Privacyprotocol ondermijning Leudal 2022

 

Het college van burgemeester en wethouders van Leudal en de burgemeester van Leudal, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

Overwegende dat:

- de gemeente de wettelijke en maatschappelijke plicht heeft bij te dragen aan de bestrijding en voorkoming van criminaliteit;

- de gemeente wil voorkomen dat zij (ongewild) bijdragen aan de ondermijnende effecten van criminaliteit;

- voor de effectieve aanpak van ondermijnende activiteiten en mogelijk georganiseerde criminaliteit een geïntegreerde bestuurlijke aanpak binnen de gemeente een noodzakelijk vereiste is;

- de aanpak van ondermijning met inachtneming van wet- en regelgeving op het gebied van privacy (Avg en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming) plaats dient te vinden;

 

Besluit

 

Vast te stellen het navolgende Privacy protocol bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit Gemeente Leudal 2022

 

Artikel 1 Definities

In dit protocol wordt verstaan onder:

 

Avg

Algemene verordening gegevensverwerking

Ondermijning:

Er is geen exacte definitie van ondermijning te geven. Grofweg betekent het de vermenging van de onderwereld en de bovenwereld, waardoor de grenzen tussen de onder- en bovenwereld vervagen. Dit tast de veilige en leefbare samenleving aan. Ondermijning is een probleem dat de maatschappij verzwakt en uiteindelijk ontregelt. Het is een maatschappelijk probleem waar de gemeente dus ook mee te maken heeft.

Signaal

Een signaal is een aanwijzing of meerdere aanwijzingen dat bepaalde gedragingen en/of situaties mogelijk verband zouden kunnen houden met (verschijningsvormen van) georganiseerde criminaliteit dan wel dat zich een handhavingsknelpunt voordoet dan wel dat bepaalde gedragingen en of situaties mogelijk relevant zijn voor de toepassing van de Wet Bibob. Bijlage 2 bevat een nadere concretisering van wat een signaal kan inhouden.

Plan van aanpak / Interventies

Door een gemeentelijk onderdeel of in gezamenlijkheid van gemeentelijke onderdelen schrijven van een plan ten behoeve van uitvoering van de wettelijke instrumenten om ondermijning te doen staken.

Lokaal overleg bestuurlijke aanpak:

Een gemeentelijk overleg waarin signalen worden geanalyseerd en wordt bepaald hoe een casus wordt aangepakt. De coördinator bestuurlijke aanpak ondermijning voert de regie over dit overleg.

Melders

Personen en organisaties die een melding doen / een signaal van afgeven van mogelijke ondermijning.

Betrokkene

In dit protocol wordt hieronder verstaan een persoon of meerdere personen waarop een signaal betrekking heeft of kan hebben.

Bestand

Registratie van signalen en van de vervolgbehandeling van een signaal (signalenregister).

Coördinator bestuurlijke aanpak (CBA)

Functionaris belast met

  • 1.

    De overall regie op en advisering over ondermijning

  • 2.

    De regie op en zorg voor gezamenlijke acties/interventies ter voorkoming of beëindiging van ondermijning

  • 3.

    Het delen van signalen, coördineren van signaalafhandeling, beheer van het bestand en de coördinatie van gegevensuitwisseling en samenwerking met het RIEC

Privacy officer

Functionaris belast met de advisering over privacy in de gemeente Leudal

Functionaris gegevensbescherming

Functionaris als genoemd in de AVG, belast met het toezicht op de naleving van dit protocol.

Waar in dit protocol termen worden gebruikt die overeenstemmen met definities uit artikel 4 AVG wordt aan deze termen de betekenis van de definities uit de AVG toegekend.

 

Artikel 2 Doel van de gegevensverwerking

Het doel van de verwerking van persoonsgegevens die deel uitmaken van een of meerdere signalen is :

  • 1.

    Het voorkomen dat organisatieonderdelen bij de uitvoering van de taken ongewild meewerken aan ondermijning.

  • 2.

    De organisatieonderdelen in staat stellen bij de uitvoering van hun taken, waar nodig, bestuursrechtelijke instrumenten in te zetten voor het bestrijden van ondermijning binnen hun eigen vakgebied c.q. team.

  • 3.

    De organisatieonderdelen door de CBA bij te laten staan en door de CBA te laten adviseren bij het bereiken van de doelen als genoemd in lid 1 en lid 2 van dit artikel.

 

Artikel 3 Verwerkingsverantwoordelijke

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Leudal zijn ieder voor zich verwerkingsverantwoordelijke voor verwerkingen van de persoonsgegevens die plaatsvinden binnen de gemeente en waarvoor zij als verwerkingsverantwoordelijke zijn aangemerkt in het Register van verwerkingsactiviteiten Leudal.

  • 2.

    De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leudal zijn gezamenlijk verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die plaatsvindt in het kader van de registratie en afhandeling van signalen.

 

Artikel 4 De privacy officer

  • 1.

    De privacy officer adviseert de verwerkingsverantwoordelijke over:

    • a.

      De inhoud van het onderhavig protocol en haar bijlagen;

    • b.

      De uitwisseling van gegevens als bedoeld in artikel 7 van dit protocol, in die gevallen dat niet eenduidig is vast te stellen of de gegevensuitwisseling rechtmatig kan plaatsvinden.

  • 2.

    De privacy officer stemt het advies als bedoeld in lid 1 van dit artikel af met de functionaris gegevensbescherming.

 

Artikel 5 Grondslag voor de verwerking

De grondslag voor de verwerking van (persoonsgegevens die deel uitmaken van) signalen is dat de gegevensverwerking noodzakelijk is voor de goede vervulling van de gemeentelijke taken van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken, te weten het voorkomen dat de verwerkingsverantwoordelijken ongewild meewerken aan ondermijning respectievelijk het bestrijden van ondermijning met bestuursrechtelijke instrumenten.

 

Artikel 6 Categorieën van betrokkenen en de verwerkte persoonsgegevens

  • 1.

    Van een melder worden uitsluitend in het bestand geregistreerd de voornaam of voorletter en achternaam, en de voor communicatie benodigde gegevens, voor zover die in het signaal zijn opgenomen. Deze gegevens worden verwerkt ten behoeve van communicatie tussen teams en RIEC-partners.

  • 2.

    Van de personen over wie wordt gemeld, genoemd in bijlage 2 ‘Categorieën personen als onderdeel van de checklist beoordelen signalen Ondermijning’ worden in verschillende fases, de gegevens verwerkt zoals genoemd in de Bijlage 1 ‘categorieën van verwerkte gegevens’ behorend bij dit protocol.

  • 3.

