan 4 meter, voor de Stevinweg en de Pieter Calandweg, voor het deel ten westen van de N.C. Kistweg;

  • 9.

    een aantal parkeervakken aan te wijzen als algemene gehandicaptenparkeerplaatsen;

  • 10.

    het vrijliggende pad tussen de Van der Burghweg en het parkeerterrein aan de Van den Broekweg aan te wijzen als voetpad;

  • 11.

    het aanwijzen van de Stevinweg tussen de Stieltjesweg en Berlageweg als verplicht fiets/bromfietspad in twee richtingen;

  • 12.

    het aanwijzen van de Stevinweg en de Pieter Calandweg ten oosten van de onderdoorgang als fiets/bromfietspad in twee richtingen;

  • 13.

    het aanwijzen van het vrijliggende pad aan de noordzijde op de Van der Burghweg tussen de Van Mourik Broekmanweg en de Schoemakerstraat als verplicht fietspad in twee richtingen;

  • 14.

    het aanwijzen van de Van der Burghweg tussen de Van Mourik Broekmanweg en de Berlageweg als verplicht fiets/bromfietspad in twee richtingen;

  • 15.

    de voorrang te regelen op de kruising van de Van der Burghlaan met de Van Mourik Broekmanweg dusdanig dat het verkeer op het verplichte fiets/bromfietspad voorrang heeft;

  • 16.

    deze besluiten kenbaar te maken aan de weggebruikers middels plaatsing van:

    • a.

      de borden A1 (zone 30 km) van Bijlage I van het RVV 1990;

    • b.

      de borden B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden;

    • c.

      de borden C19 van Bijlage I van het RVV 1990;

    • d.

      het bord E3 van Bijlage I van het RVV 1990;

    • e.

      de borden E6 van Bijlage I van het RVV 1990;

    • f.

      de borden E7 van Bijlage I van het RVV 1990;

    • g.

      de borden G7 van Bijlage I van het RVV 1990;

    • h.

      de borden G11 van Bijlage I van het RVV 1990;

    • i.

      de borden G12a van Bijlage I van het RVV 1990;

  • 17.

    de bebording te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening.

 

Het college van burgemeester en wethouders van Delft.

Namens het college,

 

 

De heer P.A.J. Coene

Assetbeheerder Gebiedsbeheer

Afdeling Beheer Openbare Ruimte

 

(Deze brief is digitaal goedgekeurd en daarom niet met de hand ondertekend)

 

 

Delft, 3 augustus 2022

 

Als u het met dit besluit niet eens bent, kunt u binnen 6 weken na dagtekening een bezwaarschrift indienen bij het bestuursorgaan dat dit besluit genomen heeft. Hoe u dat doet, kunt u lezen op www.delft.nl/bezwaarschrift.

 

Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, als er sprake is van spoedeisend belang, ook op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Arrondissementsrechtbank ’s-Gravenhage, sector bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH ’s-Gravenhage vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

 

Bijlage

Naar boven