Gemeente Middelburg - Eindverslag inspraakprocedure Herinrichting Klein Vlaanderen

 

Zaaknummer 14711

 

Aanleiding

Er zijn drie belangrijke redenen om het gebied Klein Vlaanderen anders in te richten:

  • 1.

    De verharding van de rijbaan, parallelwegen, fiets- en voetpaden heeft onderhoud nodig.

  • 2.

    Op een aantal plaatsen is wateroverlast te verwachten als er hevige regen valt.

  • 3.

    Vanuit verkeersveiligheid moet de snelheid op het gedeelte tussen Klein Vlaanderen 91 en 1 worden teruggebracht van 50 naar 30 km/uur.

In 2016 heeft een kleine groep belanghebbenden uit Klein Vlaanderen contact gezocht met de gemeente. Zij had de wens om Klein Vlaanderen af te waarderen van een 50km- naar een 30km-weg. Deze wens is na overleg tussen de gemeente en de groep belanghebbenden opgenomen in het Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan van 2016.

Doordat het projectgebied wordt afgewaardeerd naar een 30km-gebied, vervallen de parallelwegen. Hierdoor ontstaat ruimte om de leefomgeving ook klimaatbestendiger in te richten. Dit doen we door verhardingen (stenen) te verwijderen en deze ruimte te vergroenen. Ook brengen we een regenwaterriool aan. Hierdoor maken we de inrichting geschikter voor wateropvang. Daarnaast levert vergroenen een belangrijke bijdrage aan het verminderen van de opwarming van de directe omgeving (minder hittestress) en meer biodiversiteit. Dus een fijner leefklimaat.

Het klimaat is aan het veranderen. Afgelopen zomers hebben we dit ondervonden: (extreem) warm weer, weinig of juist extreem veel neerslag. De verwachting is dat we dit soort situaties steeds vaker gaan meemaken. Daar moeten we ons in Nederland tijdig op inrichten.

 

Uitgangspunten

Projectgrens

De projectgrenzen liggen op de aansluitingen van Klein Vlaanderen bij het Seisplein, de Volderijlaagte en het Noordpoortplein. Het kruispunt bij het Seisplein is nog niet aan vervanging toe. De verkeerslichten blijven bij de aansluiting op het Seisplein behouden. Vervolgens sluiten we aan op de Volderijlaagte. De Volderijlaagte is op dit moment al een 30km-weg en de verharding is hier nog niet aan vervanging toe.

Aan de zijde van het Gasthuis sluiten we aan op het Noordpoortplein. De reden om het projectgebied hier niet verder uit te breiden naar het Noorpoortplein en de Noordpoortstraat, is de kwaliteit van de rijbaan. Het asfalt in de rijbaan is nog van voldoende kwaliteit. Daarnaast zijn in de nabijheid van de Noordpoortstraat en het Noordpoortplein nog verschillende ontwikkelingen gepland, zoals de ontwikkeling van het voormalig kazerneterrein aan de Zuidsingel en de herinrichting van het Molenwater. Deze ontwikkelingen sluiten direct aan op deze straten. De Noordpoortstraat en het Noordpoortplein worden daarom in een later stadium heringericht.

 

Inrichting

Een 30km-gebied betekent dat alle verkeer gelijkwaardig is. Fietsers rijden op de rijbaan en voorrang wordt niet geregeld door markering op de weg of door bebording. Rechts heeft voorrang. Hierdoor verandert het karakter en de beleving van de straat. Daarnaast streven we bij de keuze van de verhardingsmaterialen naar hergebruik van materiaal en naar een zo duurzaam mogelijk (circulair1) / minder milieubelastend) inrichting. In dit plan is daarom gekozen voor gebakken klinkers in de rijbaan, het trottoir en het fietspad.

We hebben rekening gehouden met de volgende randvoorwaarden:

  • Eén van de eisen is het zo duurzaam mogelijk inrichten van de openbare ruimte. Gebakken klinkers zijn duurzamer en minder milieubelastend dan bijvoorbeeld betonverharding (betontegels en betonklinkers) en asfaltverharding.