    De in het tweede lid bedoelde persoonsgegevens worden gebruikt voor:

    • *

      afhandeling van het signaal of;

    • *

      het (mono- of multidisciplinair) oppakken van het signaal binnen de eigen kaders door de gemeentelijke vakafdelingen of -teams of;

    • *

      de verdere aanpak van ondermijning onder regie van het afdelingshoofd Samenleving of;

    • *

      het verstrekken van het signaal binnen het RIEC samenwerkingsverband.

 

Artikel 7 Categorieën van ontvangers

  • 1.

    Voor zover noodzakelijk voor de genoemde doelen, kunnen door de CBA gegevens uit het bestand worden verstrekt aan:

    • a.

      gemeentelijke organisatieonderdelen ten behoeve van

      • i.

        signaalverrijking of het opstellen van een plan van aanpak door de CBA,

      • ii.

        de voorkoming en bestrijding van ondermijning bij de uitvoering van hun wettelijke taak, of;

    • b.

      aan een of meerdere partners die deelnemen aan de RIEC-samenwerking (lokale overleg of Informatieplein).

  • 2.

    Voor zover noodzakelijk voor genoemde doelen, kunnen organisatieonderdelen gegevens uit de onder hun verantwoordelijkheid tot stand gekomen gegevensverwerkingen verstrekken aan de CBA.

  • 3.

    De CBA en de organisatieonderdelen toetsen de noodzaak tot verstrekking als bedoeld in lid 1 respectievelijk lid 2 van dit artikel aan de hand van de criteria als genoemd in bijlage 3.

 

Artikel 8 Beheer en toegang tot het bestand

  • 1.

    Het afdelingshoofd Samenleving van de gemeente Leudal is beheerder van het bestand. Hij draagt zorg voor het dagelijks beheer van het bestand, waaronder de beveiliging van de persoons­gegevens, de informatieverstrekking aan betrokkene en de afhandeling van de door betrokkene uitgeoefende rechten.

  • 2.

    Het feitelijk beheer van de verwerking van persoonsgegevens en feitelijke naleving van de informatieplicht is opgedragen aan de CBA.

  • 3.

    Uitsluitend de coördinator bestuurlijke aanpak, diens plaatsvervanger en de administratieve ondersteuner hebben toegang tot het bestand.

 

Artikel 9 Beveiliging van persoonsgegevens

De beheerder draagt zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking.

Hiertoe behoren in ieder geval:

  • *

    Vastgesteld beveiligingsbeleid dat ook is geïmplementeerd en

  • *

    Fysieke maatregelen voor toegangsbeveiliging inclusief organisatorische controle en

  • *

    Logische toegangscontrole (wachtwoord of pincode).

 

Artikel 10 Bewaartermijn en verwijdering

  • 1.

    De gegevens in het bestand worden:

    • a.

      Gedurende een jaar in een niet-actieve omgeving bewaard indien fase 1 en/of 2 van het protocol niet tot verdere aanpak van het signaal leidt;

    • b.

      Gedurende vijf jaar in een actieve omgeving bewaard indien een signaal in een gemeentelijk casusoverleg resulteert na de laatste verwerking;

  • 2.

    Op basis van een nieuw signaal kunnen de bewaarde persoonsgegevens ten behoeve van het nieuwe signaal worden geraadpleegd dan wel verwerkt en is het protocol van toepassing op de nieuwe verwerking.

  • 3.

    De gegevens worden verwijderd binnen één maand na beëindiging van de bewaartermijn.

  • 4.

    De bewaartermijn voor gegevens over ondermijning die organisatieonderdelen verwerken in het kader van de uitvoering van taken is gelijk aan de termijnen die voor die taken gelden volgens de Archiefwet.

 

Artikel 11 Informatieplicht

  • 1.

    De informatieverplichting zoals bedoeld in artikel 14 van de Avg is van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens van Betrokkene in het bestand. De CBA kan de informatieplicht achterwege laten indien dat noodzakelijk is ter waarborging van:

    • a.

      de nationale veiligheid;

    • b.

      de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en vervolging van strafbare feiten;

    • c.

      gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;

    • d.

      het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen, bedoeld onder b en c, of;

    • e.

      de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.

  • 2.

    De CBA legt de motivatie voor het niet voldoen aan de informatieplicht op grond van lid 1 van dit artikel schriftelijk vast en legt vast wanneer zij verwacht dat betrokkene wel geïnformeerd kan worden, alsook van welke omstandigheden dit afhankelijk is, hoe periodiek wordt getoetst of deze omstandigheden nog aanwezig zijn en hoe dan wel wanneer Betrokkene geïnformeerd zal worden.

  • 3.

    De verwerkingsverantwoordelijke bestuursorganen, beoordelen één keer per kalenderjaar de toepassing van lid 1 van dit artikel door de CBA en beslissen over het al dan niet handhaven van de door de CBA genomen beslissingen.

  • 4.

    De organisatieonderdelen voldoen aan de informatieverplichting zoals bedoeld in artikel 14 Avg overeenkomstig de informatieverplichting die van toepassing zijn op de reguliere uitvoeringspraktijk.

 

Artikel 12 Rechten van betrokkenen

  • 1.

    Een betrokkene heeft het recht om uitsluitsel te verkrijgen over het al dan niet verwerken van hem betreffende persoonsgegevens en indien dat het geval is, om inzage te verkrijgen in die persoonsgegevens. De verwerkingsverantwoordelijke verstrekt de betrokkene daarbij de informatie die is vermeld in artikel 15 Avg.

  • 2.

    De betrokkene kan de gemeente verzoeken de gegevens te verbeteren, aan te vullen te verwijderen of af te schermen, indien de gegevens feitelijk onjuist, onvolledig of niet ter zake dienend zijn voor het doel van de verwerking.

  • 3.

    Een betrokkene heeft het recht bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens in verband met zijn bijzondere persoonlijke omstandigheden.

  • 4.

    De verzoeken als bedoeld in de leden 1en 2 van dit artikel, alsmede het bezwaar als bedoeld onder 3 kunnen worden ingediend bij de verwerkingsverantwoordelijke. Deze reageert binnen 1 maand op de verzoeken of het bezwaar genoemd in dit artikel.

  • 5.

    Op de schriftelijke besluiten die de verantwoordelijke neemt op verzoeken op grond van de leden 2, 3 en 4 van dit artikel kan de betrokkene bezwaar aantekenen.

  • 6.

    De gemeente zal betrokkene op eerste verzoek nadere informatie toezenden over zijn rechten en de mogelijkheden deze uit te oefenen.

  • 7.

    Het bovenvermelde kan buiten toepassing worden gelaten voor zover dit noodzakelijk is in het belang van:

    • a.

      de nationale veiligheid;

    • b.

      de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en vervolging van strafbare feiten;

    • c.

      de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en vervolging van strafbare feiten;

    • d.

      het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen, bedoeld onder b en c, of;

    • e.

      de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.

 

Artikel 13 Bijlagen

De bij dit Protocol gevoegde bijlagen maken deel uit van dit Protocol.

