Verkeersbesluit tot het instellen van een erf op de Tesselschadestraat te Deventer, kenmerk: 215522-2022

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

het instellen van een erf op de Tesselschadestraat van huisnummer 59 tot aan de kruising Jacob Catslaan door plaatsing van verkeersborden G05 en G06 uit bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding verkeersbesluit

De Tesselschadestraat is opgenomen in het MJOP MIND 20/24, vanwege de schade aan de verharding door opdruk van de boomwortels. Het deel wat wordt aangepakt loopt van huisnummer 59 tot aan de kruising Jacob Catslaan. De grote volwassen Honingbomen geven de straat een groen karakter en zorgen voor schaduw en koelte. Uit onderzoek (de Boom Effect Analyse) komt naar voren dat de bomen gezond zijn en toekomstwaarde hebben. De gemeente Deventer hanteert het uitgangspunt dat gezonde bomen gehandhaafd blijven. De bomen hebben meer ruimte nodig om ook in de toekomst gezond te blijven en om te voorkomen dat er weer (meer) problemen ontstaan met wortelopdruk.

Aan de Tesselschadestraat is ook basisschool Montessorischool Oudaen gevestigd. Deze school heeft twee ingangen, waarvan één aan de Tesselschadestraat. Bij deze ingang is ook de fietsenstalling gesitueerd Hierdoor wordt deze ingang en de Tesselschadestraat veel door fietsende kinderen en ouders/verzorgers gebruikt. De gemeente vindt het belangrijk dat kinderen (zelfstandig) lopend of op de fiets naar school komen. Een schoolomgeving waarbij het verblijven van kinderen, voetgangers en fietsers centraal staat draagt hieraan bij.

Bovenstaande heeft geresulteerd in een ontwerp dat is gericht op het behoud van de bomen en een verkeerssituatie waarbij verblijven centraal staat. Aan de hand hiervan is er een ontwerp tot stand gekomen met de karakteristieken van een erf. Vanwege deze karakteristieken vindt de gemeente het passend om deze te ondersteunen met erf verkeersregels en verkeerstekens.

 

Verkeersaspecten

De Tesselschadestraat is in eigendom en beheer van de gemeente Deventer.

Het instellen van een erf komt overeen met de kenmerken van de weginrichting van het ontwerp.

De maximumsnelheid op een erf is ‘stapvoets’, dat wil zeggen maximaal 15 km/uur. Voetgangers en fietsers mogen de hele breedte van de straat gebruiken, waarbij autoverkeer nadrukkelijk te gast is. De ingangen van het erf worden ingeleid door een inritconstructie.

In een woonerf is parkeren buiten de vakken niet toegestaan. Binnen het plan worden nieuwe parkeervakken gesitueerd, die worden vormgegeven door P-tegels in combinatie

met vak aanduidingen. De huidige parkeercapaciteit blijft nagenoeg gelijk.

De Tesselschadestraat wordt met name gebruikt door verkeer dat de bestemming heeft in de Tesselschadestraat en/of de aangrenzende wegen. Het doorgaand (bestemmings)verkeer is beperkt. Het doel van het instellen van een erf is om door de nieuwe inrichting het doorgaande (bestemmings)verkeer verder te reduceren.

 

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende (verkeers)belangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

1a en1b. het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Het doel van het realiseren van een erf is dat veiligheid voor de gebruikers, bewoners en schoolgaande kinderen/ouders toeneemt.

1c. het in standhouden van de weg en de bruikbaarheid daarvan;

Door het in standhouden van de weg wordt de bruikbaarheid geborgd.

1d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Door het in standhouden van de weg blijft de vrijheid van verkeer geborgd.

2a. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

en ook de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Het instellen van een erf heeft als doel om overlast en hinder door het verkeer te beperken.

2b. het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door het instellen van erf worden de karakteristieken van het verblijfsgebied nader ondersteunt.

2c. de bestrijding van de epidemie van covid-19

Dit belang is niet van toepassing.

Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. Deze is positief over de voorgestelde herinrichting en het ontwerp van de Tesselschadestraat. Daarnaast geeft deze het advies om de inrichting niet te ondersteunen met het officieel instellen van een erf met verkeersregels en tekens, omdat er in beperkte mate sprake is van doorgaand (bestemmings)verkeer.

De gemeente ziet dermate veel voordelen voor het instellen van een erf ten behoeve van verkeersveiligheid, leefbaarheid en tot de eenduidigheid van de karakteristieken van de weg (zie hiervoor benoemde verkeersaspecten), dat de gemeente ervoor heeft gekozen om dit advies naast zich neer te leggen.

 

Zienswijzen / draagvlak

Er is overleg geweest met de politie en de brandweer. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen van het ontwerp.

Er zijn daarnaast meerdere bijeenkomsten geweest met de bewoners van de straat. Hierbij is aangegeven dat de bewoners het belangrijk vinden dat er voldoende parkeercapaciteit wordt teruggebracht. Op basis van deze wens is in het ontwerp de ingang van de school verplaatst, waardoor de parkeercapaciteit in de Tesselschadestraat vergroot kon worden.

Ook is er gevraagd of het mogelijk is om een éénrichtingsweg te realiseren. De gemeente heeft hier uiteindelijk niet voor gekozen vanwege de vrijheid van verkeer, het toenemen van omrij-afstanden en omdat eenrichtingsverkeer doorgaans leidt tot hogere rijsnelheden.

De Montessorischool Oudaen is positief over het ontwerp. Het levert een veilige entree op voor de schoolkinderen met voldoende groen en schaduw in de zomer op en bij het schoolplein.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad van 5 augustus 2022 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

 

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en u bent belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

• uw naam en adres;

• de datum waarop u de brief schrijft;

• het kenmerk van ons besluit

• waarom u het niet eens bent met ons besluit

• uw handtekening

Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, indien er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op https://www.deventer.nl/bezwaarmaken.

 

Deventer, 1 augustus 2022

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

 

R.A.P. van Hout

Programmamanager Leefomgeving

 

Naar boven