  • Het plangebied valt binnen de Veste en daarmee binnen het gebied ‘Binnenstad’. Hier hebben we te maken met een ‘beschermd stadsgezicht2)’.

  • Bij de inrichting van een 30km-gebied heeft een klinkerverharding de voorkeur. Dit zorgt verkeerskundig voor duidelijkheid, verlaging van de snelheid en daardoor voor meer veiligheid en een juiste beleving binnen het gebied. Ook heeft langzamer rijden een positief effect op het geluid dat door verkeer veroorzaakt wordt.

  • Uitgangspunt is dat het geluidsniveau op de gevel door verkeer niet hoger wordt dan de vastgestelde grenswaarde (maximale geluidsbelasting op de gevel). Met het toepassen van gebakken klinkers in keperverband wordt voldaan aan deze uitgangspunten.

1) Circulair bouwen is een duurzame vorm van bouwen waarbij zoveel mogelijk herbruikbare grondstoffen worden gebruikt en zo min mogelijk eindige bronnen.

2) Meer informatie over ‘ Beschermd stadsgezicht | Gemeente Middelburg' kunt u lezen op www.middelburg.nl/beschermd-stadsgezicht

 

Riolering

In Klein Vlaanderen wordt bij hevige regenval op een aantal plaatsen wateroverlast ervaren. Dit is ook één van de aanleidingen voor de herinrichting. In het plan leggen we een nieuw regenwaterriool aan met vrije uitloopmogelijkheid in de Seisvest.

Naast de aanleg van een nieuw regenwaterriool wordt onderzocht of de daken van de woningen langs Klein Vlaanderen afgekoppeld kunnen worden. Nu zitten de regenpijpen aangesloten op het vuilwaterriool. Hiermee belasten we bij hevige regenval het rioolsysteem. Ook brengen we hierdoor relatief schoon water naar de waterzuivering. Dat is niet nodig. Afkoppelen betekent dat het regenwater van de daken niet meer het vuilwaterriool in gaat, maar op een andere manier wordt afgevoerd.

Hieronder in het kort wat het afkoppelen van een regenpijp betekent:

  • De regenpijp aan de voorkant van de woning wordt losgekoppeld van het vuilwaterriool.

  • In de nieuwe situatie zal het regenwater uit de regenpijp over de verharding naar de groenstrook stromen. Hier kan het regenwater wegzakken in de bodem.

  • Voor het regenwater dat op de verharding valt brengen we een nieuw regenwaterriool aan in de straat.

  • Via het regenwaterriool stroomt het opgevangen regenwater richting de Seisvest.

 

Schematische weergave afkoppelen regenpijp

 

Voorlopig ontwerp

De herinrichting bestaat in hoofdzaak uit:

  • het terugbrengen van de snelheid van 50 naar 30 km/u op het deel vanaf de Volderijlaagte tot aan het Noordpoortplein;

  • het verwijderen van fietspaden en parallelwegen op dit wegvak;

  • het aanbrengen van groenvakken;

  • het veranderen van parkeervakken;

  • het verwijderen van de verkeersregelinstallatie op de kruising Klein Vlaanderen / Volderijlaagte;

  • het aanleggen van een regenwaterriool.

 

Er is een voorlopig ontwerp gemaakt van de herinrichting van Klein Vlaanderen tussen het Seisplein, de Volderijlaagte en het Noordpoortplein. Tekeningnummer 101, datum 11 november 2021.

 

De volgende onderdelen zijn meegenomen in voorlopig ontwerp:

  • De 30km-grenzen op het Seisbolwerk, de Volderijlaagte en Klein Vlaanderen ter hoogte van het ’t Gasthuis komen te vervallen.

  • Ter hoogte van Klein Vlaanderen 99 komt een nieuwe 30km-grens.

  • Verkeerslichten:

    • -

      vervallen op de kruising Klein Vlaanderen / Volderijlaagte;

    • -

      worden gehandhaafd op de kruising Klein Vlaanderen / Seisplein.