 

Artikel 14 Intrekking oud privacyprotocol, looptijd en evaluatie

  • 1.

    Het Privacy protocol bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit gemeente Leudal (geldend vanaf 28-8-2020) wordt ingetrokken.

  • 2.

    Dit Protocol geldt voor 2 jaar, met stilzwijgende verlenging van telkens 1 jaar.

  • 3.

    De verwerking van persoonsgegevens waarop dit Protocol van toepassing is, zal jaarlijks worden geëvalueerd. Eventuele wijzigingen zullen door de verwerkingsverantwoordelijken vastgesteld worden.

 

Artikel 15 Datum inwerkingtreding

Dit Protocol treedt in werking op de dag na bekendmaking ervan.

 

Artikel 16 Citeertitel

Dit Protocol kan worden aangehaald als: “Privacyprotocol ondermijning Leudal 2022”.

 

 

Heythuysen, 2 augustus 2022

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN LEUDAL

De gemeentesecretaris, De burgemeester,

mr. drs. J.J.Th.L. Geraedts D.H. Schmalschläger

Heythuysen, 2 augustus 2022,

DE BURGEMEESTER VAN LEUDAL

D.H. Schmalschläger

Bijlage 1 bij artikel 6 Privacy Protocol Categorieën persoonsgegevens

 

Van de personen over wie wordt gemeld, kunnen onderstaande gegevens, afhankelijk van de inhoud van de melding/signaal in de verschillende fases worden verwerkt en geregistreerd in het bestand.

Fase 1

In fase 1 van het Privacy Protocol zijn dit de volgende gegevens:

  • 1.

    De (anonieme) melding c.q. het ontvangen signaal en de daarin van betrokkene opgenomen persoonsgegevens zoals naam, adres.

  • 2.

    Of er sprake is van ondermijning:

    • *

      eventuele aanwijzingen voor ondermijning uit de eerste weging van het onderzoek,

    • *

      het eventuele vervolg dat aan het onderzoek wordt gegeven,

    • *

      het thema van ondermijning dat van toepassing is op het signaal (bijv. hennep, mensenhandel, fraude of witwassen),

  • 3.

    Gegevens over mogelijke betrokkenheid van de betrokkene als eigenaar, directeur, bestuurder van een bedrijf of andere rechtspersoon, afkomstig uit het Handelsregister.

  • 4.

    Gegevens over mogelijke eigendomsrechten van de betrokkene uit het de openbare registers van het Kadaster.

  • 5.

    De bestemming van het adres of locatie waarmee betrokkene in relatie wordt gebracht en de gebruiksmogelijkheden van het adres of de locatie, gebaseerd op het voor het gebied geldende bestemmingplan.

  • 6.

    Informatie over betrokkene aangetroffen op het internet, zowel door betrokkene zelf als door derden geplaatst.

  • 7.

    Informatie / bevindingen die voortvloeien uit de vergelijking van de feitelijke afmetingen, van een object op de locatie of het adres waarmee betrokkene in relatie wordt gebracht met dezelfde gegevens op luchtfoto’s van het object.

     

Fase 2

 

In fase 2 van het Privacy Protocol kunnen in aanvulling op gegevens uit fase 1 onderstaande gegevens worden verwerkt, afhankelijk van de melding en of relevante casusinformatie:

  • 1.

    Basisgegevens over een locatie of adres en een daarop gebouwd object uit de basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG);

  • 2.

    Naam, adres van betrokkene zoals ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) en gegevens over de aanduiding of een adres waarmee betrokkene in relatie wordt gebracht wel/niet in onderzoek staat en mogelijke andere signalen van de BRP-controleur.

  • 3.

    Informatie over vergunningaanvragen, inhoudelijke behandeling, verleende vergunningen en eventuele intrekkingsbesluiten, waarmee betrokkene in relatie kan worden gebracht, afkomstig uit Squit.

  • 4.

    Informatie uit systemen van toezicht en handhaving over opgelegde dwangsommen, bestuursdwang of andere handhavingsaanschrijvingen.

  • 5.

    Informatie uit systemen van toezicht en handhaving over uitgevoerde controles (flexcontroles / RUD / bouw- en milieucontroles)

  • 6.

    Informatie uit systemen over andersoortige beschikkingen zoals beschikkingen voortvloeiende uit de Algemene verordening en Alcoholwet (gesloten bron)

  • 7.

    Informatie uit systemen van veiligheid zoals eerder ontvangen bestuurlijke rapportages van partners of bekende informatie uit het RIECIS-systeem over het pand, adres of de betrokken persoon in het kader van het vaststellen van de classificatie recidive (gesloten bron).

  • 8.

    Informatie (straatinformatie) bekend bij boa's, toezichthouders, accountmanagers bedrijven, jongerenwerker, projectleiders.

  • 9.

    Informatie van de leerplichtambtenaar over het betreffende adres of de persoon/gezin (is wel wel/niet sprake van schoolverzuim?).

 

Bijlage 2 bij artikel 6 Categorieën personen als onderdeel van de checklist beoordelen signalen Ondermijning

Inhoud checklist

Deze checklist bestaat uit twee onderdelen.

  • 1.

    Een overzicht van criminele (en niet-criminele) activiteiten en de rol van personen die daarin (al dan niet bewust) betrokken kunnen zijn.

  • 2.

    Kenmerken van ondermijnende criminaliteit en red flags.

     

Aan de hand van deze checklist beoordeelt de CBA of een signaal betrekking kan hebben op onder­mijning. De beoordeling bestaat uit twee stappen.

  • 1.

    Welke rol vervult een persoon die in een signaal wordt genoemd en kan die persoon in diens rol in relatie worden gebracht tot de vermeende criminele activiteit;

  • 2.

    Voldoet het signaal ook aan de kenmerken van ondermijnende criminaliteit of komt het signaal voor op de lijst met red flags.

     

De inhoud van de checklist is afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen en kan derhalve niet als limitatief worden beschouwd.

 

Categorieën van personen:

De CBA registreert persoonsgegevens van personen die in hun hoedanigheid als beschreven in de onderstaande lijst, mogelijk betrokken kunnen zijn bij de omschreven criminele activiteit.

 

Omschrijving van de (criminele) activiteiten en rollen van daarbij (al dan niet bewust) betrokken personen

Algemeen ondermijnende activiteiten

  • a.

    Overige faciliteerders die ondermijnende of criminele activiteiten mogelijk maken en/of (on)bewust in stand houden;

  • b.

    En/of personen die een rol spelen bij een regionaal thema of een handhavingsknelpunt zoals:

    • *

      Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s): leden van OMG’s;

    • *

      Aanpak in het buitengebied

    • *

      Windhappers;

    • *

      Harddrugs.

       

Mensenhandel, -smokkel en uitbuiting (o.a. illegale prostitutie)

  • a.

