Verkeersbesluit voor het tijdelijk afsluiten van de Stationsstraat in het najaar van 2022 als gevolg van werkzaamheden aan het spoor op het NS Station Deventer, kenmerk: 220671-2022

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

• Het afsluiten van de Stationsstraat te Deventer voor gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd bussen en bevoorradend verkeer in de weekenden van week 36 en week 38 en gedurende de periode van 16 oktober t/m 24 oktober in 2022, door het plaatsen van borden C12 met onderborden

• Het aanwijzen van een pad langs de Stationsstraat als rijstrook voor NS trein vervangend vervoer, door het plaatsen van de borden C12 uitgezonderd “NS Bussen”.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding verkeersbesluit

In het najaar van 2022 worden onderhoudswerkzaamheden aan het spoor op het NS Station Deventer uitgevoerd. Gedurende deze werkzaamheden is treinverkeer, in alle richtingen, niet mogelijk en wordt door NS trein-vervangend verkeer ingezet.

 

Motivering en belangenafweging

De Stationsstraat en het busstation Deventer zijn in eigendom en beheer van de gemeente Deventer. De Stationsstraat is in de nota hoofdwegenstructuur (2007) gemeente Deventer aangewezen als ontsluitingsweg type C.

Als gevolg van de onderhoudswerkzaamheden is in de weekenden van week 36 en week 38 en gedurende de periode van 16 oktober t/m 24 oktober in 2022 geen sprake meer van treinverkeer op NS Deventer. Tijdens deze perioden komen alle treinverbindingen te vervallen en is er geen treinverkeer meer mogelijk van- en naar NS Station Deventer.

Vergeleken met eerdere buitendienst stellingen, waarbij doorgaans sprake is van het uitvallen van een enkele treinverbinding, komen nu alle treinverbindingen te vervallen en is een veelvoud aan trein vervangend vervoer nodig om alle reizigers te kunnen vervoeren. Op het busstation is onvoldoende ruimte om het trein vervangend vervoer te faciliteren.

In overleg met NS Reizigers, Keolis en Traffic Support is een plan gemaakt om het trein vervangend verkeer zo veilig en comfortabel mogelijk te laten plaatsvinden op de Stationsstraat, met zo min mogelijk hinder voor reizigers en overig verkeer.

Het plan bestaat uit de volgende onderdelen:

In- en uitstaphalte langs Stationsstraat

Een onderdeel van het plan bestaat uit het tijdelijk verharden van de grasberm ter hoogte van het huidige busstation. Deze verharde strook fungeert dan als instapstrook voor het trein vervangend vervoer. De uitstaphalte ligt voorbij het busstation. Bussen stoppen hier op de rijbaan om passagiers uit te laten stappen. Voor de veiligheid van de busreizigers en doorgaand fietsverkeer wordt een afscheiding aangebracht tussen de instapstrook en het fietspad.

Afsluiten Stationsstraat voor gemotoriseerd verkeer

De toename van het aantal touringcars gaat ten koste van de veiligheid van het (brom)fietsverkeer. Ook dienen fietsers geparkeerde touringcars op de rijbaan te passeren. Om deze reden is gekozen om de Stationsstraat af te sluiten voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, uitgezonderd bevoorradingsverkeer, lijnbussen en NS Bussen. Door deze maatregel vermindert de hoeveelheid gemotoriseerd verkeer en wordt de situatie voor (brom)fietsers een stuk overzichtelijker.

Keerlus

Een knelpunt is dat de touringcars, vanwege hun hoogte, het spoorviaduct, verderop in de Stationsstraat, niet kunnen passeren. Om deze reden wordt een keermogelijkheid gecreëerd vlak voor het spoorviaduct, waarbij de bussen gebruik zullen maken van een pad waar doorgaans alleen voetgangers gebruik van maken.

Inzet verkeersregelaars

Verkeersregelaars zullen toezien op het eventueel negeren van het verbod voor gemotoriseerd verkeer. Zij zullen buschauffeurs assisteren bij het keren van de touringcars en ondersteunen reizigers bij het oversteken van de Stationsstraat.

Wegomleidingen

Gemotoriseerd verkeer dat gebruik wil maken van de Stationsstraat wordt omgeleid via andere wegen.

 

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Het afsluiten van de Stationsstraat voor gemotoriseerd verkeer heeft tot doel de verkeersintensiteit op de Stationsstraat te verlagen. Dit is in het belang van de veiligheid van doorgaand fietsverkeer, voetgangers (busreizigers) en busverkeer.

In het belang van de verkeersveiligheid worden verkeersregelaars ingezet aan het begin en einde van de afsluiting en bij de belangrijkste oversteekpunten voor de busreizigers.

het in standhouden van de weg

Dit belang is niet van toepassing

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

Het afsluiten van de Stationsstraat voor gemotoriseerd verkeer druist in tegen het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer op de Stationsstraat. Als gevolg van de afsluiting zal de verkeersintensiteit op andere wegen (bv. De Singel) tijdelijk toenemen.

Het college onderkent dit nadeel maar is van mening dat dit nadeel opweegt ten opzichte van de voordelen van deze maatregel, het algemeen belang van openbaar vervoer en het zoveel mogelijk waarborgen van de veiligheid van het fietsverkeer en de reizigers. Het college weegt hierbij ook mee dat de afsluiting slechts van tijdelijke aard is.

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Dit belang is niet van toepassing.

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Dit belang is niet van toepassing.

 

Overleg met politie

Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. De adviezen van de verkeersadviseur zijn verwerkt in het uiteindelijke ontwerp.

Zienswijzen/draagvlak

Langs de Stationsstraat bevinden zich geen woningen. Het openbaar busvervoer ondervindt nagenoeg geen hinder van deze maatregelen. Gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via reguliere routes.

Wettelijk kader

- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeersbesluit.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

- Artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer schrijft voor dat verkeersbesluit worden genomen na overleg met de korpschef van de politie;

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in het Gemeenteblad op 5 augustus 2022 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u nog steeds niet eens met dit besluit en u bent belanghebbende, schrijft u dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

• uw naam en adres;

• de datum waarop u de brief schrijft;

• het kenmerk van ons besluit

• waarom u het niet eens bent met ons besluit

• uw handtekening

 

Een persoon is slechts belanghebbende bij een verkeersbesluit, als er sprake is van een bijzonder, individueel belang bij dat besluit, welk belang zich in voldoende mate onderscheidt van dat van andere weggebruikers. Voordat u een bezwaarschrift indient is het raadzaam om na te gaan of u, als belanghebbende kan worden aangemerkt. Bent u geen belanghebbende dan kan uw bezwaar niet inhoudelijk in behandeling worden genomen.

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.

 

Deventer, 1 augustus 2022

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

 

R.A.P. van Hout

Programmamanager Leefomgeving

 

Bijlage: overzicht verkeersmaatregelen

 

 

Naar boven