  • Het trottoir wordt 1,80 breed, met uitzondering van het gedeelte langs de gevels van Klein Vlaanderen 1 t/m 37, ter hoogte van Klein Vlaanderen 48 en Noordpoortplein 1 t/m 3: daar wordt rekening gehouden met een één meter brede eigendomsstrook waarlangs we een één meter breed openbaar trottoir aanleggen. De totale breedte tussen gevel en groenstrook wordt twee meter.

  • Het vrijliggende fietspad tussen de huisnummers 46 t/m 78 komt te vervallen.

  • Op de Volderijlaagte worden de fietsers teruggeleid van de rijbaan naar het vrijliggende fietspad in de Volderijlaagte.

  • Ter hoogte van de aansluiting Seisbolwerk / Klein Vlaanderen worden de fietsers teruggeleid van de rijbaan naar het vrijliggende fietspad richting het Seisplein.

  • Op het Seisbolwerk vervalt de verplichte rijrichting rechtsaf naar Klein Vlaanderen. Die was ingesteld vanwege de doorgetrokken asstreep op Klein Vlaanderen, maar die streep verdwijnt en daarmee vervalt ook de noodzaak voor de verplichte rijrichting.

  • De parallelwegen in Klein Vlaanderen komen te vervallen, hierdoor komen de parkeervakken langs de hoofdrijbaan te liggen.

  • Parkeervakken: nu zijn dat er 70, in het ontwerp zijn dat er 74.

  • Bestaande inritten en laad- en losplaatsen blijven gehandhaafd, maar de laad- en losplaats nabij Klein Vlaanderen 73 komt te vervallen.

  • De bestaande slinger in de rijbaan ter hoogte van Klein Vlaanderen 46 blijft gehandhaafd.

  • Op twee plekken komen verkeersremmende maatregelen: één ter hoogte van Klein Vlaanderen 75 / 69 en één ter hoogte van 43 / 37B / 39.

  • Een bestaand regenwaterriool tussen Klein Vlaanderen 46 en 60 wordt vervangen door een nieuw regenwaterriool met een grotere diameter. Dit regenwaterriool krijgt een nieuw uitstroompunt in de Seisvest.

  • Afkoppelen van zoveel mogelijk daken.

  • Groenvoorzieningen, het volgende wordt meegenomen in het groenplan:

    • -

      waar geen verharding nodig is wordt ingericht met groen;

    • -

      uitgangspunt is handhaven van bestaande bomen die in goede gezondheid zijn;

    • -

      uitgangspunt is inheems plantmateriaal;

    • -

      eenduidigheid en functioneel aanbrengen van groen, met meerwaarde voor biodiversiteit;

    • -

      goed zicht in relatie tot verkeer, uitzicht op het Bolwerk en sociale veiligheid wordt in acht genomen;

    • -

      er komen geen boombeugels terug.

  • Het tegelplateau nabij Klein Vlaanderen 46 komt te vervallen en wordt groen ingericht.

  • Onderzocht wordt of de parkeervakken ter hoogte van Klein Vlaanderen 37B t/m 81 voorzien kunnen worden van waterpasserende verharding.

  • Openbare verlichting: de armaturen zijn in 2014 vervangen door LED-verlichting. Daarom wordt de verlichting langs de hoofdrijbaan niet vervangen.

  • Er wordt geen verbod opgenomen voor zwaar verkeer door Klein Vlaanderen. Dat verbod is niet mogelijk omdat de bereikbaarheid van de binnenstad gewaarborgd moet blijven.

 

Voor de volgende verkeersmaatregelen is een verkeerbesluit nodig:

  • het uitbreiden van de 30km-zone door het (ver)plaatsen en verwijderen van de maximumsnelheidsborden;

  • het verwijderen van voorrangsregelingen in de vorm van verkeersborden en/of wegmarkeringen;

  • het verwijderen van de laad- en losplaats ter hoogte van Klein Vlaanderen 73;

  • het verwijderen van de eenrichtingswegborden op de parallelrijbanen;

  • het verwijderen van het verkeersbord verplichte rijrichting rechtsaf op het Seisbolwerk bij de aansluiting met Klein Vlaanderen;

  • het verwijderen van de verkeersborden langs Klein Vlaanderen die aangegeven dat er niet mag worden stilgestaan, geparkeerd en gefietst;

  • het verwijderen van het zebrapad ter hoogte van Klein Vlaanderen 46;

  • het plaatsen van dwangpijlborden op de verkeerszuilen bij de asverspringing ter hoogte van Klein Vlaanderen 46, om aan te dat de borden aan de rechterzijde moeten worden gepasseerd.