    Huis/pandeigenaar

  • b.

    Verhuurder

  • c.

    Huurder

  • d.

    Eigenaar (illegale) seksinrichting

  • e.

    Eigenaar (illegale) massagesalon

  • f.

    Exploitant van een vergunde seksinrichting

  • g.

    Beheerder van een vergunde seksinrichting

  • h.

    Illegaal werkende prostituee (d.w.z. zonder vergunning)

  • i.

    Bewaking

  • j.

    Kassier

  • k

    Financier

     

Georganiseerde hennepteelt/drugs(-handel)

  • a.

    Huis/pandeigenaar

  • b.

    Verhuurder

  • c.

    Huurder

  • d.

    Tussenpersoon (verhuurmakelaar, evt. andere vormen)

  • e.

    Transporteur

  • f.

    Electromonteur

  • g.

    Financier

     

Fraude in de vastgoedsector

  • a.

    Huis/pandeigenaar

  • b,

    Verhuurder

  • c.

    Huurder

  • d.

    Tussenpersoon (verhuurmakelaar, andere vormen)

  • e.

    Stichting, vereniging of andere ondernemingsvorm (of bestuurders hiervan)

     

Misbruik in de vastgoedsector

  • a.

    Huis/pandeigenaar

  • b.

    Verhuurder

  • c.

    Huurder

  • d.

    Tussenpersoon (verhuurmakelaar, andere vormen)

  • e.

    Stichting, vereniging of andere ondernemingsvorm (of bestuurders hiervan)

     

Fraude en/of witwassen en daaraan gerelateerde vormen of andere vormen van financieel-economische criminaliteit (o.a. ook illegaal gokken/heling/underground banking)

  • a.

    Ontvanger/begunstigde uitkering vanuit de gemeente

  • b.

    Ontvanger/begunstigde subsidie vanuit de gemeente

  • c.

    Andersoortige begunstigende beschikking vanuit de gemeente

  • d.

    Een tussenpersoon/gemachtigde met betrekking tot zorg

  • e.

    Pandeigenaar

     

Openbare inrichtingen

  • a.

    Pandeigenaar

  • b.

    Verhuurder

  • c.

    Huurder/pachter

  • d.

    Exploitant

  • e.

    Beheerder/leidinggevende

  • f.

    Tussenpersoon

  • g.

    Geldschieters

     

Kenmerken van ondermijnende criminaliteit

Voor de bepaling of sprake kan zijn van ondermijnende criminaliteit bekijkt de CBA of het signaal een van de onderstaande kenmerken bevat:

  • *

    Aantasting van instituten die zich richten op legale perspectieven en de werking van het samenlevingssysteem borgen en sturen;

  • *

    Aantasting van de gezagspositie van het bestuur, politie of andere overheidsorganen;

  • *

    Aantasting of mogelijke aantasting van de openbare orde en veiligheid;

  • *

    Aantasting of mogelijke aantasting c.q. ontwrichting van de maatschappelijke, politieke of economische structuren;

  • *

    Onrechtmatigheden/overtredingen;

  • *

    Maatschappelijke bedreigingen en/of mogelijke georganiseerde criminaliteit;

  • *

    Vermoeden van strafbare feiten;

  • *

    Hinder of overlast door overschrijding van de normen, regels of het niet naleven daarvan;

  • *

    Aantasting van de veiligheid en leefbaarheid in de wijk door (vermoedens) van ondermijnende activiteiten;

  • *

    Er is sprake van een van de onderstaande locatie-, persoons- en/of bedrijfsgebonden indicatoren binnen het grondgebied van de gemeente Leudal;

  • *

    Gelegenheidsstructuren (of criminaliteitsbevorderende condities) in de maatschappelijke omgeving, fysieke omgevingskenmerken, sociale relaties of netwerken of in de zakelijke omgeving;

  • *

    Vermoedens van het bewust of onbewust faciliteren van ondermijnende criminaliteit.

 

Lijst met ‘red flags’

Deze lijst bevat indicatoren (feiten, waarnemingen, waarderingen/aannames), met betrekking tot een object, persoon of rechtspersoon, die kunnen duiden op ondermijnende activiteiten. Deze indicatoren zijn afkomstig van verschillende bronnen die de CBA benadert op basis van de inhoud van een signaal.

 

Algemeen

  • *

    Salaris uitbetalen per week en/of per kas.

  • *

    Financiële man/financieel ‘directeur’ kan factuur niet plaatsen en moet navraag doen/fiat vragen bij de baas.

  • *

    Sterke waardestijging van moeilijk waardeerbare aandelen.

  • *

    Grootaandeelhouder heeft geen weet van wat überhaupt in de onderneming gaande is.

  • *

    De officiële eigendomsverhoudingen in rechtspersoon zijn niet in verhouding met de daadwerkelijke gezagsverhoudingen.

  • *

    Huurders/gebruikers/kopers die ook op een andere wijze een functie bijkoper of verkoper van een onroerende zaak vervullen.

  • *

    Onmogelijkheid om gezien inkomen en/of vermogen onroerende zaken te kopen en/of financiering te krijgen.

  • *

    Waarde van afzonderlijke appartementsrechten na splitsing (in het bijzonder indien een deel in de privé- en een deel de zakelijke sfeer terecht komen).

  • *

    Leningen met aflossingen/geldstromen vanuit het buitenland.

  • *

    Plotselinge stijgingen in vermogensopstellingen box 3 inkomstenbelasting.

  • *

    Niet gebruikelijke juridische vastgoedconstructies, mede in combinatie met verzoek om vrijstelling ex art. 15 lid 1 letter h WBR.

  • *

    Vastgoedondernemingen die volgens het handelsregister geen werkzame personen hebben.

  • *

    Aangifte door huurder van bedreiging/intimidatie omdat hij het idee heeft dat de verhuurder hem uit de woning wil hebben. (Een dergelijke aangifte kan duiden op een criminele verhuurder.)

  • *

    Meerdere provisies naar verschillende personen. Personen die voor elkaar betalen.

  • *

    Onlogische geldstromen en/of facturen.

  • *

    Vaste ‘functionele’ relatie tussen bankmedewerker en specifieke personen van overige zakelijke dienstverleners.

  • *

    Onvoldoende waarborgen binnen de financiële onderneming voor de bescherming van de integriteit van medewerkers door functiescheiding.

  • *

    Exclusieve relatie tussen medewerker van hypotheekbank, notaris en belastingadviseur.

  • *

    Geconstateerd is dat grote bedragen niet opvallen en vertrouwen wekken. Juist bij grote bedragen dient de financiële onderneming echter alert te zijn omdat daarin schijn en wezen kunnen verschillen.

  • *

    Het gebruik van waardeverklaringen in plaats van officiële taxatierapporten.

  • *

    Afwijkend tarief voor (ogenschijnlijke) standaardopdracht.

  • *

    Waardebepaling van panden met krakers en panden met mogelijke bestemmingswijziging.

  • *

    Het gebruik van oude beschikbare bronnen (bijvoorbeeld oud kadastraal uittreksel of bewijs van eigendom).

  • *

    Meerdere sterk wisselende taxaties voor eenzelfde vastgoed in een relatief korte periode.

  • *

    Exclusieve relatie (volume- en/of prijsafspraken) tussen de makelaar/taxateur en de intermediair/financiële onderneming voor taxaties ten behoeve van de financiering.

  • *

    Eigen belang bij de uitkomst van de taxatie of de hoogte van het taxatiebedrag.

  • *

    Retourprovisie of commerciële afspraken met intermediairs en financiële onderneming.

  • *

    Ontbreken van vaste onderdelen in het onderzoek ten behoeve van de waardebepaling door de makelaar/taxateur (informatie over vergelijkbare panden, WOZ-waarden, gebruik van het puntensysteem voor het vaststellen van de waarde of de hoogte van de huren, sloop-/handhaven- afweging).

  • *

    Ontbreken standaarddossieropbouw met onderliggende documentatie en uitzonderings-rapportages.

  • *

    Onvoldoende waarborgen bij de makelaar/taxateur voor de bescherming van de integriteit van medewerkers door functiescheiding (afhankelijk van omvang kantoor; bijvoorbeeld scheiding tussen de intake en de uitvoering van opdrachten en review van uit te brengen taxatierapporten en waardeverklaringen).

  • *

    Exclusieve relatie tussen notaris, belastingadviseur en medewerker van hypotheekbank.

  • *

    Aparte belastingadviseur voor offshore structuur.

  • *

    Hoge vergoeding voor belastingadviseur (vast maandbedrag en uurtarief).

  • *

    De koper verricht betalingen aan de (fiscaal) adviseur van de verkoper.

  • *

    Exclusieve relatie tussen belastingadviseur, notaris en medewerker van hypotheekbank.

  • *

    Bedrijfskosten van de onderneming zijn zeer laag.

  • *

    Een combinatie van een beperkt inkomen en een grote investering in vastgoed.

  • *

    Personen die bij volmacht handelen (dit kan wijzen op het buiten beeld houden van de ‘ultimate beneficial owner’).

  • *

    Doorverwijzen van Nederlandse cliënten door trustkantoren naar buitenlandse banken, waar men coderekeningen kan aanhouden.

  • *

    Trustkantoor geeft opdracht terug en/of beëindigt de relatie.

  • *

    Aanpassen jaarstukken door accountant t.b.v. het verkrijgen van hypothecaire lening.

  • *

    Investeerder is een wereldburger die nergens of ieder geval niet in Nederland belastingplichtig is.

  • *

    Een combinatie van een beperkt inkomen en een grote investering in vastgoed.

  • *

    Grote afhankelijkheid overige zakelijke dienstverlener van één klant.

  • *

    Iemand met een minderheidsbelang heeft feitelijke leiding over de onderneming, terwijl de overige partijen met een belang opvallend passief zijn en blijven.

  • *

    Makelaar/verhuurmakelaar/tussenpersoon die bij meerdere panden betrokken is geweest waar overtredingen zijn geconstateerd.

     

Loverboys: minderjarigen (< 18 jaar)

  • *

    Spijbelen.

  • *

    Haalt (‘ineens’) slechte cijfers.

  • *

    Lijkt ineens veel geld te hebben (dure kleding, telefoon etc.).

  • *

    Keert zich af van ouders/vrienden.

  • *

    Grensoverschrijdend gedrag.

  • *

    Komt alleen nog thuis om te slapen.

  • *

    Heeft onverklaarbare schulden.

  • *

    Loopt regelmatig weg, is veel weekenden en nachten weg.

     

Financiering

T.a.v. partijen

  • *

    Gebruik vennootschappen in een land waar niet wordt geregistreerd wie de aandeelhouder is.

  • *

    Combinatie van een offshore vennootschap en een geldstroom die uit een land met een bankgeheim komt.

  • *

    Complexe vennootschappelijke constructies.

     

T.a.v. kredietdossiers

  • *

    Onvoldoende CDD.

  • *

    Onvolledig kredietdossier en (te) oude stukken (bijvoorbeeld niet aantreffen van originele door de makelaar/taxateur gewaarmerkte taxatierapporten).

  • *

    Financiële onderneming gaat akkoord met passeren akte, terwijl het dossier nog incompleet is.

  • *

    Kredietdossier is in één keer compleet/ spoed.

  • *

    Kredietbeoordelaar controleert niet de door kredietaanvrager opgegeven vermogensbestanddelen, inkomen en/of winst.

  • *

    Bij financiering wordt verkoopwaarde van een pand meegenomen, terwijl persoon pand niet op naam heeft staan.

  • *

    ABC-constructie (specifiek i.g.v. financiële problemen geldlener: risico dat A voor te lage waarde uit boedel wordt getild, B-C transactie wel tegen normale waarde)

  • *

    Hypotheken worden verstrekt aan personen met (financiële) antecedenten (bijvoorbeeld persoon staat opgenomen in BKR als wanbetaler van geldleningen).

  • *

    Meerdere malen BKR getoetst in korte tijd.

  • *

    BKR-registratie recent beëindigd (check BKR historie)

  • *

    Op de loonstrook die wordt overgelegd aan de hypotheekverstrekker staat aangegeven dat het salaris per kas wordt uitbetaald.

  • *

    Vormfouten in aangeleverde documenten, zoals loonstrook, werkgeversverklaringen, taxatierapporten en depotnota’s.

  • *

    Recente datum indiensttreding.

  • *

    Afwijkende adressen op verschillende documenten.

  • *

    Aanvragers hebben meerdere onderpanden.

  • *

    Gefingeerd samenwonen (personen ‘bij elkaar geplakt’).

  • *

    Taxatierapporten zijn niet in fysieke originele vorm opgenomen in het kredietdossier.

  • *

    Het aantreffen van meerdere – kort na elkaar – vervaardigde/gedateerde taxatierapporten (kan wijzen op een situationeel gebruik hiervan).

  • *

    Aanvraag financiering voor verbouwing terwijl verbouwing al (nagenoeg) gereed is.

  • *

    Makelaar/taxateur/notaris/bouwkundig deskundige betrokken bij transactie die niet afkomstig is uit ‘de streek’.

     

T.a.v. de taxatie

  • *

    Huren die gezien de locatie/pand opvallend hoog zijn (hiermee kan een te hoge taxatie worden bewerkstelligd en kan worden witgewassen).

  • *

    Aanwezigheid van risicovolle ondernemingen en/of bedrijfsomschrijvingen volgens gegevens van de KvK op het adres van het te financieren vastgoed.