  • het verwijderen van het de fietspadborden tussen Klein Vlaanderen 46 t/m 78.

Wanneer het verkeersbesluit is genomen zullen wij dit bekendmaken in het Gemeenteblad en zullen wij de omwonenden hierover per brief informeren.

 

Participatie en het gevolgde proces

Onder het kopje ‘Aanleiding’ is al aangeven dat bewoners in 2016 contact hebben gezocht met de gemeente om de maximumsnelheid te verlagen van 50 naar 30 km/uur. Daar staat ook beschreven dat die wens is opgenomen in het Gemeentelijk verkeers- en vervoersplan van 2016. Dit vormde de basis voor het schetsontwerp.

In april 2021 is een eerste informatiebrief met een verder uitgewerkt schetsontwerp gestuurd aan alle direct belanghebbenden. Ook zijn de direct belanghebbenden gevraagd om wensen en aandachtspunten met de gemeente te delen. De ontvangen reacties zijn beoordeeld en er is een voorlopig ontwerp gemaakt.

Begin november 2021 is het voorlopig ontwerp samen met de beantwoording van de meest voorkomende vragen, in een tweede informatiebrief aan alle direct belanghebbenden gestuurd. Met deze tweede informatiebrief zijn de direct belanghebbenden:

  • uitgenodigd voor een informatiemoment op 23 november 2021 waarop zij persoonlijk de wensen, vragen en aandachtspunten met de gemeente konden bespreken;

  • op de hoogte gebracht dat het voorlopig ontwerp op 1 december 2021 gepubliceerd zou worden in het Gemeenteblad (Overheid.nl) en dat de inspraakprocedure start op de dag na publicatie.

Op het informatiemoment is een aantal bewoners en belanghebbenden langs geweest. De vragen en opmerkingen waren niet van invloed op het voorlopig ontwerp maar worden verwerkt in de detailuitwerking van het plan. De detailuitwerking vindt plaats na het vaststellen van het definitief ontwerp.

De bewoners en belanghebbenden die langs zijn geweest op het informatiemoment zijn daarna per e-mail bedankt voor hun bijdrage en zijn nog een keer gewezen op de inspraakprocedure.

 

Inspraak

Volgens artikel 2, derde lid, aanhef en onder f, van de Inspraakverordening wordt inspraak verleend over de inrichting of herinrichting van wegen, straten of pleinen. Voor de herinrichting Klein Vlaanderen is daarom een inspraakprocedure gestart. De inspraakmogelijkheid is bekendgemaakt in Gemeenteblad 2021, 196580 van 1 december 2021.

 

Inspraaktermijn

Inspraak was mogelijk gedurende 6 weken: van 2 december 2021 tot en met 12 januari 2022.

 

Inzage

Tijdens de inspraaktermijn konden ingezetenen en belanghebbenden mondeling of schriftelijk hun zienswijze over het voorlopig ontwerp indienen. Het voorlopig ontwerp heeft elke werkdag tijdens kantooruren ter inzage gelegen bij de vakbalie in het stadskantoor. Het voorlopig ontwerp was ook te raadplegen op de gemeentelijke webpagina www.middelburg.nl/kleinvlaanderen en in het Gemeenteblad op de website Overheid.nl. Hierbij is gewezen naar afwijkende openingstijden van het Stadskantoor op 24 en 31 december 2021.

 

Zienswijzen

Op het gepubliceerde voorlopig ontwerp zijn geen zienswijzen ingediend

 

Conclusie

In de inspraakprocedure zijn geen zienswijzen ingediend op het voorlopig ontwerp. Het voorlopig ontwerp is daarom een-op-een omgezet naar een definitief ontwerp.

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders in hun vergadering van 25 januari 2022.

 

de secretaris,                                   de burgemeester,

mr. A. van den Brink                       mr. H.M. Bergmann

Naar boven