  • *

    Taxaties voor financieringsaanvraag die de waarde na verbouwing vermelden, zonder dat de financiële onderneming een goede controle laat plaatsvinden op de relatie waardevermeerdering vs. verbouwing en op de nota’s.

  • *

    Exclusieve relatie tussen de financiële onderneming en de makelaar/taxateur die taxaties verricht ten behoeve van de financiering.

  • *

    Opdrachtgever taxatie is (onbekende) derde.

  • *

    Het als financiële onderneming slechts gebruik maken van één vaste makelaar/taxateur voor taxaties, zonder dat er een controle plaatsvindt indien de gevraagde kredietfaciliteit onder een bepaald bedrag blijft.

     

T.a.v. verstrekking hypotheek en bouwdepot

  • *

    De bewuste bankmedewerker (accountmanager) is de medewerker met hoogste provisie.

  • *

    Het verstrekte bedrag van de hypotheek staat niet in verhouding tot de (legale) inkomsten (salaris, huur of uit onderneming)/ verhouding leeftijd vs. inkomen vs. beroep.

  • *

    Meerdere hypotheken gevestigd op één pand in combinatie met herhaaldelijk oversluiten.

  • *

    Hypotheken worden in korte tijd meerdere keren substantieel verhoogd.

  • *

    Onttrekkingen aan bouwdepots zonder facturen.

     

Financiering

  • *

    (Ver)bouw nota’s worden onwaarschijnlijk snel achter elkaar ter uitbetaling ingezonden.

  • *

    Offertes ingediend als factuur.

  • *

    Werkzaamheden op factuur zijn niet gespecificeerd (indicator valse factuur)/hoogte van het uit te betalen bedrag staat in geen verhouding tot de uitgevoerde werkzaamheden/geleverde goederen.

  • *

    Op factuur wordt niet verwezen naar de termijn van de aannemingsovereenkomst (indicator valse factuur).

  • *

    Het onttrekken van gelden inclusief omzetbelasting aan bouwdepots van zakelijke entiteiten.

  • *

    Nationale Hypotheek Garantie (NHG) meerdere keren verstrekt t.b.v. dezelfde partij.

  • *

    Adres volgens Basisregistratie Personen (BRP) wijkt af van adres volgens NHG.

     

T.a.v. transport hypotheekakte

  • *

    Discrepantie aan begin of eind van transactie tussen degene die het geld fourneert en degene die eigenaar wordt.

  • *

    Op het moment van transport wordt de hypotheek doorgehaald. Het lijkt alsof (een deel van) de verkoopopbrengst voor verrekening wordt gebruikt. Dit is echter niet het geval. Op de afrekening van de notaris staat (“aflossing hoofdsom X: nihil”).

  • *

    Waarborg wordt niet ingeroepen dan wel niet opgeëist (wijst op gelieerde partijen).

     

T.a.v. gebruik rekeningen

  • *

    Omschrijving ‘one of our clients’ op bankafschriften.

  • *

    Contante stortingen middels sealbags op rekeningen waarvoor geen dergelijke overeenkomst is afgesloten met de bank.

  • *

    Sealbagstortingen op derdengeldenrekeningen (of andere rekeningen) van advocatenkantoren of notariskantoren (verschoningsgerechtigden).

  • *

    Kosten voor contante geldtransporten in opdracht van de bank die worden doorbelast aan de cliënt.

  • *

    Grote aflossing hypotheek zonder dat dat onderbouwd kan worden door verkoop vorige woning of andere bronnen.

  • *

    Ontvangen aflossingen vanaf derdengeldenrekeningen van advocaten, terwijl geen sprake is van een boedelscheiding of een faillissement.

  • *

    Taxaties voor financieringsaanvraag die de waarde na verbouwing vermelden.

     

T.a.v. financierende partijen

  • *

    Financierende partij is een buitenlandse niet-financiële instelling.

  • *

    Financierende partij is een (constructie met) offshore vennootschap(pen) en/of komt uit land met een bankgeheim en/of kort na het ontstaan van een dergelijke constructie wordt vastgoed aangeschaft.

  • *

    Financierende partij is een vennootschap waarvan de aandelen aan toonder zijn.

  • *

    Financiering door verkoper.

  • *

    De waarborgsom wordt bijeengebracht door anderen dan de juridische eigenaar of diens hypotheeknemer.

  • *

    Financierende partij is een niet-zakelijke partij.

  • *

    Financierende partij is onbekend.

     

T.a.v. financiering zelf

  • *

    Hypotheek is niet beschikbaar op datum van levering.

  • *

    Financiering, waarbij geen hypotheek wordt gesteld.

  • *

    Grote aankoop vindt plaats zonder financiering.

  • *

    Koper blijft bedrag schuldig aan verkoper.

  • *

    Financiering door verkoper, waarbij ten gunste van verkoper een hypotheek wordt gevestigd.

  • *

    Financiering vindt plaats door verkoper tegen een hoge rente.

  • *

    Niet betaalde interest, waar geen (juridisch) gevolg aan wordt gegeven (Dit kan duiden op een feitelijke macht en/of eigendomsverhouding die niet strookt met de geregistreerde juridische overeenkomsten).

  • *

    Herfinanciering gaat niet naar de verkoper, de verkoper wordt uit andere bron betaald.

  • *

    Financiering, waarbij geen hypotheek wordt gesteld.

     

T.a.v. geldstroom

  • *

    Geldstroom komt van een niet-financiële instelling in het buitenland.

  • *

    Geldstroom komt vanuit (constructie met) offshore structuur en/of komt uit een land met een bankgeheim.

  • *

    Geldstroom komt van een vennootschap waarvan de aandelen aan toonder zijn.

  • *

    Geldstroom is afkomstig van buitenlandse coderekening.

  • *

    Uitbetaling aan derde partij die niet betrokken is bij de akte.

  • *

    Aflossing niet aan degene die oorspronkelijk heeft gefinancierd.

     

T.a.v. ongebruikelijke geldstroom

  • *

    Geldstroom komt van een niet zakelijke partij.

  • *

    Geldstroom komt van een vennootschap waarvan de aandelen aan toonder zijn.

  • *

    Geldstroom afkomstig van de derdengeldenrekeningen van verschoningsgerechtigden in Nederland.

     

Koop/Verkoop

T.a.v. partijen

  • *

    De koper heeft geen kennis van het te kopen object/de te kopen objecten.

  • *

    Kopende partij ‘houdt’ voor een ander.

  • *

    Levering aan verschillende rechtspersonen die door dezelfde persoon worden vertegenwoordigd.

  • *

    Gebrek aan transparantie m.b.t. uiteindelijke koper (‘nader te noemen meester’).

  • *

    Transacties tussen gelieerde partijen (privé/B.V., familieleden).

  • *

    De personen in de koopovereenkomst komen niet allen terug in de akte van levering.

  • *

    Koper in koopakte en in uiteindelijke leveringsakte verschillen, er is een partij bijgekomen (mutaties in partijen gedurende traject).

  • *

    Huurder koopt een woning van een verhuurder die een buitenlandse rechtspersoon is.

  • *

    Betrokkenheid bij transport van een persoon die niet aanwijsbaar bij de transactie is betrokken.

     

T.a.v. transport vastgoed

  • *

    ABC-transactie met opvallende waardestijgingen.

  • *

    Groot aantal transporten bij de notaris in een zeer kort tijdsbestek.

  • *

    Naadloze aansluiting tussen taxatiewaarde en koopsom.

     

T.a.v. financiële afwikkeling

  • *

    Bij verkoop stort de notaris het aankoopbedrag op een door de verkoper opgegeven rekening, niet zijnde zijn eigen rekening of die van de kredietverstrekker (hypotheeknemer).

  • *

    Notaris stort aanbetaling van cliënt terug op andere rekening(en).

  • *

    Bij het niet doorgaan van de transactie omdat de koper niet afneemt, betaalt de verkoper een afkoopsom aan de partij die zou kopen.

     

Algemeen

  • *

    Een combinatie van een beperkt inkomen en een grote investering in vastgoed.

  • *

    Verhouding koopsom t.o.v. huur is heel hoog.

  • *

    Verlies op vastgoedtransactie na recente verkrijging.

  • *

    Overdracht economisch eigendom.

  • *

    Constructie die bestaat uit een combinatie van nieuwe rechtspersonen in het buitenland en overgenomen vennootschappen in Nederland die handelt en beheert.

  • *

    Bij ABC-transactie: Verkoop B-C vindt plaats vóór A-B transactie (wijst op orkestreren, gelieerde partijen).

  • *

    In het jaar voorafgaand aan de koop/verkoop door de institutionele belegger heeft een ABC-transactie plaatsgevonden waarbij sprake is van onverklaarbare waardestijgingen en/of dubieuze partijen.

  • *

    In het jaar na de koop/verkoop door de institutionele belegger heeft een ABC-transactie plaatsgevonden waarbij sprake is van onverklaarbare waardestijgingen en/of dubieuze partijen.

  • *

    ‘Handelingsvrijheid’ vermogensbeheerder.

  • *

    In het jaar voorafgaand aan de koop/verkoop door het pensioenfonds heeft een ABC-transactie plaatsgevonden waarbij sprake is van onverklaarbare waardestijgingen en/of dubieuze partijen.

  • *

    In het jaar na de koop/verkoop door het pensioenfonds heeft een ABC-transactie plaatsgevonden waarbij sprake is van onverklaarbare waardestijgingen en/of dubieuze partijen.

  • *

    Commissiebetalingen/winstdelingen/aanbrengprovisies.

  • *

    Provisiebetalingen zonder zichtbare tegenprestatie.

  • *

    De verkoper factureert ten tijde van de verkoop aan koper voor advieskosten.

  • *

    Bevoordeling sociaal netwerk (familielid/relatie). Betrokken partijen melden een verschillende koopsom. (Sommige partijen hebben het over de officiële koopsom, andere partijen bedoelen vermoedelijk de totale koopsom inclusief betalingen buiten de akte om.)

     

Koop en verkoop

  • *

    Transactie wordt met terugwerkende kracht ongedaan gemaakt.

  • *

    Grote afwaardering in het jaar van aankoop ten laste van de (fiscale) winst.

  • *

    Zeer snelgroeiende vastgoedportefeuille.

  • *

    Onverklaarbare waardesprongen (in verhouding tot verstreken tijdspanne).

  • *

    ‘Handelingsvrijheid’ vermogensbeheerder.

  • *

    De naadloze aansluiting van de taxatiewaarde bij de koopsom op het moment van verkoop.

     

Gebruik/exploitatie van een pand

Algemeen

  • *

    Wijziging van beheerder vastgoed of andere adviseur kan duiden op wijziging van de ubo.

  • *

    De als stroman naar voren geschoven koper, bestuurder en/of aandeelhouder heeft geen daadwerkelijke bemoeienis met exploitatie, maar komen alleen met een volmacht naar voren bij de notaris. Voorts heeft bijv. een belastingadviseur of advocaat een relatief grote rol.

  • *

    Criminelen zijn direct (loondienst) of indirect (verrichten van diensten, inzet sociaal netwerk) betrokken bij exploitatie in risicovolle sectoren.

  • *

    Commissies voor het aanbrengen van werkzaamheden aan een partij buiten de directe keten.

  • *

    Huurder wordt geïnformeerd over het vestigen van een hypotheek op het gehuurde.

  • *

    Niet betaalde huren, waar geen (juridisch) gevolg aan wordt gegeven. (Dit kan duiden op een feitelijke macht en/of eigendomsverhouding die niet strookt met de geregistreerde juridische overeenkomsten.)

  • *

    Verzekeringsclaims voor brand- en/of opstalverzekeringen, net voordat een grote verbouwing gaat plaatsvinden.

  • *

    Contante huurontvangsten (op rekening van persoon die het betreffende pand niet in bezit heeft).

  • *

    Grote contante opnamen.

  • *

    Betalingen protectiegelden.

  • *

    Een vreemde verhouding tussen ontvangen huren en getaxeerde waarde.

  • *

    Huren die gezien de locatie/pand opvallend hoog zijn (hiermee kan een te hoge taxatie worden bewerkstelligd en kan worden witgewassen).

  • *

    De als stroman naar voren geschoven koper, bestuurder en/ of aandeelhouder heeft geen daadwerkelijke bemoeienis met exploitatie, maar komen alleen met een volmacht naar voren bij de notaris. Voorts heeft bijv. een belastingadviseur of advocaat een relatief grote rol.

  • *

    Criminelen zijn direct (loondienst) of indirect (verrichten van diensten, inzet sociaal netwerk) betrokken bij exploitatie in risicovolle sectoren.

  • *

    Commissies voor het aanbrengen van werkzaamheden aan een partij buiten de directe keten.

  • *

    Huurder wordt geïnformeerd over het vestigen van een hypotheek op het gehuurde.

     

T.a.v. gebruik pand voor mensenhandel

  • *

    Er is geen arbeidsovereenkomst, de arbeidsvoorwaarden zijn slecht gedefinieerd of de arbeidsovereenkomst is opgesteld in een taal die de betreffende persoon niet machtig is.

  • *

    Lijkt bang te zijn voor de man/vrouw die hem/haar begeleidt De personen beschikken niet zelf over eigen identiteitspapieren.

  • *

    Slechte huisvesting.

  • *

    Er is sprake van hoge huren.

  • *

    Huur wordt ingehouden op salaris.

  • *

    Ontbreken van huurcontracten.

  • *

    Vertoont tekenen van angst of lijkt zich ongemakkelijk te voelen, vooral in de aanwezigheid van de supervisor.

  • *

    Tijdens gesprek vertelt hij/zij tegenstrijdigheden.

  • *

    De persoon/personen lijken niet goed te weten waar men is/verblijft.

  • *

    Iemand anders voert steeds het woord, er lijkt sprake te zijn van controle/gezagsverhouding.

  • *

    De betalingen vinden onregelmatig en/of vaak te laat plaats.

  • *

    Weet niet hoeveel hij/zij verdient.

  • *

    Niet vrijelijk kunnen beschikken over (een deel) van de eigen verdiensten, geen eigen bankrekening/ bankpas in bezit).

  • *

    Inhouden boetes, (onduidelijke) kosten werkgever en/of borg.

  • *

    Verplicht om transport, levensmiddelen en/of andere diensten bij één aanbieder (werkgever) af te nemen.

  • *

    Illegaal verblijf.

  • *

    Moet een buitensporige vergoeding terugbetalen voor werving, vervoer, huisvesting, eten, gereedschap of veiligheidsuitrusting en die vergoeding wordt rechtstreeks ingehouden op zijn/haar loon.

  • *

    De terugbetalingsregeling voor voorschotten op het loon is onduidelijk of gemanipuleerd.

     

Gebruik/exploitatie van een pand

  • *

    Personen verklaren lange werkdagen te moeten maken.

  • *

    Bevindt zich in een situatie waarin hij/zij op meerdere manieren van anderen afhankelijk is (hij/zij is bijvoorbeeld afhankelijk van de werkgever voor onderdak, eten, banen voor familieleden of voor andere behoeften).

  • *

    Men beschikt niet over eigen inkomsten.

  • *

    Schaars gekleed en weinig bezit.

  • *

    Er zijn diverse telefoons en/of laptops in de woning.

  • *

    Wonen en slapen op de werkplek.

  • *

    Er lijkt een vorm van toezicht te zijn (een persoon in de woning aanwezig, of de telefoon gaat zeer regelmatig over tijdens pandcontrole).

  • *

    Vertoont tekenen van angst of lijkt zich ongemakkelijk te voelen, vooral in de aanwezigheid van de supervisor.

  • *

    Weet niet wat zijn/haar verblijfplaats of adres is.

  • *

    Heeft regelmatig klanten, maar geen geld om bijv. huur te betalen.

  • *

    Wordt bij ziekte of zwangerschap gedwongen te werken.

  • *

    Huren de woning niet zelf.

  • *

    Alle vragen worden door de begeleidende persoon beantwoordt in plaats van door het potentiële slachtoffer.

  • *

    De opmerkingen van het potentiële slachtoffer vertonen geen samenhang of komen ingestudeerd over, door middel van indoctrinatie.

 

Bijlage 3 Criteria voor het beoordelen van de noodzaak om gegevens te verstrekken door vakafdelingen/teams aan de CBA

 

Vanuit de Avg-principes van proportionaliteit en subsidiariteit is het noodzakelijk dat de vakafdelingen de verstrekking van persoonsgegevens aan de CBA beperken tot die gevallen, waarin, na afweging van alle belangen, een serieuze indicatie bestaat dat een persoon is betrokken bij ondermijnende criminele activiteiten.

De vakafdelingen en -teams generen (al dan niet bewust) informatie die de basis kan zijn voor een signaal dat mogelijk kan leiden tot ondermijning. De organisatieonderdelen beoordelen aan de hand van de volgende criteria per geval of er een noodzaak is om de CBA om advies te vragen. Daarnaast kan de CBA aan de vakafdelingen en -teams een tip geven.

Burgerzaken

Werkveld BRP

Voor adresfraude onderzoeken, project LAA en BRP-controles bevraagt burgerzaken de CBA actief of er informatie bekend is binnen ondermijning, in de gevallen dat uit het werkproces de volgende informatie kan worden gedestilleerd:

  • *

    veelvoudige adreswijzigingen c.q. verhuisbewegingen op een pand of persoon;

  • *

    als er sprake is van overbewoning (te veel inschrijvingen);

  • *

    1e inschrijving vanuit buitenland op een adres of een eerste inschrijving op een verblijf adres voor niet-ingezetene van vermoedelijk fictieve personen;

  • *

    inschrijving van personen die meerdere keren zijn uitgeschreven naar adres onbekend;

  • *

    overzicht adresonderzoeken – adressen die er langdurig (> 3 maanden) open staan, complex zijn en waar burgerzaken alleen niet mee verder komt;

  • *

    signalen die bij huisbezoeken op adressen in het kader van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit of reguliere adresonderzoeken door toezichthouders BRP worden waargenomen;

  • *

    administratief leegstaande woningen waar geen inschrijving heeft plaatsgevonden maar waar wel personen verblijven waarvoor inschrijving wel of niet verplicht is;

  • *

    als samenwonend in de BRP geregistreerde staande personen die niet aan elkaar gerelateerd zijn en waarvan de samenwoning, gelet op verschillende indicaties, zeer onwaarschijnlijk is;

  • *

    als geconstateerd wordt dat bij een digitale aangifte verhuizing of andere melding gebruik wordt gemaakt van de DigiD van een ander persoon;

     

Werkveld Reisdocumenten en rijbewijzen

  • *

    veelvoudige vermissingen van identiteitsbewijzen (ID-kaart/Paspoort) of Rijbewijs (>3 in vijf jaar).

     

Gegevens die tussen Burgerzaken en CBA in bovenstaande situaties uitgewisseld kunnen worden:

  • *

    Achternaam, voornamen, geboortedatum, geboorteplaats, adresgegevens

     

Afdeling Ruimte

Afdeling Ruimte deelt informatie met de CBA indien die informatie betrekking heeft op:

  • *

    een persoon of bedrijf die veel ontwikkelingen aangaat op verschillende locaties in de gemeente met vraagtekens over hoe deze ontwikkelingen gefinancierd kunnen worden?

  • *

    nieuw ingekomen vergunningaanvragen (inclusief gevallen waar vooroverleg plaatsvindt en principeverzoeken). De CBA maakt deel uit van het toetsingsproces en adviseert (o.b.v. een quick scan) of vergunningverlening onbewust criminelen of criminele activiteiten faciliteert met een begunstigende beschikking;

  • *

    de aanvraag gepaard gaat met een integriteitstoets op basis van de wet Bibob;

  • *

    elk signaal van de lijst van kenmerken van ondermijnende criminaliteit en red flags (uit bijlage 1) dat medewerkers tegenkomen in de uitvoeringspraktijk.

     

Gegevens die tussen vergunningverlening en CBA in bovenstaande situaties uitgewisseld kunnen worden:

  • *

    Achternaam, voornamen, adresgegevens

Naar boven